Tyhjäkäynnin säätäminen
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Tyhjäkäynnin säätäminen
Moi,
Aiemmissa koneissani on ollut erillinen kaasu- ja vaihdekampi jolloin tyhjäkäynnin kierrokset ei ole koskaan ollut ongelma.
Nyt BMW D50 koneessani on sellainen tilanne, että tyhjäkäynti on joku 750 kierrosta ja se aiheuttaa resonointia. Kierroksia pitäisi saada noin 150 lisää niin resonointi poistuisi. Vaihde menee päälle samasta kammesta ja haluaisin vain nostaa tyhjäkäynti kierroksia hieman, en puuttua vaihteen kytkentää.
Mistä siis tällaisen dieselin tyhjäkäyntiä kuuluu nostaa (kaasu/vaihdekahvasta, jostain pumpun nivelistä pyörittelemälläkierroksia)?
Kiitti vinkeistä jo etukäteen.
-Matti
Aiemmissa koneissani on ollut erillinen kaasu- ja vaihdekampi jolloin tyhjäkäynnin kierrokset ei ole koskaan ollut ongelma.
Nyt BMW D50 koneessani on sellainen tilanne, että tyhjäkäynti on joku 750 kierrosta ja se aiheuttaa resonointia. Kierroksia pitäisi saada noin 150 lisää niin resonointi poistuisi. Vaihde menee päälle samasta kammesta ja haluaisin vain nostaa tyhjäkäynti kierroksia hieman, en puuttua vaihteen kytkentää.
Mistä siis tällaisen dieselin tyhjäkäyntiä kuuluu nostaa (kaasu/vaihdekahvasta, jostain pumpun nivelistä pyörittelemälläkierroksia)?
Kiitti vinkeistä jo etukäteen.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Re: Tyhjäkäynnin säätäminen
Itse tyhjäkäynnin säätön en puutu, mutta vaihteistolle voi olla huonojuttu (lue vaihde ei kestä) jos yrität kytkeä vaihdetta päälle kovin isoilla kierroksilla. Mikä aiheuttaa tärinän, poista se ennemmin muuten kuin tyhjäkäyntiä säätämällä.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Tyhjäkäynnin säätäminen
Mikäli muistan oikein 50D on yksipyttyinen ja taitaa olla niin että siinä pärrävärkissä ainoa keino tietyn alueen tärinän poistoon on sen pudottaminen yli laidan. Ei tahdo edes kumityynyasennus auttaa...
Mekaaninenvaihde ei ole niin nuuka kierrosluvun kanssa kuin hydraulinen joten yksi konsti VOISI olla jopa kierrosluvun pudottaminen jos kone kestää vielä kytkeä vaihteen päälle tyhjäkäynnillä. Kannattaa ainakin kokeilla ota eikä anna jos ei toimi...
Mekaaninenvaihde ei ole niin nuuka kierrosluvun kanssa kuin hydraulinen joten yksi konsti VOISI olla jopa kierrosluvun pudottaminen jos kone kestää vielä kytkeä vaihteen päälle tyhjäkäynnillä. Kannattaa ainakin kokeilla ota eikä anna jos ei toimi...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Tyhjäkäynnin säätäminen
Pumpun puolella pitäis olla säätöruuvi. Vivusta tai pumpunrungosta säädetään vasteruuvia. Kannattaa kokeilla ensin kun kone ei pyöri. Muista kiristää lukkomutteri. ![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Tyhjäkäynnin säätäminen
Eiköhän siellä BMV:n syöttöpumpulla ole ihan "saksalaisen selkeä" stoppari- säätöruuvi kaasuvivun liikettä rajoittamassa.
Mun mielestä kuitenkin mekaaninen kytkin tykkää enempi kyttyrää selkeistä liikakierroksista kuin hydraulikytkin joka kytkeytyy hiukan hidastellen itseään aina.
Olen ollut monesti esim. lappamassa verkkoja kunnon "ryskykalapaatilla" jossa hydr.velvetti ja on se mieletöntä rääkkiä(eteen-taakse......ja taas takasi)ja vuosia sitä samaa eikä siinä kierrokset ehdi laskea rynkyttämisen välillä tyhjäkäynnille juuri koskaan.
Niin säädä vaan ylös tai alas ja kokeile.
Kerro sitten miten kävi niin tietää itse varoa 80 tsoukki
Mun mielestä kuitenkin mekaaninen kytkin tykkää enempi kyttyrää selkeistä liikakierroksista kuin hydraulikytkin joka kytkeytyy hiukan hidastellen itseään aina.
Olen ollut monesti esim. lappamassa verkkoja kunnon "ryskykalapaatilla" jossa hydr.velvetti ja on se mieletöntä rääkkiä(eteen-taakse......ja taas takasi)ja vuosia sitä samaa eikä siinä kierrokset ehdi laskea rynkyttämisen välillä tyhjäkäynnille juuri koskaan.
Niin säädä vaan ylös tai alas ja kokeile.
Kerro sitten miten kävi niin tietää itse varoa 80 tsoukki
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhjäkäynnin säätäminen
Moi,
Vaihde on mekaaninen vaihde joka käytännössä on ON/OFF kytkin. 100 kierroksen nosto poistaa jo koneen aiheuttaman tärinän.
Hieman taustatietoa laitteesta:
D50 on kolme sylinterinen 45 hv kone. Ohjekirja suosittaa tyhjäkäyntikierroksiksi 850/900 kierrosta eli 750 on mielestäni nyt alakantissa, joten uskoisin että vaihde sen kestää jos on tohon koneeseen sellanen tehtaalla suunniteltu eli tätä en näkisi ongelmana. Vaihde on hurt HBW150 joka kestää kestää 54 hv eteen päin ja 34hv taaksepäin. Normi ajokierroksilla 2000 on 30 hv :ta käytössä. Kesto arvot on muuten samat HBW 150:ssä ja HBW250:ssä. Niin ja koneen kiinnitys ja tyynyt ovat hyvässä kunnossa.
Säätö kammesta:
Kokeilin säätää sen kammen pituutta joka lunksautetaan niihin palluroihin paikoilleen eli säätö menee tällöin aina pyöräyttämällä kierroksen ympäri ja lukkomutteri kireelle ja kampi takas.( http://www.bmwmarine.com/media/d35_d50_work_man.pdf kuva 24. osa numero 1, sivulla 27/100) Mutta eikös tämä ole melko karkea säätö (kierrokset nousee jo liikaa).
Kiitos vinkeistä. ilmeisesti tuon kaasukahvanpään säädön saa siis unohtaa ja säätö tehdään koneenpäästä.
-Matti
Vaihde on mekaaninen vaihde joka käytännössä on ON/OFF kytkin. 100 kierroksen nosto poistaa jo koneen aiheuttaman tärinän.
Hieman taustatietoa laitteesta:
D50 on kolme sylinterinen 45 hv kone. Ohjekirja suosittaa tyhjäkäyntikierroksiksi 850/900 kierrosta eli 750 on mielestäni nyt alakantissa, joten uskoisin että vaihde sen kestää jos on tohon koneeseen sellanen tehtaalla suunniteltu eli tätä en näkisi ongelmana. Vaihde on hurt HBW150 joka kestää kestää 54 hv eteen päin ja 34hv taaksepäin. Normi ajokierroksilla 2000 on 30 hv :ta käytössä. Kesto arvot on muuten samat HBW 150:ssä ja HBW250:ssä. Niin ja koneen kiinnitys ja tyynyt ovat hyvässä kunnossa.
Säätö kammesta:
Kokeilin säätää sen kammen pituutta joka lunksautetaan niihin palluroihin paikoilleen eli säätö menee tällöin aina pyöräyttämällä kierroksen ympäri ja lukkomutteri kireelle ja kampi takas.( http://www.bmwmarine.com/media/d35_d50_work_man.pdf kuva 24. osa numero 1, sivulla 27/100) Mutta eikös tämä ole melko karkea säätö (kierrokset nousee jo liikaa).
Kiitos vinkeistä. ilmeisesti tuon kaasukahvanpään säädön saa siis unohtaa ja säätö tehdään koneenpäästä.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Tyhjäkäynnin säätäminen
Sullahan on ohjeiden mukaan sitten varaa hyvinkin nostaa tyhjäkäyntiä.
Kyllä mä ainakin ruuvaisin sieltä koneen päästä niin se pysyy kans säätö kohillaan
eikä tarvi "palluroita sen kummemmin lunksautella"
Kyllä mä ainakin ruuvaisin sieltä koneen päästä niin se pysyy kans säätö kohillaan
eikä tarvi "palluroita sen kummemmin lunksautella"

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 12 Kesä 2003 13:01
Re: Tyhjäkäynnin säätäminen
Tein mainitsemasi tempun Iineksen voordille. Siis nostin tyhjäkäyntikierroksia niin, että resonanssit hävisivät (n 900 varviin). Tempun seurauksena Iines muuttui ahtaissa paikoissa (kuten esim laituriin ajo tai sieltä lähtö) arvokkaasti käyttäytyvästä ikäneidosta varsin äksyksi ja ärhäkkääksi. Vähensin tyhjäkäyntikierrokset takaisin n 700 kierrokseen ja taas käyttäydytään arvokkaasti ja hillitysti. Eli tässä tapauksessa oli vähän niin että "suo siellä vetelä täällä"
(Tämä menee jo off topic mutta voi olla että seuraava temppu on että Refleks lähtee em. kolinoiden takia mutta se on jo toinen juttu)
(Tämä menee jo off topic mutta voi olla että seuraava temppu on että Refleks lähtee em. kolinoiden takia mutta se on jo toinen juttu)
Hannu
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhjäkäynnin säätäminen
Moi,
juu ei siinä mikään muu haittaa kun tärinä ja sen myötä tapahtuva tavaroiden pärräys juuri rautautumisien yhteydessä.
Ei näistä varmaan tiedä kuin kokeilemalla ja jos tulee lian äksy niin sitten täytyy palata vanhaan.
-Matti
juu ei siinä mikään muu haittaa kun tärinä ja sen myötä tapahtuva tavaroiden pärräys juuri rautautumisien yhteydessä.
Ei näistä varmaan tiedä kuin kokeilemalla ja jos tulee lian äksy niin sitten täytyy palata vanhaan.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.