Eikös sen nyt pitäisi olla kokeneelle Puuvenemiehelle, kuten sinä Simo olet, itsestään selvää että johto on lähestulkoot aina ns. lapamatoa jotka kuljettaa mukanaan sitä maata...
Hetkinen; VHF, radio, styrpurin kulkuvalo, papordin kulkuvalo, kulkuvalo eteen, kulkuvalo taakse, ankkurivalo, äänimerkki, radioantenninvahvistin, hakuvalo... siinä on jo kymmenen piuhaa jos jokaiselle vetää oman lapamadon. (tai sitten edes vaan virrat ja yhteinen maan)
Melkoinen johtosälä "alakerran" keskukselle kaikkinensa jos vertaa kahteen ylös menevään lapamatoon.
Kulkuvalojen luotettavaa toimivuutta en epäile hetkeäkään vaikka ne tulisivat vain yhdellä syötöllä "yläkertaan" ja jaettaisiin minirasialla jossa on asianmukaiset kytkentäkiskot lähdöille. Jos olisi pienikin epäilys niin en edes harkitsisi semmoista ratkaisua...
Mitä noihin itse kulkuvaloihin tulee niin hylkäsin orkkikset ne ison kokonsa ja kolhujen takia. Etsiskelin sopivia valoja katalookeista ja niistä muutamasta veneliikkeestä talven mittaa ja päädyin ostamaan Bilikan sarjan eli fyysisesti pienimmän alle 12m aluksiin hyväksytyn sarjan mitä löysin. Valinnassa ei ollut lähtökohtana halvin hinta, joskin se nousi loppupelissä esille aika merkittäväksi kun otin kalkulaattorin ja tarvikehankintalistan esille, vaan se että ne on helppo sijoittaa sapokan takakulmiin ja varaosahuolto on taattu. Rakenne on herkkä kolhuille mutta mastossa ja sapokassa ne ovat käytännössä paikassa jos ei ole juurikaan mahdollisuutta kolhuille eivätkä ne haittaa liikkumista kansilla. Ainut mikä hiukan epäilyttää että miten ne kestävät isoimmat sapokkaan iskevät pärskeet mutta sitten vaihdetaan valot erilaisiin jos lasit lähtevät itsekseen seilaamaan perämereen...
Valinnan loppusuoralla oli (muistaakseni Signalin?) hiukan isommat valot mutta laskeskelin kustannuksia niin hintaerolla sain samaan aikaan ostettua VHF:n SDC sydeemillä antenneineen sekä kesällä vielä puoli tankkia polttoainetta.
Mitä hoihin heijastuksiin pimeässä tulee niin siinähän on kaksi vaihtoehtoa; jättää baarireissut kokonaan tai laittaa sapokan
Jota muuten yks mun tuttu sanoo apinahäkiksi eikä se nyt kovinkaan kaukana todellisuudesta ole. Mutta pitäisikö minun loukkaantua semmoisen kaverin sanomisista jonka veneen nimi on Clit Thoris?
Jaaha, valomasto pitäisi hioa ja asentaa kaiteet sekä sitten laittaa ohjaus toimintaan...