Gray

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
KooTa
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Helmi 2010 19:30
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Gray

Viesti Kirjoittaja KooTa » 15 Helmi 2010 19:42

Löytisikö jonkinlaista tietoa tai manuaalia Gray:n 4-56 vaihdelaatikosta? Eng no 12199. Tarkoittaako 4 sylinteristä ja Grayn 56 hp konetta. Nyt kuitenkin löysin Mersun moottoriin kiinnitettynä. Ainakin laatta on kunnossa ; )
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Helmi 2010 06:44

Grayhin (ja muihin jenkkilättäpäihin) löytyy suht hyvin tietoa harrastajasivuilta jenkeistä. Niihin jopa valmistetaan uusio-osia ja tehdään vaihtomoottoreita ja -vaihteita. Linkit eivät ole tallessa tallessa mutta eiköhän se sieltä löydy kun käyttää hakusanoina "gray-marine", "hercules-marine", tms...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 18 Helmi 2010 18:47

Se 56 on iskutilavuus kuutiotuumina..

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 18 Helmi 2010 21:46

vähän tuntuu pieneltä koska 56 x 16.39= 917,84 cm3 alle litranen.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
KooTa
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Helmi 2010 19:30
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja KooTa » 19 Helmi 2010 07:40

Laatikko on liitetty mersun (180) 4-pyttyiseen koneeseen. Itse veneellä, fiskari, on mittaa 9,40m ja leveyttä 2,20m. En ole vielä löytänyt manuaalia ja itse asiassa en oikein tiedä "uutena" veneen omistajana juuri mitään näistä laatikoista vai kytkimiäkö ne nyt on. Jostain jenkkipalstalta bongasin ton koneen koon. Siellä, kun viittailtiin kuusipyttyisiinkin Gray:n koneisiin.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja Warjo » 19 Helmi 2010 18:00

4-56 tarkoittanee neljää sylinteriä, jossa yhden sylinterin tilavuus on 56 kuutiotuumaa.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
KooTa
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Helmi 2010 19:30
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja KooTa » 19 Helmi 2010 18:30

Ei ole koneesta vielä muuta kuin nämä kuvat. Täytyy katsella merkintöjä huomenna, jos pakkaselta tarkenee ; )
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
KooTa
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Helmi 2010 19:30
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja KooTa » 21 Helmi 2010 15:41

Kävin veneellä ja otin muutaman kuvan. Tevisu hei, mistä tietää onko Mersun OM636? Ei kyllä oo ihan yhtä nätissä kunnossa kuin sun pukilla oleva konees. Orginaali MB näyttää olevan, kun on sellainen merkkikin lohkossa. Joku Bowman-jäähdytin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
KooTa
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Helmi 2010 19:30
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja KooTa » 21 Helmi 2010 21:03

Huh, uutena ja aloittelevana harrastajana helpottaa, että koneen entisöinti ei tarvitsekkaan olla ihan noin täydellistä :)

Surffailin ja löysin Bowmanin sivuilta kuvia jäähdyttäjästä ja koneeni voi tosiaan olla om636. Löysin jopa MB:n manuaalin netistä pdf:nä. Odotan innolla, että traileri valmistuu ja saan "koneen" lämpöiseen ja lähempään tarkasteluun. Ulkona on nyt vähään turhan viileetä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja Simon » 21 Helmi 2010 21:31

Tutun näköinen tuo tevisun kone, lättäpää ja tyypiltään juuri tuo OM 636. Merivartioston veneissä oli yleinen ja tuossakin vaikuttaa oleven sähköisesti ohjattu vaihteisto.

1960 luvun lopulla kun rakensin toisen ihan oman veneeni, niin hain autohajottamolta mersun ja oletin sen olevan 180 tyyppi ja hevosia olisi ollut yli kuusikymmentä. Myöhemmin koneen peruskorjauksessa selviytyi, että kyseessä juuri tuo OM636 ja hevosia vajaa 50: ntä. Ko. koneita käytettiin Mersun unimok pakettiautoissa ja olihan noita unimokkeja armeijallakin, mikä voisi viitata, että niitä viranomaisveneisiinkin asennettiin.

Tuo mun projektini oli 6,5 metrinen tasaperäinen ja mersu yhdistettynä Endfield Z vetolaitteeseen.
Sillä yhdistelmällä tasasaumaan rakennettu puolikatettu puuvene saavutti jopa 14 solmun nopeuden.

Oma juttunsa vielä tuon koneen "oikuista". Velipoika joka merivartijana oli tuota tyyppiä ajellut, niin varoitteli, älä sitten missään tapauksessa ala kuuntelemaan ja ihmettelemään tuon koneen käyntiääniä, varsinkaan merenkäynnissä. Ne oli todella vaihtelevat!!! Eikä tuo kanssa mitään ongelmia sittemmin ollutkaan.
Niin ja vielä: mun koneen kyltissä muistaakseni luki Daimler ja tuo tyyppinumero.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja Simon » 21 Helmi 2010 22:18

Olipa tutun näköinen kyltti

Avatar
KooTa
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Helmi 2010 19:30
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja KooTa » 03 Maalis 2010 20:47

En löytänyt tuollaista tyyppikylpeä koneestani. Mutta hyvänä uutisena voin kertoa, että kone käynnistyi tänään. Savut on siis otettu ja nyt voin siltä osin olla vähän huolettomampi. Laatikkokin toimi. Oma homma on viritellä vielä potkuri, se kuin on akselineen irrallaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Loiske
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Heinä 2014 07:35

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja Loiske » 14 Heinä 2014 04:26

KooTa kirjoitti:Huh, uutena ja aloittelevana harrastajana helpottaa, että koneen entisöinti ei tarvitsekkaan olla ihan noin täydellistä :)

Surffailin ja löysin Bowmanin sivuilta kuvia jäähdyttäjästä ja koneeni voi tosiaan olla om636. Löysin jopa MB:n manuaalin netistä pdf:nä. Odotan innolla, että traileri valmistuu ja saan "koneen" lämpöiseen ja lähempään tarkasteluun. Ulkona on nyt vähään turhan viileetä.
Itsekin kaipailisin tuollaista MB636 manuaalia PDF:nä , mistä sellaisen löysit?

Avatar
KooTa
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Helmi 2010 19:30
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Gray

Viesti Kirjoittaja KooTa » 14 Heinä 2014 09:44

Moi, löysin pdf:n koneeltani. En todellakaan muista mistä sen aikanaan surffaten löysin. Voin pistää sähköpostilla, koska jostain syystä pdf:ää ei saanu liitettyä tähän viestiin (7.4 megaa).

Vastaa Viestiin