Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21

Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 22 Marras 2009 12:53

Myin isälleni viime kesänä ostamani puoliliukuvan 7,70 pitkän ht-mallisen puuveneen, joten moottorin hommaaminen jäi nyt sitten hänen huolekseen. Lupasin kuitenkin olla hengessä mukana, ja veneen laitossakin...

Nyt askarrutta sellainen asia, että kun ed. omistaja suositteli moottoritehoksi n. 70-90 hv, jolloin huippunopeus olisi kuuleman mukaan n. 12 solmua (veneen paino ilman moottoria n. 1500kg) , niin entäs jos laittaisikin pienemmän akselivetoisen moottorin? Samalla hinnallahan saisi uudemman ja paremman.

Mutta kun minulla ei ole ennen ollut puoliliukuvaa venettä, niin mietityttää että mites tuollaisen tyyppinen runko käyttäytyy pienellä moottoriteholla ja miten veneen kulkuasento? Muuttuuko se jotenkin moottoritehon kasvaessa eli kääntäen; olisiko veneen kulkuasento todennäköisesti huono esim. jollain 20-30 hv koneella?

Tuleeko mitään muita mahdollisia "haittoja" mieleen tuollaisesta ratkaisusta?

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 22 Marras 2009 13:59

Vene on siis valmiiksi akselivetoinen eli moottoritila löytyy valmiina ja jopa volvopentan akseli.

Perämoottorikin on käynyt mielessä mutta se herättää vielä enemmän kysymyksiä kulkuasennon, kohtuusyvän kölin, ym. asioiden suhteen. Helpoin ratkaisuhan se kai olisi laittaa peräprutku.


edit: Veneessä on sellainen köli, että se alkaa phjan puolivälin tienoilta ja syvenee perää kohti niin paljon että nykyisen potkurin edessä kölin syvyys veneen pohjaan nähden on n. 30 cm.

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 22 Marras 2009 14:23

Mikä on vakionopeusnivel?

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 22 Marras 2009 15:11

Tämmönen sydeemi painelaakerin kanssa.. http://www.tekno-marine.fi/netTuote08sivu59ja60.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 22 Marras 2009 15:32

Ok! Kiitos. Mutta edelleen kaipaisin tietoa/kokemuksia siitä pienemmän moottorin laittamisesta versus veneen kulkuasento ja uinti, jos jollain käsitystä asiasta on. Ongelmahan ei ole, etteikö moottoreita saisi. Harkitsen vain sitä mahdollisuutta että jos laittaisi pienemmän kuin suositus, niin onko esim. jo valmiiksi tiedossa jotain, minkä takia se olisi hullu ja poissuljettava vaihtoehto?

Perusteluna ajatukselle olisi, että samalla rahalla saa selvästi uudemman ja vähemmän ajetun koneen teholuokkaa 20-30hv, verrattuna 70-90hv:n.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Marras 2009 17:20

Minä en ainakaan lähtisi pienentämään tehoja, sillä todennäköisesti se ei sen jälkeen olisi puoliliukuva vene. Sen marssivauhti jäisi silloin parhaimmillaankin korkeintaan veneen vesilinjan pituuden mukaiseen vauhtiin solmuissa. Ja ainakin merellä ajellessa on hyvä olla tehoreserviä, jotta tasaperäisen veneen huonoimpia ominaisuuksia voisi edes jotenkin kompensoida. Tosin, mikä pakko on mennä suurempaankaan moottoritehoon, ellei vanha kone ole ollut juuri alamittainen ts. vesilinjan pituuden antamaa nopeutta ei ole pystytty
nostamaan ja vene on surffauksen jälkeen oiennut huonosti suuntaansa.
Donna 28

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 22 Marras 2009 17:50

Yritän lisätä veneen kuvan tähän, katotaan onnistuuko...
Viimeksi muokannut Sokkisha, 22 Marras 2009 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 22 Marras 2009 17:54

Tulipa leveä kuva, pystyykö ylläpito tekemään tuolle mitään?

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 22 Marras 2009 18:28

Juu trimmilevyt on olleetkin! Kuuleman mukaan ollut VP tmd 10 joka lienee hirmuisen kokoinen kone, jos tietoni ovat oikeat, eikös se ole piitkästi toistasataa hevosvoimaa.
Olen ollut siinä käsityksessä että jos puoliliukuvaan runkoon yrittää liian isoa konetta niin se vain kaivaa perää enemmän veteen, joten tässä lienee sitten kompensoitu tuota ilmiötä trimmilevyillä.

Meille ei ole mikään kynnyskysymys eikä edes tavoite päästä veneellä puoliliukuvan nopeutta (10-18 solmua?)
vaan hankkia veneeseen toimiva moottori. Äkkiseltään ajattelisin että miksei sillä voi puksutella uppoumavauhtiakin, kuten itse omalla meriläiselläni ajelen +- 6 solmua.

Mutta mietityttää seuraavat asiat:

-veneen hallittavuus/ohjattavuus?
-onko kulkuasento lähtökohtaisesti pielessä jos ei päästä osittain keula-aallon päälle kuten puoliplaanareilla kai on tarkoitus?

Perämoottorin laittamista en pidä aivan tavoittamattomissa olevana projektina, eihän siinä tarvisi kuin tehdä moottorikaivo ja vahvistuksia peräosaan mutta mites ohjattavuus perämoottorilla kun on noin korea ja syvä köli? Mielellään en siihen kyllä lähde!

Mutta jos ajatus on kerran aivan pähkähullu laittaa joku 20-30 hv akselikone tuohon veneeseen nin pitänee sitten etsiä se isompi kone.

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja jukkan » 22 Marras 2009 19:06

Jos uppoumarunkona käytät, niin pieni kone riittää.
Eihän tuossa veneessä tuulipintaakaan paljoa ole.
- Oikea Potkurin mitoitus tuo ne pienetkin tehot käyttöön.
- Kulkuasentoon vaikuttaa myös koneen paino/ keveys / sijainti.
- Koneen paikkaa muuttamalla ja yms.
voi vaikuttaa kulkuasentoon.
Pienessä uppoumaveneessä monesti riittää "sinne päin" mitoitus.
Kun haluaa ylittää runkonopeuden, niin sitten onkin jo ajateltava tarkemmin.

Nyt kun on siistikäyntisiä ja keveitä 4t perämoottoreita tarjolla,
niin olen nähnyt tehtävän niin, että valtavan painava ja tilaa vievä keskimoottori tai sisäperä heivataan mereen.
Ja veneen perään rakennetaan ulkopuolinen teline, johon perämoottori kiinnitetään.
Näin saadaan tilaa veneeseen ja kevyt kone perään.
Pienten veneitten ominaisuuksia saadaan näin parannettua.
- esim. entinen n. 140hv painava sisäperä vene kulkee paremmin 90hv kevyellä perämoottorilla !
- ... keveys meinaa paljon, liukuvassa/ puoliliukuvassa.

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja RistoA » 22 Marras 2009 22:25

Veneessä on varsinaisesti kaksi painavaa asiaa: se vene ja sen veneen kone.
Tyypillisesti kone koitetaan laitta veneen painopisteen kohille. Jos kone halutaan perään, niin perää levennetään ja painolaskut tehdään kahden keskiön mukaan.
JOS meillä on vene, missä alunperin on ajateltu, että kone on siellä keskellä, niin on aikasten epämääräistä siirtää kone laidan ulkopuolelle johonkin telineeseen. Tää siis vaikka uusi kone olisikin alkuperäistä kevyempi.
Tähän laittaisin uuden kevyen samantehoisen, tai tehokkaamman, kuin alkuperin oli. Aina voi himmata, mutta lisää ei saa väkisten.

Risto

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Marras 2009 22:51

Itelläni on puoliliukuva ( 6000 kg + 2 x 130 hp ) vene.
Vene nousee vedestä n. 12,5 solmun nopeudessa ja kierroksia koneissä tällöin jotakuinkin 1600 r/min
Kun mietiskelen sen "liukuunnousua" uskoisin sen tuottavan vaikeuksia jos moottorit olisivat esim. 2 x 90 hp

Ketjun aloittajan koneen pienennyssuhteella koneiksi tulisi n. 2 x 43 hp ja vaikka koneiden paino olisi merkittävästi
pienempi, uskoisin ettei vene niillä tehoilla lähtisi edes "kyntämään" saati ylittäisi liukukynnystä.

No, onko asioilla yhteyttä... Ei hajuakaan, kunhan lämpimikseni tarinoin. :)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Marras 2009 23:14

Minun Koittoni painaa 2500 kg. Siinä on n. 40 hv kone, veneen pituus on 7,6 m leveys 2,4 m, se on ns. puoliliukuvalla rungolla ja se saavuttaa n. 10 solmun nopeuden, jos pohja on puhdas. Siis enemmän kuin se uppoumarunkoisena saavuttaisi. En minäkään tiedä, kuinka paljon tehoja pitäisi olla, mutta veikkaan, että jos veneessäni olisi 260 hv, niin se suorastaan loikkaisi pintaan ja liukuisi pelkästään kölin ja akselin varassa, onneksi ei ole. Ja lämpimiksenihän minäkin tässä tarinoin, sillä saunan jälkeen voi tulla kylmäkin. ;-) :)
Donna 28

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Marras 2009 15:56

Donna 28 kirjoitti:Minun Koittoni painaa 2500 kg. Siinä on n. 40 hv kone, veneen pituus on 7,6 m leveys 2,4 m, se on ns. puoliliukuvalla rungolla ja se saavuttaa n. 10 solmun nopeuden, jos pohja on puhdas. Siis enemmän kuin se uppoumarunkoisena saavuttaisi. En minäkään tiedä, kuinka paljon tehoja pitäisi olla, mutta veikkaan, että jos veneessäni olisi 260 hv, niin se suorastaan loikkaisi pintaan ja liukuisi pelkästään kölin ja akselin varassa, onneksi ei ole. Ja lämpimiksenihän minäkin tässä tarinoin, sillä saunan jälkeen voi tulla kylmäkin. ;-) :)
Donna 28
Itseasiassa, jos 2500 kg painoiseen veneeseen laittaisi 260 hp konetehoja ja huomioisi isompien koneiden tuoman painonlisäyksen, olisi veneen tehopainosuhde nippanappa liukuvan veneen rajoissa. Yleisesti kaiketi 6-8 kg/hp ja
alimittaisilla koneilla 10kg/hp.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Marras 2009 16:16

Joku nopeakäyntinen FNM mahtaa painaa jotain 160kg teholuokassa +200hp...aika vähän...ja pikkasen enemmän kun laiteaan vaihde perään...eli ei se paljoa tehopainosuhdetta nakkele....mutta maksanee suht paksun nipun euroja...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin