Perämoottorin huolto ja ohjekirjoja, räjäytyskuvia ....

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
suoraa_huutoa

Re: Perämoottorin huolto ja ohjekirjoja, räjäytyskuvia ....

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 09 Marras 2009 10:12

Juu,

Toivottavasti pojat ei saanut konetta käymään :-)

Pitänää tehdä noi perus hommat peräöljyt ja huuhtelu ja uutena minulle kuulin stabilaattorista jota saa esim motonetistä. Stabilaattori lisätään bensan joukkoon ja pitäs palaa paremmin.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Marras 2009 10:39

Tilasin venttilivarsien kumien vaihdon Vesteristen perämoottori korjaamosta?
Tulikohan tehtyä virhe... 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Matti Laurila

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 09 Marras 2009 15:31

Tämä on sinänsä moraalisesti arveluttava juttu, etenkin tällaisella venepalstalla, mutta kirjoitanpa kuitenkin.

Ostin 1982 uutena 20hv Johnsonin aikaisempien samasta merkistä saatujen hyvien kokemusten perusteella, enkä ole kauppojani katunut.

Kone on melkolailla heti viritetty 26 hevosvoimaan, on tankattu pelkästään tavallista 95 -oktaanista ja öljynä olen käyttänyt ihan normaaleja auton moottoriöljyjä, joita on öljynvaihdosta yli jäänyt (EI SIIS JÄTEÖLJYÄ KUITENKAAN :-) ), jopa joskus halvimpia SAE 30 -öölejä. parin...kolmen vuoden välein olen ajellut yhden kannullisen sitä TC-W hyväksyttyä.

Talvihuolto on ollut sisälle kanto ja keväällä vaihteistoöljyn vaihto ja tulppien puhdistus, ulkopuolen pesu ja vahaus.

Koko pitkän ja edelleen jatkuvan historiamme ajan kone on lähtenyt kolmannella vedolla käyntiin, niin talven kuin yön yli seisonnankin jälkeen (siis moottori on seisonut ;-) ).

On suorastaan huvittavaa seurata, kun naapurit taistelevat joka kevät uusien nelitahtisten suzukien ja yamahoiden käynnistymisongelmien kanssa ja olen vannonut, etten takuulla vaihda uudempaan tekniikkaan. Tuollainen vanha 2-tahtikone on kyllä ihan aarre. Käy kuin kello, saa tankata lähes mitä vaan, eikä tars juuri huolloilla ressata.

Eli juuri meikäläiselle sopiva, saa vain nautiskella kesästä ja antaa palaa huoletta.

Niin että suosittelen kaikille vanhaa teknologiaa, sitä ei saa edes meikäläisen eväillä särkymään, huoltovapaata oikeasti ja pitkäikäistä! Ja jenkkeihin pätee vielä hyvin se suuri maa, suuret toleranssit.

Mutta saa niitä huoltaakin, oikeasti, en minä sillä. Hyvää se niille tekee.

Ja nyt, unohtakaa koko kirjoitus ;-)

t.Matti

ainur

Viesti Kirjoittaja ainur » 10 Marras 2009 11:42

Isäukko vainaa ajeli myös Mobilin Superilla ja käytti varmuuden vuoksi sitä aika reilusti.
Koneina oli 3 hp Johnsson ja sittemmin 5 hp Volvo-Penta. Ainut haitta taisi olla jatkuva tulppien putsailu liian öljyn takia....Ja meepä sit neuvomaan..... 8}
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Marras 2009 20:34

Meillä on satamassa suht paljon verkkoveneitä ja niissä 10-20hp uudehkoja nelarikoneita mutta niin vaan aina syksyn tullen äijät kaipailee takaisin vanhoja 2T jammuja, jonssoneita/evikoita ja merkkuja. Uutuudet kuulemma vaativat huoltoa enemmän ja ovat kuulemma varsin ranttuja käynnistyjiä kun ilmat kylmenevät.

Itse uusin vm -90 15hp Mercuryn vuoden -05 malliin elikkä siihen viimeiseen perus 2T koneeseen. Tosin en vähäisen huollon tarpeen takia vaan lyömättömän teho/painosuhteen, helpon käsiteltävyyden ja hyvän kylmänkeston vuoksi. Mutta jollaan tuli ostettua tuliterä 2,5hp nelari Suzuki joka yllätys, yllätys toimii todella huonosti kylmillä keleillä - lähellä nollakeliä vaatii 5 min tyhjäkäynnin ennen kuin kestää lähteä liikkeelle. Mutta muutoin oikein miellyttävä kone, kevyt ja hiljainen sekä tietysti sikahalpa kun tuli ostettu Kärkkäisen Sikapäiviltä heräteostoksena ;-)

Ai niin, kommenttia tuohon että mitä öljyä kukin sekoittelee kaksitahtiseensa.
Aikoinaan joskus ajoin jopa moottoriöljyllä ja oli ongelmia "piikkien" kanssa mutta useimmiten ajelin TB:n halvimalla 2T öljyllä ja silläkin oli joskus ongelmia piikkien kanssa.
Kerran oli jopa hengenlähtö tosi lähellä kun 10hp jonssoni "piikkasi" myrskyssä ensi toisen tulpan ja sitten toisen...
Sen jälkeen on menty reilut 20v vuotta tuhkautumattomilla kallimman luokan 2T öljyillä eikä ole ollut yhtään "piikkausta" missään koneessa. Joinakin syksyinä merkku on pyörinyt tasan 15 22l tankillista eli reilut 300l 2T-bensiiniä on palanut ilman yhtäkään "piikkiä" tulpissa. Tosin minä uusin joka kevät tulpat perämoottoreihin oli niillä ajettu 50 tai 150 tuntia joten kausi aloitettu aina "puhtaalla paidalla". Uudella merkulla ajettiin 6 25l tankillista tänä syksynä yhden tulpan oireillessa ja epäilin piikkiä mutta se olikin viallinen tulppa.
Tälle syksyä öljynä näkyi olevan (poika hommasi) jotakin tuhkautumatonta "semisyntetic" mitä se sitten lieneekään ;-)

Sen verran olen huoltanut koneita että syksyllä on peräöljyt vaihdettu ja sähköliittimet ruiskuteltu suoja-aineella ja samaa on ruiskautettu sisään myös kaasuttimen kurkusta ja konetta pyöräytetty samanaikaisesti parin vedon verran. Joinakin syksyinä sinkkiä on tullut rapsuteltua puukonterällä ja vaseliini on myös joskus tullut laitettua niveliin. Kaasuttimen olen useimmiten laskenut tyhjäksi suodatinkoteloineen ja jos se on syksyllä unohtunut niin sitten kaasutin ja suodatin on tyhjätty keväällä ennen kuin konetta on käynnistetty. Vanhaan merkkuun tuli myös kerran vaihdettua impelleripyörä - tosin pesäkin alkoi olla aika kulunut mutta laskeskelin sen menevän vielä jokusen vuoden (kesti 4 vuotta ennen kuin kone ajettiin poikki). Sen kestävyyttä täytyy todella ihmetellä sillä varsinkin Liminganlahden rantamatalissa ajellaan joskus perä pohjaa viistäen pitkiäkin matkoja eli pumppu vetää koko ajan hiekkaista vettä lävitsensä.

Koskaan en ole pessyt perämoottoria enkä pese - mitä tuota raakaa työkalua turhaan alkaa puunailemaan ja hiplaamaan. Pesulla ei ole ketunkaan merkitystä siihen miten se kone toimii siellä käyttöveneen perässä. Ja sitä paitsi mitä paskasempi ja resuisemman näköinen kone päälle päin niin sitä vähemmän se kiinnostaa ketään...
Meidän satamassa on yksi tuliterä XXhp XXXXXXX jossa on joku -70 luvun XXXXXXXX koppa päällä - arvatkaas miksi ;-)
Ja yhden tarrat on muutettu kyyrillisiksi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

suoraa_huutoa

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 11 Marras 2009 10:34

Kiitos kaikista hyvistä vinkeistä liittyen perämoottorin huoltoon. Itse olen samoilla linjoilla, että perä moottori on käyttö peli näissä laitteissa.

Sitten jos isoon moottoriin on laittanut paljon euroja kiinni niin huoltoon kannattaa pitää/kannattaa panostaa. Niin ja ainahan huolto kannattaa.

Itse olen ajanut tällä hyvällä menestyksellä:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=81

Tosin en ole vertaillut onko hinta kallis vai halpa.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Matti Laurila

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 11 Marras 2009 10:54

Myöskin noista öljyistä: Joissain opuksissa jopa suositellaan, että ellei käytä oikein perämoottoriöljyä bensan joukossa, pitäisi seossuhdetta kasvattaa. Itse en ole koskaan näin menetellyt, 2% olen aina käyttänyt, eikä piikkejä ole koskaan ilmennyt. Tietty riippuu siitäkin, millaisilla kierroksilla ajelee, jos hiljempaa, niin varmaan piikkiä jossain vaiheessa tyrkkääkin. Oma kaasun käyttöni on ollut sellaista, ettei savupilvet ole juurikaan MINUA haitanneet :-) .

Öljykannua en kyllä ole koskaan veneessä pitänyt.

Noissa uisteluhommissa nelari on kyllä se ehdottomasti toiseksi paras vaihtoehto, parhaana pidän omaani, eli airoja ;-) . Niin, ja tietty sen soutuveneen pitää olla puuta.

Sen verran vielä oikeatakin asiaa alkuperäiseen kysymykseen, että kaasarin seosruuvin (ruuvien) asento kannattaa tarkistaa. Jopa uusien moottoreiden säädöt ovat joskus olleet totaalisen sekaisin ja käynti sen mukaista. Omassa Johnsonissani seosruuvin perussäätö taitaa olla jotain 3/4 kierrosta auki, ja kun ihmettelin uuden koneen outoa käyntiä ilmeni, että myyjän jäljiltä ruuvi oli 4...5 kierrosta auki. Silloin kyllä piikkiä lykkää takuuvarmasti.
Ajan mittaan ruuvien asento tuppaa tärinässä muuttumaan. Oikea perussäätö löytyy ohjekirjasta.

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Marras 2009 11:20

Kyllä minä vilkaisin uuden pikku-suskan kaasutinta olisiko kenties seosruuvissa/ruuveissa pyöriteltävää mutta näkyivät olevan niin hyvin sinetöidyt etten viitsinyt alkaa rikkomaan 2/4 vuoden takuuta. Semminkin kun konetta ei varsinaisesti käytetä myöhään syksyllä vaan se on pikkujollassa ja käytössä enimmäkseen kesäaikaan jolloin se käy ihan hyvin.

Mitä noihin sekoittamisiin tulee niin mulla on tallissa 100ml ruiskurunko jota käytän öljyn mittaamiseen ja sillä sitten niin tarkasti kuin mitattua.

Paljonkos muuten on öljyä 10 litrassa 4% seosbenssiiniä?
Tai paljonko 10 litraan bensiiniä laitetaan öljyä että siitä tulee 4% seos?

;-) ;-) ;-)
Veli-Matti

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 11 Marras 2009 11:34

Mulla on 6hp nelari suzuki olisko joku 3 vuotta vanha ja ihan sama ongelma! h-vetin huono tyhjäkäynti näin syksyisin ja keväisin kylmällä ilmalla. Verkkojen kanssa tuuskatessa muutaman kerran tullut kiroiltua....
E mare libertas

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Marras 2009 15:25

Sama ongelmahan on kaikissa nykysydeemin kamppeissa kun syötettävät polttoainemäärät ja seokset vedetään minimiin päästömääräysten takia. Nykyauton/(&/&%¤/&)=&%= jopa pakkaavat pudottamaan lämmöt alas kun seisahtuu liikennevaloihin minuutiksi pakkasessa. Surkeimmissa jos ei ole jotakin webastonreuhkaa lisälämppärinä niin varpaat paleltuvat ja nenän päässä on pakkastippa...

Mitä tuohon perämoottorin ulkopuoliseen pesuun tulee niin tuommoiset pienet alle 20hp koneethan yleensä niitä koneita joita ruoskitaan tosissaan monenlaisissa olosuhteissa mutta jos minulla olisi esim. joku 50hp retkiveneen perässä niin tottahan toki sitä tulisi hoidettua ulkopuolisestikkin yhtä hyvin koko venettä eli sitten kyllä pesisin ja puunaisin sitä ;-)
Ja joka syksyhän tuo konekopan alla piilossa oleva venemoottorikin tulee puhdistettua ja keväällä tarkastettua että se on varmasti puhdas - käyttötarkoitus ratkaisee puhdistuksen...
Veli-Matti

ainur

Viesti Kirjoittaja ainur » 11 Marras 2009 20:58

Veli-Matti kirjoitti: Tai paljonko 10 litraan bensiiniä laitetaan öljyä että siitä tulee 4% seos?

;-) ;-) ;-)
9.6 litraa 8-|
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11 Marras 2009 22:23

ainur kirjoitti:
Veli-Matti kirjoitti: Tai paljonko 10 litraan bensiiniä laitetaan öljyä että siitä tulee 4% seos?

;-) ;-) ;-)
9.6 litraa 8-|
Saattaapi se piikki olla herkässä tuolla sekoitussuhteella... !!!
Notreal
Princess OJ8834

Viinamäenmiäs
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 12 Marras 2009 07:35

Äkkiä laskien 0,41666666666666666666666666666667 litraa öljyä, mutta millä V-M olet mittaillut?
Kylmällä ilmalla ainakin tuo normaal 2-T öljyn juoksevuus on niin huonoa, että tarkkuus kärsii kun käsipelillä mittaa.
Viinamäenmiäs

Matti Laurila

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 12 Marras 2009 15:53

Siis öljyähän mitataan pipetillä tipat laskemalla, muuten ei tuu mittään 8-| !

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Marras 2009 16:09

Matti Laurila kirjoitti:Siis öljyähän mitataan pipetillä tipat laskemalla, muuten ei tuu mittään 8-| !
Näin juuri, tarkoin määrätyssä ympäristölämpötilassa jotta viskositeetti on oikea.
Ettei mene liian isoja tippoja ja kulu kallista ainetta...
Notreal
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin