Woodpeckereitä rakentamaan
- palonte
Re: Woodpeckereitä rakentamaan
Kiitokset kannustuksesta, valitettavasti kuvat tuppaavat aina valehtelemaan. Aika paljon joutui hankkimaan "kokemusta" ja jäljet näkyvät joko korjattuina tai korjaamattomina pieninä virheinä. Eikä se viilukaan ihan joka paikassa kestänyt kiinni kun paatti seisoi kosteassa pressutallissa viime kesän. Mutta koska projekti tuli lähes kättelyhintaan, pitää siihen sitten suhtautuakin vähemmän vakavasti. Kokosin kuvasarjan nettiin, saas nähdä toimiiko se ollenkaan vai kävelekö joku kohta kuvaruudun kautta meidän keittiöön, ei ole oikein aiempaa kokemusta noista palveluista.
http://picasaweb.google.fi/116169491979 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.fi/116169491979 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
Oliko tuo runko alunperin ainoastaan maalattu, ilman kuitua? Siltä se toki näyttää mutta halusin varmistua siitä että joku muukin on uskonut maalin riittävän vanerin päälle.
Miten viilutus tehdään kylkiin? Tarkoitan lähinnä liimaustekniikkaa (miten viilu painetaan paikalleen kuivumisen ajaksi) ja käytettyjä aineita (liimat,pohjusteet).
Miten viilutus tehdään kylkiin? Tarkoitan lähinnä liimaustekniikkaa (miten viilu painetaan paikalleen kuivumisen ajaksi) ja käytettyjä aineita (liimat,pohjusteet).
- palonte
Kuhalle kyssäreihin vastauksia. Runko oli kyljistään maalattu ja liimailin siihen päälle, kunhan olin hionut pinnan ensin rikki. Kannenkin maalasin ensin epoksipohjamaalilla ja sekös olikin virhe (!). Yllätys oli suuri kun piti hivasta pinta karheaksi. Epoksipohja vain tukki paperia ja kiillottui nauhakoneen alla. Parempi olisi ollut kun olisin liimannut suoraan vanerille. Prosessista tuli jokunen rivi kirjoiteltua vuosi sitten sellaiseen ketjuun kuin "viilun kiinnittäminen". Jälkeenpäin on löytynyt muutamia kohtia, joissa liimaus ei ollut kunnolla tarttunut ja niihin pitikin sitten painaa ruiskulla ja neulalla epoksiliimaa. Kohdat tulivat esiin kun prosekti seisoi kosteassa pressutallissa kesän. Ne olivat selvästi havaittavia kohoumia pinnassa, joita koputtelemalla rajatkin sai hahmotettua. Kyljissä toimi aivan sama tekniikka kuin kansissakin. Idea oli siinä, että liiman sitko pitää olla melkoinen, eikä liima saa luvuttaa viiluun mitään sellaista kosteutta (ei edes liuottimia) joka saisi aikaiseksi käpristymistä. Tottakai maalarinteippiä kului viilujen lukitsemisessa. Viilujen tasalevyiseksi saaminen olikin paljon työläämpi puuha. Tein tarpeeseen 2m leveän puristimen kahdesta paksusta vanerista joiden reunaa hyväksi käyttäen leikkasin/hioin nauhakoneella joka viilun reunan suoraksi.
Mitään takeita viilun pysyvyydelle ei vielä ole, sillä paatti päätynee veteen ensi kertaa vasta tulevana kesänä. Palaan varmasti aiheeseen myöhemmin vaikka homma osoittautuisi kuinka surkeaksi.
Mitään takeita viilun pysyvyydelle ei vielä ole, sillä paatti päätynee veteen ensi kertaa vasta tulevana kesänä. Palaan varmasti aiheeseen myöhemmin vaikka homma osoittautuisi kuinka surkeaksi.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
- Donna 28
Hieno on, mutta miksi peräpeilissä on tuollainen taite, vai kuuluuko se luonteeseen
Donna 28

Donna 28
- Simon
Kyllä se nyt vain kuuluu luonteesen. Ainakin tässä veneessä. Ja hyvältä näyttää.
- Veli-Matti
Tulee nätinnäköinen "kiituri" kunhan valmistuu.
Luin ensin että "laite" ja täytyy tunnustaa että tuli hierottua silmiä useampikin kerta kun en huomannut peräpeilissä mitään laitteeseen viittaavaakaan

Luin ensin että "laite" ja täytyy tunnustaa että tuli hierottua silmiä useampikin kerta kun en huomannut peräpeilissä mitään laitteeseen viittaavaakaan

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Simon
Että mitä?
No joo, eihän kaikkea tarvitse hoksatakkaan!
Minä en eksy, koska minulla ei ole päämäärää.
No joo, eihän kaikkea tarvitse hoksatakkaan!
Minä en eksy, koska minulla ei ole päämäärää.
- Notreal
Voisikohan tuollaisen Palote-mallisen vaneriveneen toteuttaa aivan pienenä?
Tarkoitan kokoluokkaa jota ei tarvitsisi rekisteröidä ja jota tuollainen alle 15v. saisi
luvan kanssa ajaa.
Tarkoitan kokoluokkaa jota ei tarvitsisi rekisteröidä ja jota tuollainen alle 15v. saisi
luvan kanssa ajaa.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Princess OJ8834
- Donna 28
En usko, että luonteeseen kuuluu tuollainen taite peräpeilissä, ei ainakaan noin jyrkkäkulmaisena, kyllähän vanerin saa taipumaan, muuten hieno vene, mutta taite häiritsee, sorry.
Donna 28
Donna 28
- Donna 28
Hieroppas vielä kerran silmiäsi, minusta peräpeiliin ei kuulu tuollainen taite. Katsoppa vaikka alhaalta ylöspäin, ensin on se vesilinja maalattuna, siitä 25 cm ylöspäin on se taite, viistous tehty jyrkkään kulmaan. V-M, mistä muuten mahtaa johtua, että palstan kirjoitusten oikea laita jää jotenkin peittoon minun kuvaputkellani, enkä nyt ollut varma
kommentoitko edes tätä minun asiaani lukiessasi ensin "laite" kun puhuin taitteesta.
Ja pirskuta rallaa, se ei mielestäni kuulu olla tuollainen, vaan taivutettu viiste.
Tämä on tietysti vain saivartelua minun puleltani, hieno venehän se on joka tapauksessa,
paitsi vielä, jos minä tekisin tuollaisen veneen, keulakin olisi pysty eikä viistetty, mutta kaveri olikin ostanut sen raakileena.
Kysypä Notikalta, haluaisiko se mahdollisesti teettää sinulla tuollaista pienempää versiota
alle 20 hv koneella sille juniorilleen, hän hautoo sen itse tekemistä, mutta uskoisin sen olevan valmis teettämäänkin sen, mäkärästä vähän suuremman kahden istuttavan, voisi siitä olla joku muukin kiinnostunut ihan hupi mielessä
Sitten sinne joku marinoitu JAP:n v-kone, niin sinne saisi pari pakoputkeakin taakse.
Jaska
kommentoitko edes tätä minun asiaani lukiessasi ensin "laite" kun puhuin taitteesta.
Ja pirskuta rallaa, se ei mielestäni kuulu olla tuollainen, vaan taivutettu viiste.
Tämä on tietysti vain saivartelua minun puleltani, hieno venehän se on joka tapauksessa,
paitsi vielä, jos minä tekisin tuollaisen veneen, keulakin olisi pysty eikä viistetty, mutta kaveri olikin ostanut sen raakileena.
Kysypä Notikalta, haluaisiko se mahdollisesti teettää sinulla tuollaista pienempää versiota
alle 20 hv koneella sille juniorilleen, hän hautoo sen itse tekemistä, mutta uskoisin sen olevan valmis teettämäänkin sen, mäkärästä vähän suuremman kahden istuttavan, voisi siitä olla joku muukin kiinnostunut ihan hupi mielessä

Jaska
- Donna 28
Nyt vain etsimään netistä pienemmän Peckerin piirrustuksia ja joku meistä rohkeista toteuttamaan sitä, tiedä vaikka se olisi esillä ensi venenäyttelyssä
Siinähän voisi olla joku alle 20 heppainen kone vauhdittamassa sitä ja vielä V-kone, niin saisi luontevasti 2 pakoputkea taakse
Donna 28

Siinähän voisi olla joku alle 20 heppainen kone vauhdittamassa sitä ja vielä V-kone, niin saisi luontevasti 2 pakoputkea taakse

Donna 28

- Veli-Matti
Mahtaa johtua noista kuvista - joidenkin kuvat on sen verran isoja...
Kait sitä tuota ruutua voi jotenkin virittää mutta emmää ainakaan osaa... Jos tulee semmoinen aihe mikä on vaivalloinen lukea Donnan mainitseman syyn takia niin sehän on ilmiselvä (teko)syy olla lukematta aiheesta sen enempää
Neuvoppa vähä meitä kahta tyhymää taas Tevisu...
Kait sitä tuota ruutua voi jotenkin virittää mutta emmää ainakaan osaa... Jos tulee semmoinen aihe mikä on vaivalloinen lukea Donnan mainitseman syyn takia niin sehän on ilmiselvä (teko)syy olla lukematta aiheesta sen enempää

Neuvoppa vähä meitä kahta tyhymää taas Tevisu...
Veli-Matti
- Donna 28
No nyt tämä viimeinen sivu taas mahtuu kuvaruudulle. Mutta perskuta rallaa, olin lähettävinäni tuon Notikka jutun Sinulle V-M yksityisviestinä, mutta nyt se seisoo kaiken kansan nähtävänä, tuskin siitä mitään haittaakaan on, mutta
Donna 28

Donna 28
- Notreal
Tuosta "pienennetystä" vanerivene ajatuksesta kaiketi ongelman tuottaisi
koneteho?
Jotta juniori saisi sitä ajaa luvalla, pitäisi tehoja olla alle 20 hp
Toisaalta jotta vene olisi kuitenkin toimiva, pitäisi se saada plaaniin.
Mahtaisikohan noilla tehoilla onnistua mitenkään???
Vai tulisiko siitä lajinsa ensimmäinen uppoumarunkoinen Riva
koneteho?
Jotta juniori saisi sitä ajaa luvalla, pitäisi tehoja olla alle 20 hp
Toisaalta jotta vene olisi kuitenkin toimiva, pitäisi se saada plaaniin.
Mahtaisikohan noilla tehoilla onnistua mitenkään???
Vai tulisiko siitä lajinsa ensimmäinen uppoumarunkoinen Riva

Notreal
Princess OJ8834
Princess OJ8834
-
Tuossa edellä viesteissä oli puhe pienestä puukiiturista ja mm. jap v2 koneesta.
- otto brandt kilpaili aikanaan ( -40-50-60-L ? ), nopealla pikkuveneellä. Siinä oli jap 1 -cyl mp kone, siinä 500cc jap-mp-koneessa on myös tehoa ja mahtava ääni
- mistähän tollai jap 1 cyl tai v2 löytäisi, tai vastaavan. Olisi ne soundit kohdallaan ja kevyt sopiva moottori pieneen pikaveneeseen,, sopiva pikkuvenekin olisi minulla jo...
( - ja mikähän siinä onkin, että tällai "tarpeeton" ja "epäkäytännöllinen" aina kiinnostaa )
- otto brandt kilpaili aikanaan ( -40-50-60-L ? ), nopealla pikkuveneellä. Siinä oli jap 1 -cyl mp kone, siinä 500cc jap-mp-koneessa on myös tehoa ja mahtava ääni

- mistähän tollai jap 1 cyl tai v2 löytäisi, tai vastaavan. Olisi ne soundit kohdallaan ja kevyt sopiva moottori pieneen pikaveneeseen,, sopiva pikkuvenekin olisi minulla jo...
( - ja mikähän siinä onkin, että tällai "tarpeeton" ja "epäkäytännöllinen" aina kiinnostaa )
Viimeksi muokannut jukkan, 03 Maalis 2010 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.