"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 02 Kesä 2009 08:18

Tee alumiinifoliosta säteilykypärä ni pääset hyvään maineeseen ;o)

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20 Loka 2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 02 Kesä 2009 08:32

Veli-Matti kirjoitti:Sotavaruste.netissä oli myynnissä saksalaisia Leopard-panssarivaunumiehistön nakkipipoja mutta nekin ehti loppua...
Säkylän Milprossa (http://www.milpro.fi/) voisi olla nakkiloita, vaikkei nettisivulle suoraan viitattukaan. Kannattaa tiedustella.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Kesä 2009 11:10

Eipä se yksi foliokypärä enää taida meikäläisen mainetta muuttaa suuntaan eikä toiseen, sen verran paljon on tullut koohkattua kaikenmaailman ohjelmaryhmissä ja tapahtumissa - ja tulee jatkossakin ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Kesä 2009 15:38

Hyppäs eilenehtoolla ihan syvän kurkkuun kun itse tein monttöörin hommia veneen sisällä ja kansihenkilö lupasi ystävällisesti avittaa pohjanpesussa.
Pesuaineena oli karkeapesuainetta jolla irroittelen yleensä kaiken mahdollisen paskan niin koneista, tiilikatoilta kuin ränneistä ja veneiden pohjista. Lähtee öljyt, piet ja muut vaikeatkin liat. Laimennetaan tarpeen mukaan ja tälläkertaa seossuhde oli 3/4 tiivistettä ja loput vettä eli "melko" karkeaan pesuun jota varsinkin rosteripellityksen vesirajaan jankkiutunut viiva vaati...

-"Myös nuo puuosat?"
-"Joo, kaikki vaan sieltä ulkoa..."

Lähdin hetkisen kuluttua hakemana ruuvaria verstaalta ja melkeinpä huusin kauhusta kun kansihenkilö ruiskutteli veneen kylkiä myös vesirajan yläpuolelta pesuaineella...

-"Voi xittu, nyt lähtee lakat tai ainakin kiilto, vauhilla se painepesuri päälle..."

Kiersin venettä melkein juoksun kanssa ja sumutin ylhäältä alaspäin lakkapintaa metrin toista päästä poistaakseni pesuaineen mahdollisimman äkkiä lakatulta osalta runkoa. Mitä ilmeisimmin onnistuin sillä kun kävin aamulla varovasti kurkkaamassa kulman takaa niin kiilto näytti oleva tallella...

-"Niin mutta ku nää sannoit ku mää kyssyin että kaikki puupinnatko että kaikki..."

Mitäpä tuosta enää sen kummemmin kätisemään - ruoka- ja kahvitaukohuolto on pelannut remontin ajan suorastaan kiitettävästi. Eikä minua ole vapaa-ajan käytöstä ole moitittu sanallakaan... ;-)

http://kuvablogi.com/nayta/1972555/

Ja tänään sitten viimeisiä hommia maalla eli valomaston, tuuletusräppänöiden, kansiluukun, jne asennusta...
Huomenna kamppeet sisään ja perjantaina vesillelasku...

Vaan eipä koskaan ennen ole jäänyt näin paljon tekemättömiä töitä laiturissa tehtäväksi eikä muuten enää koskaan jää...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04 Kesä 2009 23:42

Heh heh, huominen vesillelasku näyttää vetäneen Veli-Matin hiljaiseksi....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Kesä 2009 19:36

Heh, he, niin teki... perskele kun nuo leipätyöt, joita tosin koetan vältellä niin paljon kuin suinkin, haittaavat varustelua ;-)

Mutta Dejah Thoris on nyt sitten vesillä!

Pitänee vaihtaa tuo avatarkuva kunhan saa kameran akun latinkiin...

;-) ;-) ;-) ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Kesä 2009 23:09

Pilssipumppu on tainnut käydä peräti 2 kertaa tälle iltaa. Ensimmäisen 3 tunnin aikana pilssiin kertyi parisen senttiä vettä. Vuoto on vähäisempää kuin viime keväänä vaikkein se silloinkaan pilssi hörähtänyt käyntiin kuin puolen tunnin kuluttua vesillelaskusta.

Huomenissa pitäisi alkaa rustaamaan niitä "yläkerran" sähköjä, radion väliaikaisasennusta ja mitä kaikkea siinä nyt onkaan näpräämistä.
Kattoon sapokan etupuolelle tulevaa konsolia pitää myös alkaa pikkuhiljaa suunnittelemaan, siihen tulee radio, VHF, vinkkarin katkaisimet, äänimerkin nappula, ankkurivalon kytkin jne...
Vinkkarit tullenee erillisillä kytkimillä siten että keskimmäisellä joustavalla pitkällä vivulla olevasta saa kaikki päälle ja toiset katkasimet kytkevät oman vinkkarin pois päältä - saapa sitten nähdä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 06 Kesä 2009 22:44

no niin siinä kiitos seisoo ku paatti on veesä, onneks olkoon! itellä tää kuukauen netti pimento päätty, taloremonttien ja etelän reissujen vuoks on pitäny kiirettä ja tehtiinhän siinä puuveneen kevätkunnostus kertomus paikallislehteen. nyt kun on isompitalli niin ens talven rojektina CEE BEE AVANGERn ja mercyry 1250 typhoon vm 1969, paatti kyllä on kuitua, mutta hieno klasikko. epävirallinen historia tietäs että se olisi S. PASESEN ex vene niin vinkkejä historiasta kaivataan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Kesä 2009 23:20

Mukavaahan se on tai oli sillä juuri kun sain johdotettua stereot uusiksi ja ensimmäisen hevijytinän sisään päälle niin cd-soitin hajosi - sylkäisi levyn vauhdilla pihalle eikä enää huolinut mitään sisälle.
Liekkö vika savonmurteessa sillä cd oli Verjnuarmua ja siinähän väännetään etnoheviä ihan selevällä savolla...?

Kulkuvalot on vedetty ja jotakin muuta pientä. Vähän on ollut vaikeaa tehdä mitään satamassa kun tutut, puolitutut ja tuntemattomat ovat käyneet kokoajan porisemassa ja ovat suoraan sanottuna olleet haittona. Kulkuvalojen johdotuksen ajaksi pakeninkin ankkuriin Varjakkasalmen keskelle että sai värkätä rauhassa.

Saapa nähdä mitä tavaraa sieltä Jansixin uudesta tallista alkaa tulemaan ulos se entinen kun oli enemään semmoinen muutaman neliön kesäkoppero.
Sopii useampi hieno entisöintiprojekti työn alle yhtäaikaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 07 Kesä 2009 00:57

Onittelut vesille laskusta !

Itsekin olen huomannut että aina jos jättää jotain rantaan tekemistä niin se kerää kaikki laiturilla liikkujat tuijottelemaan ja juttelemaan. Itse tykkään kyllä jutella mutta kun pitäs se homma tehdä että pääsee vesille.

Meinaatko muuten Veli-Matti laittaa kuomun thorikseen ? Ei se kyllä mitään kaipaa.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Kesä 2009 07:46

Kyllä se on harkinnassa mutta voi olla että jää laittamatta kun se pitäisi tehdä mittatilaustyönä ja sellaisella kaarisydeemillä että sen saisi laskettua alas takakannelle ja siitä ylös minuutissa tai kahdessa. Eli en taida laittaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 07 Kesä 2009 18:56

ja sellaisella kaarisydeemillä että sen saisi laskettua alas takakannelle ja siitä ylös minuutissa tai kahdessa
tutustu "Oiva":n pressuun. se kipataan ettenpäin hytin takaseinää vasten. Todella näppärä käyttää. Pitää ottaa sulle kuvia viikonloppuna Helsingissä jos satun veneen näkemään.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 07 Kesä 2009 19:21

tuossa Tammisaaren kuvassahan tuo näkyykin. Oiva on siinä Petran takana, pressussa on neljä asentoa: kiinni-vähän auki (kuvassa) -hieman enemmän auki - kokonaan auki hytin takaseinää vasten.

Eihän sun välttämättä tarttis koko avotilaa pressulla kattaa, vain sellainen sadekatos tyyppinen ratkaisu.

Kuva

itse harkitsen samanlaista, kun nykyisestä pressusta aika jättää.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Kesä 2009 22:41

Joku tuommoinen sen pitää olla - saa nätisti pois haitalta ja näppärästi takaisin.

Nyt on tullut sitten ajettua ensimmäinen reissu eli käytiin kansihenkilön kanssa syömässä lankkupihvit kaupungissa.

Hidas (3 kierrosta) ohjaus oudoksuttaa ja en saa siihen oikein kunnon tuntumaa vaikka toissapäivänä ajelin sitä etu- ja takaperin pilttuuseen tuulessa ja raesateessa. Jos vielä parinkolmen viikon päästä oudoksuttaa niin plokiohjaus asennetaan takaisin talvella tai sitten tähän hytikkaohjaukseen rakennetaan joku pellepelotonboosteri jolla kierrosmäärä saadaan palautettua entisen eli vajaaseen yhteen.

Tänään veneellä kävi kolme vanhaa jäärää turisemassa eivätkä he häirinneet lainkaan - päinvastoin. Ensimmäinen oli ruotsinsuomalainen eläkkeellä oleva veneenveistäjä johon olen tutustunut pirtuveneen puitteissa. Pari tuntia turistiin sekä käytiin läpi venettä niin raudoilta kuin puiltakin. Tuumasi lähtiessään että: "Katsastettu on ja hyväksytty huomautuksitta."
Toinen vierailija oli eläkkellä oleva kalastaja jonka kanssa turistiin hylkeistä, vedenlaadusta, kalojen liikkeistä, veneen huollosta ja troolikalastuksen alkutaipaleesta Oulunsalossa - 60 luvun lopulla.
Kolmas oli kaverin isä jonka kanssa sitten vuorostaan turistiin mm. välillä Oulu-Varjakansaha seilanneista onka- ja seilipaateista joilla kuljetettiin työväkeä sahalle.
Näitä vierailijoita minä arvostan niin paljon että lopetan värkkäämisen ja jatkan vasta sitten jos siihen kehoitetaan ja aina muuten kehoitetaan jatkamaan hommia. Ja keitetään kahvit ja löytyy se arvovieraille plörökin sinne kahvikupposeen jos maistuu...
Järisyttävän paljon tuli jälkeä 7-8 tunnissa kun sain laitettua 3 vinkkarinmoottoria paikoilleen ja yhden sisävalon ;-)


http://kuvablogi.com/nayta/1984661/

Dejah Thoris näkyy lihoneen viime kesästä. Muoto on muuttunut jotenkin pulskan naiselliseksi - ainakin mun silmissä.

Näkyy muuten noille summalaisille olevan yhteistä pienehköt ikkunat ja suht korkea vyötärölinja...
Mikä ruskea "viuhka" tuossa Petran takakannella on?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Meillä päinvastoin

Viesti Kirjoittaja Jude » 08 Kesä 2009 07:27

Veli-Matti kirjoitti: Hidas (3 kierrosta) ohjaus oudoksuttaa ja en saa siihen oikein kunnon tuntumaa vaikka toissapäivänä ajelin sitä etu- ja takaperin pilttuuseen tuulessa ja raesateessa. Jos vielä parinkolmen viikon päästä oudoksuttaa niin plokiohjaus asennetaan takaisin talvella tai sitten tähän hytikkaohjaukseen rakennetaan joku pellepelotonboosteri jolla kierrosmäärä saadaan palautettua entisen eli vajaaseen yhteen.
Meidän teräsvene ylireagoi ohjaukseen. Se johtuu hinaajan matalasta perästä. Kun emme voi vakauttaa ohjausta hinaamalla tukkinippua tai ajoankkuria, niin lisäämme peräsimen taakse kookkaan evän. Evä pitää veneen suunnassa ja estää ylireagoinnit.

Vastaa Viestiin