Hiukan tökki, (mutta ei töki enää 30.6.09)
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Hiukan tökki, (mutta ei töki enää 30.6.09)
Tänään, kun ensimmäistä kertaa laskettiin teräsvene veteen niin siinä jännityksessä ja outouttaan sattui muutama pienempi kommellus.
Veneen kannelta laskuvaiheessa minusta näytti pintaan nousenaan pienen pieniä ilmakuplia. Siihen hätäpäissäni huusin:"vuotaa se p*****e".
Kraanakuski siihen:"meepä katsomaan pilssiin". Kurkistin pilssiin ja se oli aivan kuiva. Pienteen kuplien alkuperäksi arveltiin pohjan tai hitsisaumojen alapintaa jäänyttä ilmaa.
Velipoika oli ruorissa. Peruutusvaihde oli Olympiassa säädetty niin, että vaihdetta täytyi kaiken aikaa painaa. Siinä meinasi kädet loppua kesken ohjattaessa, kaasuttaessa ja vaihdetta painaessa. Oudokseltaan kaasua oli liian vaatimattomasti ja tuulta oli kohtalaisesti. Veneen ohjattavuus oli silloin huono. Pienten kommellusten jälkeen oma laituri ja laituripaikka löytyi. Siellä meidän paikalla sattui vain olemaan vieras vene. Lähimpään vapaaseen paikkaan laituroimme veneen. Vieraan veneen oveen kirjoitin nootin ja lähetin meille paikan vuokranneelle Liikuntavirastolle sähköpostia.
Veneen kannelta laskuvaiheessa minusta näytti pintaan nousenaan pienen pieniä ilmakuplia. Siihen hätäpäissäni huusin:"vuotaa se p*****e".
Kraanakuski siihen:"meepä katsomaan pilssiin". Kurkistin pilssiin ja se oli aivan kuiva. Pienteen kuplien alkuperäksi arveltiin pohjan tai hitsisaumojen alapintaa jäänyttä ilmaa.
Velipoika oli ruorissa. Peruutusvaihde oli Olympiassa säädetty niin, että vaihdetta täytyi kaiken aikaa painaa. Siinä meinasi kädet loppua kesken ohjattaessa, kaasuttaessa ja vaihdetta painaessa. Oudokseltaan kaasua oli liian vaatimattomasti ja tuulta oli kohtalaisesti. Veneen ohjattavuus oli silloin huono. Pienten kommellusten jälkeen oma laituri ja laituripaikka löytyi. Siellä meidän paikalla sattui vain olemaan vieras vene. Lähimpään vapaaseen paikkaan laituroimme veneen. Vieraan veneen oveen kirjoitin nootin ja lähetin meille paikan vuokranneelle Liikuntavirastolle sähköpostia.
Viimeksi muokannut Jude, 30 Kesä 2009 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Onneksi vaan olkoon!
Nuohan vaikuttavat kovin pieniltä vastoinkäymisiltä noinkin isossa projektissa kuin teillä onollut...
Nuohan vaikuttavat kovin pieniltä vastoinkäymisiltä noinkin isossa projektissa kuin teillä onollut...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Re: Hiukan tökki
En tiedä kumpi tehosi - oliko se sähköposti tai vieraan veneen oveen jätetty viesti. Vieraan veneen omistaja soitti minulle ja sanoi siirtävänsä veneensä pois yhteentoista mennessä. Minun vene on vielä väärässä paikassa. En lähde sitä siirtämään omalle paikalleni ennen tuulen tyyntymistä.Jude kirjoitti:Pienten kommellusten jälkeen oma laituri ja laituripaikka löytyi. Siellä meidän paikalla sattui vain olemaan vieras vene. Lähimpään vapaaseen paikkaan laituroimme veneen. Vieraan veneen oveen kirjoitin nootin ja lähetin meille paikan vuokranneelle Liikuntavirastolle sähköpostia.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Niistä pienistä ilmakuplista tuli mieleen..
Olen muutaman kerran ollut laskemassa enempikin vuotavia(eeei omia tietenkään:) paatteja veteen.Sitten on joutunut siinä äyskäröinnin tai paremminkin ämpäröinnin välillä joutunut hiki ottassa nojaileen hetken reelinkiin veteen kattellen ja väitämpä ettei niistä mitään kuplia nouse vaikka kuinka vuotaa
Olen muutaman kerran ollut laskemassa enempikin vuotavia(eeei omia tietenkään:) paatteja veteen.Sitten on joutunut siinä äyskäröinnin tai paremminkin ämpäröinnin välillä joutunut hiki ottassa nojaileen hetken reelinkiin veteen kattellen ja väitämpä ettei niistä mitään kuplia nouse vaikka kuinka vuotaa

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Niihän se on
Niin hän se tietenkin on. Ei sitä vaan siinä jännityksessä ja tohinassa aivan kirkkaasti pystynyt ajattelemaan.Notreal kirjoitti:Ajattelin tuossa ihan samaa, että harvemmin reikä pohjassa vuotaa
ilmaa ulospäin...
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Re: Hiukan tökki
Nyt Liikuntavirastokin heräsi. Vastasivat sähköpostiin. Kertoivat jättävänsä vieraan veneen oveen kehoituksen siirtää vene pois. Kerroin heille veneen omistajan olleen minuun jo yhteydessä ja luvanneen siirtää veneensä pois. Nyt kun minun vene on vielä väärällä paikalla, niin pyysin Liikuntavirastoa ilmoittamaan asiasta paikan oikealle haltijalle.Jude kirjoitti:
En tiedä kumpi tehosi - oliko se sähköposti tai vieraan veneen oveen jätetty viesti. Vieraan veneen omistaja soitti minulle ja sanoi siirtävänsä veneensä pois yhteentoista mennessä. Minun vene on vielä väärässä paikassa. En lähde sitä siirtämään omalle paikalleni ennen tuulen tyyntymistä.
Illaksi klo 21 lupasivat heikkoa tuulta. Siirrän silloin veneen oikealle paikalle. Toivottavasti se on silloin vapaana.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Vene omalla paikalla
Nyt vene on omalla paikallaan. Velipoika kävi sen päivällä siirtämässä, kun minä olin töissä. Liikuntavirasto toimi mallikkaasti. Kun jouduimme venettä pitämään väärällä paikalla, niin ilmoittivat siintä paikan oikealle haltijalle. Nyt on kaikki kondiksessa. Tuntuu kuin omistaisi kesämökin laiturin kupeesta.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Vesillä
Kävimme tänään broidin kanssa veneellä puuhastelemassa. Esimerkiksi ankkureihin kiinnitimme ketjut ja käydet. Veneessä on tuulipintaa niin hurjasti, että ankkurit on oltava kunnossa esim. konerikon varalle.
Vastaanotto laiturilla oli kovin myönteinen. Eräs rouva sanoi venettä hauskan näköiseksi. Kertoi lasten kanssa naureskelleensa veneen istuimia. Laiturissa lähes vastapäätä venettä pitävä herra sanoi: "On se hyvä, että meillä on täällä tuollaisia oikeita laivoja."

Vastaanotto laiturilla oli kovin myönteinen. Eräs rouva sanoi venettä hauskan näköiseksi. Kertoi lasten kanssa naureskelleensa veneen istuimia. Laiturissa lähes vastapäätä venettä pitävä herra sanoi: "On se hyvä, että meillä on täällä tuollaisia oikeita laivoja."

-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Ohjauksesta
Kuvasta näkee veneen pohjan muodon.

Runko on malliltaan pienen tukkihinaajan. Potkuri on tunnelissa. Peräsimen etuosa ulottuu peräsinakselin etupuolelle. Peräsin on mitoiltaa kuin hinaajan. Veneen perän pellit ovat hyvin pyöret. Perän syväys aivan perässä on vain 10 cm. Aivan pieni ruorin liike sai veneen muuttamaan voimakkasti suuntaa. Veneen pitäminen kurssissa oli äärimmäisen vaikeata.
Päättelimme, että perän rakenteessa ei juuri mikään estä perän poikittaisliikettä. Parantaaksemme ohjattavuutta kiinnitimme perän askelmien alapintaan peräevän. Evän leveys on noin 220mm ja syväys veden pinnasta noin 500 mm. Ohjattavuus parani hiukan. Mielelläni kuulisin mielipiteitä veneen ohjattavuuden parantamisesta.
Kaikki mielipiteet ovat tervetulleita.
Runko on malliltaan pienen tukkihinaajan. Potkuri on tunnelissa. Peräsimen etuosa ulottuu peräsinakselin etupuolelle. Peräsin on mitoiltaa kuin hinaajan. Veneen perän pellit ovat hyvin pyöret. Perän syväys aivan perässä on vain 10 cm. Aivan pieni ruorin liike sai veneen muuttamaan voimakkasti suuntaa. Veneen pitäminen kurssissa oli äärimmäisen vaikeata.
Päättelimme, että perän rakenteessa ei juuri mikään estä perän poikittaisliikettä. Parantaaksemme ohjattavuutta kiinnitimme perän askelmien alapintaan peräevän. Evän leveys on noin 220mm ja syväys veden pinnasta noin 500 mm. Ohjattavuus parani hiukan. Mielelläni kuulisin mielipiteitä veneen ohjattavuuden parantamisesta.
Kaikki mielipiteet ovat tervetulleita.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Kun ei mielipiteitä tule
Kun ei mielipiteitä ohjauksen parantamisesta tulee, niin kerron omat ajatukseni. Syksyllä veneen noston jälkeen laitamme kalaraudan ja vannasputken väliin pystysuoran pellin ja ehkä myös vannasputken ja pohjan väliin. Niiden tarkoitus olisi vastustaa veneen poikittaista liikettä ja lisätä suuntavakautta. Samoin on suunniteltu bulbin rakentamista keulaan. Se lisäisi veneen vesipituutta ja siihen voisi kiinnittää keulapotkurin.
Nyt kesällä ei voi ilman veneen nostoa tehdä kovin merkittäviä parannuksia. Mieleen tulee vain peräevän suurentaminen. Se olisi melko helppo tehdä. Samoin on mietitty ohjauksen kokeilemista suoraan pinnasta. Siintä voisi ehkä päätellä, josko nopeammalla ohjauksella saisi paremman tuntuman. Ohjauksen hydraulipumppu syöttää muistaakseni vain 4 cm^3/kierros.
Nyt kesällä ei voi ilman veneen nostoa tehdä kovin merkittäviä parannuksia. Mieleen tulee vain peräevän suurentaminen. Se olisi melko helppo tehdä. Samoin on mietitty ohjauksen kokeilemista suoraan pinnasta. Siintä voisi ehkä päätellä, josko nopeammalla ohjauksella saisi paremman tuntuman. Ohjauksen hydraulipumppu syöttää muistaakseni vain 4 cm^3/kierros.
Viimeksi muokannut Jude, 11 Kesä 2009 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Tässä mietiskelin? ja ounastelen veneesi olevan hieman keulapainoinen, joten kiemurtelu johtunee siitä.
Ymmärsin, että itsekkin olet sitä asiaa pohtinut, koska bulbia (suom. juhmuria) suunnittelet.
Voithan kokeilla tuota viippauskulmaa seuraavasti: kerää kaikki ylimääräinen tavara keulasta ja siirrä perään, sekä lisää kuormaa kokeilumielessä vielä enempi (esim. 200 l tynnyri vedellä täytettynä), näin saat tuntuman onko keulapainoa liikaa.
Ymmärsin, että itsekkin olet sitä asiaa pohtinut, koska bulbia (suom. juhmuria) suunnittelet.
Voithan kokeilla tuota viippauskulmaa seuraavasti: kerää kaikki ylimääräinen tavara keulasta ja siirrä perään, sekä lisää kuormaa kokeilumielessä vielä enempi (esim. 200 l tynnyri vedellä täytettynä), näin saat tuntuman onko keulapainoa liikaa.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Tynnyri löytyy
Veneen keulassa on tyhjä 200 litran vesitynnyri. Sen voisi tosiaan siirtää perään ja täyttää vedellä. Täytyy kokeilla. Takana on 400 litran polttoainetankit. Niiden täyttäminen dieselillä on turhan kallista, jos vene jää täksi kesäksi laituriin kesämökiksi. Nyt polttoainetankeissa on noin 50 litraa dieselöljyä.Simon kirjoitti:Voithan kokeilla tuota viippauskulmaa seuraavasti: kerää kaikki ylimääräinen tavara keulasta ja siirrä perään, sekä lisää kuormaa kokeilumielessä vielä enempi (esim. 200 l tynnyri vedellä täytettynä), näin saat tuntuman onko keulapainoa liikaa.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Onko peräsimen käyttösysteemi muuttunut, onko esim ennen ollut hydraulinen ja nyt joku muu. Onko muutettu peräsimen kokoa. Kuvasta näyttää, että "etuottoa" on liikaa, peräsinakselin takaa olevasta mitasta vain 15% etupuolelle, muuten ei uskalla irrottaa ruorista. Hydrauliruori ei karkaa käsistä, mekaniset kyllä.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
On hydrauliruori
Veneessä on hydrauliohjaus. Se "etuotto" ohjaa potkurivirtauksen potkuritunnelista tehokkaasti sivulle jo pienellä peräsimen kulmalla. Kun matalalla uivassa perässä tuskin mikään aiheuttaa suurta sivuttaisvastusta, niin sitten sitä mennään mutkitellen. Peräevä hiukan paransi ohjattavuutta. Peräsin on muodoltaan ja kooltaan tukkihinauksessa käytetty. Laiturista lähdettäessä ja sinne saavuttaessa on kannella oltava mies venekoukun kanssa varmistamassa, että naapuriveneitä ei tule kolhituksi. Ei puhettakaan, että veneellä ajelisi yksin.bonito kirjoitti:Onko peräsimen käyttösysteemi muuttunut, onko esim ennen ollut hydraulinen ja nyt joku muu. Onko muutettu peräsimen kokoa. Kuvasta näyttää, että "etuottoa" on liikaa, peräsinakselin takaa olevasta mitasta vain 15% etupuolelle, muuten ei uskalla irrottaa ruorista. Hydrauliruori ei karkaa käsistä, mekaniset kyllä.