Perämoottorin trimmin voima ?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 09 Marras 2009 10:17

Moi,

Elikkä ekoja ajoja tällä keväällä ajellaan 50 hv johnsonilla. Kone näyttäisi pelaavan OK, mutta kysymysmerkkinä on että pitäisikö trimmin (koneen trimmi) toimia myös täydessä vauhdissa ?

Trimmi pelittää pienillä vaihdeilla kun ei olla vielä plaanissa OK, mutta täydessä vauhdissa ei ainakaan potkurin voimaa vastaan jaksa painaa.

Missäs voisi olla vika jos pitäisi toimia myös kovassa vauhdissa ?

On se syksy vaan merellä hieno.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Marras 2009 10:31

Pitäisi toimia.
Trimmin pitäisi olla kaksi nopeuksinen.
Alhaalta ylöspäin nostettaessa trimmi toimii "hitaalla" ja "vahvalla" teholla joka jaksaa nostaa potkuria vastaan,
kun trimmi on noussut jotakuinkin niin ylös että putkuri nousee vedestä, antaa rikin "asentokytkin tiedon" joka
vaihtaa trimmin nopealle, mutta heikommale teholle, jotta ihan ylös nostaminen on nopeampaa....
Kokeile trimmin nostamista ihan ala-asennosta kokonaan ylös veneen ollessa paikallaan ( kone sammuksissa ).
Jos teho / nopeus eroa ei ole selkeästi havaittavissa, saattaa rikin asentokytkin olla rikki ja toimia kokoajan sillä nopealla
teholla joka ei jaksa ajossa "taistella" potkuria vastaan...

Jos teho / nopeusero toimii, saattaa pumpun sähkökytkennässä olla kontaktiongelma ja pumppu ei saa täysiä jännitteitä
jolloin teho jää puutteelliseksi.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja Ande » 09 Marras 2009 11:55

Öljyä tarpeeksi??
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Marras 2009 12:12

Ande kirjoitti:Öljyä tarpeeksi??
Minulla on sellainen mielikuva, että öljyn vajaus ei vaikuttaisi voimaan,
vaan keskeyttäisi nousun ennenkuin riki on noussut ylös.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 09 Marras 2009 16:32

Moi,

Trimmin öljystä ei mitään käsitystä, mutta nousee kyllä ylös asti.

Kaveri pelotteli että oli vaihtanut triimiin öljyt johonkin perämoottoriin oli mennyt kuulemma "p*sk*ksi" koko värkki.

Onkos kellään tietoa tästä proceduurista (kone alas ja runtuauki ja uudet tilalle vai kone tiettyyn kulmaan ja ruuveja ja ilmausta satunnaisista ruuveista ja öljyt silmille ....) ja mitä öljyä pitäisi laittaa ?

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Marras 2009 16:42

Ai niin....
Tuli vielä mieleen ruuvi, josta avaamalla voi rikiä nostaa käsin.
On siis jonkinmoinen ohitus hydraulipaineille.
Jos kyseinen ruuvi ei ole "tiukasti" kiinni, voi ainakin teoriassa osa paineesta
virrata ohi sylinterin ja aiheuttaa tehottomuutta...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
js
Viestit: 34
Liittynyt: 09 Elo 2007 13:09
Paikkakunta: Inkoo/Porvoo

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja js » 10 Marras 2009 13:16


Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: JS:n linkin käännös

Viesti Kirjoittaja Jude » 10 Marras 2009 14:35

Tässä alkuperäinen teksti:
"Welcome to iboats ozblower!The units are self bleeding but there is a way to do it. Once the TNT unit is back together and on the engine, raise the engine all the way up and fill the reservoir. Now cycle the engine up and down 3 to 4 times and leave it up. Top of the reservoir again and repeat the up and down cycle. Just remember to leave the engine all the way up when you check the reservoir.You will probably have to add fluid as you raise the engine the first couple times if the reservoir is dry. And when you add fluid, put the plug in lose so air can escape. Once you get it to where you don't have to replace the fluid, it's full and ready to go."

Jonkinlainnen käännös:
Yksiköt ovat itseilmaavia, mutta se on tehtävä oikein. Kun TNT-yksikkö on jälleen kasassa ja moottorissa kiinni, nosta moottori aivan ylös ja täytä säiliö. Nyt liikuta moottoria ylös ja alas kolmesta neljään kertaan ja jätä se ylös. Täytä säiliö jälleen ja toista ylösalas liikuttaminen. Muista jättää moottori yläasentoon, kun tarkista nesteen korkeutta säiliössä. Saatat joutua lisämään nestettä parilla ensimmäisellä kerralla, jos säiliö on kuiva. Kun lisäät nestettä, jätä tulppa löysälle, että ilma pääsee poistumaan. Kun nestepinta on ylhäällä, sitä ei tarvitse enää lisätä. Kone on nyt valmis ajoon.

Ps. en ole ikinään lisännyt trimmiin nestettä, mutta tuollaisen käännöksen tein.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 10 Marras 2009 15:43

Osaisko kukaan heittää sitten vinkkiä mistä kannattas etsiä trimmiä >20v vanhaan 45Marineriin (l. Mercury)...

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 10 Marras 2009 16:16

Notreal kirjoitti:Ai niin....
Tuli vielä mieleen ruuvi, josta avaamalla voi rikiä nostaa käsin.
On siis jonkinmoinen ohitus hydraulipaineille.
Jos kyseinen ruuvi ei ole "tiukasti" kiinni, voi ainakin teoriassa osa paineesta
virrata ohi sylinterin ja aiheuttaa tehottomuutta...
Minulla oli Bravossa (perävetolaite) jossa erillinen pumppu, kanssa vika ettei jaksanut nostaa trimmiä potkurin työntövoimaa vastaan. Lopulta siitä tuli semmonen että ilman kuormaakin välillä nousi ja välillä ei...(siis vetolaite)...
Vika löyty sitten ylikuormaventtiileistä joita on kaksi eli molempiin suuntiin omansa. Pumppuyksikön päällä on kaksi 6-kanttitangon pätkää ja kun ne avaa löytyy sieltä jousipaineistettu kuula. Kuulat olivat kokoa jotain 3/16" eli n. 4,7mm. Niihin oli kumpaankin syöpynyt kynnelläkin tuntuva rengasmainen ura ja kun kuula kääntyi toiseen asentoon siinä reiän päällä muutti se trimmin ominaisuuksia. Euron vika pilasi melkein kaksi kesää ennenkuin se selvisi. Näki muuten öljystäkin että se oli vaahtomaista.
Luulen että perämoottoreissa on ihan sama periaate ylipaineventtiilinä.

Avatar
js
Viestit: 34
Liittynyt: 09 Elo 2007 13:09
Paikkakunta: Inkoo/Porvoo

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja js » 10 Marras 2009 17:41

suoraa_huutoa kirjoitti: Trimmi pelittää pienillä vaihdeilla kun ei olla vielä plaanissa OK, mutta täydessä vauhdissa ei ainakaan potkurin voimaa vastaan jaksa painaa.
Sitten on vielä sekin otettava huomioon, että trimmi ja tiltti eivät ole sama asia, eli ainakin ennen vm -90 trimmi hoitaa ala-asennosta ensimmäiset 15 astetta (muistaakseni), minkä jälkeen tiltti ottaa tehtäväkseen nostamaan yläasentoon asti. Eikä tiltti toimi yli 1500 kierroksen nopeuksilla, jottei hukka perisi ;-).

Vanhemmissa trimmeissä on kaksi erillistä sylinteriä, joista toinen trimmi- ja toinen tilttisylinteri. Uusimmissa on vain yksi sylinteri, mutta kai siinä on vastaava tomintaperiaate.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja Simon » 10 Marras 2009 17:57

Niin ja vanhemmissa koneissa ei ollut trimmiä ollenkaan, ainoastaan kippi (tilt) esim. 80 luvun nelikymppisessä Yamahassa oli ainoastaan kippi, (ainakin vakiomalleissa).

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Marras 2009 18:02

Tosivanhoissa koneissa ei ollut konetta ollenkaan, vain pelkkä mela.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 11 Marras 2009 11:32

Vinkkejä sataa tältä palstalta todella ripeästi. Kaikki varmaan koittaa päästä vaimoa karkuun koneelle.

Niin varaosia ja tarvikkeita saa perämoottoripurkaamosta hinnoista en tiedä.

Osaan heti sanoa, että kone ON (oletus perustuu siihen että en jaksa soutaa näin isolla veneellä yli 20 solmua ;-) ).

Koneen mallinumero on: AJ50TLESR
http://www.marineengine.com/parts/model ... ost80.html

Eli Ausralian johnson 50 hv, Tilt & trim & electric start, 20" pitkä vaihteisto, vm-90.

Eli pitäs olla toi trim ja tilt jollei joku purkanut pois. ;-)

Niin ja tässä kone jos siitä nyt trimmiä voi analysoida (ja ainahan sitä voi):

Kuva

Vaihde/kaasu hallinta laitteessa on joku ihme rulla avaimen alla ja ei ole käsitystä mitä se tekee. Olisko tyhjäkäynti ? ja sen alapuolelta lähtee johto(suojavaipan sisällä yksi johto) joka on joskus lähtenyt johonkin (nyt vedetty sivareilla poikki). Niin kuvasta poikki olevaa johtoa ei oikein näe, koska avaimen kellunta pimpula on päällä. Jossain kuvissa olen nähnyt saman säätimen ja näyttäisi että se menee kaukohallinta laitteeseen jotenkin takaisin, mutta ei käsitystä mitä varten tämä johto on. Toivottavasti ei liity trimmiin.

Kuva
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
js
Viestit: 34
Liittynyt: 09 Elo 2007 13:09
Paikkakunta: Inkoo/Porvoo

Re: Perämoottorin trimmin voima ?

Viesti Kirjoittaja js » 11 Marras 2009 20:40

Kyseinen avaimen alla oleva "rulla" on kaasukahvan kitkansäätönuppi. Sen alla olevasta suojavaipasta (accessory connector) saa virtaa esimerkiksi mittareita varten, siitä lähtevä katkaistu johto on ilmeisesti tuonut virtaa trimmimittarille. Liittimestä saa myös tarvittaessa signaalin kierroslukumittarille.

Vastaa Viestiin