Öljypohjassa oleva möntti

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Helmi 2010 15:42

Mittailin tuossa päivänä muutamana Mersun konettani ja säikähdin sen etupäässä olevaa
"jumalattoman" suurta kohoumaa alaspäin öljypohjassa. Ajattelin, ettei konetta saa lähellekään akselin päätä, vaikka olisi minkälainen joustolaippa/nivel -yhdistelmä välissä.
Nyt, jos olisi ne taidot laittaa kuva tänne, piirtää kyllä osaan, niin laittaisin. Yksi koneteknikko sanoi vain, että älä hätäile, se möntti juuri mahdollistaa koneen pituussuntaisen kallistamisen, eikä selitellyt sen enempää. Pitääköhän tämä hänen väitteensä paikkansa ???
Donna 28 8} :)

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Warjo » 26 Helmi 2010 18:35

Eiköhän tuo öljypohjan "möntti" ole se syvennys jossa suurin osa öljystä on ja se tärkein, öljypumpun imusiivilä.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Helmi 2010 19:07

Niin, mutta mahdollistaako se moottorin kallistamisen reilusti pituussuunnassa.
Donna 28 ???

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 26 Helmi 2010 20:12

joo ja ei

se on vaan öljy kaukalo ei mikään sen erikoisempi asia
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Warjo » 26 Helmi 2010 21:06

Niin, se on taas siitä kiinni paljonko on reilusti? Kyllä sitä varmaan voi n. 15-20 astetta kallistaa, kunhan et sitten minua syytä, jos jotain käy 8-| Riittääkö sellainen kallistusvara?
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Helmi 2010 21:44

Kyllä 15 -astetta alkaa olla maksimi, jos vielä joku joustolaippa antaa sitten jopa 6 -astetta lisää, niin uskon potkurinkin jo pyörivän. Kuulin tältä koneteknikolta, että suoralla pohjalla saattaisi olla vaikeuksia, se möntti varmistaa kuulema sen, että voitelulle on kallistettunakin riittävästi öljyä pumpattavissa.
Donna 28

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja CC » 27 Helmi 2010 01:00

Jos se moottori öljypohjineen on autosta lähtöisin, niin kyllä 15 astetta on jo liikaa. Yleensä sietävät sujuvasti siinä 8 astetta.
Paitsi, jos se monttu on takapäässä, joka tulee alemmaksi. Silloin raja tulee siinä, jos käynnissä kampiakseli osuu öljyyn, tai
sammuksissa olevan koneen öljyn pinta on kampiakselin takatiivisteen yläpuolella. Öljyn paluureitti venttiilikoneistosta on myös
hyvä varmistaa. Kummassakaan öljypohjamallissa ei auton konetta kuitenkaan ole suunniteltu olemaan jatkuvasti kovin pystyssä.
Venemoottorivalmistaja sitten antaa omat kallistuksensa ja vastaa niistä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Helmi 2010 09:13

Kun moottori asennetaan vesilinjan mukaan vaikkapa 6 asteen kulmaan sen voi olla ok mutta ajossa sitten perä painuu alas ja käytännön "asennus"kulma voikin olla tietyissä tilanteissa 20 asetta ja ylikin. Ehkäpä kannattaisi asentaa kone mahdollisimman pieneen kulmaan vesilinjaan nähden mutta silloin tulee monesti akselin asennuskulma - tätä ongelmaahan komensoidaan vaihteilla joissa on esim 6, 8 tai jopa tilauksesta 12 asteen droppi jolloin kone saadaan käytännössä jopa "vaateriin" veneen ollessa paikallaan.
Mun PMR:ssä on se 8 asteen droppi ja sen takia asennus koneen uudellenasennus oli helppo ja vakionopeusnivel tekee töitä n. 1,5 asteen kulmassa. Kone on vesilinjaan nähden lähes vaaterissa eli asennuskulma on luokkaa 1-2 astetta.

Livenä veneiden koneet ylittävät valmistajan suosittelemat asennuskulmat ja yleensä pelaavat siitä huolimatta ihan moitteettomasti joten kyl se siitä Donna...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 27 Helmi 2010 10:36

Onko se tämmönen möntti.

Kuva

Sitä pakun 5-sylinteristä 2,9 litrasta olit laittamassa?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM602_engine" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Helmi 2010 10:48

Aika monissa venemoottoreissa tuo "möntti" on takaosassa eli öljypohja on erilainen - tavallaan takaperoinen auto-, työkone- tai paikallismoottoriversioihin verrattuna...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27 Helmi 2010 12:39

Mikko. Se möntti on tuollainen, ehkä alaspäin vieläkin pitempi/korkeampi. Minun pitää sulatella tuota Veli-Matin juttua siis kun sanot Prm:ssä olevan 8 asteen jonkun, niin merkitseekö se sitä, että minu olisi vaihdettava Velvetti Prm:ään - kuullostaa pahalta.
Sekin kuullostaa pahalta, että kampiakseli uisi öljyssä takapäästään sillä silloin ennemmin tai myöhemmin stefat alkavat reikkaamaan - sekään ei kuullosta hyvältä. Olisi pitänyt pitää Volvo ja sen liukuvaihde...-hana !!! ;-) ;-)
Donna 28 8\
P.S. En laita sitä ainakaan vielä, laitan 220 d -koneen, jossa on jo Velvetin paketti, koneessa on 5 -kampiakselin laakeria, siis uudempi näistä vanhoista, se kun on jo valmiiksi marinoitu.
Jos se vauhti ei sitten tyydytä joskus, niin katsotaan sitten ja toisaalta sitten voi olla mahdollisuus hankkia jo venemoottoriksi tehtykin kone.
Jos möntti olisi takana, olisi etupäätä kallistettava vieläkin enemmän !!!
D 28

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Helmi 2010 13:00

En usko sen meinaavan sitä mutta joskus olen nähnyt käytettävän tuplaniveltä joko kahta kardaaniveltä tai sitten kahta paria vakionopeusniveliä jolloin päästään helposti jo reiluun 20 asteeseen kun hyödyntää myös koneen maksimiasennuskulman. Onko semmoinen sitten kovin fiksu ratkaisu sitä en tiedä...
Mutta elä ota ylimääräistä ressiä vaan piirtele ja kypsyttele kulmat kaikessa rauhassa kohdilleen...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 27 Helmi 2010 13:07

Donna 28 kirjoitti:Mikko. Se möntti on tuollainen, ehkä alaspäin vieläkin pitempi/korkeampi.
P.S. En laita sitä ainakaan vielä, laitan 220 d -koneen, jossa on jo Velvetin paketti, koneessa on 5 -kampiakselin laakeria, siis uudempi näistä vanhoista, se kun on jo valmiiksi marinoitu.
Jos se vauhti ei sitten tyydytä joskus, niin katsotaan sitten ja toisaalta sitten voi olla mahdollisuus hankkia jo venemoottoriksi tehtykin kone.
Jos möntti olisi takana, olisi etupäätä kallistettava vieläkin enemmän !!!
D 28
Tuossa pari kuvaa mitä löyty netistä. Näyttääkö tutulta.

Kuva

Kuva

Komppaan tuota Veli-matin postausta ettei tässä kannata ottaa tressiä. Noita patoja on veneisiin laitettu vaikka kuinka paljon.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27 Helmi 2010 15:51

Enhän minä mikään stressaava luonne ole, mutta mietinpä vain, saattaahan se siihen asettua kohdalleenki. Piirroskuva on sellainen kuin se minun Mersun kone, tosin se lauhduttimien kanssa näyttää yläpäästään paljon hurjemmalta. Enkä kyllä tältä seisomalta olisi kallistumassa kahteen niveleen, kun paketti tulisi jo niin pitkäksi, että ainakin porras pitäisi salonkiin lattiaan laittaa, katsotaan nyt, en minä vielä ole siellä saakka. Se lienee vasta huhtikuun juttuja tämä
moottorin paikoilleen laitto. :) Täällä kuivalla maalla, ei näitä veneiden tosi osaajia ole ilmaantunut, niin täytyy kysellä täältä ja jos niitä osaajia onkin, niin ne vain hymyilevät oirullisesti; "hullu jätkä, kun osti tuollaisen romun, lasikuitua sen olla pitää" !!! :-) :-)
Donna 28 :)

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Öljypohjassa oleva möntti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Helmi 2010 15:57

Veikkaan sen puolesta että kärsii kallistaa sen 15 astetta ilman ongelmia.
Mikon laittamassa kuvassa on öljynsuodatin jo alunperin "hassusti" kallellaan,
varmaan kiva vaihtaa kun öljyt valuu ulos jo löysätessä. 8\
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin