Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Rupesin tässä miettimään, olisiko moottoreiden kumityynyt tulleet tiensä päähän tai alunperin ( mahd. vaihdettu joskus ) liian kovat kun sen
verran siirtyy tärinää runkoon että pakkaa tavarat resonoimaan siellä sun täällä...
Mitenkäs asiaa voisi ennalta tutkia?
Jos jalalla painan konetta, pitäisikös sen liikkua vai olla jämäkkä...
Kone painaa 1033 lbs, eli n. 470 kg
Kävin hieman "potkimassa" konetta... Ei se jalalla painamalla
hievahdakkaan, tosin mitään niveliä tai joustoja ei potkuriakselissa ole
( vain sellainen muovisen näköinen välilaippa )
joten aika jämpti sen kaiketi tuleekin olla.
Kumeissa on sellainen tappi "läpi" kannattimen jonka pää tulee
ulos korvassa olevasta reiästä, ilmeisesti jonkinlaiset topparitapit.
Tapit kuitenkin suht keskellä reikää eikä vaikuta että kumit ainakaan
olisivat painuneet kasaan.
Koneiden käydessä kumien moottoripuolen tärinän tuntee sormella
mutta rungonpuolen ei eli ne myös tuntuu toimivan ?
Ehkä pitää laittaa vain jotain fylliä resonoivien tavaroiden alle;-)
verran siirtyy tärinää runkoon että pakkaa tavarat resonoimaan siellä sun täällä...
Mitenkäs asiaa voisi ennalta tutkia?
Jos jalalla painan konetta, pitäisikös sen liikkua vai olla jämäkkä...
Kone painaa 1033 lbs, eli n. 470 kg
Kävin hieman "potkimassa" konetta... Ei se jalalla painamalla
hievahdakkaan, tosin mitään niveliä tai joustoja ei potkuriakselissa ole
( vain sellainen muovisen näköinen välilaippa )
joten aika jämpti sen kaiketi tuleekin olla.
Kumeissa on sellainen tappi "läpi" kannattimen jonka pää tulee
ulos korvassa olevasta reiästä, ilmeisesti jonkinlaiset topparitapit.
Tapit kuitenkin suht keskellä reikää eikä vaikuta että kumit ainakaan
olisivat painuneet kasaan.
Koneiden käydessä kumien moottoripuolen tärinän tuntee sormella
mutta rungonpuolen ei eli ne myös tuntuu toimivan ?
Ehkä pitää laittaa vain jotain fylliä resonoivien tavaroiden alle;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Alkaa tulevan talvihuollot ja remontit tulemaan ajankohtaisiksi, tai ainakin ajatuksiin.
Seuraava moottorihuoli tulee tutkittavaksi:
Kesällä 2008 havaitsin satunnaisesti moottorin jäähdytysvedestä "hävinneen" muutaman litran.
Keväällä 2009 tarkkailin tilannetta ja nestettä katosi säiliöstä, ei joka reissun jälkeen mutta joka toinen tai kolmas kerta. Vaje oli 2-3 litraa.
Sitten käyttelin konetta ilman paisuntasäiliön korkkia ja havaitsin ilmakuplia.
Asensin paisuntasäiliön korkin juuresta lähtevän "ylijuoksutusletkun" päähän kanisterin jonka avulla selvisi että häviävä neste tulee kokonaisuudessaan paineen nousun takia letkusta ulos. 2-3 litraa ja sen jälkeen letku pulputtaa kanisteriin pelkkää ilmaa.
Kesän 2009 aikana tilanne ei muuttunut. Välillä ei kanisteriin tullut nestettä ollenkaan, välillä tuli. Öljyn joukkoon jäähdytysnestettä ei ole mennyt.
Nyt pähkäilen, mistä kyseistä "ilmavuotoa" lähtisin etsimään?
Jos syyllinen on kannentiiviste, ihmettelen miksei vika pahene?
Haljennut pakosarja, voisi luulla että nesteen joukkoon liukenisi nokea pakokaasuista värjäten nesteen?
Vesipumpun stefa, voisiko sinne syntyä alipaine imupuolelle josta ilma pääsisi verkostoon?
Onko ideoita, mistä tai miten asiaa voisi tutkia nyt kun vene on vielä vedessä.
Pystyn tosin käyttämään konetta myös pukkien päällä...
Seuraava moottorihuoli tulee tutkittavaksi:
Kesällä 2008 havaitsin satunnaisesti moottorin jäähdytysvedestä "hävinneen" muutaman litran.
Keväällä 2009 tarkkailin tilannetta ja nestettä katosi säiliöstä, ei joka reissun jälkeen mutta joka toinen tai kolmas kerta. Vaje oli 2-3 litraa.
Sitten käyttelin konetta ilman paisuntasäiliön korkkia ja havaitsin ilmakuplia.
Asensin paisuntasäiliön korkin juuresta lähtevän "ylijuoksutusletkun" päähän kanisterin jonka avulla selvisi että häviävä neste tulee kokonaisuudessaan paineen nousun takia letkusta ulos. 2-3 litraa ja sen jälkeen letku pulputtaa kanisteriin pelkkää ilmaa.
Kesän 2009 aikana tilanne ei muuttunut. Välillä ei kanisteriin tullut nestettä ollenkaan, välillä tuli. Öljyn joukkoon jäähdytysnestettä ei ole mennyt.
Nyt pähkäilen, mistä kyseistä "ilmavuotoa" lähtisin etsimään?
Jos syyllinen on kannentiiviste, ihmettelen miksei vika pahene?
Haljennut pakosarja, voisi luulla että nesteen joukkoon liukenisi nokea pakokaasuista värjäten nesteen?
Vesipumpun stefa, voisiko sinne syntyä alipaine imupuolelle josta ilma pääsisi verkostoon?
Onko ideoita, mistä tai miten asiaa voisi tutkia nyt kun vene on vielä vedessä.
Pystyn tosin käyttämään konetta myös pukkien päällä...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Mooro!
Mieleeni tuli heti samanlainen ongelma, joka vaivasi allekirjoittanutta muutamia vuosia. Vaihdoin jäähdyttimen painekorkin, vanhassa oli lukema 0,5 Kpa, löysin jostain, taisi olla jäähdytinkorjaamosta, sellaisen mikä oli 0,9 Kpa. Sen jälkeen ei kanisteriin tullut vettä. Onko jäähdyttimen korkki vanha, voi olla, että sen jousi on kuoleentunut. Tästä on helpoin alkaa, eikä maksa paljon
Mieleeni tuli heti samanlainen ongelma, joka vaivasi allekirjoittanutta muutamia vuosia. Vaihdoin jäähdyttimen painekorkin, vanhassa oli lukema 0,5 Kpa, löysin jostain, taisi olla jäähdytinkorjaamosta, sellaisen mikä oli 0,9 Kpa. Sen jälkeen ei kanisteriin tullut vettä. Onko jäähdyttimen korkki vanha, voi olla, että sen jousi on kuoleentunut. Tästä on helpoin alkaa, eikä maksa paljon
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Voihan tuota kokeilla, helponta on vaihtaa koneiden korkit keskenään.
Tosin havaittuihin kuplien syntymiseen sillä ei liene vaikutusta.
Tosin havaittuihin kuplien syntymiseen sillä ei liene vaikutusta.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Ehkä haljennut kansi 8\ - minulla paku oireili tismalleen samalla tapaa. Vika paikallistettiin mutta haljennella kannella tuli kuitenkin ajeltua vajaa vuosi eikä se "vedenkulutus" muuttunut miksikään sinä aikana. Samalla kun tankkasi 55 litran löpätankin täyteen niin lisäsi 2 l jäähdytysnestettä...
Ihmettelin ammattimiesten diagnoosia ja kyselin että luulisi haljenneen kannen tekevän kovempiakin paineita vesitilaan mutta meinasivat että jos on tarpeeksi pieni hiushalkema niin ei kuulemmma välttämättä tee sen kovempaa painetta. Ja oikeassa olivat...
Ihmettelin ammattimiesten diagnoosia ja kyselin että luulisi haljenneen kannen tekevän kovempiakin paineita vesitilaan mutta meinasivat että jos on tarpeeksi pieni hiushalkema niin ei kuulemmma välttämättä tee sen kovempaa painetta. Ja oikeassa olivat...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Kylmänä täynnä oleva vaihdin työntää nesteet paisariin koneen lämmetessä ja taas jäähtyessä imaisee vaihtimeen takaisin. 2-3 litraa kuulostaa aika paljolta. Tosin jos on iso nestetilavuus, niin miksei....Mutta ilmakuplat ei kuulu asiaan...Kun kone on lämmin, aukaise VAROVASTI (painetta ja kuumaa nestettä) vaihtimen korkki ja kato kupliiko vaihtimessa, ja jos niin melko varmaan on kannentiiviste palanut tai kansi halki 

onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Mun pakun paisuntasäiliössä ei kuplinut eikä ollut muutakaan "perinteistä" oiretta kuten esim. keittämistä tms kansivauriosta - vain neste katosi ja alkuun etsinkin mahdollista vuotoa mutta kun sellaista ei löytynyt niin piti mennä hakemaan apua korjaamolta.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Nykyään monissa satamasäännöissä kielletään talvehtimisglykoleiden maahan ja mereen päästäminen, mikä on ihan hieno juttu ympäristön kannalta. Miten siis ajaa merivesipuolelle nuo glykolit ilman että sitä päätyy ympäristöön. Ja etenkin poistaa sitten keväällä siten, ettei pääse mereen?
Jos vaikka ottaisi siipipyörän irti huuhtelisi makealla vedellä ja sitten pumppaisi merivesipuolelle glykolit. Mutta entäpä sitten keväällä?
Jos vaikka ottaisi siipipyörän irti huuhtelisi makealla vedellä ja sitten pumppaisi merivesipuolelle glykolit. Mutta entäpä sitten keväällä?

Oksa on puun kukkanen.
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Sopiva astia pakoputken pään alle, niin eiköhän ainakin suurin osa glykoleista jää siihen. Ja se glykoli viedään siitä astista ongelmajätekeräykseen eikä kaadeta maahan 

Ilkka
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Minulla ei ole kyseistä ongelmaa, kun en glykoolia aja merivesipuolelle.
Tyhjennän mitä ulos valuu ja laitan talveksi lämppärin pitämään konehuoneen +:san puolella.
Äänenvaimentimien pönikät pitäisi kyllä tyhjentää kun jäävät "kylmään" tilaan ja suunnittelin poraavani reiän tyhjennystä varten kunhan keksin reikään sopivan tulpan...
Tosin, kävi mielessäni sekin, talvehtisiko merivesikanavat paremmin glykoliseoksessa kuin "kuivana"?
Tyhjennän mitä ulos valuu ja laitan talveksi lämppärin pitämään konehuoneen +:san puolella.
Äänenvaimentimien pönikät pitäisi kyllä tyhjentää kun jäävät "kylmään" tilaan ja suunnittelin poraavani reiän tyhjennystä varten kunhan keksin reikään sopivan tulpan...
Tosin, kävi mielessäni sekin, talvehtisiko merivesikanavat paremmin glykoliseoksessa kuin "kuivana"?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Luulisi paremmin talvehtivan glykoli marinaadissa , eikös siinä ole jotain korroosiota ehkäisevää mukana, ja mua ainakin hirvittäis jos lämmitys pettäisi pakkasilla.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Ei sitä käytettyä glykolia kannata viedä mihinkään, kun on tyhjentänyt ämpärin kanisteriin. Seuraavana syksynä ei tarvi ostaa niin paljon uutta glykolia. Vaimentimien tyhjennyksestä sen verran, että kun ottaa kumisiiven pois pumpusta, voi käyttää moottoria jonkun aikaa, ensimmäiseksi alkaa kuminen pakoletku ylikuumentua, mutta siihen menee muutama minuutti. Kun antaa koneelle vähän enemmän kierroksia, vesi poistuu pakoputkistosta lähes kokonaan, vaimenninpönttöihin jää jonkin verran vettä, mutta sitä ei ole niin paljon, että sen jäätyminen rikkoisi mitään. Jos vettä jää esim puolet, jäätyessään se ei laajene niin paljon, että pönttö olisi läheskään täynnä. Tehkää koe, laittakaa avonainen, metallinen kuppi puolilleen vettä ja se pakastimeen, siitä näkee kuinka paljonko jää laajene. Kyllä siitä on laskukaavakin olemassa, mutta kun en ole (hitsatessa)työelämässä tarvinnut sellaista tietoa, en alkanut tonkimaan Googlella. Kun säilytin teräsvenettäni jäissä, moottorissa oli merivesipumpun putkiston imu- ja painepuolella pesukoneen pikaliitin ja hana kiinni, laitoin 12V:n kompuran merivesipumpun imuletkun pikaliittimeen kiinni ja painepuolen hana kiinni, samoin pakoputkeen menevä hana kiinni. Kun kompura oli tehnyt painetta jonkun barin, avasin pohjahanan ja annoin pulputtaa jonkun aikaa, sitten suljin pohjahanan, pysäytin kompuran ja siirsin letkun painepuolen pikaliittimeen, avasin pakoputkeen menevän hanan, laitoin taas kompuran käymään ja puhalsin merivedet pakoletkuun. Sen jälkeen starttasin koneen käymään pohjahana kiinni ja annoin kierroksia, tällöin vesipumppu tyhjeni ja myöskin pakoletku. Jos lähdin pakkasella liikkeelle, lämmitin kahvipannullisen vettä, jonka kaadoin merivesipumpun päälle, että kumisiivet sulivat irti, ja siitä sitten vaan käynnistys. Pakoputkessa oli sen verran loivat mutkat, että koskaan se ei ollut umpi jäässä, etteikö henki olisi kulkenut. Pohjahanakaan ei ollut jäässä, koska se oli kompuran tekemää ilmaa täynnä. Jos pohjahana on kuulahana, sen huono puoli on se että kuulaan unohtuu vesi ja se halkeaa eli pitäisi kaikki kuulahanat avata heti veneen noston jälkeen ja myöskin juomavesitankki, hanat ja pentrypumppu pitää muistaa tyhjentää vedestä. Kyllä sen sitten toisena vuotena muistaa, opiksi uusille veneilijöille. Mahtoiko tuon merivesiputkiston kompuratyhjennyksen joku ymmärtää?
Viimeksi muokannut bonito, 01 Loka 2009 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Märkäimurilla - vaikka Huhdan Pekka pitääkin semmoista turhana ylellisyytenä puuveneharrastajalle 
Imurilla syksyllä vene sisältä kuivaksi ja ohimennen myös merivesipuoli tyhjäksi ja sitten nesteet sisään kaatamalla ja keväällä imuroidaan pois sekä siivilöidään ja laitetaan syksyllä uudestaan merivesipuolle - ekologista eikö totta. Samaa nestettä voi käyttää mitä ilmeisimmin vaikka maailman tappiin...
Kun merivesipuolen täyttää kaatamalla niin impelleripyörä pitää ottaa irti ja laittaa imu- ja poistoletkun päät siten että ne ovat ylimpänä. Joistain koneista järjestelmää joutuu myös ilmaamaan mutta useimmiten se hoituu puhaltamalla letkun päähän...

Imurilla syksyllä vene sisältä kuivaksi ja ohimennen myös merivesipuoli tyhjäksi ja sitten nesteet sisään kaatamalla ja keväällä imuroidaan pois sekä siivilöidään ja laitetaan syksyllä uudestaan merivesipuolle - ekologista eikö totta. Samaa nestettä voi käyttää mitä ilmeisimmin vaikka maailman tappiin...
Kun merivesipuolen täyttää kaatamalla niin impelleripyörä pitää ottaa irti ja laittaa imu- ja poistoletkun päät siten että ne ovat ylimpänä. Joistain koneista järjestelmää joutuu myös ilmaamaan mutta useimmiten se hoituu puhaltamalla letkun päähän...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."