Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Ambrosio
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Viesti
Kirjoittaja Ambrosio » 16 Maalis 2010 01:39
Pistetään uusiksi, kun jäi toisessa ketjussa jalkoihin
Ajattelin siis itsekin vaihtaa sen perälaakerin. Irtoaako se suosiolla kun ottaa ensin ne pari ruuvia irti? Mites sitten kannattaa edetä-putkitonkeilla varovasti vastapäivään...? Onko yleensä tiukassa (45 vuotta vissiin ollut sama laakeri)
Meneekö jenkat helposti? Saako lämmittää, vai irtoaako sitten vannasputki myös. Akseli on 22mm vannasputki aika paksu- oisko ainakin 35mm. Mitä kasatessa pitää ottaa huomioon? ym.
Kiitos! P
-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 16 Maalis 2010 06:57
Kohtaan 1. saattaapi irrotakin?
2. kyllä, kierre on oikeakätinen
3. ei
4. jengat ei mene, kierteessä melko varmasti tappuraa jollain maalilla kyllästettynä
5. tuskin tarvii lämmittää
Vaihtoehto; jos perälaakerina on segmentoitu kumilaakeri, niin se on puristussovitteella sen runkokpleen sisällä, jolloin kiertämällä irti kyljessä oleva(t) lukitusruuvi ja käyttämällä liukuvasaraa sopivalla vetokynnellä sen varsinaisen laakerin voi saada ulos irroittamatta sitä runkoa, tietenkin edellyttää ensin akselin ulos vetämisen.
Perälaakerihan on kaksiosainen, ei sitä koko kpl tarvi uusia, kumilaakeri maksaa jotain 30-40€, koko runko-osa parisataa
Matti
-
Ambrosio
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Viesti
Kirjoittaja Ambrosio » 16 Maalis 2010 15:18
Kiitos!
Eipä tullut mieleenkään, että se sisälaakeri irtoaisi ilman että koko homman purkaa. Tosin akselin ittoittaminen on paljon isompi homma, koska koko kone täytyy irroittaa ja vetää taaksepäin -on tosi ahtaat paikat ja moottorilaippa on melkein kiinni talipoksissa.
Eikun purkamaan
T:P
-
bonito
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja bonito » 16 Maalis 2010 17:27
Taitaa mennä putkitonki hommiksi, muistaakseni kumilaakerit pulpahtivat pinnalle vasta -70 luvun lopulla. Jos akseli on ruostumaton, niin silloin saattaa olla kumilaakeri, muutoin valkometallilaakeri, joka täytyy valaa. Helpommalla pääsee kun vaihtaa ruostumattoman akselin ja laittaa vesivoidellun kumilaakerin, silloin joutuu vaihtamaan myös uuden perälaakerin rungon, jossa on vesireiät.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Maalis 2010 18:10
Lähes 50 vuotta vanhassa fiskarissa voi tulla perälaakerin irrotuksessa aivan muita ongelmia eteen kuin pelkkä holkin vaihto...
Onko laakeri&vannaputkiyhdistelmä takaa päin kiinni pelkillä puukierteisillä pulteilla vai konekierteisillä messinki- tai rosteripulteilla jolloin siellä pitää olla upotettuna vastaavan kokoinen kierrekappale molemmin puolin vannasputkea.
Jälkimmäisessä tapauksessa ei varmaankaan tule ongelmia ja silloin päästään vaihtamaan tuota holkkiakin helposti mutta jos laakeri&vannasputki on kiinnitetty vain täkkipulteilla niin edessä on vähintään pulttien vaihto pitempiin ja usein myös pykälää paksumpiin.
Monessa tapauksessa sinne joudutaan jopa vaihtamaan puuta mutta sekin on yleensä simppeli homma koska rakenteet on yksinkertaisia ja selväpiirteisiä.
Suurin ongelma on vaan siinä että uusi jääkausi on alkanut ja ensi kesä on peruttu

-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 16 Maalis 2010 20:01
Niin, sen taki esitinkin sen paikallaan irroittamisvaihtoehdon, koska kävi sama mielessä kuin V-M:lla- kun sen perälaakerin irroittaa perävantaasta saattaapi se remppa suuuurentua puuosien vaihtoon jne 8\
Irroittamalla se koko laakeri homma hoituu nopeiten, jos... ks edellä
...aloitin vaihtoehtolauseen...JOS PERÄLAAKERINA ON SEGMENTOITU...
Sen kun ensin pituussuuntaisesti halkaisee esim. puukkosahalla-siis sellaisella sähkö.. niin luulis irtoavan helposti.
Matti
V-M niin se on pirun kylmää täälläkin, aamulla oli -19, rupeaa jo ketuttaan 8\
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Maalis 2010 20:58
Ritirati rallaa tuli talvi halla...joo perskele aamulla huiteli -27 eikä päivälläkään laskenut varjossa alle 18 asteen... Mutta Etelä-Suomessa on jo kuulemma nähty kaksi kuovia
Jos vene on noin 45 vuotta vanha eli vuodelta 1965 ja alkuperäisellä perälaakerilla niin komppaan kyllä Bonitoa kybällä eli siellä ei 110% varmuudella ole segmentoitua kummilaakeriholkkia... Mutta jos on vaihdettu myöhemmin semmoiseen niin hommahan vaan helpottuu.
-
Ambrosio
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Viesti
Kirjoittaja Ambrosio » 16 Maalis 2010 21:01
On se kyllä kumilaakeri-huomasin kun potkurin ja akselin väliin tekaistu peltinen holkki irtosi ja jyrsi pari senttiä sitä kumia pois.

Kaippa se sitten on joskus vaihdettu aikojen saatossa. Täytyy funtsia hommaa vielä-ei se pahasti kolise ajossa, ja onhan toi paattikin keppisellainen. Ei huvita ruveta puuhommiin sielläkin

Milloin viimeistään on pakko vaihtaa se laakeri- välys ei mielestäni ole lisääntynyt mainittavasti 10v aikana-
T:P
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Maalis 2010 21:13
Akselin ja potkurin välinen peltiholkki
No kaikenlaista, kantsis varmaan samalla käyttää akseli irti ja "hiukan parannella" potkurin sovitusta akselille...
Nyt ei muuta kuin sitten Matin neuvosta vaari ja holkki pois.
-
Ambrosio
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Viesti
Kirjoittaja Ambrosio » 16 Maalis 2010 21:22
Se holkki on NYT hitsattu akseliin kiinni ja pelaa hyvin - ja se "pelti" on sentään rosteria.
Kiitos taas neuvoista!
T:P