Kokemusta Albin O-22? Kolisee...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Kokemusta Albin O-22? Kolisee...

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 04 Elo 2008 11:12

Tuossa ääninäyte. Taitaa olla sesonki ohi ja koneen irroitus edessä vai onko raadilla parempaa ohjeistusta? :)


http://sitruuna.unk.fi/gallery/users/Pu ... 5.mp4.html
Fiskari

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 08 Elo 2008 16:26

Ei kukaan?
Fiskari

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 08 Elo 2008 17:24

en oikeen erottanu kolinaa,mutta jos käyntiääni joka kierroksella pitää kovan kolahduksen/tömäyksen on runkolaakerit tien päässä,vähän hennompi ääni voi olla kampilaakerit,vai oliko kyse jostain muusta sivuäänestä kenties?

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 08 Elo 2008 22:51

jerkkuli kirjoitti:en oikeen erottanu kolinaa,mutta jos käyntiääni joka kierroksella pitää kovan kolahduksen/tömäyksen on runkolaakerit tien päässä,vähän hennompi ääni voi olla kampilaakerit,vai oliko kyse jostain muusta sivuäänestä kenties?
Ääni kuuluu oikeastaan vain kovemilla (heh..) kierroksilla ja rasitettuna. Eli laiturissa en saa ääntä aikaiseksi mutta kyllä sitten on ajaa.
Huomasin öljyä olevan mittatikun yläviivan yläpuolella joten aloitan öljyn vähentämisellä. Tuskin on siitä kiinni mutta toimenpiteenä "hieman" pienempi kuin koneen avaaminen.. :)
Fiskari

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 08 Marras 2008 20:11

Koneen irroitus aloitettu mutta yksi pulteista jolla kone kiinni veneen rungossa kenkkuilee.
Pultti on pystysuorassa pedin läpi niin että kanta on alhaalla ja mutteri ylhäällä. Kolme muttereista irtosi kiltiisti mutta neljännessä pyörii pultti mukana eikä alle pääse edes sormella, saati millään työkalulla :/
Mutterin yläpuolella on ehkä 4mm kierrettä.
Temppuvihjeitä? Pultin päähän rautasahalla lovi ja ruuvarilla kiinni vai mitä?
Fiskari

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 08 Marras 2008 23:42

jos saat uuden pultin vaihdettua helposti niin rälläköi se mutteri pois...

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 09 Marras 2008 14:08

Onhan niitä sellaisia mutterinhalkaisutyökaluja joilla saa mutterin halki melko helposti-esim bilikan mutterinsärkijä tuoteno 191243 .

Matti

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 10 Marras 2008 00:35

matti kirjoitti:Onhan niitä sellaisia mutterinhalkaisutyökaluja joilla saa mutterin halki melko helposti-esim bilikan mutterinsärkijä tuoteno 191243 .

Matti
Tuo voiskin olla asiaa. Tosin tuotenro 191244 :) Kiitos!
Fiskari

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 25 Marras 2008 23:18

Tuossa rupesi kiila pyörimään kun piti myös toiselta puolelta halkaista. Jäi siis puolitiehen tuo homma mutta eiköhän se siitä! Vehje on Motonetistä ja maksoi alta 6e.

Kuva
Fiskari

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 27 Marras 2008 17:22

Tuossahan sulla on hyvä ja halpa työkalu, mutta laita sinne mutterin ja "lenkin" väliin jokin sopiva lisäpala niin olisi mutterilla tilaa haljeta.

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 22 Joulu 2008 21:51

Got ya! :D Nyt pitää vaan ruveta suunnittelemaan kuin tuon 140 kg mötikän saa pois kopista ja sitten tuolta korkeuksista (vene trailerin päällä maissa).

Kuva
Fiskari

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Viesti Kirjoittaja jorgo » 23 Joulu 2008 07:44

Hienostihan se käy. Ei näiden vanhojen masiinoiden kulumavälykset voi olla kovin äänettömiä. Pidät vaan yksiasteöljyn (30) koneessa, etkä ryntäyttele ilman kuormaa etenkään kylmänä, niin voit ajella rauhallisin mielin. Ennen voimasta syntyi ääntä, nyt automoottoritkin vain pihisee!
Ota huomioon, että keskustelukumppanisi saattaa olla ainakin jossain määrin oikeassa.

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 24 Joulu 2008 00:59

jorgo kirjoitti:Hienostihan se käy. Ei näiden vanhojen masiinoiden kulumavälykset voi olla kovin äänettömiä. Pidät vaan yksiasteöljyn (30) koneessa, etkä ryntäyttele ilman kuormaa etenkään kylmänä, niin voit ajella rauhallisin mielin. Ennen voimasta syntyi ääntä, nyt automoottoritkin vain pihisee!
Tähän ilmaantui vaan kesän mittaan uusi kolina joka oli aika kovaa välillä.
Fiskari

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 03 Tammi 2009 21:00

Itse luulisin että ääni voisi kuulua kangen alapään laakerista mikä on kulumisen vuoksi väljistynyt. Voikohan noissa Albin koneissa kiristää laakereita?
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 08 Tammi 2009 15:40

Selviää kunhan saan koneen pöydälle! :)
Fiskari

Vastaa Viestiin