Mikä Volvo Penta?
-
- Viestit: 149
- Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21
Mikä Volvo Penta?
Hei! Minulla olisi nyt sellainen onkelma että en tiedä oikeastaan mitään noista sisämoottoreista, mutta moottoria pitäisi ruveta katselemaan pikkuhiljaa.
Veneessä jonka ostin, on ollut kiinni kuulemma Volvo penta tmd 10, -mitä se sitten lieneekin (?) Akseli on jäänyt jäljelle mutta koneen oli ed. omistaja ottanut pois.
Kuvittelenko nyt aivan väärin, vai olisiko minun parasta/edullisinta katsella konetta joka sopisi tuohon vanhaan akselinpäähän vai voiko siihen panna minkä koneen tahansa, esim. jollain sovitusosilla? Eli jos kone ei ole sama kuin ed. -meneekö akseilinkin asennus uusiksi?
hankittavalle moottorille on tilaa ruhtinaallisesti veneen mottoritilassa, mutta omia kriteereitä olisivat seuraavat:
teho 65-100 hv
diesel (akseliveto)
hintaluokka kytkimen kanssa max 1500 euroa, mieluummin alle.
Nyt kysymys kuuluukin, minkätyyppistä moottoria kannattaisi ruveta katselemaan, ja mitähän ikäluokkaa/kuntoa tuohon rahaan olisi mahd. saada vai saako mitään mitä kannattaisi edes veneeseen kiinnittää?
Moottorin hankinta ei ole juuri nyt , mutta pitäisi hankkia jonkunlainen mielikuva asiasta minkälaisten perään kannattaisi ruveta haistelemaan. Ja jos tarpeeksi hyvä täky osuu kohdalle niin mikä tietää vaikka..
Veneessä jonka ostin, on ollut kiinni kuulemma Volvo penta tmd 10, -mitä se sitten lieneekin (?) Akseli on jäänyt jäljelle mutta koneen oli ed. omistaja ottanut pois.
Kuvittelenko nyt aivan väärin, vai olisiko minun parasta/edullisinta katsella konetta joka sopisi tuohon vanhaan akselinpäähän vai voiko siihen panna minkä koneen tahansa, esim. jollain sovitusosilla? Eli jos kone ei ole sama kuin ed. -meneekö akseilinkin asennus uusiksi?
hankittavalle moottorille on tilaa ruhtinaallisesti veneen mottoritilassa, mutta omia kriteereitä olisivat seuraavat:
teho 65-100 hv
diesel (akseliveto)
hintaluokka kytkimen kanssa max 1500 euroa, mieluummin alle.
Nyt kysymys kuuluukin, minkätyyppistä moottoria kannattaisi ruveta katselemaan, ja mitähän ikäluokkaa/kuntoa tuohon rahaan olisi mahd. saada vai saako mitään mitä kannattaisi edes veneeseen kiinnittää?
Moottorin hankinta ei ole juuri nyt , mutta pitäisi hankkia jonkunlainen mielikuva asiasta minkälaisten perään kannattaisi ruveta haistelemaan. Ja jos tarpeeksi hyvä täky osuu kohdalle niin mikä tietää vaikka..
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: 11 Elo 2009 20:49
Re: Mikä Volvo Penta?
Saat kyllä hakea jos tuohon hintaan koneen halajat.
http://annahelena.blogit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Re: Mikä Volvo Penta?
Terve
Et kerro veneestäsi mitään mutta ota ainakin seuraavia seikkoja huomioon konetta ostaessa.
Onko moottorisi ollut jokin pikkuvolvo vai tmd100 joka on kuutoskone, jos moottorisi on ollut pikkuvolvo niin sitten ota allaolevia asioita huomioon.
Moottorin paino, nuo 65-100hv koneet painaa jo usein yli 300-500kg tai paljon enemmänkin. Moottorin pituus, entisen Volvon tilalle jos laitat neljäsylinterisen moottorin jonka perässä on hydraulivaihde niin kokopaketin pituus on noin 1.2 metriä, joudut siis lyhentämään akselia tai siirtää moottoria eteenpäin ja se vaikuttaa sitten painopisteeseen. Myös moottorin korkeus kasvaa, onko sille tilaa. Moottorin peti, sen joudut myös tekemään uusiksi onnistuuko sen levitys vai tuleeko jotain tielle. Pakoputken pitää olla paksumpi (70mm) isommissa moottoreissa sen läpivienit menee myös uusiksi sekä itse putki jos se sinulla jo on. Jos sinulla on jo akselisto ja potkuri paikalla niin potkurin kätisyys on otettava huomioon, tosin esim. velvetdrive vaihteessa pyörimisuunnan vaihto on helppoa paitsi jos se on välityksiltään 1:2.1 siinä ei pyörimissuunta vaihdu ilman lisäosia. Moottorin huollosta voisin sanoa että volvossa on aika kalliit varaosat verrattuna esim. perkins tai valmet sekä ford moottoreihin joihin saa osia joka agrimarketista (pois luettuna marinointi osat). Sähköt jotkin moottorit ovat 24v startilla se ei ole ongelma joskin teettää myös hivenen lisätyötä.
Akseliin saa sovitelaippoja tai sellaisen voi vaikka teettää jos on erikoinen koko/malli.
Tämän ei ole tarkoitus masentaa, mutta työtä on kovasti, mutta kyllä se onnistuu.
Et kerro veneestäsi mitään mutta ota ainakin seuraavia seikkoja huomioon konetta ostaessa.
Onko moottorisi ollut jokin pikkuvolvo vai tmd100 joka on kuutoskone, jos moottorisi on ollut pikkuvolvo niin sitten ota allaolevia asioita huomioon.
Moottorin paino, nuo 65-100hv koneet painaa jo usein yli 300-500kg tai paljon enemmänkin. Moottorin pituus, entisen Volvon tilalle jos laitat neljäsylinterisen moottorin jonka perässä on hydraulivaihde niin kokopaketin pituus on noin 1.2 metriä, joudut siis lyhentämään akselia tai siirtää moottoria eteenpäin ja se vaikuttaa sitten painopisteeseen. Myös moottorin korkeus kasvaa, onko sille tilaa. Moottorin peti, sen joudut myös tekemään uusiksi onnistuuko sen levitys vai tuleeko jotain tielle. Pakoputken pitää olla paksumpi (70mm) isommissa moottoreissa sen läpivienit menee myös uusiksi sekä itse putki jos se sinulla jo on. Jos sinulla on jo akselisto ja potkuri paikalla niin potkurin kätisyys on otettava huomioon, tosin esim. velvetdrive vaihteessa pyörimisuunnan vaihto on helppoa paitsi jos se on välityksiltään 1:2.1 siinä ei pyörimissuunta vaihdu ilman lisäosia. Moottorin huollosta voisin sanoa että volvossa on aika kalliit varaosat verrattuna esim. perkins tai valmet sekä ford moottoreihin joihin saa osia joka agrimarketista (pois luettuna marinointi osat). Sähköt jotkin moottorit ovat 24v startilla se ei ole ongelma joskin teettää myös hivenen lisätyötä.
Akseliin saa sovitelaippoja tai sellaisen voi vaikka teettää jos on erikoinen koko/malli.
Tämän ei ole tarkoitus masentaa, mutta työtä on kovasti, mutta kyllä se onnistuu.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.
-
- Viestit: 149
- Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21
Re: Mikä Volvo Penta?
Juu siis vene on 7,70 m pitkä tasaperäinen puoliplaanari, HT-puuvene. Moottoritila on sen verran suuri että jos vertaan toisen veneeni (meriläisen) Sole mini 23 hv moottoria, niin sellaisia sinne mahtuisi 2-3. Että tilaa on!
Tuo vene painaa nyt ilman konetta n. 1500 kg ja moottoripeti on koko lailla keskellä venettä. Kone joka veneessä on ed. omistajan mukaan ollut, on Volvo Penta tmd 10. Muuta en siitä valitettavasti tiedä, enkä ole koskaan edes nähnytkään moista laitetta.
Käsitin että akselin voisin hyödyntää ilman että sitä rihtaamisen, tms. takia välttämättä pitäisi asentaa tykkänään uusiksi? pakoputkea ei ole mutta se ja muut läpiviennit ym. ei ole mitään kynnyskysymyksiä kun koko vene onkin ajateltu projektiksi. Ei siis mitään "valmista helpolla" -mielialaa vaan mahd. paljon itse tekemälllä ja rahaa säästämällä.
Mielessä on pyörinyt pari vaihtoehtoa: ruotsissa tuntuu olevan moottorit halvempia, esim. Blocketissa ja olen ollut kuvittelevinani että sieltä voisi löytää ainakin nyt 1000-2000 hintaan sopivan koneen (?)
Toinen vaihtoehto voisi olla vaikka jonkin purkuhiacen kone, mutta marinointisatsi pitäisi löytää jostain käytetty ja kohtuuhintainen. Uudet (marinointisarjat) maksanevat jotain 2500-3500 suomessa, kai... Hiasepoikien sivuilta olen katsellut niin kahdeksankymmentä-luvun aikaisia moottoreita myytiin 1000-2500 hintaan. Onkohan noita käytettyjä marinointisarjoja edes missään myynnissä vai onko ainoa mahdollisuus ostaa uutena?
Helpoin vaihtoehto olisi tietenkin valmis merimoottori kytkimineen ym.
Mutta voinko siis periaatteessa, tai edes suurella todennäköisyydellä hyödyntää tuon vanhan akselin ja potkurin vaikka ostaisin millaisen koneen? eli sovituskappaleita löytyy? Vai tuleeko sovitusjumppa normaalisti niin kalliiksi että samalla hinnalla löytää jo valmiiksi sopivan koneen?
Mikähän tuo vp tmd 10 oikein on, kun en löydä googlettamalla siitä mitään tietoa?
Tuo vene painaa nyt ilman konetta n. 1500 kg ja moottoripeti on koko lailla keskellä venettä. Kone joka veneessä on ed. omistajan mukaan ollut, on Volvo Penta tmd 10. Muuta en siitä valitettavasti tiedä, enkä ole koskaan edes nähnytkään moista laitetta.
Käsitin että akselin voisin hyödyntää ilman että sitä rihtaamisen, tms. takia välttämättä pitäisi asentaa tykkänään uusiksi? pakoputkea ei ole mutta se ja muut läpiviennit ym. ei ole mitään kynnyskysymyksiä kun koko vene onkin ajateltu projektiksi. Ei siis mitään "valmista helpolla" -mielialaa vaan mahd. paljon itse tekemälllä ja rahaa säästämällä.
Mielessä on pyörinyt pari vaihtoehtoa: ruotsissa tuntuu olevan moottorit halvempia, esim. Blocketissa ja olen ollut kuvittelevinani että sieltä voisi löytää ainakin nyt 1000-2000 hintaan sopivan koneen (?)
Toinen vaihtoehto voisi olla vaikka jonkin purkuhiacen kone, mutta marinointisatsi pitäisi löytää jostain käytetty ja kohtuuhintainen. Uudet (marinointisarjat) maksanevat jotain 2500-3500 suomessa, kai... Hiasepoikien sivuilta olen katsellut niin kahdeksankymmentä-luvun aikaisia moottoreita myytiin 1000-2500 hintaan. Onkohan noita käytettyjä marinointisarjoja edes missään myynnissä vai onko ainoa mahdollisuus ostaa uutena?
Helpoin vaihtoehto olisi tietenkin valmis merimoottori kytkimineen ym.
Mutta voinko siis periaatteessa, tai edes suurella todennäköisyydellä hyödyntää tuon vanhan akselin ja potkurin vaikka ostaisin millaisen koneen? eli sovituskappaleita löytyy? Vai tuleeko sovitusjumppa normaalisti niin kalliiksi että samalla hinnalla löytää jo valmiiksi sopivan koneen?
Mikähän tuo vp tmd 10 oikein on, kun en löydä googlettamalla siitä mitään tietoa?
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Mikä Volvo Penta?
http://www.google.fi/search?hl=fi&clien ... Haku&meta=" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta löytyy jotain tietoo...
Tuolta löytyy jotain tietoo...

onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Re: Mikä Volvo Penta?
Täällä on hiacen koneen laitosta juttua.
Epäilen kuitenkin että joudut jotain muutoksia tekemään akseliin ja sen laippaan mutta ne tuskin esteeksi tulee varsinkin jos laitat tälläisen tai vastaavan akselin ja kytkimen väliin. Akseliin tehtävät muutokset todennäköisesti johtuvat siitä että saat koneen oikeaan kohtaan painopisteet vuoksi. Ja laippaan sitten taas siitä että sopii joko vaihteeseen tai sitten niveleen.
Epäilen kuitenkin että joudut jotain muutoksia tekemään akseliin ja sen laippaan mutta ne tuskin esteeksi tulee varsinkin jos laitat tälläisen tai vastaavan akselin ja kytkimen väliin. Akseliin tehtävät muutokset todennäköisesti johtuvat siitä että saat koneen oikeaan kohtaan painopisteet vuoksi. Ja laippaan sitten taas siitä että sopii joko vaihteeseen tai sitten niveleen.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.