Vannasputken lävistyksen tiivistys

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
JOPE
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Loka 2004 09:44
Paikkakunta: Haukipudas

Vannasputken lävistyksen tiivistys

Viesti Kirjoittaja JOPE » 01 Loka 2004 09:56

Kokeilin uutta 9,5 m puupaattiani. Muuten se pelasi hienosti, mutta miten lävistäisin uuden puupaattini vannasputken ja puukölin välin? Sieltä vuotaa vettä aika runsaasti eikä näytä turpoavankaan umpeen. Potkurin päästä on reikä kitattu sikaflexillä. Sisäpuolella lävistysreikä on hankalan pitkän mallinen, koska vannasputki on pienessä kulmassa köliin nähden. Reiän yli menee lisäksi kovakaari, joka haittaa kittaamista. Onko olemassa joku turvallinen tiivistävä aine, jota vois valuttaa kölireiän sisään vannasputken ympärille?

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 01 Loka 2004 10:06

Vannasputkia on valettu kiinni mm. piellä, parafiinilla tai jollain muulla vastaavalla vahalla. Pelkkä lyhyt kittaus ei ole järin hyvä, koska pahimmillaan vannasputken päät on kitattu umpeen ja välissä putken ja puun välissä velloo sisään vuotanut vesi ympäri vuoden.

Joku lämmitettävä vahantyyppinen aine on siitä kivaa että putken saa sitten myöhemmin poiskin kun kuumentaa putken päätä reilusti liekillä. Vaha sulaa uudestaan ja antaa perään jolloin röörin saa vedettyä pois.

Pekka

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 01 Loka 2004 13:14

Täältä http://www.gartsideboats.com/sterntubes.php löytyy muuten ohjeet vannasputken tekemiseksi lasikuitu/epoksimenetelmällä.
Samalla sivustolla on paljon muutakin kiinnostavaa.

Hannu

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Re: Vannasputken lävistyksen tiivistys

Viesti Kirjoittaja Saima » 02 Loka 2004 21:25

JOPE kirjoitti:Onko olemassa joku turvallinen tiivistävä aine, jota vois valuttaa kölireiän sisään vannasputken ympärille?
Tein tuon homman juuri ja varmaankin olisin ostanut mehiläisvahaa tai parafiiniä tuohon, jos veneen vanhaa pikeä ei olisi ollut jäljellä. (Sitä ohensin pellavaöljyllä.)

Kumpaakin ainetta löytää haulla netistä, myydään kynttiläntekijöille ja on siten puhdasta. Sulamislämpö on muistaakseni noin 60 astetta.

Sikaflexiin on syytä tehdä reikä ja varata siihen sopiva tappi valmiiksi. Lämmittää aine riittävän kuumaksi, ettei se jähmety matkalla ja vieläpä tunkata vene mahdollisimman pystyyn.

Kaataa sisään ja toinen ulkopuolella laittaa tapin paikoilleen kun aine valuu ulos. En tiedä olisko reikä takana välttämätön, koska sen sulkemisen jälkeen ilmaa pulputti vielä kauan kaatopäästä ennen jähmettymistään. Se vain helpotti kun varmasti tiesi että piki meni perille asti. Sisäpäässä on puinen pikilaatikko, mihin pien laatamista jatkettiin, kunnes koko vannasputki oli näkymättömissä.

Elikkä siihen hankalan mallisen kolon ympärille voisi olla hyvä rakentaa tiivis 'pikilaatikko', yhtä korkea kuin pohjatukit (vai miksi niitä sanotaan). Itse asiassa, tarvitaan vain kaksi laudanpätkää veneen pituussuuntaan sovitettuna poikittaisten kölitukkien väliin.
Manner

Avatar
Isolde
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Tammi 2008 18:02
Paikkakunta: Merimasku

vannasputken tiivistys

Viesti Kirjoittaja Isolde » 17 Touko 2009 23:17

Irroitin vanhan kahden tuuman rautaisen vannasputken joka oli ollut paikkassaan 70 vuotta.
Porasin putken puhtaaksi ja uusi putki on paikallaan mutta tiiviistys tekemättä. Mietin millä sen tekisin. Sika-asennuksen 'lopullisuutta' vierastan.

Jos pikeä laitetaan niin paljonko sitä on hyvä ohentaan pellavaöljyllä tai muilla aineilla? Muistan lukeneeni foorumilta joitain reseptejä mutta tähän hätään en niitä löytänyt. Kattohuovan alle laitettavaa vanhaa pikeä löytyy vajasta - onko piessä ja piessä eroja?

Putki on 140 cm kanavassa.

Onko jollain kokemusta mehiläisvanhan tai ruotsalaisen Ettanin (lienee sitä tervalla jatkettuna) pitkäaikaisesta käytöstä tässä tarkoituksessa?

yt I

Avatar
veehoo
Viestit: 51
Liittynyt: 13 Kesä 2003 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vannasputken lävistyksen tiivistys

Viesti Kirjoittaja veehoo » 29 Huhti 2011 15:49

Nostan tämän vanhan keskustelun esille, kun itselleni tuli yllättäen tarvetta tiivistää vannasputken läpivienti (lähti koko putki mokoma pyörimään, kun yritin kiertää auki perälaakeria, joka ei ollutkaan irrotettavaa mallia :P ). Itse vannasputki lähti siististi ja helposti irti ja puuaines reiän ympärillä oli hyvässä kunnossa. Putken ympärillä oli tiivisteenä jotain liitukitin tapaista ainetta, joka vielä osittain oli elastista, mutta osittain muuttunut "pölyksi". Perälaakerin ja vannasputken liitoskohtaan oli kietaistu muutama kierros jotain rivettä ja perälaakerin ja puun välissä oli lisäksi jotain punaista kumimaista massaa. Luultavasti on ihan veistämöllä vuonna 1981 tehty tiivistys.

Mitenkähän tuo kannattasi tiivistää? Vanhassa - sinänsä hyvin toimineessa ratkaisussa - mietityttäää tuo liitukitti. Miten se oikein saadaan tasaisesti putken ympärille, kun sitä ei voi valuttaa sisäpuolelta kuten pikeä, parafiinia tai mehiläisvahaa. Mitään pikiboksia (vai miksikä sitä nyt kutsutaan) ei tuossa ole. Ruuttaanko reiän täyteen liitukittiä, työnnän putken perään ja toivon parasta? :))
Simppu, pikkupellinkiläinen vm. 81

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03 Touko 2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vannasputken lävistyksen tiivistys

Viesti Kirjoittaja eklu » 29 Huhti 2011 17:46

Muistan 80 luvun alusta kun entinen veistonopettaja rakensi koko veneen, tais olla 36 jalkanen niin se valoi sen muutamasta yläpuolelle poratusta reijästä suksitervalla ja lämpötoho puhalsi putken läpi niin kauan että tuli läpi. Mies on kuollut mutta vene kelluu vieläkin ja tuskin vuotaa mistään, sileäsaumanen ja Helmi oli nimi silloin jos joku Vaasalainen Hannun veneen tuntee.

Vastaa Viestiin