tämän talven projektina vanerivene

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 07 Maalis 2009 22:46

ei kai oikeempaa venettä ole kuin katti? no näin tässä kävi että erilaisista minusta riipumattomista syistä tämä mielenkiintoinen rojekti jäi minulla tekemättä tai ainakin siirtyi vuodella. no tässä ootellaan ja katellaan millon päästään sitte kattia rakentaan. onneksi pukatti otti tuon itte työn alle kun minulla peruuntu tämä rojekti.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 07 Maalis 2009 22:47

hb-77 kirjoitti:teetkö myös oikeista veneistä kaari paketteja vaan pelkästään katti (ei vene) ??
joku 5.5-6.5m syvä v-pohja ei mitään argoa van oikea runko
Me voidaan tehdä kaaret mistä vaan jos on piirustukset. Mielikuvitus on rajana vesileikkauksessa. Mennä viikolla tehtiin vanerista 5,5 metriä korkea ahvenen kuva...ja tällä viikolla 1,35 metriä pitkä aamukampa samoin vanerista... Minulla ei ole valmiina muuta kuin noi Pukatti III:n kuvat. Se on yhdistetty v-pohja ja jonkinlainen katti perästä. Tarkoittanet kuitenkin jotakin hytillistä korkeampaa mallia?
Avasin valokuvakansion johon lisäilen kuvia silloin tällöin. Linkki tuossa alempana.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 10 Maalis 2009 19:58

Homma edistyy pikkuhiljaa ja taas on kuvia lisätty boksiin.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 14 Maalis 2009 21:31

Pari kuvaa lisätty...

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 14 Maalis 2009 23:02

jep, on kiva kattoo ku vene siitä hyvää kyytiä valmistuu, jospa joskus pääsee vielä tekeen itsekin vastaavaa.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 14 Maalis 2009 23:17

Joo, kiitos, nyt tuntuu että siitä tulee atominkestävä, mutta ei se P3:nkaan ole mistään vielä ratkennut vaikka on kovaa kyytiä saanut. Ja tämänhän piti alunperin olla merelle sopiva perhekatti... Voi olla että tämä projekti hidastuu kohta kun pitäisi suunnitella 1500 tonnin särmäri erikoistyöhön asiakkaalle lähiaikoina.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 21 Maalis 2009 22:14

Taas on tehty muutama tunti puuhommia...
Eikös toi ole jonkinlainen puuvene kanssa...

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 22 Maalis 2009 08:33

kyllähän se on vaikkei tervalle pellavaoöljylle tuoksukkaan. hienosti etenee! ja hyvin näkyy rimat taipuvan vaikka vahvat ovat.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 22 Maalis 2009 09:02

Juu, jos ruiskis sinne tänne tervaa niin eikö se sillä korjaannu?...
Katsoin oikein koneelta että rimoista lähtee parhaimmillaan pois 22%. Rimojen höyläys on nimittäin seuraava vaihe jotta pääsee lyömään pintoja.
Nostin kokeeksi paatin pukkeineen perästä ilmaan, ei se vielä niin kauheasti paina...taitaa olla tullu papua tossa puuhatessa...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Maalis 2009 09:04

Bilikasta saa tervaspraytä... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 02 Huhti 2009 08:43

no niin ajattelin herätellä täällä ketjun taas henkiin kun eräällä toisella foorumilla ylläpito/isoveli sen poisti. eli missä mennään? viimesten kuvien mukaan rimat olivat paikoillaan ja ja pohjalevy sekä vanerit tunnelin sivulla olivat paikallaan. onko työt haitannu harrastusta? tv janne

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 02 Huhti 2009 09:17

Joo, näin kävi, topikille ilmesty häirikkö ja sillä verukkeella saatiin poikki. Voihan se aueta vielä mutta ei taida kiinnostaa, siellä on muutenkin nyt hiljaista.
Vielä paatti on nurinpäin eli tuossa vaiheessa mitä jansix tietää. Mutta olen höylännyt jo toisenpuolen rimat että siihen voi tehdä pintoja. Kylkivanerin mallipahvi on naitettu siihen ja leikattu muotoon. Otan kuvan kunhan kerkiän käymään verstaalla. Alemman pohjan suorat osat meinataan leikata vl-koneella. Tulee ainakin suoria soiroja. Pitäisi höylätä ensin toinenkin puoli mutta tosiaan työt häiritsee harrastusta! Historia toistaa itseään kun piirsin kouluaikana koulussa P1:stä ja koulu häiritsi veneensuunnittelua! (1971)
Saan ehkä olla pääsiäispyhinä puhelinsoitoilta rauhassa ja koitan tehdä pohjaa valmiimmaksi. Arkiviikot menee nyt työn merkeissä.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 12 Huhti 2009 20:47

Joo, sain vapaa-aikakoordinaattorilta luvan mennä tänään verstaalle. Kun kerran aamulla irti pääsin olinkin koko päivän...
Kylkivanereista puuttuu vain reilu metrin pätkät.

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 18 Huhti 2009 11:26

Taas on edistytty...kylkivanerien reunat höyläilty. Piti vaan nostaa alareunojen takia työskentelykorkeudelle...
Ks. kuvapoksi

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 21 Huhti 2009 08:39

Toi paatti on ollu tarkoitus päällystää lasikuitumatolla jotta sitä voi pitempäänkin uittaa vedessä. Muovistahan täällä ei tykätä niin onko muita ehdotuksia? Jos jättäisi kuidun välistä kokonaan pois, lujuuden takia se ei sitä tarvitse. Jotenkas tulee turhaa painoakin. Kokemuksia on maalista, se ei oikein tahdo pysyä vanerin reunassa. Ja ajettaessa pohjassa on muutama kilo painetta.

Vastaa Viestiin