Nyt olisi kone asennus ongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 16 Tammi 2010 19:24

Nyt olisi kone asennus ongelma
vuosi vaihtuu ja pitäisi saada talli tyhjäksi.
kaivoin romujen alta avovene projektin esille
vanha 12 hv Bernhard sanoin työsopimuksen irti ja pari mutta kone ehdokasta on vaihtanut kotia. onneksi tulli ostettua Volvo huutokaupasta et taas olis tarkoitus jatkaa.
en vaan tiedä et teenkö uuden pedin raudasta vai puusta . siten olis iso kysymys ett mistä potkuri kun akseli on vaan 16mm paksu.
onneksi on helppoa kun on tyhjä lohko jossa kone tassut kiinni niin on helppo sovita ja mitatta ym..

nimi merkillä Sibbo cruiser.

olisi kiva nähdä muittenkin projekteja joskus. kovasti on puhetta, ett tehdään sitä ja tätä. mutta kuva ym todisteet puuttuvat

munn projekti kuvat ja koneen asennus näkyy alla olevasta linkistä
http://kuvablogi.com/nayta/2428910/" onclick="window.open(this.href);return false;
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja pellamo » 16 Tammi 2010 20:10

Monesti näkee että alimitoitetaan konneita paattiin mutta nyt näyttää että Henkalla ainaki on mitoitus jokseenkin kohillaan :)
Oisko sellainen 2½ kertaa veneenmittainen 8"x8" parrupeti lähellä oikeeta?
Akseli on just oikean vahvuinen eikä tarvi kuin hydrauliletkunpätkän joustokytkimeksi :-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja JussiA » 16 Tammi 2010 21:08

Tolla on kätevä vetää akseli jenkalle rannassa (vrt. kumimoottorilennokki) niin ei tarvii konetta käyttää vesillä ollenkaan, mukavan hiljasta kyytiä. 8]

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 16 Tammi 2010 21:09

kyllä pitäis teho riitää et pääsee verkkoilta kelisäkin. toi hydrauliletkunpätkän joustokytkimeksi oli kyllä hyvä. en olis itse hoksanut samaa.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja Jude » 16 Tammi 2010 21:13

pellamo kirjoitti:Monesti näkee että alimitoitetaan konneita paattiin mutta nyt näyttää että Henkalla ainaki on mitoitus jokseenkin kohillaan. Akseli on just oikean vahvuinen eikä tarvi kuin hydrauliletkunpätkän joustokytkimeksi :-)

Jos vielä epäilyttää, että kone ei ole riittävän suuri, niin minulta saattaa löytyä 320 kg painava Ford-diesel ja siihe noin 120 kg painava Olympia-vaihde. Venee perään voisi vielä laittaa pari 200 litran tynnyriä polttoainesäiliöiksi. Hydrauliletkun pätkä on ihan sopiva joustokytkimeksi. Sen voi tosin korvata myös venttiilikumin pätkällä, jos pelkää potkuriakselin vääntyvän rusetiksi.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Tammi 2010 21:21

Tuohonhan on hyvä laittaa soppelin kokoinen 10kW akrekaatti suoralla kytkennällä niin ei tarvi temppuilla onnettomilla 12 tai 24V sähkölaitteilla. Keulaan ehdottomasti jääkaappipakastin - siis oluet sinne jääkaappiin ja jääpalamuotit pakkaseen...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Optimisti kalastaja Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja hkhk » 16 Tammi 2010 21:58

Jos "moottorin" laittaa noin taakse, tavoitteena on varmaan saada paljon kalaa etuosaan. Muutenhan vene ui aika pystyssä. Kun ei ole tuon kummosempi kone, akseli on ihan sopiva. On tietysti katottava, ettei potkuri ole kovin suuri. Vaarana on, että vene kulkee kallellaan. Moni on toisella palstalla maininnut jäävahvisteista. Jotenkin näyttää siltä, että tämä paatti sopii vahvistettuna jäänsärkijän hommiin.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 16 Tammi 2010 22:39

Jude kirjoitti:
pellamo kirjoitti:Monesti näkee että alimitoitetaan konneita paattiin mutta nyt näyttää että Henkalla ainaki on mitoitus jokseenkin kohillaan. Akseli on just oikean vahvuinen eikä tarvi kuin hydrauliletkunpätkän joustokytkimeksi :-)
Jos vielä epäilyttää, että kone ei ole riittävän suuri, niin minulta saattaa löytyä 320 kg painava Ford-diesel ja siihe noin 120 kg painava Olympia-vaihde. Venee perään voisi vielä laittaa pari 200 litran tynnyriä polttoainesäiliöiksi. Hydrauliletkun pätkä on ihan sopiva joustokytkimeksi. Sen voi tosin korvata myös venttiilikumin pätkällä, jos pelkää potkuriakselin vääntyvän rusetiksi.

mitä mää mopolla teen. tuo on noin 500-700kg ja tehoo noin 345-450hv riipuu turbosta ja välijähdytäjästä. Volvo TAMD71A

genera
Veli-Matti kirjoitti:Tuohonhan
voi vaika laitaa 100kv niin riitää micron ja taulu telkariin. Sibbo folket muutaa stadiin kun tuon näkevät. on fanny pahvia...
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja pellamo » 17 Tammi 2010 22:31

Ei tarvi tuohon edes "turhia" vaijereita säveltää kun suoralla vedolla ilman joutavia merikytkimiä välissä yltää kaasua sääteleen peukalolla pumpun kyljestä :-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja Notreal » 17 Tammi 2010 23:23

Jos siihen virittäisi penkin suoraan paljaan koneen päälle niin olis aika mellevä kuskinpaikka 8]
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja Elwood » 19 Tammi 2010 10:40

Eikä potkuriakaan tarvi käyttää kuin puoliksi vedessä.. 8|
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Tammi 2010 10:47

Eiköhän tuo hb-77 yhdistelmä saavuta runkonopeuden pelkällä pakokaasujen työntövoimalla. !!!
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 23 Tammi 2010 20:35

tänään sovitellin vaihdetta
kuva löytyy

http://kuvablogi.com/nayta/2438128/" onclick="window.open(this.href);return false;
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 25 Tammi 2010 23:01

tänään oli vuorossa pohjaventtiilin sovitellut ja polttoaine tankin sovitusta . löysin myös pilsipumpun.
kuva

http://kuvablogi.com/nayta/2443443/" onclick="window.open(this.href);return false;

siten tuli ogelma likaa vaihtoehtoja

bensa vai diesel turbolla vai ilman. 1,2,3,4,6,8 syl V6, V8 vai suora . pysty vai makaava. Kauheata

ei oo helppo mädän puuveneen korjaus…..

kuvat löytyy

http://kuvablogi.com/nayta/2443444/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/2443445/" onclick="window.open(this.href);return false;
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Nyt olisi kone asennus ongelma

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 25 Tammi 2010 23:18

Jos kuiten kahdella koneella.. ois vähän voimareserviä ja erisuuntaan rullaavat rusetit..
Moniko heppanen on se Mercury (jossain kuvassa..) onhan se rikki, kun tarttis varaosia ;)

Vastaa Viestiin