Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
-
Kuulapää Wiku
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 08 Helmi 2009 13:32
Moottri on tarkoitus laittaa käymään taas yli 15v tauon jälkeen, ne yli 15v vuotta, jolloin kone on seisonut, se on ollut katoksessa ulkona. Tästä johtuen vesijäähfytetty äänenvaimennin on haljennut, kun sinne on unohtunut vesi sisälle.
Nyt ajattelin sitten laittaa linkin tänne, josta voipi seurata korjausta. Koneessa ei juuri muuta korjattavaa ole kuin haljennut äänenvaimennin, ja muutama voiteluputki. Niiden lisäksi kone maalataan.
http://kuvablogi.com/blog/20990/1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Saat suuremman kuvan klikkamaalla sitä.
Hundested Marine Engine
Tyyppi: DD/E/L
Teho: 115hv/400rpm
Iskutilavuus: 40 litraa
Työtapa: 2-tahtinen semidiesel moottori
Paino: 4.3tn
Vuosimalli: 1974
Valmistettu Tanskassa

Viimeksi muokannut
Kuulapää Wiku, 11 Elo 2010 21:48. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
-
Kuulapää Wiku
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 08 Helmi 2009 13:56
Ensimmäiset kuvat nyt lisätty. Kuvia mm. kiertokangen alapään laakerista ja vesipumpun rasvaprässeistä.
-
Ande
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Viesti
Kirjoittaja Ande » 08 Helmi 2009 21:56
On se vaan perkuleen komian kokonen möykky!

E mare libertas
-
hb-77
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
- Paikkakunta: porvoo
Viesti
Kirjoittaja hb-77 » 08 Helmi 2009 22:10
melkein menee naama solmuun kateudesta :O)
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
-
Kuulapää Wiku
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 11 Helmi 2009 14:50
Tänään lisätty muutama uusi kuva, mm. männästä, ja koneen takapäästä.
Männänpäästä en saanut kuvaa, kun ulkona on pakkasta, niin ei kone pyöri mihenkään.
Klikkaamalla kuvia ne muuttuvat suuremmiksi.
-
Kuulapää Wiku
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 12 Helmi 2009 20:10
Tänään taas tehty vähän hommia. Kampikammion luukut tuli irrotettua, ja pohjamaalattua. Samalla nappasin tietysti pari kuvaa.

-
TapsaR
- Viestit: 60
- Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19
Viesti
Kirjoittaja TapsaR » 17 Helmi 2009 20:40
Se keskimmäinen kampiakselin vierintälaakeri saattaa olla sellainen jossa sisäkehä on kampiakselin pinta ja ulkokehä lohkon pinta ja näiden välissä irto rullat/kuulat.
Tällainen toteutus on ainakin olympia PA:n kiertokangissa, missä kangen alapäät aukeaa normaalisti eli rullat saa pois kun avaa kangen alapään ja vierintäpintoina on kampiakseli sekä kiertokangen silmä.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.
-
Kuulapää Wiku
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 19 Helmi 2009 18:33
En oikein usko tuohon, kun yhestä luukusta kuitenkin näkee, että laakerilla on irrallinen kehä.
Tänään tuli taas 1.5h aikaa vietettyä vaseliinilaatikon äärellä. Eli vannasputken talinauhapoksin osia putsailin. Laatikossa oli vielä kaikenlisäksi muitakin osia, joten kiva oli putsailla. Englannin kielisen manuaalinkin Tanskan pojat lähettivät. Samoin Assalun lähetti lubrikaattorin manuaalin. Tuo talinauhapoksi vaan vähän ihmetyttää, kun siinä on vielä lisäksi muutama kumirinkula tiivistämässä. En nyt oikeen osaa seittää taas vaihteeksi. No nappaan muutan kuvan itse härpäkkeestä, joten saatte viisat miehet pällistellä silmänne kipeiksi. Samalla voisin vielä napata kuvan manuaalin poksikuvasta.
-
linkoville
- Viestit: 97
- Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
- Paikkakunta: INKOO
Viesti
Kirjoittaja linkoville » 20 Helmi 2009 12:00
Mikä tämä kone on sitten mallillataan ja tehoiltaan ja tieteskin missä tämä on ollut käytössä
-
Kuulapää Wiku
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 20 Helmi 2009 12:11
No annetaan ne sitten vielä tähänkin:
Hundested Marine Engine
Tyyppi: DD/E/L
Teho: 115hv/400rpm
Iskutilavuus: 40 litraa
Työtapa: 2-tahtinen semidiesel moottori
Paino: 4.3tn
Vuosimalli: 1974
Valmistettu Tanskassa
Ollut n. 12m pitkässä lohen kalastusveneessä. Aluksella kalastettu Itämerellä. Alus romutettu 90-luvun alussa. Moottori on peruskorjattu muutama vuosi ennen romutusta.
-
linkoville
- Viestit: 97
- Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
- Paikkakunta: INKOO
Viesti
Kirjoittaja linkoville » 20 Helmi 2009 12:19
hienon näköinen ja kuuloinen mutta onko tulossa johonkin ajoon
kuulostaa kylla tehot aikas pieneltä noihin muihin arvoihin verrattuna
-
Kuulapää Wiku
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 20 Helmi 2009 12:30
.Tehothan näissä "modernimmissa" hehkukuulakoneissa ovat pieiä, painoon verrattuna. Johtuu lähinnä siitä, että puristuspaineet on alhaiset. Näitä oli vielä 80-luvulla paljon ammattikäytössä, hyvä puoli näissä oli se, että polttoaineen laadusta ei käytännössä tarvitse välittää tuon taivaallista, kunhan siinä ei vaan ole mitään roskia.
Lähinnä pientä näytösluontoista koekäyttöä on tarkoitus thedä. Koneelle tehdään traktorivetoinen lavetti, jonka päällä kone sitten on. VArmaan jossain moottoripäivillä käydään konetta käyttämässä ym.. Haaveena on, että tuo joskus olisi ihan oikeassa veneessä.
-
Kuulapää Wiku
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 20 Helmi 2009 21:47
Maalasin muutamat pahasti ruostuneet vanhat kiintoavaimet Rostex ruosteenestomaalilla, enpä ole ennen tällaista kokeillut. Katsotaan nyt sitten, kuinka kauan nuo kiintoavaimet pysyy iskussa. Hyvän näköset niistä ainakin tulee, leukojen kohdalle laitan vain yhden kerroksen, muualle kaksi.
Kuvassa näkyvät kohdat ilman maalia ovat paikkoja, joista pidin kiinni.

Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
RistoA
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja RistoA » 20 Helmi 2009 22:27
Pistäpä tuon perään joku agregaatti ja tee sähköä vaikka nakkikiskan rasvakeittimien jäteöljystä.
Ekoteko
Risto