Polttoainesuodattimen asennus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Polttoainesuodattimen asennus

Viesti Kirjoittaja ijp » 21 Touko 2009 23:07

Hommasin traktorikaupasta tuollaisen suodattimen:

Kuva

http://picasaweb.google.fi/ipalos5/Seka ... 4852878450

Sanokaas mihin paikkaan se olisi veneessä hyvä sijoittaa? Mahdollisimman lähelle tankkia? Mahdollisimman lähelle siirtopumppua? Mille korkeudelle tankkiin / siirtopumppuun nähden?

Kone on Yanmar 1 GM ja koneen kyljessä on ennestään oma suodatin, mutta ei vedenerotinta.
Ilkka

matti
Viestit: 2182
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 22 Touko 2009 06:53

Laittaisin sellaiseen paikkaan, että näkis vedenerottimen helposti onko kertymää. Jos jossakin pilssissä jonne tarvii kurkistella peilin avulla on hankala. Jos tankin yläpinnan tasalla niin ei lappoilmiötä kun irrottaa ja vaihtaa, tosin sitten enempi pumppausta ilmauksen yhteydessä, tietenkin riippuen siitä onko imuputki tankkiin päältä vai alta.
Sillä ei ole merkitystä kummassa päässä imuletkua on.

Matti

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Touko 2009 07:39

Onkos tämä joku yhdistelmä?
Pohjaproppu näyttäisi olevan kertyneen veden poistoon
ja suodatin filtteri samassa kapselissa.
Näppärä jos toimii, minulla nuo on erikseen ja vedenerottimessa ei ole
sisällä muutakuin naftaa ( ja ehkä vettä ).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 22 Touko 2009 07:48

Kyllä tuo toimii ja hyvin. Itellä ollu tollanen käytössä jo muutaman vuoden. Suodatin on n. 15cm tankin pohjan alapuolella, hanat kiinni, niin hyvin pystyy filtterin vaihtamaan,
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Touko 2009 09:59

Tärkeintä on että sen alle sopii riittävän iso kippo tai ämpäri että lasketut vedet menee siihen ja ilmauksen ja asennuksen yhteydessä lörähtelevät löpät sattuu ämpäriin. Ja vielä kun asentaa sen siten että puolikkaan ämpärin saa sieltä alta pois kaatamatta niin hyvä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Dolphin
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Tammi 2007 12:23

Viesti Kirjoittaja Dolphin » 22 Touko 2009 11:45

Jos vaan mahdollista, niin asentaisin suodattimen aina siirtopumpun ja ruiskutuspumpun väliseen linjaan, siis ns. painepuolelle. Tämä siksi, että suodatinkompleksissa on aika monta liitosta ja tiivistein hoidettua "mahdollista vuotopaikkaa", joiden havaitseminen on hankalaa jos suodatin on imupuolella. Ja imupuolen vuodoistahan on dieselissä väistämättä tuloksena käyntihäiriöitä. Kun suodatin on painepuolella, saat sen myös helpommin ilmattua suodatinpatruunan vaihdon jälkeen.

EDIT: Tuosta vedenerottimesta tuli vielä mieleen, että oikea kiertosuunta polttoaineelle on suodattimen läpi vedenerotinkuppiin, ei toisin päin. Monessa suodattimessa on kyllä nuolet kiertosuuntaa osoittamaan, mutta silti "laituriparlamentit" ja muut asiaa pohtineet ovat usein päätyneet kytkemään polttoaineen kulkemaan ensin alas lasikuppiin, ja sieltä suodattimen kautta moottoriin. Ongelmana vaan on, että vesi ei erotu kunnolla polttoaineesta pelkässä lasikupissa, vaan polttoaine/vesi -seoksen on kuljettava suodattimen tai muun vastaavan pienireikäisen "verkon" läpi jotta vesi pisaroituu irti polttoaineesta. Jos kytkentä on tehty väärin päin, vesi erottuu vasta suodattimen jälkeen ja kulkeutuu moottoriin.
Viimeksi muokannut Dolphin, 22 Touko 2009 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Touko 2009 12:44

?

Onko olemassa sellaisiakin polttoaineensuodattimia jossa ei ole merkittyä suuntaa????

Jopa kaikkein pienimmissä moottorisaha yms pienkonesuodattimissa on se toiminnan kannalta tärkeä nuoli...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 22 Touko 2009 13:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Dolphin
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Tammi 2007 12:23

Viesti Kirjoittaja Dolphin » 22 Touko 2009 12:48

No, kyllähän ne nuolet varmaan melkein kaikista suodattimista nykyään löytyy, mutta kun niitä tavataan asentaa valmistajan ohjeista välittämättä... varsinkin nämä vedenerottimelliset mallit on usein asennettu nuolien vastaisesti, kun on pohdittu että "vesi erottuu tuossa lasikupissa, ja sitten vasta polttoaine menee suodattimelle".

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Touko 2009 13:01

Tuo painepuoliasennus on viisas homma - mullakin se on nyt "väärällä" puolella...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 23 Touko 2009 14:27

Kiitos kaikille vinkeistä. Taidan asentaa suodattimen tankin viereen, missä siihen pääse hyvin käsiksi ja näkee onko lasiluppiin kertynyt vettä. Asennus painepuollelle ei pienellä vaivalla taida onnistua.

Tässä suodattimessa voi virtaussuunnan valita vasemmalta oikealle tai päinvastoin. Ylimääräiset reiät tulpataan mukana tulevilla tulpilla. Kaikissa malleissa ei virtaussuuntaa pysty valitsemaan ja luulen, että osaksi tämän takia niitä on asennettu väärinpäin jos putkia tai letkuja ei ole ahtaassa paikassa saanut oikein päin.

Kuva

http://picasaweb.google.fi/ipalos5/Seka ... 6800274258
Ilkka

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26 Touko 2009 10:34

Dolphin kirjoitti:
EDIT: Tuosta vedenerottimesta tuli vielä mieleen, että oikea kiertosuunta polttoaineelle on suodattimen läpi vedenerotinkuppiin, ei toisin päin. Monessa suodattimessa on kyllä nuolet kiertosuuntaa osoittamaan, mutta silti "laituriparlamentit" ja muut asiaa pohtineet ovat usein päätyneet kytkemään polttoaineen kulkemaan ensin alas lasikuppiin, ja sieltä suodattimen kautta moottoriin. Ongelmana vaan on, että vesi ei erotu kunnolla polttoaineesta pelkässä lasikupissa, vaan polttoaine/vesi -seoksen on kuljettava suodattimen tai muun vastaavan pienireikäisen "verkon" läpi jotta vesi pisaroituu irti polttoaineesta. Jos kytkentä on tehty väärin päin, vesi erottuu vasta suodattimen jälkeen ja kulkeutuu moottoriin.
Tästä päätellen minun "vedenerotin" joka on siis tyhjä, onkin mudanerotin
johon virtausnopeuden putoamisen johdosta mömmöt laskeutuu pohjalle.
Selittäisi miksi en löytänyt kupeista yhtään vettä, ainoastaan läjän
sellaista ruskeaa koirankakkaa....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 31 Touko 2009 16:14

Tuossa vielä kuva asennetusta suodattimesta:
Kuva
http://picasaweb.google.fi/ipalos5/Vene ... 1732570578

Hetken aikaa meni, että sain systeemin ilmattua. Pumppailin aluksi aikani siirtopumpun käsivivulla ja mitään ei tapahtunut. Sitten tajusin ruiskuttaa lääkeruiskulla suodattimeen ja koneelle menevään letkuun niin paljon polttoainetta kuin sain menemään. Jatkoin pumppaamista ja lasikuppiin alkoi valua polttoinetta. Tämän jälkeen sai pumpata vielä pitkään, ennen kuin koneen kyljessä olevan suodattimen ilmausruuvista tuli muutakin kuin ilmaa.
Ilkka

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 12 Kesä 2009 09:33

Kyseinen suodatin osoittautui "ilmavaivaiseksi". Aiheesta enemmän toisessa topicissa: viewtopic.php?t=8764&start=15
Ilkka

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Kesä 2009 09:45

Dolphin kirjoitti: Ongelmana vaan on, että vesi ei erotu kunnolla polttoaineesta pelkässä lasikupissa, vaan polttoaine/vesi -seoksen on kuljettava suodattimen tai muun vastaavan pienireikäisen "verkon" läpi jotta vesi pisaroituu irti polttoaineesta. Jos kytkentä on tehty väärin päin, vesi erottuu vasta suodattimen jälkeen ja kulkeutuu moottoriin.
Onkos tietoa kuinka helposti vesi "sekoittuu" polttoaineeseen ( Diesel )
jolloin yllämainittu irtipisaroimista tarvitaan.
Itse olin aikaisemmin kuvitellut veden kondensoituvan tankkiin ja valuvan
raskaanpana tankin pohjalle ja siitä polttoaineletkuun.

Tästä johtuen olen kuvitellut mudanerottimen vedenerottimeksi, jossa virtausnopeuden putoaminen jättää veden kupin pohjalle.

Mistä johtuu, että vesipolttoaine seos erottuu kuljettuaan pienireikäisen
verkon läpi eikä esim. sekoitu toisiinsa entistä paremmin?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

johncollin
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Maalis 2023 08:35

Re: Polttoainesuodattimen asennus

Viesti Kirjoittaja johncollin » 22 Maalis 2023 08:52

Moron
Jatkan vanhaa keskustelua, joka on ainakin itselleni edelleen ajankohtainen.
Minäkin lukeudun tuohon edellä mainittuun "laituriparlamenttiin" joka pitää parempana asentaa suodatin niin, että polttoaine tulee ensin sakkakuppiin ja siitä vasta suodattimen läpi.
Perusteluna on se, että mielelläni näen polttoaineessa olevan sakan lasikupissa jo ennen kuin se ehtii tukkia suodattimen kokonaan. En pidä niinkään tärkeänä pelkän veden erotusta.
Joka kevät imuroin tankin pohjalta jonkin verran mustaa mömmöä, joka saattaa liikkelle päästyään tukkia suodattimen. Se olisi hyvä nähdä jo ajoissa ennenkuin suodatin on aivan jumissa.

Mielelläni lukisin hyviä vasta-argumentteja, ettei tulisi aivan hölmöjä tehtyä.

Vastaa Viestiin