Kiitos :) Mutta mikäköhän tuollainen laakeriliike on? Esimerkiksi...RistoA kirjoitti:Laakerit reippaasti auki ja välysmittaus plastigagella.
Elikkä kone/laakeriliikkeestä laakerivälysmittahommelit (plastigage) hankintaan.
Mittaus tehdään niin, että lakeri avataan ja putsataan. Sitten mittasatsissa olevaa muovi/vahapuikoa laitetaan sopiva pätkä laakerin väliin. Laakeri kasataan ja kiristetään momenttiin. Lopuksi laakeri avataan ja mittapaketissa olevan asteikon avulla mitataan kuinka leveäksi laakerin väliin asetetu muovipötkö on levinnyt. Leveyden perusteella voidaan päätellä välys. Yksinkertainen homma. Mittatatina lähtee pois vaikka kynnellä raaputtamalla tai rätillä hinkkaamalla.
Olettaisin, että välyksen pitäisi olla jotain väliltä 0.01-0.05mm jos on yli 0.1, niin on kyllä koliseva.
Laakeripukkien välissä saatta olla shimmejä, joita vähentämällä voi laakerivälystä pienentää. (uusi mittaus)
Nää vanhat koneet, jotka on vuosilta miekka&kirves on sellaisia, joita voi hienosäätää miekalla ja kirveellä.
;-)
Risto
Kokemusta Albin O-22? Kolisee...
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
- Paikkakunta: Espoo
Fiskari
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 13 Kesä 2008 22:54
- Paikkakunta: kemi
asian vierestä
minun yamar yse 12 kolisee tyhjäkäynnillä, onkohan normi homma näillä yksipyttyisillä.
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
- Paikkakunta: Espoo
Re: asian vierestä
No tämä on kaksipyttyinen eikä se kolise tyhjäkäynnillä :) Rasitettuna vasta.nusunasu kirjoitti:minun yamar yse 12 kolisee tyhjäkäynnillä, onkohan normi homma näillä yksipyttyisillä.
Fiskari
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
No, täällä Tampesterissa plastigagea saa vaikkapa Tammerdieselistä sieltä työkalupuolelta (Nekalan konttorissa eivät tienneet kyseistä ainetta olevankaan, varmaan kesäpoika). Kysellä voi myös Tamlaakerista, jne...
Tuolta saa netistä:http://store.summitracing.com/egnsearch ... 4294760493
Ja ohjeet: http://www.ehow.com/how_2142943_use-pla ... ances.html
Risto
Tuolta saa netistä:http://store.summitracing.com/egnsearch ... 4294760493
Ja ohjeet: http://www.ehow.com/how_2142943_use-pla ... ances.html
Risto
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19
Sitten kun tuota nauhaa käyttää akseli ei saa pöyrähtää yhtään!putkimies2 kirjoitti:KiitosRistoA kirjoitti:Laakerit reippaasti auki ja välysmittaus plastigagella.
Elikkä kone/laakeriliikkeestä laakerivälysmittahommelit (plastigage) hankintaan.
Mittaus tehdään niin, että lakeri avataan ja putsataan. Sitten mittasatsissa olevaa muovi/vahapuikoa laitetaan sopiva pätkä laakerin väliin. Laakeri kasataan ja kiristetään momenttiin. Lopuksi laakeri avataan ja mittapaketissa olevan asteikon avulla mitataan kuinka leveäksi laakerin väliin asetetu muovipötkö on levinnyt. Leveyden perusteella voidaan päätellä välys. Yksinkertainen homma. Mittatatina lähtee pois vaikka kynnellä raaputtamalla tai rätillä hinkkaamalla.
Olettaisin, että välyksen pitäisi olla jotain väliltä 0.01-0.05mm jos on yli 0.1, niin on kyllä koliseva.
Laakeripukkien välissä saatta olla shimmejä, joita vähentämällä voi laakerivälystä pienentää. (uusi mittaus)
Nää vanhat koneet, jotka on vuosilta miekka&kirves on sellaisia, joita voi hienosäätää miekalla ja kirveellä.
RistoMutta mikäköhän tuollainen laakeriliike on? Esimerkiksi...
Itse olen samaan tarkoitukseen käyttänyt maamoottoreissa tinalankaa ja tönäriä tai mikrometriä.
Kyllä siellä enemmän välystä voi olla kuin 0.01-0.05mm. Monissa tuon albinin ikäisissä autoissakin on laakerivälykset 5 kertaiset. Maamoottorin laakereissa on 0.2 sopiva välys uutena, mielestäni niissä 0.5mm on vielä hyvä ja toimiva välys.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Kyllähän sen voi niinkin tehdä, että mittaa mikrometrillä tuon kaulan (useasta kohdasta, selviää pyöreys), että onko alkuperäisillä mitoilla, vai onko joskus hiottu ohuemmaks. Sitten vaan ostaa uudet laakerit oikealle koolle. Se on kuitenki niin, että silmällä näkee sen laakerin, jos pinta on kulunut. Kun laakerin pinta kuluu on se syytä vaihtaa uuteen, kulutusosiksihan nuo laakerit on tehty. Kun se kova pinta kuluu puhki on alla huomattavasti pehmeämpää materiaalia, joka kuluu sitten tyyliin nopeasti. Mielestäni pääsee helpommalla kun ei ala simmaileen kuluneiden laakereiden takia pukkeja, vaan ostaa suosilla uudet kovapintaiset laakerit. ...Tämä nyt oli minun mielipide...
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19
Nuo kova pintaiset laakerit tuskin toimii tuossa albinissa kovin hyvin, kun tuskin laakerikauloja on karkaistu ja yleensä uudemmissakin laakereissa on ohut pehmeäpinta jonka alla on sitten kovempaa ainetta tukemassa pehmeää pintaa.
Noissa kyllä niitä laakereita säätää voi jos niissä on mahdollisuus siihen, kun taitavat olla tuossakin vielä valkometallia ja kerros on todennäköisesti aika paksu.
Noissa kyllä niitä laakereita säätää voi jos niissä on mahdollisuus siihen, kun taitavat olla tuossakin vielä valkometallia ja kerros on todennäköisesti aika paksu.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Näyttäis että tuo laakerin numerosarja 22190 on tuo laakerin numero ja tuo 1 perässä tarkoittaa standardia. Yleensä nuo kaulat hiotaan "piikin" verran pienemmäksi, jos on tarvetta, eli seuraava laakeri koko olisi 22190 2 ja jos kaula on hiottu kahteen kertaan ollaan jo 0,5 mm alamitassa, niin silloin laakeri on 22910 3, Lainaa jostain elektroonista satkun tarkkaa tönäriä, sillä näkee jo varmistaa, että onko tuo kaula standardi halkasijoinen, vai onko hiottu tuon 0,25 mm alle. Tuo laakeri kyllä viittaisi standardi kokoon. Tietääkö kukaan mikä tuo standardi kaulan halkisija on? (Ei kannata kallista mikrometriä ostaa yhden mittauksen takia, lainaa jostakin...koulusta...autokorjaamosta).
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
putkimies2 kirjoitti:Albinilla on näppärä verkkokauppa varaosille! Myyjä soitteli vielä yksi ilta j akävi läpi tilauksen kanssani. Pienten pajojen asiakaspalvelu voi joskus olla hämmästyttävää!
Jep. Tilasin ko firmasta albin vega purkkariini pari ilmaventtiiliä ja potkuriin sinkit. unohti ekana paketista tuon sinkin ja kun laitoin viestiä niin pahoitteli virhettä ja pisti sinkin pikapostina tulemaan.
On hyvä palvelu, suosittelen!
tuolla n myös osia volvoloihinkin
http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html