"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja manteli » 27 Elo 2009 10:48

[quote=
Se punainen yövalaistus kuuluu ehdottomasti jonnekin muualle kuin Dejah Thoriksen avotilaan ja komentosillalle...[/quote]

Joo ehkä mun pitäis laittaa ne punaiset valot sinne veneeni salonkiin, onhan mulla jo se tankokin sielä khrrmm... :P

t. Jaakko

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Elo 2009 22:44

Kusti polkaisi pihalle ja toi Mepra-tuotteelta PythonDrive nivelen sillä sen asentaminen ja koneen nostamien kummitassuille on ensimmäinen ja tärkein osakokonaisuus kun alan tekemään Dejah Thorikseen kalustusta. Toisena onkin sitten konekoppa ja sitten vastaa muut kalusteet...

Käväisin tänään Motonetissä ja ainakin siellä oli kolmea eri mallia led-valoja hämäräkytkimillä ja liiketunnistimilla. Kummasti se vaan rupesi silmäkin tarttumaan niihin kun hokasi että semmoisiakin on olemassa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Elo 2009 08:27

Kun eilen kävin tekemässä äijä&rojukeikan merelle niin yksin siinä 24kg kuokkaa ylösrepiessäni tuumailin että keulatäkille voisi tehdä ihan reilun ankkuripoksin. Ei kuitenkaan niin että se olisi upotettu täkkiin vaan lepäisi siinä siten että kansi menisi linjassa etyhytin katon kanssa - saiskoon tuosta niin "tehynnäkösen" ettei se pistäisi silmään...
Se kylläkin lisää keulapainoa melko reilusti mutta eihän ankkuri&kettinkiyhdistelmän tarvitsisi olla kokoajan siellä poksissa...

VHF:n puhelimen kepsikytkennässä on jotakin p..keleen hämitsyä kun ei ota sijaintia. Näköjään puhelinkeskustelussa timpurinkynällä kattopäreeseen kopsattu "kytkentäkaavio" on jotenkin virheellinen ...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

EWS
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Tammi 2007 17:51
Paikkakunta: Pori

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja EWS » 30 Elo 2009 18:49

Velimatilta kyselisin pirtuveneen potkurista.Sinun pirtuveneesi on mitoiltaan ja runkomuodoltaan hyvin lähellä Poikolaistani. Kone meillä on sama,volvo b 20 ja kytkin rb.
Laskin poikolaisen veteen viikko sitten .Kaikki muuten hyvin,mutta potkuri on liian pieni,13 x 12. Kysymys kuuluu, mikä potkuri pirtuveneessä on ja onko se sopiva?
Ja kun kerran kysytään ,niin jatkan vielä.Tuleeko kytkimeen suoraan potkurin paine,vai onko välissä jonkun sortin vakionopeusnivel?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Elo 2009 20:13

Siinä on 13x14 eli mitoitus on n. 70-75hp:n teholle siinä rovissa vaikka koneesta löytyisi löylyä 14x15 kokoiselle potkurillekin (ja tilaakin nippanappa). Potkurin koko (koot) määriteltiin Mepra-tuotteella joten en ota vastuuta valinnasta vaan luotan ehdottomasti heidän ammattitaitoonsa potkurihommissa. Mielestäni tuo "alikokoinen" potkuri on kaikin puolin sopiva kun nopeus tyhjäkäynnillä on 3-4s, 3500rpm 17s ja 4200-4300rpm yhden henkilön kuormalla reilut 23 solmua. Sen kovempaa veneellä ei vielä ole ajettu ja sopivin kruisailunopeus on siellä 10-15 solmun kieppeillä.
Potkuripaine tulee tosiaankin vaihteelle mutta on siellä kaikesta huolimatta nivel jota ei yleensä suositella RB:n perään mutta toisaalta Vulvakin käyttänyt joissakin RB asenneuksissa joustavaa rättiniveltä. Tarkoitus on että RB:n tilalle tulee ihan oikea vaihde jos vene on vielä talven minulla ja jos ei ole niin suosittelen vaihteen vaihtamista uudellekin omistajalle.
Kyllä sen veneen pitää liikkua rungosta (pitkittäisjäykkääjistä) työntämällä eikä moottorikorvakoista ja "jarrukumeista" työntämällä kuten se homma RB:n kanssa toimii...
Nivel on 450hp kestävä rallycrossristikkonivel ja kone on kovien korvakkojen päällä vielä tässä vaiheessa.

Ja tuosta rungon (pohjan) muodosta sen verran että onhan se samantapainen mutta ei taatusti ole samanlainen ;-)
Jotenkin vaikuttaa että Poikolainen on muutama sata kiloa raskaampi kuin pirtuvene joka painaa ajokunnossa painoa melko tarkkaan 740-770kg. Siinähän ei ole käytännössä mitään "ylimääräistä" sisustuksessa - sulla on noita turhia kaapistoja ja sen semmoisia ;-)

Mikä versio B 20:stä sulla on - niitä kun on niin monia 50-130hp:n väliltä. Mulla on 115hp. Tosin ne on vaan SAE heppoja mutta heppoja kuitenkin....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

EWS
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Tammi 2007 17:51
Paikkakunta: Pori

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja EWS » 31 Elo 2009 08:01

Poikolaisen kone on 115 horsepoveria kahdella kaasuttimella.
Painoa on tosiaan enemmän ,kuin pirtuveneessä. Arvioisin n.1000kg.
Olen itsekin miettinyt, josko laittaisin kunnon kytkimen. Se varmaan vaatisi samalla myös kaavelin uusimisen. Toisaalta taas RB ottaa vaihtamisen pehmeästi.Nyt mulla on akselilla vakionopeusnivel.Helpottaa kyllä koneen rihtaamista. Toisaalta mietin sitä ottaako kytkin enää kunnolla kiinni,kun tulee tehokkaampi potkuri.Nytkin tuntuisi kytkin joissakin kohdin luistavan,kun +paine ei tule potkuriakselille (kytkimeen).
Annan Mepratuotteen,tai Veneakseliston laskea potkurin koon.Niilähän nuo laskelmat ovat ilmaisia.

Terv EWS!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Syys 2009 09:38

Käsittääkseni, ja siitä minä olen lähtenyt, RB vaatii täyden paineen potkurilta kartiolle että se pitää - mitä suurempi työntövoima sen parempi pito kytkimessä. Asennus on aina semmoinen puoliasennus kun kulmaa ei voi olla juurikaan akselin ja koneen välillä sekä akseli liikkuu säädöistä ja kytkimen kuluneisuudesta riippuen edestakaisin n. 2,5-5mm.
Vähän semmoisia "vasenkätisiä" juttuja nuo Volvon omat tekeleet ja siksi kait ne ei enää teekkään moottoreita ja vaihteita itse vaan lyö leimoja ja lappuja muiden vihreiksi maalattuihin tuotteisiin... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Syys 2009 11:46

"VHF:n puhelimen kepsikytkennässä on jotakin p..keleen hämitsyä kun ei ota sijaintia. Näköjään puhelinkeskustelussa timpurinkynällä kattopäreeseen kopsattu "kytkentäkaavio" on jotenkin virheellinen ..."

Joo nyt VHF&SDC&GPS toimii ja se kattopäreeseen kirjoitettu kytkentäkaavio oli aivan oikea tai paremminkin tismalleen sama kuin Vanhalan mika lähetti minulle uudestaa. Eli täysin oikein kytketty mutta vika olikin rupuvalmistaja (Silvan)Nexuksen kytkennässä jossa datajohdotus oli käänteinen. Vanhalan Mika laittoi mulle tekstarin kun ilmoitin asiasta että:
"Onnittelut! Sä olet saanut virheellisesti kytketyn gepsin. Ruåtsista on tullut muutama, joissa oli keltainen ja valkoinen ristissä...."

Sanomattakin on selvää että kävin heti viemässä täyden lottokupongin mutta herkuttelen tarkistamisen kanssa vielä pari päivää...

Missäkö mun GPS:n ohjekirja on...(kansihenkilön)koiranpentu(niimpä tietysti kansihenkilön) söi sen keväällä eikä osannut tiukassakaan kuulustelussa yhtään neuvoa miten se kytketään :P
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Syys 2009 21:03

Kyllä kannatti veikata...

"Ristiinkytkettyjä" laitteita on kuulemma tullut kaksi Suomeen ja toinen niistä sattui minulle - onneksi :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Syys 2009 17:55

http://kuvablogi.com/nayta/2251514/" onclick="window.open(this.href);return false;

Se siitä ja sitten veneilystä;

Jos kuvitellaan seuraava tilanne niin mitä tekisitte:

Ankkuroit lähelle ison merenlahden pohjukkaa. Lahdella on pituutta viitisen km ja leveyttä 2,5-3km, merikortin mukaan n. 3m vettä on keskellä kilometrin leveydelta ja siitä rannat mataloituvat tasaisesti aina 0,9m asti. Paikallinen alkuasukas tulee pohjukasta ja laskee pitkän verkkojuonen yli vesialueen siten että verkkoliput ovat merikortin mukaan kohdassa "0,9". Juonelle tulee pituutta apauttiarallaa vajaat 2km. Laskettuaan verkot hän käy kiertämässä lähietäisyydelta ankkuroidun veneesi kahteen kolmeen kertaan aivan kuin tarkistakseen jotakin. Kävelen läheiselllä niemennokalla näkyviin ja huidon kalastajalle jos sillä vaikka olisi jotakin asiaa. Kalastaja ei reagoi tähän vaikka kaverit rannalla kertovat että kyllä se tuijotteli sua kohti kun katottiin sitä 24x suurentavalla...
Iltapäivällä on lähdön aika mutta koko lahti on tukittu verkkojuonella. Kohteliaana ja kalastajiin myötämielisesti suhtautuvana koetat kiertää verkot mutta molemmissa päissä veneesi pohjaa hietikkoon. Niimpä teet ns. jyrkän päätöksen ja katsot kartasta syvimmän kohdan ja ajat juonen (pohjaverkkoja) yli joka katkeaa kaikesta koska liinat on mitä ilmeisimmin alle 3m korkeita eivätkä näy veden sameuden ja pienen aallokon vuoksi.

Viisi tuntia kotiin pääsyn jälkeen soi (lanka)puhelin ja langan päässä on aivan käsittämättömän vihainen kalastaja joka ärräpäitä lasketellen vaatii osoitetta lähettääksen laskun juonen tahallisesta katkaisusta. Selitän rauhallisesti oman kantani ja perustelen miksi ajoin juonen yli vaikka olin melko varma että se katkeaa. Vitutuskäyrä alkaa nousemaan potenssiin 4 aamullisesta ja totean raastupauhkailuihin että; "tuohompa ei voi sanoa muuta kuin että voi voi ja mennään vaan raastupaan. Mulla on plotterille talletettuna ne verkkolippujen paikat ja lokikirjassa syvyydet ja neljä todistajaa. Eli nyt on viisainta että kursit vähin äänin ne verkot kasaan ja jupiset partaasi tai maksat raastupakulut ja väännät itkua pelkästä vitutuksesta verkkoja kursiessasi...."

Vaihtoehdot on;

1. Kuten yllä
2. Odotat koko pitkän vuorokauden että kalastaja saapuu paikalle nostamaan verkkoja
3. Olisit vaan ajanut suorilta ilman kiertelyjä juonen poikki
4. Muu - mitä?

Tätä ei siis ole tapahtunut todellisesssa maailmassa....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 13 Syys 2009 18:37

moi!

Mun valinta on KOLMONEN: syy valintaan:
Laskettuaan verkot hän käy kiertämässä lähietäisyydelta ankkuroidun veneesi kahteen kolmeen kertaan aivan kuin tarkistakseen jotakin. Kävelen läheiselllä niemennokalla näkyviin ja huidon kalastajalle jos sillä vaikka olisi jotakin asiaa. Kalastaja ei reagoi tähän vaikka kaverit rannalla kertovat että kyllä se tuijotteli sua kohti kun katottiin sitä 24x suurentavalla...
V***mainen mies se kalastaja...!


--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Syys 2009 19:32

http://kuvablogi.com/nayta/2264906/" onclick="window.open(this.href);return false;

Aloitin trailerin teon Dejah Thorikseen. Aika näppärää kun pääsin kasaamaan sen perusosat isolla konepajalla - 25mm levystä plasmalla leikattu vetolenkki tarttui kiinni yhdellä mig-saumalla. Loppuosa kasataankin sitten oman verstaan pihalla "amatöörikamppeilla" tirruutellen ;-(
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ainur » 21 Syys 2009 20:08

Onko hiirijahti menossa ?
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Syys 2009 21:29

Saattaapihan tuolla olla hiiriäkin ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Syys 2009 15:51

Kyllä tämmösistä osista on kiva kasata traileria itselle ja miksei muillekin jos vaan löytyy maksaja...; http://kuvablogi.com/nayta/2273574/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tänään tuli taas silmämääräistä oppia miten voi käydä vanhoista ja huonokuntoisista osista kasatulle trailerille kun tien ravissa oli 5-6 tonninen teräsvene kyljellään ja toinen melkein samankokoinen lasikuituveneen traileri laakerirempassa melkein keskellä tietä...

Tarvikelaskuja maksaessa on kieltämättä kirpaissut mutta tämänpäiväisten tienvarsinäkyminen jälkeen tuntuu suorastaan hyvältä ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin