Viilun kiinnittäminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Esko
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Joulu 2006 16:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Finfoam

Viesti Kirjoittaja Esko » 19 Tammi 2009 23:44

Tasaisen puristuksen sain pantuani lauta- ja vaneripalasten alle Finfoam-levyä. Levynpalaset jakoivat puristuksen varsin tasaisesti vähän kaarevaankin pintaan.
Esko

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

viilun liimaus

Viesti Kirjoittaja palonte » 20 Tammi 2009 23:26

Moro

Mulla on menossa kokonaisen 17" veneen (kansi ja kyljet) viilutus.
Käytä tosiaan 1,5mm vähintään. Älä käytä mitään sellaista liimaa, joka luovuttaa ohennetta viiluun (vesi tms.), sillä viilu imee >turpoaa toispuoleisesti>käpristyy. Käpristymisen saa tietenkin estettyä puristuksella, mutta kuten totesit, on vaikeaa. Homma käy hienosti 2-komponenttisella polyuretaniliimalla (Kiilto PL250), joka on alunalkaen tarkoitettu laatoituksen. Itse tein tunnin keittotestin vanerilla samoin kokeilin öljykyllästyksen, liima pitää.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
asillanp
Viestit: 48
Liittynyt: 04 Tammi 2009 23:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asillanp » 21 Tammi 2009 07:28

Entäpä alipaine?
Jos on paljon viilutettavaa ja ilman painetta lähettyvillä, yksi vaihtoehto on alipaine. Käytän sitä päivittäin pääasiassa viilupuristeiden tekoon sekä lasi/hiilikuidun, kankaan ja mitä hullumien materiaalien laminoinnissa. Yleensä 4-16 mm paksuka viilu puristeita.. Jos on tuo ilmanpaine jo valmiina, tarvitaan lisäksi muovia, letkua ja ohivirtauspumppu/aliapiepumppu kokoa tulitikkurasia tai kasi. Puristuslujuus on noin 0,9kg max neliösentille, joka varmsti riittää. Toinen vaihtoehto alipaineen tuottamiselle on varsineinen alipaine pumppu esim.tyhjästä navetasta tai feston imuri. Festo siksi, että se on testattu pitkässä käytössä ilman rikkoontumista.
Arto Sillanpää

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 21 Tammi 2009 08:27

Onko alipaineliimauksesta (puristuksesta) tarkempaa työselostetta saatavilla?

Avatar
asillanp
Viestit: 48
Liittynyt: 04 Tammi 2009 23:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asillanp » 21 Tammi 2009 12:25

Ehkäpä guuglella löytyisi. En ole kokeillut.

Tuo menetelmä on kuitenkin laajasti käytettyä, eikä mitään uutta. Esim. veneteollisuus, asuntovaunu, f1-autot ja yleensä komposiitti rakenteiden kanssa tekemisissä olevat tahot.
Kyllä tähän laitteistoomme voi käydä tutustumassa paikanpäällä Helsingissä, niin saisi ehkä paremmin tuntumaa asiaan.
Arto Sillanpää

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 21 Tammi 2009 14:08

msalmi1 kirjoitti:Onko alipaineliimauksesta (puristuksesta) tarkempaa työselostetta saatavilla?
Juutuupista löytyy hyviä videoita liittyen viilutukseen ja alipainepuristukseen. Tässä yksi: http://www.youtube.com/watch?v=g5c2pn-e ... re=related

Myydänkö muuten tuollaisia alipainepusseja Suomessa ja ovatko minkä hintaisia?
Ilkka

Avatar
asillanp
Viestit: 48
Liittynyt: 04 Tammi 2009 23:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asillanp » 21 Tammi 2009 15:02

Eietääkseni ei myydä, mutta en ole niin aktiivinenkaan ollut asian suhteen. Teetämme mittailaukskena pussit. Hinta on suhteellinen ja meille tärkeää on esim. kestävyys ja jousto ominaisuudet sekä jotain muuta pieentä. Käytämme yksittäistapauksissa suihkuverjoaja, paksuja pvc- kalvoja ja jotian avaruusmuovia tilanteista riippuen. Venehommissa itse kokeilisin suihkuverjoaja, paksuja pvc- kalvoja, koska ne kestävät yksittäisiä imppauksia ja ovat edullisia.
Arto Sillanpää

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21

Re: viilun liimaus

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 21 Tammi 2009 16:34

palonte kirjoitti:Moro

Mulla on menossa kokonaisen 17" veneen (kansi ja kyljet) viilutus.
Käytä tosiaan 1,5mm vähintään. Älä käytä mitään sellaista liimaa, joka luovuttaa ohennetta viiluun (vesi tms.), sillä viilu imee >turpoaa toispuoleisesti>käpristyy. Käpristymisen saa tietenkin estettyä puristuksella, mutta kuten totesit, on vaikeaa. Homma käy hienosti 2-komponenttisella polyuretaniliimalla (Kiilto PL250), joka on alunalkaen tarkoitettu laatoituksen. Itse tein tunnin keittotestin vanerilla samoin kokeilin öljykyllästyksen, liima pitää.

Liimaatko siis ilman puristusta tuolla liimalla?

Alipainejuttu on varmaankin toimiva mutta näin äkkiseltään ajatellen aikamoinen näprääminen vakuumien kanssa kun veneen koko sisähytin pinnat pitäisi lyödä vakuumiin... milläs ne suihkuverhot siellä saisi tiiviiksi? -otetaan nyt vaikka esimerkiksi sisäkatto jossa on kattopalkitkin joita ei viiluteta...


Enpä tiedä, -jos mitään helpompaa konstia ei löydy (verrattuna 100 000 yksittäiseen erimuotoiseen vaneripalaan), saatan päätyä tylsästi pelkkään maalaamiseen.

Avatar
asillanp
Viestit: 48
Liittynyt: 04 Tammi 2009 23:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asillanp » 21 Tammi 2009 18:04

"kun veneen koko sisähytin pinnat pitäisi lyödä vakuumiin..."
Ehkä voisi niinkin tehdä, mutta silloin menee todennäköisesti jotian veneestä pahasti rikki. 900g neliösentille eikä mitään vastinetta...

Tämä alipaine on yksi vaihtoehto muiden rinnalla. Ja sen hyväpuoli on se, että viilu saadaan joka paikasta kiinni alustassaan. Viilu ei siis "soi" joka kertoo siitä että, viilu on irti ja lakkausta tehtäessä saattaa viilu vetää kuprulle ja irvistellä.

Esim. haluan viiluttaa kaarevaan pintaan kooltaan 1800/800 uuden viilun. Aienpi pita toimii muottina tai vastineena miten sen nyt haluaakaan sanoa, mutta se toimii ns. alipainepussin toisena pitana!! Muovikalvo tulee olla hiema suurenmpi kuin viillutettava alue. Muovikalvo kiinnitetään ilmaa läpäisemättömälä teipillä laminoitavaan pintaan siten, että varsinainen liimattava viilu saadaan sioitettua haluttuun paikkaan. Kalvo jätetään teippaamatta kauttaaltaan kiinni, että viilu saadaan paikoilleen. Viiluhan käpertyy nopeasti liiman saatuaan liimaa pintaansa pintajännityksen (turpoamisen) johdosta, mutta tämän voi estää suikuttamalla hieman vettä toiselle puolelle viilua. Tai levitetään liima tuohon uudelleen laminoitavaan pintaan, niin voipi mennä helpommin... Kun viilu on liiman kanssa paikallaan, suljetaan teipillä loput ns. pussin saumat kiinni ja imu päälle. Tilanteesta riippuen käytetään esim. 1-2 millin pvc kalvoa, kovalevyä tai muuta muovikalvoa tukevoittavaa materiaalia viilun ja muovikalvon nälissä. Tämä lisää hieman painetta ja varmistaa paremman lopputuloksen.
Arto Sillanpää

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Liimausta ilman puristusta

Viesti Kirjoittaja palonte » 23 Tammi 2009 09:42

Noniin nyt keskustelussa on käyty ympyrä täyteen ja palattu alkusyihin. Kyllä liimaus tällaisella laattaliimalla tai muulla vastaavalla paksulla ja suuren sitkon omaavalla liimalla käy ilman minkäänlaista puristusta lähes vaikka ylösalaisin. Itse päädyin tosiaan Kiillon PL 250:een, joka kiillon asiakaspalvelun mukaan on muuten samaa kuin Kiillon "slim", joka puolestaan on tarkoitettu sauvaparkettien tekoon. Slim on notkeampaa, eikä siten omaa yhtä hyvää sitkoa märkävaiheessa. PL 250 vaatii tarkan seossuhteen (=talousvaaka). Toimii viileässä tallissa (+10) kunhan itse aineet on säilytetty huoneenlämmössä (tällöin tosin kovettuminen vie useita tunteja). Työmenetelmä on seuraava: valmiiksi leikattu/muotoiltu viilu, jolla merkitään alustaan liiman levitysalue>levitetään liima tiuhahampaisella kammalla > asetetaan viilu ja puristellaan/hierotaan "hanskalla" viilu kiinni.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Tammi 2009 10:34

Viilutuksessa ulkotiloihin on se ongelma että jos viilun ja rungon välii jää pienikin ilmatasku niin lakan pysyminen sen päällä on aika heikkoa jos pinnoitusta ei suorita esim. epoksilla.
Ylipäänsä mielestäni viilutusta kannattaa välttää viimeiseen asti - se on korvikehommeliksi tarkoitettu jo työmenetelmää kehitettäessä. Mutta joskus joutuu viiluttamaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 23 Tammi 2009 11:17

Joo kyselin tosiaankin Kiillolta suoraan asiaa ja sain vastaukseksi ettei kannata käyttää ainakaan kontaktiliimaa. Liimattua kai saa ilman ongelmiakin mutta kun mitään pysyvyyttä ei Kiillon edustaja luvannut,-veneessähän sen pitäisi kestää mielestäni ainakin nyt vähintään 15-20 vuotta suurta kosteusolojen vaihtelua ja lämpötilaerojakin aina hyytävästä pakkasesta +25 asteen lämpöön.

Kysynkin siis onko tuo Kiilto pl 250 kontaktiliima? Ja jos on, niin löytyykö kokemuksia liimauksen pitävyydestä/iästä?

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Viesti Kirjoittaja palonte » 23 Tammi 2009 11:32

Eipä ole kontaktiliima. Tutuin vertaukohde olisi perinteinen sikaflex. Eli märkänä tarttuu ja sotkee kaiken, eli tarttuu pienestäkin kosketuksesta, mutta ei niinkuin kontaktiliima, vaan kappalatta voi vielä siirrellä ja "justeerata" kohdalleen. Liiman iästä en osaa sanoa, mutta kuten pitävyydestä jo aiemmin mainitsinkin, että kesti keittotestin (1h) sekä öljyupotuksen (2vrk). Ilmataskuista olen samaa mieltä, niitä ei saa jäädä, mutta eipä niitä kyllä jääkään kun käyttää tiheää liimakampaa ja puristelee liitoksen kunnolla. Kovin käyriin pintoihin joutuu käyttämään apukeinoja. Itse jouduin veneen perän kaarroksissa teippaamaan viiluja roudarinteipillä kovettumisen ajaksi, ne kun ponnisti itsensä vartissa irti. Liiman avoin aika on 90min normaalilämmössä, kylmemmässä kauemmin. Sisäkattoihin en kyllä käyttäisi, eikös valkoinen maali muutenkin tekisi tiloista avarammat. Itse meinaan pinnan käsitellä owalla, siitä kun jo aiemmat positiiviset kokemukset. Puusepät ei varmaankaan paljon viilulle perusta, mutta vanerin kanssa oikein kiva tapa saada "aitoa" pintaa.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Tammi 2009 12:17

Tämmöinen tyhjiöpumppu olisi "alipaineliimaajalle" tarjolla asevelihintaan.
Pumppu on kylmälaiteasennuksissa käytettävä VacuumPumppu jolla kylmäputkistot saatetaan tyhjiöön kosteuden poistamiseksi putkistoista ennen kylmäainetäytöstä.
Tehoja saattaa olla liikaa näitä "suihkuverhoja" ajatellen joten tulisi varustaa alipainemittarilla jotta osaa kääntää venttiilin kiinni ennenkuin "verhot repee"...


Kuva
Viimeksi muokannut Notreal, 25 Tammi 2009 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

itsensä työllistäminen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Tammi 2009 17:38

Sama vika Rahikaisella työn ja korjattavan suhteen.
Donna 28

Vastaa Viestiin