Vanha Volvon yksipyttyinen dieseli (MD1B) heittäytyi kesällä hankalaksi. Talven jäljiltä puristukset olivat kovin heikot ja käynnistyminen oli hankalaa. Kepulikonsteilla sain käyntiin, mutta tuntui siltä kesän myötä vähäisetkin paineet hupenivat.
Edellisenä kesänä mylly pelasi vielä varsin hyvin. Epäilyt kohdistuivat talven aikana mahdollisesti pikeentyneisiin männänrenkaisiin. Renkaat näyttivät kuitenkin liikkuvan normaalisti urissaan Epäilykseni kohdistuivatkin siksi venttiileihin. Purin moottorin yläpään ja koeponnistin sekä koneistin venttiilit. Ennen koneen kasaamista on ratkaistava pari kysymystä:
- kevyen hoonauksen jälkeen sylinterissä on selvää kulumisjälkeä. Kannattaako tuolloin laittaa uusia männänrenkaita? Ylikoko mäntiä ei ole saatavilla,
- erillisen sylinterin alaosassa on tiivisteet (shimmit 0,2 ja 0,3 mm), joilla säädetään puristussuhde kohdalleen. Tiivisteet eivät ole metallia, vaan jotain paperin ja ohuen pahvin välimaastosta. Pystyykö näitä tiivisteitä/välilevyjä rakentelemaan jostain passelista materiaalista? Uusia saattaa vielä löytyä, mutta listahinta on suolainen.
Mitä sanoo laituriparlamentin dieselijaos?
Puristuksia kaivataan
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Puristuksia kaivataan
Ennenvanhaan tehtiin paljon moottoriremontteja auton koneisiin jo n.150000km kohdalla, jotkut koneet olivat öljysyöppöjä jo sitä ennen. Niitä hoonattiin ja laitettiin uudet männänrenkaat, tällä tekohengityksellä pärjättiin vielä jonkun kymmenentuhatta kilometriä. Korjaus-sarjana ostettujen männänrenkaiden yläkulma oli joissakin renkaissa tehtaalla jo poistettu, jos ei ollut, niin yläkulma hiottiin santapaperilaikalla pois, ettei männänrengas hajoaisi heti törmätessään kuluneen sylinterin olkapäähän. Jos laitat uudet renkaat, ei varmaan haittaa vaikka hiot uusista renkaista yläkulman pois. Paransin joskus yksipyttyisen Volvon käynnistyvyyttä, tekemällä ilmanputsarin ja sylinterin väliin samankokoisen putkiholkin johon hitsasin kierreyhteen, siihen sitten kierrettiin Perkinssin imusarjahehkutulppa. Hehkutulpan asennuksen jälkeen käynnistyvyys parani radikaalisti.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 22 Kesä 2008 21:02
Re: Puristuksia kaivataan
Noin olen itsekin ajatellut. Männänrenkaita kannattaa varmasti hieman modifioida, kun asentaa vanhaan pyttyyn. Nyt toivon vain, että renkaita vielä löytyy. Ainakin Marinepartsin luettelo tuntee ja mäntäkin lienee Mahlen vakiovalmiste.
Jos jollakin on hyviä ohjeita vanhojen MD1-3 sarjan Volvojen kunostamisesta, otan mielelläni neuvoja vastaan.
Jos jollakin on hyviä ohjeita vanhojen MD1-3 sarjan Volvojen kunostamisesta, otan mielelläni neuvoja vastaan.