"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllä sekin kävi mielessä ja verstaalla taitaa hehkutettua kuparia olla melkein sen verran mutta ei oikein viitsisi alkaa säheltämään sen kanssa - mutta olkoon takataskussa viimeisenä hätävarana sillä vesille on päästävä. Notkeat letkut on paljon nätimpi laitella nätisti paikoilleen ja kiinni.
Sinänsä ihmetyttää ettei esim. ETRAlla ole edes tietoa 8x10mm öljynkestävästä letkusta. Muistaakseni sieltä sanottiin että listoilla on 2500 vaihtoehtoa kun huomioi koot ja eri materiaalit...
8x11mm löytyisi vaikka vetäisi ohjauspisteen Varjakasta Pekingiin ;-(
Sinänsä ihmetyttää ettei esim. ETRAlla ole edes tietoa 8x10mm öljynkestävästä letkusta. Muistaakseni sieltä sanottiin että listoilla on 2500 vaihtoehtoa kun huomioi koot ja eri materiaalit...
8x11mm löytyisi vaikka vetäisi ohjauspisteen Varjakasta Pekingiin ;-(
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Siellähän on tuo ruoripinna paikoillaan - se ei taida kunnolla erottua kuvassa.
Siinä on se työsylinteri kiinni. Mutta voisihan siihen porata reiän ja laittaa jonkulaisen pystykahvan - vaikka ison puisen viilanpään...
Tuo balanssisäädin on siksi tuossa että hydrauliikan saa vapautettua hanan aukaisulla jos tulee joku haveri ja täytyy siirtyä pinnaohjaukseen.
Ja sitten pitää kait lisäksi hommata se lain vaatiman kummivenemela viimeiseksi vaihtoehdoksi
Siinä on se työsylinteri kiinni. Mutta voisihan siihen porata reiän ja laittaa jonkulaisen pystykahvan - vaikka ison puisen viilanpään...
Tuo balanssisäädin on siksi tuossa että hydrauliikan saa vapautettua hanan aukaisulla jos tulee joku haveri ja täytyy siirtyä pinnaohjaukseen.
Ja sitten pitää kait lisäksi hommata se lain vaatiman kummivenemela viimeiseksi vaihtoehdoksi

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Sillä (kuulemma) keskitetään ohjaus siten että ilmauksen jälkeen hana aukaistaan ja pinna lukitaan keskelle ja sitten pyöritellään ruoria eestaas jonkun aikaa ja jätetään keskelle sekä väännetään hana kiinni. Ja kun hanan aukaisee niin ruori vapautuu - hienosta nimestä huolimatta kyseessä taitaa olla vain tavallinen ohivirtausventtiili.
Sen verran alkoi xituttamaan tuo letkuhomma että aikaisemmista suunnitelmista poiketen tein avotilaan sivulaatikot. Ne oli tarkoitus tehdä "sitten joskus kesällä" kesällä eli ensi talvena.
Etuosaan tulee viistottu (jämä)lauta ja kansiksi tähän hätään parasta mahdollista tavaraa mitä löytyy jäminä eli 18mm filmivaneri. Mutta se vaihdetaan sitten ensi talvena huonompaan (osto)materiaaliin. Suunnitelmissa on tehdä hyvälaatuisesta mäntylaudasta kunnon liimalevykannet.
Eli suomeksi sanottuna alkaa olemaan tälle keväälle varattu budjetti loppumassa ;-(
Sen verran alkoi xituttamaan tuo letkuhomma että aikaisemmista suunnitelmista poiketen tein avotilaan sivulaatikot. Ne oli tarkoitus tehdä "sitten joskus kesällä" kesällä eli ensi talvena.
Etuosaan tulee viistottu (jämä)lauta ja kansiksi tähän hätään parasta mahdollista tavaraa mitä löytyy jäminä eli 18mm filmivaneri. Mutta se vaihdetaan sitten ensi talvena huonompaan (osto)materiaaliin. Suunnitelmissa on tehdä hyvälaatuisesta mäntylaudasta kunnon liimalevykannet.
Eli suomeksi sanottuna alkaa olemaan tälle keväälle varattu budjetti loppumassa ;-(
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Kyllä tuo V-M:n mainitsema ohivirtausventtiili on aivan oikein tulkittu.
Hommahan niin, että työputkien/letkujen väliin asennetaa T liittimet ja niiden väliin sulkuventtiili ja mahdollisessa ongelmatilanteessa tuo venttiili avataan, niin sylinterissä oleva öljy pääsee vapaasti kiertämään ja ohjailu pinnasta onnistuu.
Ihmetyttää tevisun puolesta kauppiaiden tietämättömyys, mutta toisaalta eihän noissa valmispaketeissa tätä mahdollisuutta olekkaan, vaikkakin noihin jälkiasennus onnistuu, jos vain löytää letkuihin nippelit ja vermeet.
Herää kysymys? Mitenköhän aluskatsastuksessa sutaudutaan, jos ei varaohjausmahdollisuutta ole (lasketaanko öljyt pilssiin) ja sen jälkeen pinnalla?
Ammatti/kauppa-alus puolella tuo venttiili kuuluu olla.
Hommahan niin, että työputkien/letkujen väliin asennetaa T liittimet ja niiden väliin sulkuventtiili ja mahdollisessa ongelmatilanteessa tuo venttiili avataan, niin sylinterissä oleva öljy pääsee vapaasti kiertämään ja ohjailu pinnasta onnistuu.
Ihmetyttää tevisun puolesta kauppiaiden tietämättömyys, mutta toisaalta eihän noissa valmispaketeissa tätä mahdollisuutta olekkaan, vaikkakin noihin jälkiasennus onnistuu, jos vain löytää letkuihin nippelit ja vermeet.
Herää kysymys? Mitenköhän aluskatsastuksessa sutaudutaan, jos ei varaohjausmahdollisuutta ole (lasketaanko öljyt pilssiin) ja sen jälkeen pinnalla?
Ammatti/kauppa-alus puolella tuo venttiili kuuluu olla.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllä se tuokin on valmispaketti mutta niiltä ajoilta jolloin osattiin jotakin tehdä käytännönläheisesti eli vanha mutta peruskorjattu sydeemi.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Eipä se nykyään noilla myyjillä tietoa ole..
Koitin tänään ostaa painepesuria mikä kestäis merivettä.. Eka myyjä oli huuli pyöreänä.. sitten haettiin seuraava ja tää vaan totes ettei tiedä.. Tokasin siihen sitte, että joo meen semmoseen kauppaan missä tiedetään...
Xitutti ja reilusti!
Koitin tänään ostaa painepesuria mikä kestäis merivettä.. Eka myyjä oli huuli pyöreänä.. sitten haettiin seuraava ja tää vaan totes ettei tiedä.. Tokasin siihen sitte, että joo meen semmoseen kauppaan missä tiedetään...
Xitutti ja reilusti!
E mare libertas
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka

Homma on alkanut kääntymään pikkuhiljaa toisinkin päin - nykyään rautakaupassa alkaa olemaan semmoisia uutuustuotteita ettei niitä vanha jermu enää ymmärrä saati että osaisi käyttää - vai mitä meinaatte näistä parista mitä tuli mieleen:
terästikku - sillä vissiinkin piirrettään
silmukkakierrin - jotakin eksoottista epätoivoisille ihmisille
hakaskiristin - ehdottomasti työkalu mutta mikä
lyhyt lumensiirrin - lumilapion kehitysversio
Ja tietenkin se maukkain on uhontunut jota nauraa hekotettiin myyjän kanssa puolisen tuntia...
Tevisu pohtii tuolla toisaalla vesilinjaa ja tauti tartui myös minuun kun heittelin blokiohjauksen osia peräpiikistä pois. Pylpyräparista ja vaijeripyörästä tuli punnittuna 51,5 kg eli ainakin tälle vuodelle sinne piikkiin pitää laitaa jokunen murkula takaisin. Ei ehkä kuitenkaan sitä reilua kahtasataa kiloa mitä siellä oli kun hytin jatke on tuonut osansa ja avotilan uudet penkit.
Kattilankallasta kerätyt painokivet kansihenkilö ehti istuttaa viimeviikolla hienoon kukkapenkereeseen ja taidankin nostella ne mitään sanomatta takaisin Dejah Thoriksen ahteriin...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
http://kuvablogi.com/nayta/1920396/
Lakkasin aamulla vielä kun oli (tai siis piti olla) sopivan viileää pinnan vetämistä varten mutta kesken ensimmäisen kyljen aurinko alkoi posottamaan ja loppuvaiheessa lämpöjä oli aivan liika kunnollisen lakkapinnan saamiselle.
Voi olla että se oli viimeinen lakkaus tälle keväälle tai sitten ei...
Lakkasin aamulla vielä kun oli (tai siis piti olla) sopivan viileää pinnan vetämistä varten mutta kesken ensimmäisen kyljen aurinko alkoi posottamaan ja loppuvaiheessa lämpöjä oli aivan liika kunnollisen lakkapinnan saamiselle.
Voi olla että se oli viimeinen lakkaus tälle keväälle tai sitten ei...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Teen nyt niin, heti vaan kun ehdin, että lätkin ikkunat paikoilleen ja sudin kattoon kusilaidut&topcoatit. Sitten puran katedraalin ja alan pienenevässä kehässä kiertämään venettä vastapäivään laulaen vanhoja suomalaisia shamaanilauluja ja toivon näkeväni näyn joka ratkaisee menikö lakkaus tarpeeksi paljon pieleen että pitää lakata uudelleen vielä kerrran vai menikö niin vähän pieleen että huoltolakataan vasta keväällä 2010.
Pressujen läpi suodattunut päivänvalo katadraalissa on jotenkin omituista kun ei saa selvää onko pinnassa/kiillossa jokin vika vai esim. kovempi oksankohta jäänyt pikkasen korkeammalle hionnan yhteydessä...
Pressujen läpi suodattunut päivänvalo katadraalissa on jotenkin omituista kun ei saa selvää onko pinnassa/kiillossa jokin vika vai esim. kovempi oksankohta jäänyt pikkasen korkeammalle hionnan yhteydessä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Niin vai onko sillä kohtaa "vapaa päivä" vaiko sitten nopeasti kuivuneessa lakassa muutama liian pitkälle lipsastanut viimeistelyveto vai mikä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka

Siirryin lotraamaan pirtun kanssa eli eilen simmailin valmiiksi pirtuveneen blokiohjauksen - tuli suht nopea 1,5 kierosta laidasta laitaan.
Mutta se onkin aikalaisensa eli semmoisilla ne karpaasit on noilla veneillä painelleet...
Eli nyt on työnalla pääsääntöisesti pirtuvene ja Dejah Thorista roplaillaan mitä siltä ehtii...
Melkoinen shokki siirtyä 3,3m leveästä summalaisesta 1,6m pirtuveneeseen hommiin - onneksi siihen väliin sattui 2,6m leveä vene ettei tarvinnut hakeutua terapiaan

Leikkailin iltasella sapokkaa uusia laseja ja laittelin hyttiin 9 lasia liimaukseen:
http://kuvablogi.com/nayta/1927614/
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
No joo, meni hommat tänä iltana vähän tämmöisiksi:
http://kuvablogi.com/nayta/1928682/
Taidan sorvata niihin ohjauksen liittimiin uudet helmet 11 mm:n reiällä mikäli ulkohalkaisijaa voi hiukan kasvattaa 13 millistä isommaksi.
Tosin nyt on mahdollisesti tiedossa "uutta" käytettyä 10x8 mm muoviletkua joten odotellaampa vielä pikkasen ennen sorvin ääreen siirtymistä.
Mahdollisesti saatavilla oleva letku on Suortin 1977 veistämästä 12m siimaveneestä johon on uusittu ohjauslaitteet - kuinkahan lie kovettunutta?
http://kuvablogi.com/nayta/1928682/
Taidan sorvata niihin ohjauksen liittimiin uudet helmet 11 mm:n reiällä mikäli ulkohalkaisijaa voi hiukan kasvattaa 13 millistä isommaksi.
Tosin nyt on mahdollisesti tiedossa "uutta" käytettyä 10x8 mm muoviletkua joten odotellaampa vielä pikkasen ennen sorvin ääreen siirtymistä.
Mahdollisesti saatavilla oleva letku on Suortin 1977 veistämästä 12m siimaveneestä johon on uusittu ohjauslaitteet - kuinkahan lie kovettunutta?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Jaahas, sitä on keksitty aikakone, kuvien / viestin päivämäärästä päätellen?
Niistä letkuista / liittimistä.
Jos liität 10mm Cu-putken natsat alkuperäisiin liittimiin ja juotat
natsan toiseen päähän uudemman liittimen uudelle letkukoolle,
pääset eroon klemmariliitoksesta.
Tosin tulee tuplaliitokset.....Meinaan jos sorvaus ei onnistu ja
"uudet" käytetyt letkutkaan ei jostain syystä kelpaa....
Niistä letkuista / liittimistä.
Jos liität 10mm Cu-putken natsat alkuperäisiin liittimiin ja juotat
natsan toiseen päähän uudemman liittimen uudelle letkukoolle,
pääset eroon klemmariliitoksesta.
Tosin tulee tuplaliitokset.....Meinaan jos sorvaus ei onnistu ja
"uudet" käytetyt letkutkaan ei jostain syystä kelpaa....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Mulla jostain syystä tuo kameran päivyri edistää päivän vaikka sitä kuinka ohjelmoisi kohdilleen jopa kamerakaupassakin, taitaa olla ohjelmavika. Joku raja se sentään on meikäläisen pellepelottomankyvyilläkin - vai että aikakone... 
Ylimääräiset liittimet on aina pahasta ja niistä kannattaa pyrkiä aina pois kuten myös huonosta akasta, lahosta veneestä, viinanhimosta, jne...
Pyrkimys on että siihen kokomittaiseen kupariputkihommaan ei tarvitsisi mennä. Testasin illalla että 2 kpl peräkkäisiä vesijohtohelmiä tiivistää 10mm kupariputken mutta 11x8mm kudosvahvistettu hytikkaletku se vaan kiehtoo helppoutensa takia. Toinen syy on Valmet merkkinen jytäorkesteri joka antaa kiinteälle kupariasennukselle aikamoisia värinöitä.
Polttoaineputket on kuparista mutta niissä on "kuterilla" liitetyt vaimennus pätkät joten siellä se ei ole ongelma.

Ylimääräiset liittimet on aina pahasta ja niistä kannattaa pyrkiä aina pois kuten myös huonosta akasta, lahosta veneestä, viinanhimosta, jne...
Pyrkimys on että siihen kokomittaiseen kupariputkihommaan ei tarvitsisi mennä. Testasin illalla että 2 kpl peräkkäisiä vesijohtohelmiä tiivistää 10mm kupariputken mutta 11x8mm kudosvahvistettu hytikkaletku se vaan kiehtoo helppoutensa takia. Toinen syy on Valmet merkkinen jytäorkesteri joka antaa kiinteälle kupariasennukselle aikamoisia värinöitä.
Polttoaineputket on kuparista mutta niissä on "kuterilla" liitetyt vaimennus pätkät joten siellä se ei ole ongelma.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Varmaan aika hyvä nopeaan veneeseenVeli-Matti kirjoitti:
Siirryin lotraamaan pirtun kanssa eli eilen simmailin valmiiksi pirtuveneen blokiohjauksen - tuli suht nopea 1,5 kierosta laidasta laitaan.

<-Tuossa on kaksi kierrosta laidasta laitaan.. ei tarvi ruorikulman mittaria, laidasta kierros niin ruori on suorassa
