Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja ainur » 01 Heinä 2009 18:04

tee tuo V n. metri silmukasta. tulee kiertojäykkyyttä. ja helpompi tehä sivutuet. metri sen takia et ei ota traktorin takapyörät kii jos joutuu vekslaamaan. hyvin toimii mokkula täällä veneessä :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Heinä 2009 19:36

Koska palkkia on 12m niin teet siitä ilmeisesti myös nuo tuet...

Mahtaa Nikolain paino jäädä 2,5 tonniin joten Transitin etuakseli on riittävä.

Mitä muuten maksoi Transitin etuakseli?

Pyysin tänään IKH:lta tarjouksen 2x3500kg navoista ja renkaista vanteineen niin se olis sitä luokkaa että harkitsen vakavasti valmiina olevan kuorkun etuakselin myymistä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 01 Heinä 2009 20:50

Tässä yksi "mallityö".
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja ainur » 02 Heinä 2009 09:42

Hyvin mahtuu touhuumaan. Ainakin omassa on sen verran korkea köli, et veneen pohjaan pääse hyvin käsiksi. Ite tein sivutuet ja etutuen pulttiliitoksilla huollon takia. Ainevahvuus tuossa V.t 120*60 ja vetoaisa 150*60. Silmukka 10 levyä. Hyvin kesti rantaan viennin ja ehkä takasinkin....Pyörät sais olla 16 tuumaa tai isommat, mieluummin paripyörät. Akseli on sitikka jumpperin taka ja maksoi satasen :) . Etu tuet joutuu vielä modifoimaan, koska vesille laskussa keula jäi "nakeliin". Johtui myös jyrkästä luiskasta. Takatukien pystytuet vielä poikkasen ja laitan tukevat vanttiruuvit väliin, hienosäädön takia. Niin ja puatti on 7 pitkä ja n. 2 tn. Kuvia: Sieltä löytyy myös kuvia vene kärrillä.
http://kuvablogi.com/nayta/2051630/" onclick="window.open(this.href);return false;
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 02 Heinä 2009 09:59

Moro!

Joo, kyllä vinotuet, jos sellaiset haluaa laittaa, voivat olla nuo lyhyetkin, koska traktorin päässähän vetolenkki pääsee vapaasti vaikka pyörimään, joten kiertojäykkyyttä ei oikein saa millään konstilla. Jos teet poikkiputken samasta materiaalista, kuin runko ja hitsaat siihen akselin kiinni, niin vinotukia ei tarvita lainkaan.

Tuo venepalstan linkin ratkaisu on hyvä, mutta runkoputkesta sivulle lähtevät vaakaputket voisi vetää pidemmälle ja niiden päistä pystyputket 90 asteen kulmassa ylöspäin. Liitokseen vaikka 5 millin levystä kolmion mallinen vahvike, lyhyiden sivujen mitta vaikka 200 milliä, niin varmasti pysyy kiinni.

Itselläni oli kylkeä vasten ETRAsta ostetut pätkät laiturikumia (siis kuormauslaituri, ei vene- :-) ) saranoilla kiinnitettyinä, niin menivät aina oikeaan kulmaan. Näillä eväillä 3,5 tonnin Dida matkasi 7 vuotta keväin syksyin sellaiset 25 kilsaa ja hyvin meni. Oma kärryni oli telisellainen, kahdella Ducaton taka-akselilla.

t.Matti

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 02 Heinä 2009 10:02

Niin, tarkennuksena vielä, että sen vetolenkin saa sopuhintaan traktoritarvikkeita myyvistä kaupoista.

t.Matti

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja bonito » 02 Heinä 2009 12:07

Tässäkin on yksi vaihtoehto, http://kuvablogi.com/nayta/2051806/" onclick="window.open(this.href);return false; , vaikkei oikein hyvin näy, tämä on pikkuVolvon etuakselille rakennettu, 5tn veneelle. Laittaisin vaikka 60x40 RHS:n molemmin puolin läheltä koukkua, toinen pää n. pyörien kohdalle kiinni, jos sattuu olemaan vaikka toisen pyörän edessä kivi, menee muuten aisa mutkalle.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 02 Heinä 2009 14:02

Summammutikan alla on tällainen.

Kuva

Kuva

Eli aika tavalla ideasi mukainen.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 02 Heinä 2009 15:08

Summanmutikka on 8,45 pitkä. Traileri saattaa olla jopa hieman lyhyempi kuin vene, sillä peränylitystä on jonkin verra kuten tästä kuvasta näkyy.

Kuva
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Kuljetustraileri

Viesti Kirjoittaja simo » 02 Heinä 2009 20:56

Petra sai uuden trailerin pari vuotta sitten.

Tämmone
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja ijp » 02 Heinä 2009 22:13

Traktorin työntövarsia voi käyttää vanttiruuveina. Ovat melko edullisiakin.
Ilkka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Heinä 2009 07:02

Ison veneen rantatraileri ei tarvitse käytännössä minkäänlaisia säätöjä jos sen pääsee tekemään "veneen alle" mutta sen verran kannattaa hifistellä että siihen tekee tarpeeksi tukevan etutuen ja siihen kunnon haarukan kokkapuuta varten että venettä voi painaa koneella sitä vasten ja irroitettavat tukevat sivuohjarit että vene ohjautuu suoraan paikalleen trailerilla kun sitä lähdetään vetämään ylös luiskaa pitkin. Näin jää pois se edestakainen liikuttelu luiskalla "no hyh ei se vieläkään oo kohillaan, no nyt tai eipää oo sittenkään" jne....

Jos kaverin 12m peltipurkin kärryssä on ohjarit paikallaan niin laitan kuvan jossain välissä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

sippis
Viestit: 41
Liittynyt: 18 Kesä 2009 13:42

Re: Satamatraileri / rantatrailerin rakennus

Viesti Kirjoittaja sippis » 03 Heinä 2009 07:40

Hiukan sivuraiteelle mutta samanlainen aihe:

Onko kenelläkään (projekti) kuvia purjeveneen satamatrailerista? Pitäsi tuolle Erstabåtille tehdä traileri ja jos mallia sais jostain niin ei tarttis kokeilla ja erehtyä...

Materiaaleja on pihalla sopivasti ja lisää hankitaan jos tarvis tulee.

Vastaa Viestiin