![eteenpäin ->](./images/smilies/icon_arrow.gif)
Myös solakka tiimalasimuoto perässä kuten joissakin kajakeissa ja purjeveneissä toimiva näillä hitailla nopeuksilla.
Soutajat tietävät miten vastus kasvaa rajusti siinä kohtaa missä perä alkaa painumaan ja kyntämään veneissä joissa erä suhteellisen leveä.
Pitkä kapea "fan tail"- perä, kuten vanhoissa purjeveneissä , joka nousee korkealle vedestä ei toimi pyörregeneraattorina siinä missä pullea perä tai veteen painuva laakea perälauta.
IDeaali olisi jos kaksi vedessä kelluvaa korkinpalaa jäädessään keulan erottamiksi kohtaisivat jälleen toisensa samassa paikassa vieretysten, ilman että pyörteet olisivat ne levittäneet kauaksi keskilinjasta. Eli veneen tulisi halkoa vettä mahdollisimman vähäeleisesti, eli vesi vähän väistää, ja palaa paikoilleen.
No aivan tuohon ideaaliin ei voi päästä - mitä lähemmäksi, sitä parempi.
Niissä hyötushdelaskuissa, kun mainitsin tehontarpeesta, niin kyse oli vain akselitehosta, ei potkurin välittämästä tehosta. Eli riittää kutakuinkin kun akselitehoksi määrittelee 90% koneesta lähtevästä tehosta.
Itse jos joskus hurahdan kunnolla, niin lähden seuraamaan Ponkalan jalanjälkiä .... ja teen veneen jossa perän muoto vastaava kuin delfiinin pyrstö, ja propulsiolähteeksi teen aidon pyrstön ... no joku tässä varmaan pyrskähtää, sorry jos tuli risotto nenästä!
![nauru :-)](./images/smilies/icon_lol.gif)
![nauru :-)](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nimittäin mikään ihmisen tekemä propulsiolaite ei yllä samaan hyötysuhteeseen kuin esim kalan tai valaan pyrstö. Näitä tutkitaan, ja sovelluksia on pienistä kajakkiin asennetuista pyrstövetareista jo olemassa. Hurjimmat visiot kait suunnitelleet näitä meluttomaksi propulsioksi sotaväen sukellusveneisiin! Ideana näissä on asentaa siipi jäykän taipuisan varren päähän, jota sitten veivataan kuten fisu peräpäätään ja ... ne neidot. Varsi pääsee sopivasti taipumaan , mutta on työntöjäykkä kuten näillä uivilla otuksilla selkäranka. Tuon voisi toteuttaa kätevästi vapaamäntä-stirling moottorillakin. Tai sitten polkimilla tai sähkömoottorilla ja kampiakseli-kampisysteemillä.