"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 08 Maalis 2009 20:56

Veli-Matti kirjoitti:Vaikka ME olisikin potkurivetoisilla se 180 niin 130-140 nopeus on siitä niin kaukana että sen saavuttaminen ei ole kovin vaikeaa kunhan on vähän edellytyksiä hommaan. 135km/h on "vain" 75% Elwoodin ME:stä...
Eikös se Seliökin painele kisoissa jotakin 200-220km/h vauhteja ja käsittääkseni Merkun perässä on potkuri...

No leikki leikkinä ;-)
No joo, olen vain tottunut että vesillä nopeudet ilmoitetaan solmiuna... tai kiloina.. Jenkit käyttävät mailejaan joka paikassa, 2004 on ajettu 220.493 mph (Miss Budweiser) se tekee n.190 solmua.. siis yli 350km/h, mukava vauhti rataveneellä.. :-)

No tämä tästä aiheesta, keskitytään summalaisen seikkailuihin pohjoisessa.. ;-)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Maalis 2009 20:59

Nopeus kiloina????
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 09 Maalis 2009 21:02

Veli-Matti kirjoitti:Nopeus kiloina????
Wanhoina hyvinä aikoina kun kesätkin oli aurinkoisia ja elekronikka ei ollut vielä vallannut veneitä, niin nopeammissa veneissä käytettiin painelokia. Esimerkiksi 45 solmun paineloki oli 2,5 kp/cm2 (tutummin 2,5 kilon) mittari johon on tehty sopiva asteikko.


Näistä eri yksiköistä tulikin mieleen..
Oltiin taas kerran testaamassa kaverin kisakalustoa ja tuulta oli hieman liikaa, ettei auttanut muu kuin ajella rantaväylillä. Siellä oli yksi pätkä jossa on kapea silta ja pitkäpätkä nopeusrajoitus aluetta, olisiko ollut 6 tai 9 km/h? no ei sen väliä, tultiin takaisin päin sen verran kun kalusto kulki siihen sillalle ja kaveri tipautti vauhdin pois, köröteltiin siinä sitten sillan alta.. Tuskin olisi poliisin puhuttelusta selvitty selityksellä että meidän nopeusmittari näytti vain vähän yli 4... ;-)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Maalis 2009 22:01

Juu, se oli sitä aikaa kun trimmilevytkin pelasivat vesipaineella.. ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Maalis 2009 22:14

Virittelin juuri ison Kota-kiukaan katerdraaliin ja ladoin 2,5 laatikollista UUSIA kiuaskiviä siihen. Vaimon ketaleella oli jotakin valittamista siiheen tyyliin "...joopa joo ja sisälläkin kivet rapautuu, oisit tuonut sinnekin uudet kivet... blaa,bla,a blaa...."

Täytyi suoraselkäisesti tunnustaa että eipä käynyt mielessäkään kun nyt on vähän isommat ja tärkeämmät rojektit menossa... ;-)

Lupasin huomenna ihan vasiten hakea saunaan uudet kivet ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11 Maalis 2009 22:45

Tarviikos niitä kiuaskiviä alvariiinsa vaihtaa??

Meillä vaihdettiin uudet kivet kun vaihtui Kotakin 30 vuoden palveluksen jälkeen. Uudet kivet tuli kaupanpäälle, niin tehtiin vanhoista musta kummeli pihalle. Ovat siinä kunnes sade on putsannut, ja ne voi heittää takaisin kiukaalle.
Vanhat kivet on muuten sikäli "luomua" että muuan sukulainen kajautti ne irti peruskalliosta vuonna 1920 vääntämällä merimiinasta hohtimilla sytytinsarven poikki. 75 Kiloa trotyyliä tekee rantakalliosta aika paljon kiuaskiviä. Nättejä 10x10x10 cm kuutioita.
Sukulainen siinä tosin lopetti saunomiset ja muut maalliset touhut.

Kota on hyvä kiuas, telttasaunaako sinne katedraaliin aiot?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Maalis 2009 22:50

No, on siinä teidän suvulla sitten kiuaskiviä hamaan tulevaisuuteen ;-)

Ajattelin pitää kiukaalla semmoista pientä peruslämpöä katedraalissa jos sattuu tulemaan pakkaset. Liimatessa vetäisen peitteen veneen reunojen yli ja laitan puhaltimen tai kaksi sisälle yön yli.

Oliko tuo miina muuten karkulainen?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11 Maalis 2009 23:01

Karkulainenhan se miina oli ollut.

Perimätiedon mukaan ne oli veljekset kun sen löysi saarenrannasta soutureissulla, eikä ne siihen aikaan niin tietoisia ollet mikä pallo se voisi olla. Siispä ei muuta kun työkaluja mukaan ja katsomaan mitä se on syönyt, ja loppu olikin sitten nopea mutta kuuluva.

Mutta tosiaan, meille ei tarvi aikoihin ostaa kiuaskiviä, siellä piisaa kyllä...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Maalis 2009 08:56

Tuli työkohteen lattioiden hionnan&lakkauksen takia pari pansuunipäivää joten ei muuta kuin katedraaliin hartaana jatkamaan...
Sen verran tuo kiuas jaksaa lämmittää että ulkona on -5 ja kiukaattomassa päässä telttaa hartioiden korkaudella nollassa eli ajaa asiansa. Nollakelissä kiukaan varassa uskaltaa todennäköisesti tehdä liimauksiakin mutta se pitää kyllä ensin mittaamalla varmistaa.
Ja sitten yöllä puolentoista tunnin välein kello soimaan että ei perhana pitää mennä taas lisäämään puita kiukaaseen ... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Maalis 2009 09:18

Laita varoituslappu kiukaan päälle varuiksi, ettet yöllä unenpöppörössä
rupea löylyjä heittelemään...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Maalis 2009 11:43

;-)

Veneen kansilla värkätessä piti heittää jo takki ja villapuserokin pois ja tehdä hommia aluspaitasillaan. Jos vielä laittaisi puhaltimen kierrättämään ilmaa vaakatasossa niin niin katedraali olisi kuin lämmin kuin lintukoto.

Jospa huomenissa saisi jonkun sen verran auttamaan että sovittelisi hytin alimmaisen lautaparin paikoilleen. Tahtoo ilman Pylykkäsen välikäsiä käydä kädet vähiin 8m laudan kanssa. Loppujen kanssa sitten pärjääkin yksinään.

Jätin etu- ja takalaipiot paikoilleen ja meinaan käyttää niitä "mallikaarina" kun kursin lautoja kiinni toisiinsa
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Maalis 2009 21:33

http://kuvablogi.com/nayta/1779911/

Kansista tulee sitten tämän väriset ja katoista hiukan vaaleammat.
Kusilaitukanteen on vedetty yksi kerros verstaan hyllystä löytynyttä peessiä Unica alkydimaalia (pitäisi soveltua kusilaidulle oikein hyvin) ja seuraavaksi teipataan karhennusalueet sekä niihin taas Unicaa ja kostean maalin päälle jotain hiekantapaista ja lopuksi 1-2 kerrosta maalia päälle.
Hyttien katot tulevat sitten vaaleammaksi sävytetyllä celcoatilla.


Mikähän tuohon karhennusten tekemiseen olisi näppärin tavara?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 12 Maalis 2009 21:38

mä on sekoittanut joko hiekkapuhallus hiekka tai lasi kuulaa suoraan maalin sekaan
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Maalis 2009 23:48

Olen minäkin joskus hiekalla tehnyt karhennuksia mutta jotenkin kaipaisi siistimimpää (eli ei niin terävää) materiaalia maalikerrosten väliin.
Sokeria?

Tuo kannen maalaus on näillä näkymin vain väliaikainen ratkaisu ja joskus tulevaisuudessa kun sattuu löytymään sopiva erä tiikkia teen siitä kansirimoituksen ja jätän sen sitten ilman mitään pintakäsittelyä harmaantumaan - pitää taatusti töppösen alla ja on miellyttävä paljaalle jalalle.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 13 Maalis 2009 07:08

Meinaatko ottaa sen lasikuidun sen tiikkikannen alta sitten pois, vai jätätkö sinne alle? Itsellä meinaan vähä sama juttu, tiikkikantta tekisi mieli. Ja kansi on lasikuidutettu..
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Vastaa Viestiin