Termostaattikytkin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Kesä 2009 08:32

Hoksasin että kaikessa tohinassa on jäänyt laittamatta paikoilleen konetilan tuuletin ja ajattelin laittaa sen termostaattiohjauksella siten että tuuletin käynnistyy ehkä jossain 75-85 asteen lämpötilassa ja toimii täysin automaattisesti ilman mitään kytkimiä a`la autonjäähdytyspuhallin. Ja autostahan se olisi helpointa napata se kytkinkin mutta kait niitä on tehty siihen hommaan vasitenkin?
Eli mistä saa ja mitä vaihtoehtoja on olemassa?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 23 Kesä 2009 10:03

Mekaaninen termostaattikytkin. Niissä hystereesi eli sulkeutumis ja avautumislämpötilan ero on tietenkin aika suuri. Tämä esim sulkeutuu +80 ja aukeaa +65

http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=6285" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Kesä 2009 12:14

Tuossapa se sitten on eli lähtee käyntiin 80 asteessa ja on kytkettynä sen verran että konekopan lämpötila laskee 65 asteeseen. Eli puhallin kytkeytyy päälle ja pois muutaman tunnin ajan ajon jälkeen...
Minä nyt funtsailin tämä tuuletushomman niin että moottori hoitaa käynnin aikaisen tuuletuksen ja ottaa freessiä ilmaa pilssistä apauttiarallaa litran/kierros eli 600-1650 litraan minuutissa ja kun kone sammutetaan tilan lämpö ei nouse moottorinlämpöä juurikaan korkeammaksi koska mitään lisälämpöä kehittävää lähdettä ei enää ole kun nafta ei pala sylintereissä. Mittailin digitaalisella ulkolämpötilamittarilla ajankuluksi konekopan sisälämpötiloja ja ne on ajossa 70-75 ja sitten "seisokissa"tosi pitkään yli 70 asteen mutta kuitenkaan lämpö ei nouse missään vaiheessa yli 85 asteen.
Veikkaisin että konekopan tuuletus pelaa dieselissä näin ihan ok mutta jos kysymyksessä olisi bensiinimoottori niin tuuletus pitäisi olla erillisellä kytkimellä tai vähintään virta-avaimessa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Kesä 2009 12:15

Hups heijaa - näköjään kun kirjoittaa "80" niin se onkin sitten hämmentyneen näköinen pärstävärkki viestissä 80 80 80 80 80 80
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2008 12:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja mjy » 23 Kesä 2009 13:27

Minulla on halpis digimittarin anturi sijoitettuna keskellä venettä olevaan konehuoneeseen ( 180 hv TD) ja pitkän ajon jälkeenkin lämmöt nousee sammutuksen jälkeen vain tuonne 55 asteeseen.

Ajossa ne ovat normaalisti 35-40 astetta.

Muistaakseni joskus jossain oli juttua etteivät konetilan lämmöt saisi nousta ajossa yli 45 asteen

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Kesä 2009 14:15

Mulla on ollut anturi ajossa ja seisokissa konekopan kannen riman välissä eli kuumimmassa kohtaa. Imusarjan korkeudella lämpötila on 10-15 astetta alempi. Anturi on ollut välillä ajossa myös ilmanputsarin sisällä kun halusin käsityksen siitä että kuinkas lämmintä ilmaa se kone oikein hörsii ruuakseen. Ulkoilman lämpötilasta riippuen 10-25 asteen välillä niillä kerroilla jolloin mittailin - hellettähän täällä ei vielä ole ollut mutta en usko sen juurikaan vaikuttavan tuohon imuilman lämpötilaan. Ilmanputsari ottaa ilman alhaaltapäin suurin piirtein imusarjan korkeudelta joka osaltaan selittää nuo konekopan yläosan korkeahkot lämpötilalukemat. Putsarinkotelo on helppo kääntää ylösalaisin jolloin lämpötila ajossa mahdollisesti putoaisi kun pilssi-ilma kiertäisi kopan yläosan kautta.

Jos noita lämpötiloja lähtee ajamaan alle 45 asteen niin koppaan pitäisi ilmeisesti puhaltaa niin rajusti ilmaa koneen kuluttaman lisäksi että siellä olisi lähestulkoon ylipaineinen pilssi-ilmasto ja ylimääräinen ilma tulisi sitten hyttiin...

Ja tuo koneen hoitama tuuletus taitaa olla tuplat noista mitä kirjoitin edellä eli 2,1l/kierros...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Kesä 2009 14:42

Elikkä 65-80 asteen alueella toimiva termostattikytkin on sijoitettava mahdollisimman ylös kuten puhallusilman ottokin jotta se pudottaa edes jonkinlaisella teholla lämpötiloja. Tai sitten valitsee eri lämpötila-alueella toimivan kytkimen kun tuolla linkissä näkyy kerran olevan vaihtoehtoja...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja pellamo » 23 Kesä 2009 21:21

Nuo tevisun antaman linkin termostaatithan näyttää tosi päteviltä.Sellaisen kun pistää ohjaamaan relettä niin virransiedonkin voi itse päättää releen valinnalla..
Tulee itselläkin monta sovelluskohdetta heti mieleen.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Kesä 2009 21:58

Pitänee etsiä Oulusta ostopaikka sillä ainakin tuon linkin kautta tilattuna 7 euron kytkimelle tulisi lähetyskuluja yli 8 euroa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 23 Kesä 2009 22:16

Veli-Matti kirjoitti:Pitänee etsiä Oulusta ostopaikka sillä ainakin tuon linkin kautta tilattuna 7 euron kytkimelle tulisi lähetyskuluja yli 8 euroa...
Elfalla näköjään niukasti noita lämmöstä sulkeutuvia. tuote 37-914-56 maksaa noin 10,5 euroa. Sulkeutumislämpötila +60. Seuraavassa jo 100 astetta.

Sp-elektroniikan kuvastosta ei termostaattejä löytynyt. Tuollaisia saa kyllä varmaan sähkö ja automaatioalan liikkeistäkin.

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 23 Kesä 2009 22:43

Vanhasta pyykinpesukoneesta säädettävä termari+ anturi. Laitettiin kerran ralliauton flekti toimimaan moisella.
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja pellamo » 23 Kesä 2009 23:13

Onkohan niissä nesteessä tomivissa antureissa sen verran sitä metallia tavallaan "välissä" että viiveet(avautumis/sulkeutumis) kun ilman lämpöä vertaillaan tulee isoiksi?
Kokeilemalla joo...sen kapillaaripillin kun varovasti kietasee vaan pois haitolta.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja pellamo » 23 Kesä 2009 23:24

Onkohan niissä nesteessä tomivissa antureissa sen verran sitä metallia tavallaan "välissä" että viiveet(avautumis/sulkeutumis) kun ilman lämpöä vertaillaan tulee isoiksi?Lämmönjohtokyvyt kun on niin erilaiset ilmalla ja nesteellä.
Kokeilemalla joo...sen kapillaaripillin kun varovasti kietasee vaan pois haitolta.
Niin..tää oli tuohon pontson ehdotukseen liittyvää...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24 Kesä 2009 13:51

Itellä oli "ajatuksena" myös laittaa termostaatti ohjaamaan tuuletusta mutta
jäi tältä erää haaveeksi, ehkä sitten ensi talvena...

Olin tuumannut laittaa kuitenkin kytkimen väliin jossa off - auto - on asennot.
Termari kun voi pettää ja jättää käynnistämättä tai jumiutua ja jättää puhaltimen
ikuisesti päälle. Kytkimellä voisi sitten hoitaa manuaalisesti tuuletuksen tarpeen mukaan
ennenkuin term. on korjattu.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Termostaattikytkin

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Kesä 2009 14:21

Samanlaista kytkintä minäkin funtsailin mutta kun minulla on tuo konekoppa kuin Saanatunturi keskellä oleskelutilaa niin tuuletuksen toimivuuden suuntaan tai toiseen huomaa ilman mitään sen kummempia kommervinkkejä.
Sulla kun koneet on siellä syvällä turkin alla niin ehdottomasti kytkin ja vielä ehkäpä merkkivalokin sille milloin puhallin on päällä/pois päältä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin