Dieselin savutus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Dieselin savutus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 17 Loka 2009 13:21

Osaisikos joku täsmentää:
Kesällä ( +20`C ) kun käynistän "kylmänä" dieselit, ei savutusta käytännössä ilmene.
Nyt loppusyksyllä ( +2`C ) kun käynnistän koneet savutusta ilmenee hetken aikaa.
Tilanne on toki normaali, mutta mietiskelen mikä todellisuudessa on syynä savutukseen.
Lämpötilaero on kuitenkin suht. pieni ( +20 / +2`C ) mutta ero huomattava...
Onko syynä "kylmä" sylinterin seinämä vai jäykkä öljy vai mikä ?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Dieselin savutus

Viesti Kirjoittaja CC » 17 Loka 2009 14:39

Notreal kirjoitti: Onko syynä "kylmä" sylinterin seinämä vai jäykkä öljy vai mikä ?
Eiköhän tuossa ole osasyyllisenä noista kumpikin.
Kun jäykillä öljyillä käynnistyksen alkuvaiheissa pyörintänopeus on pienempi, niin myös puristustahdissa ilman lämpiäminen on
vähäisempää. Kun tuohon lisätään kaikki palotilan viileämmät pinnat, on polttoaineen syttyminen huonompaa. Osa siitä jää kokonaan
palamatta ja osa palaa epätäydellisesti. Oma mutuveikkaus on, että savun harmaa komponentti tulee ensinmainitusta ja tummempi
osa jälkimmäisestä.

Tilannehan kuitenkin korjautuu heti kun kierrokset nousevat normaaliin ja pytyt vähän lämpiävät.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Dieselin savutus

Viesti Kirjoittaja bonito » 18 Loka 2009 11:56

Huomasin edellisessä veneessä saman ilmiön aina kylmänä aikana, mutta keskikesällä ei tullut käynnistäessä, kuin musta pöllähdys. Moottori oli Sisu 620, jossa meni aina pakkosyöttö päälle, kun sammutti moottorin. Käyntiinlähtö oli kumpanakin vuodenaikana yhtä nopea toimitus, 2sek. Taitaa johtua vaan ilman kylmenemisestä ja on normaalia, paitsi Volvoilla, joilla se on kesälläkin normaalia. 8}

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Dieselin savutus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Loka 2009 13:51

Jaaha, lähdempä katsomaan miten Valmet pöläyttää savua kylmästartissa vai eikö pöläytä.
Tarkoituksena olisi nakata parinkolmen tunninlenkki ennen öljyjenvaihtoa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Dieselin savutus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Loka 2009 19:15

Eipä Valmetti savuta vaikka painoin starttinappulaa kojelaudan vieressä seisten ja ryntäsin perään kurkkaamaan pakarinnokkaa lähes salaman nopeudella. Olin perässä juuri kun vettä alkoi tulemaan putkesta eli tosinopeasti... ;-)

Sen sijaan hoksasin öljyjä vaihtaessani että vajaat 160 ajotuntia on vienyt moottorista vajaat puoli litraa öljyä. Eikä välillä ole tarvinnut lisätä oljyä kesän aikana eli kone on taatusti kunnossa öljynkulutuksen suhteen...

Pääsin särkemään myös jäätä kun yksi merenlahti oli n. sentin kuoressa mutta eipä ollut jäävahvistetulla kaunokaisella ongelmia :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin