"Eli vanhan lakan meinasin poistaa kuumailmapuhaltimella ja kovametalliskraballa, niin kuin täälläkin on neuvottu, mutta käykö sama tekniikka myös vesirajan alle myrkkymaaliin vai onko olemassa erikseen jotain kapistusta siihen? Ja muitakin jäätäviä vinkkejä lakan poistoon saa toki kertoa.."
Jos lakka on öljylakkaa, se pehmenee kuumailmapuhaltimella niin hyvin, ettei mitään kovametallia tarvita. On kovin yksilöllistä, mikä väline kenenkin käsissä parhaiten toimii. Itse käytin viime keväänä samaan hommaan maalarin kittilastaa, oheisessa linkissä nimitetään teräspakkeliksi
http://www.maalausvaline.com/tasoitus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Niitäkin on jäykkiä (tasapaksu pelti) ja joustavia (ohenee kärkeenpäin), itse tykkäsin joustavasta, poika käytti mieluummin jäykkää.
Vesilinjan alta löytyvät kerrokset eivät välttämättä pehmene lämmöllä, silloin kovametalli on poikaa. Peräsimestä poistin kerran Fein Multimasterin tapaisella vehkeellä vanhaa myrkkyä ja lyijymönjää. Kävi hivenen nopeammin ja kevyemmin kuin käsin kylmiltään skrapaamalla, mutta ennen kaikkea se ongelmajätetörky pysyi paljon hallittavammassa muodossa, ei käryä eikä pahasti pölyä.
"Ja sitten hionta."
Tasohiomakoneella olen itse folkkarin kylkilaudat hionut, vaikka toiset pitävät kyseistä laitetta täysin mitääntekemättömänä venehommissa. Pyöreä epäkesko nappaa puun tosi helposti lommoille, eikä ole kovin kätevä, jos limilaudan leveys on jopa vain puolet kiekon halkaisijasta. Neliskulmainen on mielestäni limilautaveneen ulkopuolella ehdoton. Mutta yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta. Kysehän ei ole pelkästään työkalusta, vaan käsi-työkaluyhdistelmästä.
Työn iloa!