Kaksiakkujärjestelmä diodilla kysymyksia

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Kaksiakkujärjestelmä diodilla kysymyksia

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 01.06.2009 10:47

Moi,

ei juurikaan ole tietoa tästä joten kyselen josku jolloin olisi.

Elui ostamassani veneessä on sellainen "Autovahvistimen" näköinen mökkäle kiinni. Kaikkien päättelyiden jälkeen päädyin siihen että kyseessä on diodi joka jakaa latausta nyt kahdelle akulle.

Molemmilla akuilla on oma päävirta katkaisin. Jolla ilmeisemminkin saa valita onko akku käytössä vai ei. Ajossa en ole vielä uskaltanut väännellä näitä vipuja, mutta uskoisin että näillä saan estettyä ettei molemmat akut ole laiturissa rentoutumisen jälkeen tyhjät.

Ongelmia ei ole ollut mutta olisi kiva ymmärtää vehkeitä aina jo maissa.

Varsinainen kysymys kuuluu että volttimittari näyttää hieman reilua 13 Volttia. Johtuuko tämä mahdollisesti diodista ?

Sitten jos joskus asennan maasähkön niin miten laturin voi kytkeä tollaseen kaksiakku diodi härpäkkeeseen ilman ettei se diodi sitten pamahda ?

Kiitos avusta.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Northling
Viestit: 2646
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Riori

Viesti Kirjoittaja Northling » 01.06.2009 11:49

Moro

Mulla on tuuollanen Vetus diodi 2:lle akulle.
http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqfhpg#/page68/

Siinä on selkeet symboolit "missä on out sekä in, se on hauska vekotin!" ;)
miinus kytketään miinukseen, lataus lataukseen ja akkujen plussat 1 ja 2 (ja 3). Lataa sitten automaattisesti vuorollaan tyhjintä akkua. Kandee huomioida että vetus diodi "korottaa"lautaus jännitteen niin ettei tapahdu jännitehäviötä, toisin kuin halvemmilla diodeilla. Eli kaikilla diodeilla ei akkua ei saada ladattua "tappiin" asti.

Yllätyksenä tuli se että esim C-tek laturi ei toimi diodin "läpi", koska se haistelee akkua ja diodi taas ei päästä virtaa kuin yhteen suuntaan. eli mulla on nyt sitten erilliset verkkolaturit kummillekin akustoille.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 01.06.2009 13:31

Moi,

eli onko sinulla siis kytketty laturi(t) suoraan akun + ja - napaan ja tämä ei ole aiheuttanut mitään ongelmaa diodille ?

Ja kun koitit ladata diodin takaa niin ei onnistunut. Ymmärsinkö nyt oikein ?

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Northling
Viestit: 2646
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 01.06.2009 13:57

juu
(puhuin siis verkkovirtalatureista)

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 01.06.2009 16:11

Juu verkkovirat laturi meinasin.

Meikäläisellä varmaan syntyy tuo jännite häviö sitten tuosta diodista. Pitää hieman tutkia sitä kun pääsee kaikenkanssa sinuiksi.

Eikös tuo diodi nyt sitten aiheuta sen että se ei lataisi akkuja täyteen jos lataus jänneite laskee sen 0,7 V vai mitä haittaa siitä on ?

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 02.06.2009 13:17

Aika monessa laturissa pystyy sitä säädintä huijaamaan pienemmällä
diodilla saman verran ylemmäs, kuin mitä jakodiodiin hukkuu.

Helpointa niissä latureissa, missä jännitteentunnistuspiuha on jo valmiiksi
erillinen. Esim. joissain Volvon latureissa keltainen ohut johto, se vain kiinni
paikkaan jakodiodin jälkeen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 03.06.2009 15:05

Moi,

pitää seuraavan kerran kun menee paatille tarkastaa onko jännitteen tunnistus piuha olemassa. Laturi on Bosch:n valmista.

Jos piuhaa ei ole niin sitten varmaan voisi saada latauksen säätimen vaihdolla lisää lataus jännitettä.

Pitää tarkastaa.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Vastaa Viestiin