"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Touko 2009 23:02

Kyllä sekin kävi mielessä ja verstaalla taitaa hehkutettua kuparia olla melkein sen verran mutta ei oikein viitsisi alkaa säheltämään sen kanssa - mutta olkoon takataskussa viimeisenä hätävarana sillä vesille on päästävä. Notkeat letkut on paljon nätimpi laitella nätisti paikoilleen ja kiinni.
Sinänsä ihmetyttää ettei esim. ETRAlla ole edes tietoa 8x10mm öljynkestävästä letkusta. Muistaakseni sieltä sanottiin että listoilla on 2500 vaihtoehtoa kun huomioi koot ja eri materiaalit...
8x11mm löytyisi vaikka vetäisi ohjauspisteen Varjakasta Pekingiin ;-(
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Touko 2009 11:19

Siellähän on tuo ruoripinna paikoillaan - se ei taida kunnolla erottua kuvassa.
Siinä on se työsylinteri kiinni. Mutta voisihan siihen porata reiän ja laittaa jonkulaisen pystykahvan - vaikka ison puisen viilanpään...

Tuo balanssisäädin on siksi tuossa että hydrauliikan saa vapautettua hanan aukaisulla jos tulee joku haveri ja täytyy siirtyä pinnaohjaukseen.

Ja sitten pitää kait lisäksi hommata se lain vaatiman kummivenemela viimeiseksi vaihtoehdoksi ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Touko 2009 14:23

Sillä (kuulemma) keskitetään ohjaus siten että ilmauksen jälkeen hana aukaistaan ja pinna lukitaan keskelle ja sitten pyöritellään ruoria eestaas jonkun aikaa ja jätetään keskelle sekä väännetään hana kiinni. Ja kun hanan aukaisee niin ruori vapautuu - hienosta nimestä huolimatta kyseessä taitaa olla vain tavallinen ohivirtausventtiili.

Sen verran alkoi xituttamaan tuo letkuhomma että aikaisemmista suunnitelmista poiketen tein avotilaan sivulaatikot. Ne oli tarkoitus tehdä "sitten joskus kesällä" kesällä eli ensi talvena.
Etuosaan tulee viistottu (jämä)lauta ja kansiksi tähän hätään parasta mahdollista tavaraa mitä löytyy jäminä eli 18mm filmivaneri. Mutta se vaihdetaan sitten ensi talvena huonompaan (osto)materiaaliin. Suunnitelmissa on tehdä hyvälaatuisesta mäntylaudasta kunnon liimalevykannet.

Eli suomeksi sanottuna alkaa olemaan tälle keväälle varattu budjetti loppumassa ;-(
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 16 Touko 2009 20:49

Kyllä tuo V-M:n mainitsema ohivirtausventtiili on aivan oikein tulkittu.
Hommahan niin, että työputkien/letkujen väliin asennetaa T liittimet ja niiden väliin sulkuventtiili ja mahdollisessa ongelmatilanteessa tuo venttiili avataan, niin sylinterissä oleva öljy pääsee vapaasti kiertämään ja ohjailu pinnasta onnistuu.

Ihmetyttää tevisun puolesta kauppiaiden tietämättömyys, mutta toisaalta eihän noissa valmispaketeissa tätä mahdollisuutta olekkaan, vaikkakin noihin jälkiasennus onnistuu, jos vain löytää letkuihin nippelit ja vermeet.

Herää kysymys? Mitenköhän aluskatsastuksessa sutaudutaan, jos ei varaohjausmahdollisuutta ole (lasketaanko öljyt pilssiin) ja sen jälkeen pinnalla?

Ammatti/kauppa-alus puolella tuo venttiili kuuluu olla.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Touko 2009 22:25

Kyllä se tuokin on valmispaketti mutta niiltä ajoilta jolloin osattiin jotakin tehdä käytännönläheisesti eli vanha mutta peruskorjattu sydeemi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 16 Touko 2009 22:36

Eipä se nykyään noilla myyjillä tietoa ole..
Koitin tänään ostaa painepesuria mikä kestäis merivettä.. Eka myyjä oli huuli pyöreänä.. sitten haettiin seuraava ja tää vaan totes ettei tiedä.. Tokasin siihen sitte, että joo meen semmoseen kauppaan missä tiedetään...
Xitutti ja reilusti!
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Touko 2009 08:49

;-)

Homma on alkanut kääntymään pikkuhiljaa toisinkin päin - nykyään rautakaupassa alkaa olemaan semmoisia uutuustuotteita ettei niitä vanha jermu enää ymmärrä saati että osaisi käyttää - vai mitä meinaatte näistä parista mitä tuli mieleen:

terästikku - sillä vissiinkin piirrettään
silmukkakierrin - jotakin eksoottista epätoivoisille ihmisille
hakaskiristin - ehdottomasti työkalu mutta mikä
lyhyt lumensiirrin - lumilapion kehitysversio

Ja tietenkin se maukkain on uhontunut jota nauraa hekotettiin myyjän kanssa puolisen tuntia...

Tevisu pohtii tuolla toisaalla vesilinjaa ja tauti tartui myös minuun kun heittelin blokiohjauksen osia peräpiikistä pois. Pylpyräparista ja vaijeripyörästä tuli punnittuna 51,5 kg eli ainakin tälle vuodelle sinne piikkiin pitää laitaa jokunen murkula takaisin. Ei ehkä kuitenkaan sitä reilua kahtasataa kiloa mitä siellä oli kun hytin jatke on tuonut osansa ja avotilan uudet penkit.
Kattilankallasta kerätyt painokivet kansihenkilö ehti istuttaa viimeviikolla hienoon kukkapenkereeseen ja taidankin nostella ne mitään sanomatta takaisin Dejah Thoriksen ahteriin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Touko 2009 21:59

http://kuvablogi.com/nayta/1920396/

Lakkasin aamulla vielä kun oli (tai siis piti olla) sopivan viileää pinnan vetämistä varten mutta kesken ensimmäisen kyljen aurinko alkoi posottamaan ja loppuvaiheessa lämpöjä oli aivan liika kunnollisen lakkapinnan saamiselle.
Voi olla että se oli viimeinen lakkaus tälle keväälle tai sitten ei...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Touko 2009 21:08

Teen nyt niin, heti vaan kun ehdin, että lätkin ikkunat paikoilleen ja sudin kattoon kusilaidut&topcoatit. Sitten puran katedraalin ja alan pienenevässä kehässä kiertämään venettä vastapäivään laulaen vanhoja suomalaisia shamaanilauluja ja toivon näkeväni näyn joka ratkaisee menikö lakkaus tarpeeksi paljon pieleen että pitää lakata uudelleen vielä kerrran vai menikö niin vähän pieleen että huoltolakataan vasta keväällä 2010.

Pressujen läpi suodattunut päivänvalo katadraalissa on jotenkin omituista kun ei saa selvää onko pinnassa/kiillossa jokin vika vai esim. kovempi oksankohta jäänyt pikkasen korkeammalle hionnan yhteydessä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Touko 2009 21:29

Niin vai onko sillä kohtaa "vapaa päivä" vaiko sitten nopeasti kuivuneessa lakassa muutama liian pitkälle lipsastanut viimeistelyveto vai mikä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Touko 2009 06:49

;-)

Siirryin lotraamaan pirtun kanssa eli eilen simmailin valmiiksi pirtuveneen blokiohjauksen - tuli suht nopea 1,5 kierosta laidasta laitaan.
Mutta se onkin aikalaisensa eli semmoisilla ne karpaasit on noilla veneillä painelleet...

Eli nyt on työnalla pääsääntöisesti pirtuvene ja Dejah Thorista roplaillaan mitä siltä ehtii...

Melkoinen shokki siirtyä 3,3m leveästä summalaisesta 1,6m pirtuveneeseen hommiin - onneksi siihen väliin sattui 2,6m leveä vene ettei tarvinnut hakeutua terapiaan ;-)

Leikkailin iltasella sapokkaa uusia laseja ja laittelin hyttiin 9 lasia liimaukseen:

http://kuvablogi.com/nayta/1927614/
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Touko 2009 22:37

No joo, meni hommat tänä iltana vähän tämmöisiksi:

http://kuvablogi.com/nayta/1928682/

Taidan sorvata niihin ohjauksen liittimiin uudet helmet 11 mm:n reiällä mikäli ulkohalkaisijaa voi hiukan kasvattaa 13 millistä isommaksi.
Tosin nyt on mahdollisesti tiedossa "uutta" käytettyä 10x8 mm muoviletkua joten odotellaampa vielä pikkasen ennen sorvin ääreen siirtymistä.
Mahdollisesti saatavilla oleva letku on Suortin 1977 veistämästä 12m siimaveneestä johon on uusittu ohjauslaitteet - kuinkahan lie kovettunutta?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Touko 2009 09:01

Jaahas, sitä on keksitty aikakone, kuvien / viestin päivämäärästä päätellen?
Niistä letkuista / liittimistä.
Jos liität 10mm Cu-putken natsat alkuperäisiin liittimiin ja juotat
natsan toiseen päähän uudemman liittimen uudelle letkukoolle,
pääset eroon klemmariliitoksesta.
Tosin tulee tuplaliitokset.....Meinaan jos sorvaus ei onnistu ja
"uudet" käytetyt letkutkaan ei jostain syystä kelpaa....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Touko 2009 09:37

Mulla jostain syystä tuo kameran päivyri edistää päivän vaikka sitä kuinka ohjelmoisi kohdilleen jopa kamerakaupassakin, taitaa olla ohjelmavika. Joku raja se sentään on meikäläisen pellepelottomankyvyilläkin - vai että aikakone... ;-)

Ylimääräiset liittimet on aina pahasta ja niistä kannattaa pyrkiä aina pois kuten myös huonosta akasta, lahosta veneestä, viinanhimosta, jne...


Pyrkimys on että siihen kokomittaiseen kupariputkihommaan ei tarvitsisi mennä. Testasin illalla että 2 kpl peräkkäisiä vesijohtohelmiä tiivistää 10mm kupariputken mutta 11x8mm kudosvahvistettu hytikkaletku se vaan kiehtoo helppoutensa takia. Toinen syy on Valmet merkkinen jytäorkesteri joka antaa kiinteälle kupariasennukselle aikamoisia värinöitä.
Polttoaineputket on kuparista mutta niissä on "kuterilla" liitetyt vaimennus pätkät joten siellä se ei ole ongelma.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 21 Touko 2009 21:17

Veli-Matti kirjoitti:
Siirryin lotraamaan pirtun kanssa eli eilen simmailin valmiiksi pirtuveneen blokiohjauksen - tuli suht nopea 1,5 kierosta laidasta laitaan.
Varmaan aika hyvä nopeaan veneeseen :-)..

<-Tuossa on kaksi kierrosta laidasta laitaan.. ei tarvi ruorikulman mittaria, laidasta kierros niin ruori on suorassa ;-).

Vastaa Viestiin