Velvet Drive 71 ongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja palonte » 13 Maalis 2010 16:04

Sainpa projektiveneeni siihen kuntoon, että pääsin koekäynnitämään sen. Muuten kaikki toistaiseksi OK, mutta vaihteito ei kytkenyt kumpaakaan suuntaa. Kyseessähän on siis B&W tekele Velvet Drive 71. Vaihde on 1:1 suora. Laatikko ei muodosta lauhdutinkiertoon lainkaan öljynkiertoa. Kun koetin imeä "paine puolelta", ei sekään auttanut. Itse keksin vaihtoehtoisia vikoja seuraavasti:
1. Laatikko niin kauan ollut kuivana, ettei pumppu ime, eikä saa siten kiertoa/painetta aikaiseksi.
2. Olen aikanaan laatikon purkaessani/ kasatessani asentanut pumpun väärinpäin pyöriväksi (pyörimissuunta on vaihdettavissa).
3. Olen muuten vain kasannut jotain niin väärin, että kanavisto on tukossa. ( epätodennäköistä, sillä laatikko oli melko simppeli).
Keksittekö muita vaihtoehtoja, ennenkuin aloitan purkuhommat ??? 8-|
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja CC » 13 Maalis 2010 17:34

Unohdit laittaa öljyt? 8}

Muuten ehkä kohta 2.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 13 Maalis 2010 20:25

Kohta 2: Pumpun pyörimissuunnan muutoksella saa muutettua voiman ulostulon pyörimissuunnan. Toisinsanoen Velvet sopii sekä oikea- että vasenkätisille potkureille.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja bonito » 13 Maalis 2010 20:42

Löysin Velvetin manuaalista muutaman syyn vianhaku sivulta aiheesta: ei öljynpainetta.
1. regulaattorin venttili jumittaa--- puhdista ja kiilloita
2. Sisäinen vuoto--- vaihda viallinen osa
3. Viallinen pumppu--- vaihda viallinen pumppu
4. Öljyä ei ole--- lisää öljyä
5. pumppu väärässä asennossa--- kierrä pumppu oikeaan asentoon
Jos sulta puuttuu manuaali, mulla on PDF-tiedostona, joka kulkee sähköpostilla. Jos tarviit, lähetä YV:llä email osoitteesi

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja CC » 14 Maalis 2010 00:56

rickenbacker kirjoitti:Kohta 2: Pumpun pyörimissuunnan muutoksella saa muutettua voiman ulostulon pyörimissuunnan. Toisinsanoen Velvet sopii sekä oikea- että vasenkätisille potkureille.
Älä höpötä, jos et tiedä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja bonito » 14 Maalis 2010 09:01

Tuohon pyörimis-suunnan vaihtoon en sano Velvetin kohdalta mitään, mutta toisella puolella samaa katua, josta Velvet on kotoisin, valmistetaan Paragon merikytkimet. Niissä pystyy kiertosuunnan vaihtamaan em. mainitulla tavalla. Paragonin vaihteisto on samalla periaatteella rakennettu, kuin Velvet. Velvetin alennusvaihteena on planeettapyörästö, joka ei pudota akseli linjaa, Paragon käyttää alennusvaihteessa hammaspyörän sisäkehältä pyöritettävää isompaa ratasta, akselilinjan pudotessa muutaman kymmenen milliä, akselin kiertosuunnan pysyessä samana, kuin toisesta päästä sisään menevässä akselissa.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja palonte » 14 Maalis 2010 10:05

Kiitoksia kommenteista, Vaikuttaa kuitenkin siltä että kyseessä on itse aiheutettu päänsärky. Irrotin laatikon vielä illalla ja öljypumppu oli väärinpäin.Testaan kuitenkin porakoneella pyörittäen toiminnan tänään ennenkuin asennan kaiken taas paikalleen. Eli aiheesta kiinnostuneille tiedoksi että velvetin voi asentaa kaikkiin moottoreihin, niiden pyörimissuunnasta huolimatta, kääntämällä vain öljypumpun kuoren eri asentoon. Pumpussa on selvä merkintä pyörimissuunnasta, erehtyä ei voi ??? paitsi näköjään meikäläinen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että potkurin kätisyydellä voisi pelailla. Tai siis tietenkin voi, mutta ei suositeltavaa. Eteenpäin ajettaessa potkurin tulisi pyöriä samaan suuntaan kuin kampiakselinkin, siis jos kyseessä nk. suora 1:1 versio (alennusvaihteellisesta en tiedä, kääntyykö pyörimissuunta ?). Näin siksi että pyörimissuunnan vaihto verrattuna suoraan kytkentään hukkaa tehoa (=lämpöä). Ehkä vääränkätisen potkurin käyttö voisi olla hyväksyttävää jos käytetyt tehot ovat selvästi alle vaihteiston nimellistehoalueen. Mikäli paikalla on asiantuntemusta, voisi tämäkin olla hauska varmistaa.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja bonito » 14 Maalis 2010 10:23

Velvetin alennusvaihde ei käännä kiertosuuntaa. Eri suuntaan pyörivät vaihteistot tulevat kysymykseen kaksimoottoriasennuksissa, vai mitä sanoo Notreal, onko erikätiset potkurit, kuten veikkaan.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja CC » 14 Maalis 2010 11:58

Juupa, pumpun voi kääntää eri suuntaan pyöriville moottoreille. Mutta se ei vaikuta ulostuloon, joka siis pyörii moottorin mukaan.
Ja Velvetin pakilla ei voi ajaa eteenpäin, muuten kuin olemattomalla teholla kevyessä veneessä. Pakin kitkapinnat ovat todella
paljon pienemmät, kuin eteenajolle tarkoitetut.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14 Maalis 2010 12:04

bonito kirjoitti:Velvetin alennusvaihde ei käännä kiertosuuntaa. Eri suuntaan pyörivät vaihteistot tulevat kysymykseen kaksimoottoriasennuksissa, vai mitä sanoo Notreal, onko erikätiset potkurit, kuten veikkaan.
Oikea veikkaus, erikätiset on.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja palonte » 14 Maalis 2010 14:13

Noniin nyt asia on varmistettu ja vaihteisto heräsi henkiin. Mutta mitä mitä ???
Ymmärrän toki kun bonito kysyi Notrealilta kaksikoneasennuksessa käytettävän mieluusti eri suuntaan pyörivä potkureita, mutta miten se on hoidettu tekniikan puolella kun koneet kuitenkin ovat keskenään samanlaiset, eli pyörivät saman suuntaa, eikä toisaalta pyörimissuuntaa ole suotavaa vaihtaa laatikossakaan kuten CC kommentoi .
Eli kysymys kuuluukin, mitä tarkoitti bonito eri suuntaan pyörivillä vaihteistoilla, saako kaksimoottoriasennusta varten vaihteistoon jonkun lisäosan, jolla toisen suunta vaihtuu ja toinen jätetään vaihtamatta?
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja CC » 14 Maalis 2010 14:16

Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin kaksimottoriasennuksissa on erikätiset moottorit varsin usein.(akseliveto)
(Monessa muussakin vaihteistossa pakin mitoitus on heikompi kuin eteenajon. Tämän suhteen Velvetistä olen varma.)
Niin on tässä mullakin ollut alunperin, vaan ei enää, kun nykyään on tavan autonkoneista tehdyt. Pikkuisen kylkimyyry kulkuhan
siitä seuraa, kun kumpikin potkuri pyörii samaan suuntaan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 14 Maalis 2010 14:37

CC kirjoitti:Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin kaksimottoriasennuksissa on erikätiset moottorit varsin usein.(akseliveto)
(Monessa muussakin vaihteistossa pakin mitoitus on heikompi kuin eteenajon. Tämän suhteen Velvetistä olen varma.)
Niin on tässä mullakin ollut alunperin, vaan ei enää, kun nykyään on tavan autonkoneista tehdyt. Pikkuisen kylkimyyry kulkuhan
siitä seuraa, kun kumpikin potkuri pyörii samaan suuntaan.
Sen kylkimyyryn lisäksi satamamanoveerauksessa on jonkinverran huonompi kun ei potkurit sivuvedä kuin toiseen suuntaan kunnolla.

Matti

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja CC » 14 Maalis 2010 18:00

matti kirjoitti:
CC kirjoitti:Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin kaksimottoriasennuksissa on erikätiset moottorit varsin usein.(akseliveto)
(Monessa muussakin vaihteistossa pakin mitoitus on heikompi kuin eteenajon. Tämän suhteen Velvetistä olen varma.)
Niin on tässä mullakin ollut alunperin, vaan ei enää, kun nykyään on tavan autonkoneista tehdyt. Pikkuisen kylkimyyry kulkuhan
siitä seuraa, kun kumpikin potkuri pyörii samaan suuntaan.
Sen kylkimyyryn lisäksi satamamanoveerauksessa on jonkinverran huonompi kun ei potkurit sivuvedä kuin toiseen suuntaan kunnolla.
Tuon kun on oppinut ottamaan huomioon, niin siitä voi olla jopa etua. Vaan on kaksimoottorinen niin paljon helpompi ajeltava,
ettei sitä muutenkaan voi isona haittana pitää.
Ja aloittajankin vaihde on taas kunnossa...
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja bonito » 14 Maalis 2010 18:19

Olen edelleen sitä mieltä, että moottorit pyörivät myötäpäivään(edestä katottuna), vaihteisto kääntää kiertosuunnan, kun pumppu käännetään. Automaattiöljyt kiertävät erikautta pumpusta eteenpäin ja pyörittää vaihteiston loppupäätä moottorin kiertosuunnan vastaisesti, eli ei ajeta pakilla eteenpäin. ZF:n vaihteistoilla(hydraulisilla) on sama mihin suuntaan vaihteiston laippa pyörii, valitaan vain potkuri sen mukaan. Itelläni oli ZF:ssä ensin oikealle pyörivä potkuri, kun vaihdoin eri nousuiseen, ei ollut oik kätistä, vaihdoin vas kätisen ja käänsin kaukosäätimestä vetävän vivun työntäväksi. Kyllä Notrealin moottorit pyörivät samaan suuntaan, vai kuinka. Eri suuntaan pyörivillä potkureilla kompensoidaan samaan suuntaan pyörivien potkureiden sivuttaisvääntö

Vastaa Viestiin