Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Timola435R
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Elo 2009 09:37

Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Viesti Kirjoittaja Timola435R » 04 Elo 2009 09:52

Tuttu hommasi tuollaisen vanhan koneen. Ilmeisesti tuossa ei ole mitään jäähdytyksen tarkistusvesisuihkua?, eikä kone normaalisti juurikaan roiski vettä myöskään rikiputkessa olevista pienistä pakokanavan aukoista? Vuosimallista en tarkkaan tiedä, mutta tässä vaihteistokotelo on ns. "uudempaa mallia?" eli ei ole sitä massiivista eväsysteemiä perän etupuolella vaan muistuttaa aikalailla uudempien pikkukoneiden periä. Kone on suoravetokone, kiinteällä tankilla ja valkoinen.

Irrotin perän ja totesin vesipumpun siipipyörän olevan hyvässä kunnossa. Samalla rassasin kuparilangalla nousuputken mahdollisten tukosten varalta ja lopuksi puhalsin paineilmaa vielä nousuputken kautta järjestelmän läpi. Myös pumpun imupuolen puhdistin paineilmalla kauttaaltaan.

Kokoamisen jälkeen (nousuputken sovitin huolella paikalleen) mikään ei muuttunut eli vedenkiertoa ei päällisin puolin pysty toteamaan muutoin kuin sylinterinkannen lämpöä tunnustelemalla. Koska tuossa ei näppejään polttanut, niin oletin, että vesi kiertää normaalisti ja jäähdytysveden poisto tapahtuu rikiputken sisälle ja rikiputkessa olevista pienistä pyöreistä (tyhjäkäynnin?) pakoaukoista ei kuulukaan tulla kuin heikosti vesipisaroita kierroksilla.

Parempaa tietoa asiasta kuulisin mielelläni, jottei siisti antiikkikone ainakaan jäähdytyskierron vian takia särkyisi. Nousuputkeen vettä johtamalla tuo poistoaukkokin olisi varmaan selvinnyt, mutta eipä tullut ajoissa mieleen..

Omistaja oli myös jostain kuullut, että tuon koneen koho ei kestäisi nykybensoja - Onkohan tuossa perää? Sytytyspuolien kuoret ovat halki, mutta puolat toimivat. Voisikohan "korjata" esim. epoksilla?

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19

Re: Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 04 Elo 2009 16:19

Korjailin viime kesänä lähes samanlaista konetta, jossa oli jäähdytys ongelmaa. Kone tuli minulle laitettavaksi koska sammui aina muutaman minuutin ajon jälkeen, viaksi selvisi ettei kone saa ollenkaan vettä.
Jäähdytys vesiputki joka menee pumpulta koneeseen ja tiivistyy koneen alla kumiholkkiin, tämä kumi oli hävinnyt lähes kokonaan. Tein sinne uuden kumiholkin ja vesi alkoi kiertämään.

Kun kone oli kunnossa vettä tuli niistä rivi reistä samalla tavoin tipoittain ja tuota lämpöä tunnustelin kanssa moottorin kyljestä. Muistaakseni tuossa ei ole mitään tarkastussuihkua veden kierrolle joten vedenkierron näkee vain niistä rivireiästä tulevasta vedestä. Kone on ilmeisesti aika kestävä kun oli kestänyt tuota kuivana ajoa aika pitkäänkin, ilman mitään jälkiä sylintereissä.

Itse ajelisin ihan huoletta tuolla jos kerran lämmöt tuntuu kädenkin sietävältä. Öljyä siinä kannattaa pitää bensan seassa se minkä valmistaja siihen suosittaa, vaikka nykyöljyt ovatkin parantuneet voiteluominaisuuksiltaan.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Elo 2009 22:14

Joskus on pitänyt porata kannen vesitilaan reikä hydrauliikkaliittimelle ja näin on saatu "juoru" siitä kiertääkö vesi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Timola435R
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Elo 2009 09:37

Re: Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Viesti Kirjoittaja Timola435R » 05 Elo 2009 11:15

Kiitos molemmille vastaajille. Tietäisköhän joku vielä tosta mahdollisesta kaasarin koho-ongelmasta ja / tai mahdollisuuksista puolien kuorien halkeamien korjaamiseen?

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19

Re: Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 05 Elo 2009 14:39

Kohojen kestävyyteen en ota muuta kantaa kuin sen että korjaamani kone on ajossa nykybensalla eikä ole vielä oireillut kohoistaan.
Puoliin voi varmaankin laittaa juurikin jotain epoksia tai vastaavaa liimaa, mikä ei sulattaisi puolan rakennetta. Jotakin niihin kyllä kannattaa laittaa ettei niihin mene kosteus sisään.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Timola435R
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Elo 2009 09:37

Re: Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Viesti Kirjoittaja Timola435R » 05 Elo 2009 22:01

Kiitos,

Ehkä kokeillaan tuolla epoksilla ja vaikuttais kokemuksiesi perusteella siltä, että alkuperäinen kohokin kestää ainakin aikansa nykybensalla. Siinä sivussa voi sitten etsiä mahdollista toimivampaa varaosaa?

Talvisäilytyksen ajaks kun vielä ajaa kuiviin kaasarin / tyhjentää kohokammion, niin voipi pidentää kohon ikää sekin. Tosin en oo ihan varma kumpi on parempi - Pienkonebensa / tai stabilointiaine polttoaineessa vai kuiva kaasutin? Toiset sanoo, että kaasuttimen tiivisteet kärsii "kuivavarastoinnista"..?

Sitten kun tulee tuo uusi "ekobensa" etanolilla terästettynä, niin saakin kaikki vanhojen koneiden omistajat olla tarkkana. Tahtoo vissiin alkoholi syödä vanhanaikaisia tiivisteitä, pa-järjestelmän kalvoja ym..?

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19

Re: Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 06 Elo 2009 20:19

Bensassa taitaa olla jo nyt se pieni osuus sitä etanolia ja eikä koneen tai kulkineen niin kovin vanha tarvi olla, muistelen lukeneeni että suurin osa 90-luvun peleistäkin alkaa lähes varmasti oireilemaan tuosta etanolista, varsinkin jos sen osuutta aletaan nostamaan polttoaineessa.

Onko tuossa koneessasi tulpat sellaiset joista puuttuu se taivutettu sivuelektrodi osa? jos on niin toimiiko se niillä tulpilla? Itse en saanut korjaamaani konetta toimimaan niillä orginaali tulpilla muuta kuin täysillä ajettaessa, vaihdoin siihen vastaavan lämpöarvon tulpat normaali elektrodeilla ja alkoi pelaamaan tyhjäkäynnilläkin pitkiäkin aikoja.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Timola435R
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Elo 2009 09:37

Re: Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Viesti Kirjoittaja Timola435R » 07 Elo 2009 20:39

Enpä tiedä tulpista kun on tosiaan tutun kone. Käsittääkseni kuitenkin ihan normaalit "sivuelektrodilla" olevat, koska olis tullut varmaan puheeksi jos olis olleet "erikoistulpat". Mulla itselläni on 60-luvun 4.5 Merkussa ns. pintapurkaustulppa, joka tuossa vehkeessä on ihan ehdoton. Menee tuntikausia hitaalla (alle 2 solmua) uistelunopeuksilla ilman ongelmia.

Ameriikan foorumeilta olin ymmärtävinäni, että tuo 3 hp Jonssoni on aika kranttu tulpille ja suositus oli joku Championin tulppa. Jos löydän tuon tiedon vielä, niin laitan tänne.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Viesti Kirjoittaja hkhk » 10 Elo 2009 07:50

Kysyn Veli-Matilta, millainen hydrauliikkaliitin pieneen koneen kanteen mahtuu. Ja jengoitus?
Nimimerkki: Vähän kokemusta

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Elo 2009 17:45

Liittimiä on alan liikkeissä monelaisia mutta useimmat niistä ovat jollain hieno- tai tuumakierteellä.
Helpommin juoru tulee M6 kierteelllä olevasta rasvanipasta kun siitä poistaa sisuskalut ja liittää siihen 6-8mm letkun. Nipan reikä on muistaakseni ilman jousta ja sulkuhaulia n. 2,5mm joten siitä ei tule liikaa vettä. Vielä kun valitsee 90 asteen kulmanipan niin letkun saa kulkemaan jouhevasti pitkin kantta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Veden kierto Johnson 3hp 50-60? luvulta

Viesti Kirjoittaja hkhk » 11 Elo 2009 19:15

Juorun tekeminen rasvanipasta on kiva idea. Siinä on kiinnityssyvennys valmiina. Ja koko on tosiaan pieni. Pitää soveltaa tuota kikkaa johonkin muuhunkin.

Vastaa Viestiin