PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja juhahe » 15 Helmi 2010 20:26

Mikä on mielestänne optimaalinen tapa reitittää pakoputki:

Lämmönvaihtimelta alas äänenvaimentimeen, mutta entä sen jälkeen? Mahdollisimman lyhyt reitti (kyljestä ulos) vai perinteisesti mahdollisimman taakse?

Tämä liittyy nyt siihen, että "rantaparlamentti" on "telakalta" kuullut, että on ollut "useita" sellasia tapauksia, jossa startti ei ole onnistunut ja sahaamalla on pumpattu koko järjestelmä täyteen vettä. Kun epäonninen startti lopetetaan niin vesi palaa takaisin kohti konetta. Lopputuloksena voipi olla vettä sylintereissä. Siksi pitäisi olla mahdollisimman lyhyt pakoputki, jotta vesimäärät olisivat pieniä.

Onko tällainen ongelma edes todellinen - periaatteessa kyllä, mutta käytännössä? Eikö oikean äänenvaimentimen mitoituksen idea ole juuri pystyä säilömään nuo takaisinpäin tulevat vedet tilapäisesti?

Jotenkin tähän liittyy myös pakoputken ylimmän kohdan ja venttilikopan keskinäinen korkeusasema. Jos pakoputken läpivienti on yhtä korkealla kyljessä tai perässä, eikö nestepinnat asetu ihan samalla tavalla, jos järjestelmä on täynnä vettä. Ongelma on tietysti sitä hankalampi, mitä alempana kone on suhteessa pakoputken läpivientiin (perinteisessä fiskarisssa tätä ongelmaa ei yleensä ole), mutta purjeveneissä tilanne onkin jo usein toinen?

Miten siis pitäisi systeemi rakentaa oikeaoppisesti, ettei tule vesi pesään? Unohdetaan tässä vaiheessa ulkonäkö ja ahtaat välit ja muut vaikeusastetta lisäävät tekijät. Miten noin periaatteessa pitäisi märkä pakoputki asentaa?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15 Helmi 2010 21:34

Löytyiskö näistä asennusohje vaihtoehdoista sopiva?

Kuva

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Helmi 2010 06:39

Emmää kyllä tuosta Tevisun laittaman kuvan infernaalisesta härdelleitä pikaisesti mitään hanaa erottanut mutta löytyihän se kun oikein tiirusti tuolta pakosarjan päältä ;-(

Teemu puhui ns. pakoputken jäähdytysveden ohivirtaushanasta ja aika sopivasti Notikka laittoi sitten kuvia jostain asennusohjeesta.
Alemmassa kuvassa vasemalla joutsenkaula on nostettu koneen yläpuolelle ja jos tuota konetta joudutaan pyörittämään jostain syystä sen käynnistymättä pitkään niin se sanoo että poks... Jos siinä olis ohivirtaushana niin vesi ei kertyisi pakariin vaan menisi kyljestä ulos. Moderneista tuotantokoneista tuo hana on poistettu eikä niitä enää juuri näy asennetavan itsemarinoituihinkaan. Telakoitaessa hanan avulla voidaan myös tyhjentää pakoputki vedestä jo veneen ollessa vesillä ettei se pääse talvella jäätymään. Normaalioloissa hana saa olla aina täysin auki.
Kaikissa mun veneissä on ollut tuo hana ja niin se tulee Dejah Thorikseenkin - mutta ainoastaan sen pakarin tyhjentämisen takia sillä konehan pelaa vaikka maailman tappiin täydellisesti...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja juhahe » 16 Helmi 2010 10:15

Veli-Matti kirjoitti: Kaikissa mun veneissä on ollut tuo hana ja niin se tulee Dejah Thorikseenkin - mutta ainoastaan sen pakarin tyhjentämisen takia sillä konehan pelaa vaikka maailman tappiin täydellisesti...
Tuota ohivirtaushanaa tarjottiin kyllä rantaparlamentissa ratkaisuksi. Mites noin teoriassa: jos ohivirtausputken ja varsinaisen pakoputken läpivienti on samassa tasossa ja järjestelmä siis pumpattu starttimoottorilla täyteen vettä, niin eikö veden takaisinvirtaus ole ihan samanlaista? Vähän niinkuin vanhan kunnon vaaitusvesiletkussa on ihan sama, ovatko mittalasit vierekkäin vai 10 m päässä, vesipinta asettuu tasan.

Onko siis ohivirtaushanasta hyötyä vain silloin kun sen putki on asennettu jotenkin toisin kuin varsinainen pakoputki? Toisin sanoen, jos asennus on muuten yllä olevan vas alakulman mukainen, niin ohivirtaushana pitäisi saada ylimmän kuvan mukaiseksi tms?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Helmi 2010 10:34

Tietenkin jos putki on täynnä mutta eihän se voi olla kun hana on kiinni ja kaikki vesi on mennyt kyljestä ulos. Eli hanalla ohjataan kaiken jäähdytysvedenkulkua periaatteella kaikki pakariin tai ei yhtään. Ratkaisumalleja on monia - yhdellä hanalla kun se on auki pääosa vedestä menee pakariin ja pieni osa tulee jatkuvasti ulos kyljestä ja kolmitiehanalla (tai kahdella tavallisella) voidaan valita vaihtoehdot "kaikki pakariin", "melkein kaikki pakariin ja pikkasen kyljestä ulos" ja sitten "kaikki kyljestä ulos"...
Hemmetin yksinkertainen zydeemi ja maksaa kahdella hanalla rakennettuna alle 20€.
Minä meinaan tehdä yhdella tavallisella kuulaventtiilillä koska Valmetin raakavesipumppu on semmoinen melkeinpä palopumppu että puoletkin sen tuotosta riittää pakarin jäähdykseen (ja äänenvaimennukseen).
Milloin sitten sulkea hana? Jos kone ei lähde normaalisti käyntiin ja se sahauttaa hiukankaan pidempään - muussa tapauksessa koko hanan olemassaolon voi unohtaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Helmi 2010 11:23

Jos löytyisi vesilukko/äänenvaimennin malli missä olisi kuvan mukainen "Check Valve" estämässä
veden virtauksen....
Tuo kuvan mukainen äänenvaimennin alkaa katalogin mukaan vasta kokoluokasta 90mm :-(

Tosin en tiedä autaisiko kyseinen läppä mitään starttitilanteessa, voipi olla että tuollainen läppä putkessa
toimisi vain lisäesteenä veden virtaukselle ?

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja juhahe » 16 Helmi 2010 13:58

Veli-Matti kirjoitti: Hemmetin yksinkertainen zydeemi ja maksaa kahdella hanalla rakennettuna alle 20€.
Ok eli hanalla siis ohitetaan pakoputki kokonaan |+| tarvittaesssa. Hieno ja yksinkertainen yhden kipparin systeemi, käyttö perustuu hyvään muistiin ja kokemukseen, eikö?

Löytyiskö tuosta jotain järkevää sovellusta, jolla monen kipparin tai yhden huonomuistisen tilanteessa homma hoituisi automaattisesti tai edes puoliautomaattisesti? (Kaksi nopeaa sensuroimatonta ideapoikasta: auton huomiovalokytkin + solenoidi, joka startin jälkeen vetää jousikuormitteisen venttiilin auki pakoputkeen; "Ryyppyvaijeri", joka käynnistettäessä nykäistään ulos jos muistetaan ja joka kääntää vedet kyljelle ja onnistuneen startin jälkeen nuppi sisään ja menoksi).

Jos onnistuu asentamaan pakoputken tuon edellä olevan ykköskuvan mukaisesti niin, että läpivienti on vaikka 10 cm vesilinjan yläpuolella ja nousua vesilukkoon mentäessä on jossain vaiheessa tuo kuvan 40 cm ja pakoputken vesiyhde on kaikkia edellä mainittujen yläpuolella, niin ongelmaa ei siis ole. Tällaisessa systeemissä jos pakari on pienempi kuin kuvan 90-250 mm :-) , voisi riittää jopa hiukan pienempi nousu?

Ehkä tuo kolmitiehana - ryyppynuppi-vaijeri mallia Biltema -systeemi voisi olla olla kaikkein toimivin ???

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Helmi 2010 14:35

No, voihan yksinkertaisestakin tehdä tarpeettoman monimutkaisen ja epävarmasti toimivan...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Helmi 2010 14:48

Jos pakoputken yhde on muita putkenosia ylempänä ja kaikenlisäksi kuten kerroit, vesirajan yläpuolella
ei minun ymmärtääkseni vettä saa pakosarjaan tulvimaan millään....

Jos taasen ohivirtausputki tarvitaan huonomuistiselle kipparille, voisi asian hoitaa startin herätevirralla
ohjatulla mg-venttiilillä joka sulkee linjan ( 2-tie ventt. ) tai ohjaa veden ohi pakoputken ( 3-tie ventt. )
aina startatessa.

Kuvassa 2-tie venttiili johon saa 12V kelan ja on norm. auki ( sulkeutuu jännitteisenä ).
36mm tai 43mm yhteillä.

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja juhahe » 16 Helmi 2010 16:18

Veli-Matti kirjoitti:No, voihan yksinkertaisestakin tehdä tarpeettoman monimutkaisen ja epävarmasti toimivan...
Kunhan vaan pohdiskelen, josko ohitushanan ohjauksen saisi käynnistyspisteeseen, ettei tarvitse konekoppaa availla ja vielä niin etteivät satunnaiset kipparit (esimerkiksi lapset kavereineen, tai porukkavene) jättäisi sitä ymmärtämättömyyttään/muistamattomuuttaan käyttämättä...

Kaikki lähti tuosta erään laituriparlamentin pohdiskelusta ja siitä etten tajunnut tuon ohitushanan sijoituskohtaa oikein - niin yksinkertaista kuin se nyt onkin. Siellä "laiturilla" esiintyi myös näkemys siitä, että sivulle tuotu pakoputki sellaisenaan pelastaisi katastrofilta ("mahdollisimman lyhyt pakoputki"), mikä ei mennyt mun kaaliini. No nythän selvisi, että siinä ilmeisesti meni puurot ja vellit sekaisin: ajateltiin, että pelkkä pakoputken purku sivulle auttaisi, vaikka tällainen pakko-ohjattu ohivirtaushan se varsinainen juju tässä sivulle purkamisessa on.

Jos on itse kipparina tai mukana, niin parin hanan vääntely hoituu kyllä. 8]
Taitaa sitä paitsi olla niin (??) että koko ongelma koskee lähinnä sellaisia purjeveneitä, jossa kone on saatu syvälle pilssiin ja joutsenkaula nousee korkealle.

Kun uusista veneistä tuo yksinkertainenkin hana puuttuu ja vahinkoja oikeasti sattuu, niin tuollainen Notikan venttiilihän olisi fiksu vekotin niin kauan kuin toimii - uusissa veneissä se ei ehkä olisi edes rahasta kiinni (???)

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Helmi 2010 16:35

Moro

Yksinkertaisin takaisintulvimisenesto syntyy sillä että pakoputkeen hitsataan U-käyrä ylösalaisin ennen jäähdytysveden syöttöä pakoputkeen.
Mulla on n 30 cm korkea käyrä suoraan moottorissa kiiinni, sen loppupäässä vasta on sitten se jäähdytysveden letkuyhde.

Edellisessä Scyllassa kävi useamman kerran niin että kryssillä koittaessa käynnistystä vesi menikin pesään, kun tuota riittävän korkeaa käyrää ei ollut. Onneksi siinä koneessa oli puolpuristus vivut, joiden avulla sai veden pois sylläreistä.

Kaverilla meni uusi volvo paskaksi kun starttasi vesi pesässä uudella akulla; kampiakseli väärään, männän varsi blokista läpi ja venttiilit väärään.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja ainur » 16 Helmi 2010 17:49

Tommonen "U" löytyy myös meikältä ja kyseessä on "Bowman" lämmönvaihdin. Ja siitä putki alas köliin ja sit persiistä ulos. Ei ole ollut onkelmia. Tosin pakosarjakin on vesirajan yläpuolella :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Helmi 2010 18:17

Voi ristus - rautalangastakaan ei viiti alkaa vääntämään kun suorakin näkyy olevan liian mutkalla vääntelemättä ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Helmi 2010 18:47

ainur kirjoitti:Tommonen "U" löytyy myös meikältä ja kyseessä on "Bowman" lämmönvaihdin. Ja siitä putki alas köliin ja sit persiistä ulos. Ei ole ollut onkelmia. Tosin pakosarjakin on vesirajan yläpuolella :)
Ei voi toimia kun ei ole "ylösalaisin" käännetty U, ongelmia tulossa, oota vaan. 8-|

Mulle ei tuo ylösalaisin käännetty U käy, kun pitäisi lattiaa korottaa ja sitten osuisi pää kattoon. 8o
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: PAKOPUTKEN REITTI JA HUONO STARTTI

Viesti Kirjoittaja juhahe » 16 Helmi 2010 19:42

Northling kirjoitti:Moro

Yksinkertaisin takaisintulvimisenesto syntyy sillä että pakoputkeen hitsataan U-käyrä ylösalaisin ennen jäähdytysveden syöttöä pakoputkeen.
Mulla on n 30 cm korkea käyrä suoraan moottorissa kiiinni, sen loppupäässä vasta on sitten se jäähdytysveden letkuyhde.
Nortti
Siinähän se, eikä hanan hanaa eikä sähkövitkaimia:

Voikohan se olla näin helppoa :))

Vastaa Viestiin