Minulla on myös muutama sana sanottavana tähän akkukonekeskusteluun. Lähes kaikki ammattikäyttöön tarkoitetut koneet on varustettu Ni-Cad -akuilla. Ne kestävät paremmin pakkasta kuin perinteiset akut, varsinkin jos ne on ladattu täyteen ennen pakkaseen vientiä. Minulle, joka työskentelen koneineni 98 prosenttisesti lämpimissä sisätiloissa ei pitäisi akkujen tyyppi olla mikään ongelma, mutta kun vain on. Useinmiten työmatka verstaalta varsinaiseen työkohteeseen kestää n. tunnin ja jos koneet ovat pakettiauton tavaratilassa, osaavat ne olla todella kylmät ennen töiden aloittamista. Koneissakin on eroja, nopeasti laukussaan kylmenevät koneet lämpiävät paljon hitaammin työmaalla, samaten niiden akut ja toisin päin. Tällä viimemainitulla on merkitystä, sillä vaikka minulla on varttitunnin pikalaturit, 2 - 3 akkua, ei lataus suju yhtään nopeammin kuin 1/2 tunnin laturillakaan, sillä akut ovat muutaman latauksen jälkeen niin kuumat, että
laturin on odotettava niiden jäähtymistä(pakollinen tupakkatauko)

. Hyviksi havaitsemiani koneita on Hitatchi, Boshin ja Wurthin pienet ruuvivääntimet hakkaavat ja tavalliset ja Hiltin poravasarat 24 W akkuversioina. Hilti ja Hitatchi ovat suosikkimerkkejäni, samoin nuo pienet ruuvinvääntimet, joilla mahtuu todella ahtaissa raoissa työskentelemään.
Makitat ovat vuosiensaatossa taantuneet, enkä pidä niitä sen kummempina kuin De Walttia tai Black and Deckeriä, jopa Kress voittaa edellä mainitut. Holtzer oli taka vuosina hyvä ja vääntävä akkuporakone, mutta se hävisi jotenkin markkinoilta.
Donna 28