Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 30 Huhti 2009 09:02
Donna 28 kirjoitti:Olisiko pakoputken lämpötila millään puhaltimella siirrettävissä hyttiin?
Ei tarvitsisi eristellä.
Donna 28
Siinä olisi "markkinarako" kun kehittää sopivan lämmönvaihtimen lämppärin pakoputkeen...
Tosin, pakoputkesta tuleva ilmamäärä on mielestäni aika pieni jolloin
korkeasta lämpötilasta huolimatta talteen saatava lämpöenergian määrä
ei päätä huimaa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
MikkoM
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
- Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti
Kirjoittaja MikkoM » 04 Touko 2009 21:53
Miksi noissa Webastoissa paloilma otetaan yleensä ulkoa?. Jos paloilma otettaisiin sisäilmasta ja imetty ilma korvautuisi ulkoilmalla. Näin saataisiin aikaan jonkinlainen ilmanvaihto hyttiin, joka ei välttämättä ole huono asia.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Touko 2009 22:00
Paloilmaa liikkuu kovin vähän verrattuna siihen mitä webasto tuo ulkoilmaa lämmitettynä sisälle.
Joskus minäkin olen pohtinut "että miksei sisältä..." mutta käsittääkseni se on joku turvallisuusjutska...
Vanhala varmasti osaisi vastata.
-
MikkoM
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
- Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti
Kirjoittaja MikkoM » 04 Touko 2009 22:42
Veli-Matti kirjoitti:Paloilmaa liikkuu kovin vähän verrattuna siihen mitä webasto tuo ulkoilmaa lämmitettynä sisälle.
Joskus minäkin olen pohtinut "että miksei sisältä..." mutta käsittääkseni se on joku turvallisuusjutska...
Vanhala varmasti osaisi vastata.
Lvi-kalenteri kertoo, että kilo kevyttä polttoöljyä vaatii noin 14 kuutiota ilmaa palaakseen. Kilon tuntikulutuksella tuo tekisi liki 4 litraa raikasta ja kuivempaa ilmaa hyttiin sekunnissa. Ei tuosta haittaakaan olisi, vaan jos lämmittimillä on tapana sylkeä lieskaa imuputkesta, niin vaarallistahan se sillon on.
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 08 Touko 2009 09:49
MikkoM kirjoitti:Miksi noissa Webastoissa paloilma otetaan yleensä ulkoa?. Jos paloilma otettaisiin sisäilmasta ja imetty ilma korvautuisi ulkoilmalla. Näin saataisiin aikaan jonkinlainen ilmanvaihto hyttiin, joka ei välttämättä ole huono asia.
Sulla ilmeisesti lämmitettävä sisäänpuhallusilma otetaan sisältä?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Touko 2009 11:02
Eikös molempiin, ajolämmittimeen ja siihen "webastoon", pidä ottaa aina fressi ilma ulkoa että näistä olisi täysi hyöty. Mitä pirua sitä ajolämppärilläkään kierrättää kosteaa sisäilmaa - emmää ainakaa siihen lähde...
Öljykamiina onkin sitten jo erijuttu.
Kieltämättä raittiin ilman tuonti varsinkin ajolämppärille on joskus ongelmallista mutta mielestäni se ehdottomasti kannattaa.
Mullakin meni alkuperäiset suunnitelmat välilaipion kanssa uusiksi tämän takia...
-
MikkoM
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
- Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti
Kirjoittaja MikkoM » 08 Touko 2009 21:21
Notreal kirjoitti:MikkoM kirjoitti:Miksi noissa Webastoissa paloilma otetaan yleensä ulkoa?. Jos paloilma otettaisiin sisäilmasta ja imetty ilma korvautuisi ulkoilmalla. Näin saataisiin aikaan jonkinlainen ilmanvaihto hyttiin, joka ei välttämättä ole huono asia.
Sulla ilmeisesti lämmitettävä sisäänpuhallusilma otetaan sisältä?
Ebaystä on eeberi ostettu, mutta ei vielä asennettu. Kun tuota asiaa ajattelee, niin taidan tehdä ilmanoton ulkoilmasta. Pysyypä paikat kuivempana.
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 08 Touko 2009 21:36
MikkoM kirjoitti:Notreal kirjoitti:MikkoM kirjoitti:Miksi noissa Webastoissa paloilma otetaan yleensä ulkoa?. Jos paloilma otettaisiin sisäilmasta ja imetty ilma korvautuisi ulkoilmalla. Näin saataisiin aikaan jonkinlainen ilmanvaihto hyttiin, joka ei välttämättä ole huono asia.
Sulla ilmeisesti lämmitettävä sisäänpuhallusilma otetaan sisältä?
Ebaystä on eeberi ostettu, mutta ei vielä asennettu. Kun tuota asiaa ajattelee, niin taidan tehdä ilmanoton ulkoilmasta. Pysyypä paikat kuivempana.
Silleen saat jonkinlaisen ilmanvaihdon hyttiin;-) Sellaiset 100 m3 /h
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Touko 2009 07:19
Milloin ne norskit on Turun sinne Atlantin rannnalle vieneet?
Miten nyt käy TSR:n ja meidän kuoroharrastuksen....?
Mitenkähän tuo ei ole vielä bilikan valikoimassa?
EU:n turvallisuusmääräyksetkö?
-
bonito
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja bonito » 10 Touko 2009 08:54
Mitenkä tuossa kaasulämppärissä on järjestetty paloilman tulo ja pakoputki, se ei käynyt ilmi tuosta kuvasta. Kaasun polttaminen kuluttaa valtavasti happea, täällä länsirannikolla on käynyt ihmishenkiä vaatinut tapaturma, tilapäisena lämmittimenä käytetyn kaasukeittimen kanssa vuosikymmeniä sitten. En kyllä avannut tuota sivua pidemmälle, jos sieltä olisi saanut enemmän infoa
-
simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja simo » 10 Touko 2009 10:45
Milloin ne norskit on Turun sinne Atlantin rannnalle vieneet?
Miten nyt käy TSR:n ja meidän kuoroharrastuksen....?
Nou hätä. Tuo leipä vaan tahtoo olla pieninä palasina maailmalla ja se pitää noutaa...
sattu muuten aika merihenkinen hotelli tällä kertaa..
Tuo lämmitin olisi varmaan aika hyvä värkki kerran tai muutaman kertaa kesässä tarvitsevalle hieman pienemmän veneen yöpyjälle
hakusanalla "portable gas heaters" niitä näyttäisi löytyvän useampaakin mallia. Infrapunalämmitin on ainoa oikea sisätiloihin.
Korvausilma täytyy aina muistaa järjestää tuuletuksella.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
-
lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja lacrits68 » 10 Touko 2009 12:05
moi!
sama täällä!

L280xB200xH240 mm
Hinta 30€ ja kuluttaa 80g kaasua tunnissa ja antaa 1200w
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
-
vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja vanhami » 10 Touko 2009 13:26
Vakuutukset ei korvaa sit mitään, jos veneessä on tuollainen lämmitin. Katsokaapas vain ehtoja.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Touko 2009 13:08
Mulla siirtyy webasto jossain välissä avotilan laatikkoon mutta pikkaisen on vielä mysteeri mihin tulee pakarin pää. En haluaisi sitä kansihatulla skantäkin kulkureitille mutta takatäkki olisi joutilasta tilaa. Kuinka pitkästi pystyy pakoputkea vetämään lähestulkoot vaakasuoraan - takakannelle oli matkaa 2,5-3m ja sinne on ketkan takia 30-45 cm nousua. Onnistuuko?
Toinen vaihtoehto on laittaa pakari ulos nykyisellä seinäulostulolla siten että se tulisi läheltä takakokkap... eikun takasteeviä...