Vanhan salonkiveneen moottori

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Lampila » 04 Joulu 2009 15:35

Tuli aikalaisten kanssa keskustellessa ilmi että veneessäni on ollut alunperin asennettuna Volvo Penta moottori teholtaa noin 20 hp. Itse Volvon historiaa tietämätä, kysynkin minkälaisesta koneesta on mahtanut olla kysymys? Vene on veistetty 1922.
- Pohjalla on paremmin -

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 04 Joulu 2009 16:34

unohda volvo. pelkä penta
olisko Penta C4 valmistettu 1910-1931/32 24 hv
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Jape » 04 Joulu 2009 18:49

Mulla on varmaan sellanen Penta kone verstaalla, voisin ottaa kuvan kun pääsen sinne seuraavan kerran

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Jape » 09 Joulu 2009 18:33

Muistaissani nappasin kuvan siitä koneesta. Kytkimen päällä on logo Penta motor. Vähän huono kuva on kun moottori on kaikkien romujen takana ja alla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 09 Joulu 2009 19:48

tuo on 50luvun tuote. nykyteknikaa saa näpylöitä. mikäs olympia sulla oikein on siinä vieressä 2t80 vai 1t80 ?
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Jape » 09 Joulu 2009 20:27

2T80

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Lampila » 10 Joulu 2009 09:59

Kiitoksia tiedoista! Onkohan tuo Penta C4 minkä kokoinen kone? Huolettaa hieman kun veneeseen on jälkikäteen asennettu Fordson Major Olympian mekaanisella kytkimellä. Näinköhän Majori on paljonkin painavampi kuin Penta C4. Kuulopuheiden perusteella tuo Penta olisi ollut pikkuisen piikainen veneeseen mutta kulkenut silläkin lähes 15 solmua, mene ja tiedä näistä. Majorin ylimääräiset hevoset olisivat siihen nähden tervetulleita.
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Joulu 2009 16:49

Ei se majorin kone siinä sinun veneessäsi tunnu missään, vaikka varmasti on huomattavasti painavampi, eikä varmasti vaikka olisi vieläkin painavampi, kun muistelen niitä sinun tilojasi siinä veneessä.
Donna 28

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Lampila » 14 Joulu 2009 13:32

Niin, katselin vanhaa venekirjaa vuodelta 1923 ja siinä muutamien 20-30 hevosvoimaisten koneiden painot huitelivat jopa yhdeksässäsadassa kilossa (900kg). Melkoisia malmeja. Se mikä siinä majorissa huolettaa on että se on niin iso rohjo ettei ajotilaan juuri muuta mahdu. Samoin paketti on niin pitkä että salongin ovet ovat törmäyskurssilla vaihteen ja kardaanin kanssa.
Jollain tapaa kiinnostaisi joku vanha Wickström. Paljonko tollasessa W3 löytyy hevosia? Kannnattaisiko sellaista edes harkita?
- Pohjalla on paremmin -

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 14 Joulu 2009 16:12

No tuo w-3 on jo aika moderni, tai ei moderni, mutta kuitenkin. Jostain olen kuullut, että w-3 olisi ollut jäähdytyksen kanssa ongelmia, yksi pytty lämpee likkaa. Viisaammat kertokoon w-3:n hyvistä ja huonoista puolista enemmän.
Tällä palstalla on tällä hetkellä myynnissä vanha wikun nelonen,
http://puuvene.fi/index.php?/component/ ... temid,108/" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse harkitsin tuon ostoa vakavasti, mutta on turhan iso minun veneeseeni. Tuosta saattaisi olla hyvä kone, tai onkin. Ajotunteja tuossa ei ainakaan ole, on ollut varageneraattorina. Myyjä osaa kertoa tuosta koneesta paljon enemmän. En halua mainostaa tuota konetta, mutta se on jo tarpeeksi vanahnaikainen vanhaan salonkiveneeseen.
Salonkiveneesi tulee varmaankin lähinnä fiilistelykäyttöön, ikääkin sillä on jo niin paljon, että mielestäni veneeseen kuuluisi sen ajan kone.
Tämä on siis vain minun mielipiteeni.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Lampila » 15 Joulu 2009 10:26

Tuo nelipyttyinen on kyllä komea moottori. Meillä ikävä kyllä myös rouva saattaa käynnistellä venettä joten en uskalla veivikäynnisteistä hankkia. Fiilistellä on tarkoitus mutta myös ajaa ja veneillä joten hieman moternimpaa pitäisi olla. Itsellä kyllä sydän sykkisi enempi tuollaiselle mustan raudan ja messingin pyhälle liitolle. Katselin yhtä myynnissä ollutta W3 moottoria ja siinä silmään pisti palanut maali yhden sylinterin kohdalla, olisiko syynä ollut juuri tuo mainitsemasi ylikuumeneminen? Onko kuulapää Wikulla tietoa W3:n tehosta lienee ollut 30-35hv?
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 15 Joulu 2009 10:46

Lampila kirjoitti: Onko kuulapää Wikulla tietoa W3:n tehosta lienee ollut 30-35hv?
Eihän se ole kuin 17 hv se teho. 1700 kierroksella tuon mukaan. 19 hv 2000 r/min.
Nähtävästi 17 hv on jatkuva teho.

http://www.sci.fi/~oh2bio/wiki/wiki.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja jansix » 15 Joulu 2009 11:02

kyllähän tuohon wikkeen voi startin asentaa vaikka paikkaa siinä ei olisi. startti jostain autosta/veneestä samoin hammaskehä siteen hammaskehän keskitys vauhtipyörään etupuolelle ja startille jämerät kinnikkeet. tämmösiä oon nähny ja toimivia ovat olleet

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Lampila » 15 Joulu 2009 12:43

Pieneksi jää tehojen puolesta tuo W3, täytyy unohtaa.
Kyllähän sen startin voisi rakentaa mutta sääli silpoa hienoa vanhaa konetta. Päätyköön jollekulle joka voi köyttää sellaisena kuin se on.

Onko hyviä ehdotuksia teholuokassa 25-35hv...
- Pohjalla on paremmin -

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanhan salonkiveneen moottori

Viesti Kirjoittaja Mile » 15 Joulu 2009 13:33

Ihan mielipiteenä vain, ei siis hengitellä herneitä! Mun mielestä joku -50 - -60 luvun kone 1920 luvun veneessä on ihan sama kuin 1980 luvun 2-t Yammu 1950 luvun veneen perässä - eli kun ei ole aito niin ei ole aito, ei siis samalta aikakaudeltakaan.

Ellei jostakin löydä aitoa museokonetta ja saa sellaista toimimaan, ja ellei sellainen aito alkuperäinen ole edes tavoitteena, niin mites ols joku Volvon MB20 tai vastaava siis näitä Amatsonista tuttuja B16-B20 koneita, joista tehoja venekäytössä ollut joku 40-50 hp.

Jos raha ei ratkaise, niin aivan passeli vaihtoehto voisi olla joku Kubota-pohjainen pikkudieseli ; ovat luotettavia työjuhtia, eikä kulutuskaan vie vararikkoon.

Ja sadan vuoden kuluttua tuo tämän hetken uusi kone näyttää sen ajan katsojasta aivan yhtä vanhalta kuin nuo vikut ja muut kuulapäät - 20 luvun veneessä mikä tahansa myöhemmän ajan vekotin on joka tapauksessa jälkikäteen asennettu "tarvikemoottori" .
Mile

Vastaa Viestiin