Onko marinointikokemuksia
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Onko marinointikokemuksia
Minulla on olut suunnitelmissa Donnani suhteen laittaa siihen Mersun 240 kone, joka on Bowmanin sarjoilla marinoitu, se vastaisi teholtaan Volvon konetta, joka oli siinä aikaisemmin. Nyt kun olen numerosarjojen perusteella saanut selville, ettei koneeni olekaan 240 D kone, vaan 220 kone, jolloin tehoja onkin 12 heppaa vähemmän, on mieleeni tullut pakettiautossani oleva hyväkuntoinen mersun 5-pyttyinen kone, mutta en ole löytänyt netistä, en edes Piikkiöstä, siihen valmiita palikoita sen marinoimiseksi. Tehoa nykyiseen verrattuna olisi 28 pollea lisää. se kuljettaisi venettä todennäköisesti aika reippaasti ja vääntöäkin olisi rutkasti enemmän. Siis kysymykseni kuuluu, onko kenelläkään minkäänlasita kuvaa, 2,9 l dieselkoneen marinoinnista tehdaspalikoilla vai täytyisko tähän koneseen rakentaa ihan oma tekele. Miten on. Jos jollakin on tarkempaa
nettitietoa asiasta olisin kiitollinen tiedoista.
Kuriositeettinä mainittakoon, että pakettiauto on pelleiltään loppu.
Donna 28
nettitietoa asiasta olisin kiitollinen tiedoista.
Kuriositeettinä mainittakoon, että pakettiauto on pelleiltään loppu.
Donna 28
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Onko marinointikokemuksia
Njaa, mersun koneista mitään tiedä mutta Velj. Taberman Oy Loimaalta valmistaa hyvää Kapteenin Terva-marinadia jolla saa lihat hoidettua;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Onko marinointikokemuksia
Tuolta vois löytyä...
http://www.ejbowman.co.uk/pdf/marine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ja suomen edustus
http://www.tescon.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ejbowman.co.uk/pdf/marine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ja suomen edustus
http://www.tescon.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Onko marinointikokemuksia
Suunnittelin samaa marinointia tässä taannoin ja soittelin Piikkiöön.
Kommentti oli: "Tehhään siihen pakosarja."
Hinta oli samaa luokkaa kuin muillakin.
Risto
Kommentti oli: "Tehhään siihen pakosarja."
Hinta oli samaa luokkaa kuin muillakin.
Risto
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Onko marinointikokemuksia
Voihan pojat, täytyy sanoa, että etsivä löytää, kun tälle palstalle huutaa. Kiitokset vaivannäöstä. Miksi se Mersun kone on huono venekäytössä?
Notreal, kyllä minä arvaan sinun marinaadisi, ne on tarkoitettu marinoijan sisuskalujen huuht... eikun marinointiin. Jäi vain tänä kesänä ilmeisesti marinoimatta, kun ne polliisit Kotkan Meripäivillä ahtistelivat niin tiukkaan, niin sinä vain saunoit, vaikka kuinka yrittelin apua huudella... olikohan Sinulla paremmat marinaadit.
Katsotaan ensi kesänä, nyt ei ajeta muuta kuin ensi viikonloppuna Klamilan silakkamarkkinoille, joka yleensä käytännössä päättää kesän suuremmat ajelut.
Donna 28
Notreal, kyllä minä arvaan sinun marinaadisi, ne on tarkoitettu marinoijan sisuskalujen huuht... eikun marinointiin. Jäi vain tänä kesänä ilmeisesti marinoimatta, kun ne polliisit Kotkan Meripäivillä ahtistelivat niin tiukkaan, niin sinä vain saunoit, vaikka kuinka yrittelin apua huudella... olikohan Sinulla paremmat marinaadit.


Katsotaan ensi kesänä, nyt ei ajeta muuta kuin ensi viikonloppuna Klamilan silakkamarkkinoille, joka yleensä käytännössä päättää kesän suuremmat ajelut.
Donna 28
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: 11 Tammi 2007 17:51
- Paikkakunta: Pori
Re: Onko marinointikokemuksia
Terve Donna!
Rakensin joskus kaksikymmentä vuotta nsitten umpeen täkätyn uppoamarunkoisen troolariperällä. Painoa noin viisi tonnia.
Marinoin siihen Mersun 240 koneen.Marnointi osat tein kyllä itse.Vesijäähdytetty pakosarja rosterista.( ei kyllä ole kiitollinen materiaali, koska hitsatessa vetelee)
Se, mitä nyt yritän sanoa on se, että mersun kone toimi todella hienosti sen viisivuotta minkä se minulla oli. Koneen käyntiääni on miellyttävän "pehmeä" ja tehoja riittää.
Laita vaan se mersu,jos kone on muuten kunnossa.Marinointiosat kyllä kannattanee hakea joltain siihen hommaan erikoistuneelta.
TERW.EWS!
Rakensin joskus kaksikymmentä vuotta nsitten umpeen täkätyn uppoamarunkoisen troolariperällä. Painoa noin viisi tonnia.
Marinoin siihen Mersun 240 koneen.Marnointi osat tein kyllä itse.Vesijäähdytetty pakosarja rosterista.( ei kyllä ole kiitollinen materiaali, koska hitsatessa vetelee)
Se, mitä nyt yritän sanoa on se, että mersun kone toimi todella hienosti sen viisivuotta minkä se minulla oli. Koneen käyntiääni on miellyttävän "pehmeä" ja tehoja riittää.
Laita vaan se mersu,jos kone on muuten kunnossa.Marinointiosat kyllä kannattanee hakea joltain siihen hommaan erikoistuneelta.
TERW.EWS!
- Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Onko marinointikokemuksia
Marinointiin en voi auttaa, mutta tarkennusta moottreihin.
240D konetta eli OM616.912 on kahdenlaisia 1973-1977 2404cm3 48 kW/65 hv ja 1978-1985 2399cm3 54 kW 72 hv . Sitten OM616 on muitakin versioita ei henkilöauto/pakuihin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM616" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko pakun viisisylinterinen OM617 vai OM603. Tilavuuden perusteella OM603, joka on 2996cm3 kun OM617 on 3005 cm3. OM602 se kuitenkin taitaakin olla kun tarkemmin mietti.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM617_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM603" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM602_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM602" onclick="window.open(this.href);return false;
240D konetta eli OM616.912 on kahdenlaisia 1973-1977 2404cm3 48 kW/65 hv ja 1978-1985 2399cm3 54 kW 72 hv . Sitten OM616 on muitakin versioita ei henkilöauto/pakuihin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM616" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko pakun viisisylinterinen OM617 vai OM603. Tilavuuden perusteella OM603, joka on 2996cm3 kun OM617 on 3005 cm3. OM602 se kuitenkin taitaakin olla kun tarkemmin mietti.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM617_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM603" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM602_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM602" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Onko marinointikokemuksia
Marinointi sinänsä ei ole kovin ihmeellinen homma, toisissa koneissa joutuu tekemään hieman enemmän hommia öljyn jäähdytyksen kanssa, Mersu saattaa kuulua niihin. Siinä on muistaakseni erilainen öljynputsari, kuin yleensä muissa moottoreissa. Jos ottaa koko suodattimen jalkoineen vallan pois ja tekee uuden välikappaleen, josta lähtee letkut öljynjäähdytykseen ja ulospäin oleva kierrettävän suodattimen paikka. Termostaatin kohtaa en muista, siihen kohtaan olen tehnyt yleensä paisunta-astian, termostaatinkannen yhteyteen. Yleismallista lämmönvaihinta voi käyttää tässä tapauksessa. Pakosarja on kohtalaisen helppo rakentaa, jos omaa levyseppähitsaajan taidot, nimim 5 konetta itelle marinoinut
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Onko marinointikokemuksia
Rosterisarja kannattaa käyttää koneistuksessa hitsien jälkeen 

onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Onko marinointikokemuksia
tällaisia joskus näemmä tullut kirjoiteltua
"
pakosarjan marinoinnin osalta ,ihan pakko heittää ilmaan ,seuraava vaihtoehto . itselläni oli useita vuosia ,(ilman minkäänlaisia ongelmia ) seuraavanlainen systeemi.
Pohjan läpiviennistä merivesi hihnakäyttöisellä pumpulla öljynjäähdyttimeen,
jonka jälkeen vesi haarautui kahteen 8mm kupariputkeen,jotka rinnakkain oli kierretty pakosarjan ympärille niin tiiviisti kuin mahdollista,
(kaksi putkea siksi että JOS toinen sattuisi vuotamaan ,niin toinen vielä jäähdyttää ,vuotava tietysti tukitaan)
n. 300 mm pakosarjan jälkeen vesi pakoputkeen, hieman ennen kuin kuminen pakoputkia alkaa.
Paketti oli melko tiiviissä konekopassa , minkäänlaisia ylikuumenemisia tms. ei pakosarjassa esiintynyt.
Eli ihan aina ei ole pakko irrottaa alkuperäistä pakosarjaa ja rakentaa ( ostaa) siihen koteloitua , kolmekertaa enemmän tilaa vaativaa "lootaa" että pakosarjan saa ns, "uimaan vedessä".
hyviä puolia em. systeemissä
- erittäin ja nopea helppo valmistaa
- hintaa ei ole kuin murto osa "uivaan pakosarjaan" verrattuna ,
varsinkin jos verrataan kaupan pakosarjaan.
- jos systeemiin tulee vuoto sen näkee heti ,ja se on helppo korjata
verrattuna siihen että umpikotelo vuodon sattuessa voi vuotaa jopa
pakoaukon kautta suoraan koneeseen.
huonoja puolia
- vähemmän tekemistä , siis jos tykkää katkoa miljoona pätkää
rosteriputkesta ja porata ja hioa hitsata jne jne
- joutuu suht usein selittelemään , "kyllä se toimii ,usko pois"
Em. esimerkissä koneena oli Fordson Major ,4 syl. diesel,teho, arviolta 50 hv
vene n. 3t painava meriläinen.
varmaan jonkun teho määrän jälkeen lämpöä syntyy niin paljon pakokaasuista ,että em. järjestelmä ei enää riitä lämpöä poistamaan,
mutta mikä se teho määrä ,tai muu muuttuja olisi siitä olisi kiva saada kommentteja.
ps. ratkaisu ei ole itseni keksimä ,vaan kuulin siitä tuttavalta jolla myös ko. jäähdytys oli toiminut vuosia ilman ongelmia.
http://kuvablogi.com/blog/13437/" onclick="window.open(this.href);return false; "
_________________
"
pakosarjan marinoinnin osalta ,ihan pakko heittää ilmaan ,seuraava vaihtoehto . itselläni oli useita vuosia ,(ilman minkäänlaisia ongelmia ) seuraavanlainen systeemi.
Pohjan läpiviennistä merivesi hihnakäyttöisellä pumpulla öljynjäähdyttimeen,
jonka jälkeen vesi haarautui kahteen 8mm kupariputkeen,jotka rinnakkain oli kierretty pakosarjan ympärille niin tiiviisti kuin mahdollista,
(kaksi putkea siksi että JOS toinen sattuisi vuotamaan ,niin toinen vielä jäähdyttää ,vuotava tietysti tukitaan)
n. 300 mm pakosarjan jälkeen vesi pakoputkeen, hieman ennen kuin kuminen pakoputkia alkaa.
Paketti oli melko tiiviissä konekopassa , minkäänlaisia ylikuumenemisia tms. ei pakosarjassa esiintynyt.
Eli ihan aina ei ole pakko irrottaa alkuperäistä pakosarjaa ja rakentaa ( ostaa) siihen koteloitua , kolmekertaa enemmän tilaa vaativaa "lootaa" että pakosarjan saa ns, "uimaan vedessä".
hyviä puolia em. systeemissä
- erittäin ja nopea helppo valmistaa
- hintaa ei ole kuin murto osa "uivaan pakosarjaan" verrattuna ,
varsinkin jos verrataan kaupan pakosarjaan.
- jos systeemiin tulee vuoto sen näkee heti ,ja se on helppo korjata
verrattuna siihen että umpikotelo vuodon sattuessa voi vuotaa jopa
pakoaukon kautta suoraan koneeseen.
huonoja puolia
- vähemmän tekemistä , siis jos tykkää katkoa miljoona pätkää
rosteriputkesta ja porata ja hioa hitsata jne jne
- joutuu suht usein selittelemään , "kyllä se toimii ,usko pois"
Em. esimerkissä koneena oli Fordson Major ,4 syl. diesel,teho, arviolta 50 hv
vene n. 3t painava meriläinen.
varmaan jonkun teho määrän jälkeen lämpöä syntyy niin paljon pakokaasuista ,että em. järjestelmä ei enää riitä lämpöä poistamaan,
mutta mikä se teho määrä ,tai muu muuttuja olisi siitä olisi kiva saada kommentteja.
ps. ratkaisu ei ole itseni keksimä ,vaan kuulin siitä tuttavalta jolla myös ko. jäähdytys oli toiminut vuosia ilman ongelmia.
http://kuvablogi.com/blog/13437/" onclick="window.open(this.href);return false; "
_________________
Jussi K
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Onko marinointikokemuksia
Ei näkynyt Toyotan pakosarjaan kierrettyä kupariputkea, on muuten helpon näköinen paikka rakentaa märkä pakosarja
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Onko marinointikokemuksia
juu toyotaan en ole vielä kerennyt paneutua ,,mutta aion kyllä tuota kupariputki jäähdytystä kokeilla . ainahan sen voi muuttaa "märäksi" pakosarjaksi jälkeenpäin jos ongelmia ilmenee.
Jussi K
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 02 Elo 2009 11:51
Re: Onko marinointikokemuksia
Mitäs mieltä arvon raati olis kun olen juuri asentamassa volvon md2 sta kuuskytluvun lopun mallia, kone on merivesi jäähdytteinen niin kannattaako muuttaa makealle vedelle jäähdytystä. Vai annanko olla niin kuin se on tähänkin päivään asti ollut, asennus jäljistä päätellen joskus on jotain vuosien varrella koneelle tehtykkin.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 27 Marras 2009 15:45
Re: Onko marinointikokemuksia
Terrvee, marinoimaan vaan, laitoin w124 korisen, vm 1986, 200D mersun moottorin, eli om601 omaan veneeseen viime kesänä, eikö moottorista sinänsä voi mitään pahaa sanoa.
Hyvin passaa perkinsin tilalle, vaikka onkin hieman harteikkaampi
Ovat edullisia hankkia verrattuna japanilaisiin ainakin. Tämäkin maksoi 300eur ja tuli ajamalla pihaan..
Hyvin passaa perkinsin tilalle, vaikka onkin hieman harteikkaampi
Ovat edullisia hankkia verrattuna japanilaisiin ainakin. Tämäkin maksoi 300eur ja tuli ajamalla pihaan..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.