Yanmarin vesitilan kansi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Rami_V
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2008 20:36
Paikkakunta: Tampere

Yanmarin vesitilan kansi

Viesti Kirjoittaja Rami_V » 04 Tammi 2009 19:11

Tervehdys kaikille!

Ajattelin tuossa, kun muiden projekteja katselin, että pitäisiköhän itsekkin laittaa tänne vähän jotain...

Koneestani oli tuo otsikon mukainen vesitilan kansi päässyt edellisellä omistajalla jäätymään ja halkeamaan. Joten näppäränä kaverina ajattelin korjata sen.

Kuva
Tässä kansi irroitettuna

KuvaKuva
Vinkulla sopiva railo ja nikkelipuikolla 10-15mm palkoja päälle

No eihän siitä periaatteessa 100% pitävää tullut, niin ajattelin tehdä sitten täysin uuden...

KuvaKuva
Siinä sitten jäin töitten jälkeen hitsailemaan 12mm levystä aihiota mallin mukaan.

Pikku osiin hieman uutta maalia päälle
Kuva

Tälläinen siitä nyt sitten tuli... Mielestäni ihan hyvä.
Kuva
Kuva
Jos tuo sinkki näyttään oudolta, niin ei hätää, viereisen sinkitys firman kaveri valoi sen mulle samalla kun lisäsi sitä isoon pataan...
On meinaan takuulla puhdasta :)
Sorvarille vein pullon ja se pyöräytti ton tiiviste pinnan tauolla.

Meni vielä koneeseenkin paikoilleen heittämällä ja laturin hihnakin oli linjassa.
Kuva

Vielä kun raaputtelen noi ruoste paikat puhtaaksi ja paikka maalaan, niin koneesta tulee ihan siistin näköinen.
En tiedä kiinnostaako ketään tälläiset, mutta laitoinpahan kuitenkin tänne.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Tammi 2009 21:49

No hitto, siinähän se!
Ja sopii huomattavasti paremmin kuin sialle ottatukka ;.)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04 Tammi 2009 21:56

Tommosia projektikuvia on mukava katella, mutta mutta.
Ens kerralla kun tulee laturin maalaus eteen, älä anna vaimos enää valita väriä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Rami_V
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2008 20:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rami_V » 05 Tammi 2009 10:55

Onneksi se oli edellisen omistajan vaimon valitsema, jos olisi ollut oman vaimon, niin väri olisi ollut varmaan pinkki. :) Noh tosin se on 35A laturi ja siihen tulee isompi tilalle...

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 06 Tammi 2009 08:26

Jos oikein ymmärsin, teit kokonaan uuden osan tavallisesta teräksestä. Tuli vaan mieleen, tuleekohan siihen jotain "hylkimis"oireita, kun vastapuoli on valua. Kyllä sen luulisi silti kestävän niinkauan kun Yanmari kestää. Tuosta Yanmarista on sen verran todettava, että kyllä Japsi on osannut tehdä käypäsen koneen, mutta maalaus on heikko esitys. Itelläni on moottori(Yanmar 88) pois, vaihteiston vian takia, niin olen krapsuttanut kaikki irtoavan maalin pois, mistä vaan olen päässyt kraappimaan. Aion pestä moottorin liuottimella ja hakkaavalla painepesurilla ja sitten vielä jollain emäksisellä pesuaineella liuottimet pois. Paineilmalla ja lämpöpuhaltimella kuivaksi, aion maalata sen ensiksi Intershield 300 alumiinimaalilla ja sen jälkeen Yanmar sävytetyllä spray-maalilla moneen kertaan. Tuo Intershield istuu hyvin alumiinissa, kun kesti ajaa jäissä alumiiniveneellä, jonka pohja oli maalattu sillä.

Rami_V
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2008 20:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rami_V » 06 Tammi 2009 09:57

Ainut hylkimisreaktio mitä mietin tehdessäni tuota uutta kantta, oli se lämpötilanvaihtelu, eli kuinka paljon toinen materiaaleista elää enemmän lämpötilan heitellessä... Ratkaisuni oli porata 3/4:stä kiinnitys rei'ästä 0,5mm isommaksi ja käyttää tiivisteenä elastista tiivistemassaa. Ei ole pelkoa, että sylinteri halkeaa... Maalista sen verran, että se on ihan normaalia moottorimaalia ja olen melko varma, että sitä joutuu rapsuttelemaan ja lisäämään varmaankin joka vuosi, jos motivaatioo riittää...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Tammi 2009 10:31

Jos puhutaan "hylkimisreaktiosta" jonka aiheuttaa lämpölaajeneminen teräksen ja valuraudan välillä niin sillä olisi merkitystä jos kyseessä oli keskenään liikkuvat osat tai lämpötilavaihtelut useita satoja asteita.

Jos ajatellaan että lohkon ja ko. härpäkkeen toiminta-alue on vaikkapa 10-90 asteen välillä niin niiden keskinäinen ero lämpölaajenemisessa mahtanee sopia muutaman "satikan" tai korkeintaan "kympin" sisälle.
No joo, jos hiuksia ruvetaan halkomaan niin Suomen olosuhteissa pitäisi kait varautua -40 asteen säilytyslämpötilaan eli vaihteluväli on 130 astetta mutta ei sillä ole mitään käytännön merkitystä...

Siis kaikki on ok olettaen että lohkossa on nestettä aina sen käydessä ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Rami_V
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2008 20:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rami_V » 06 Tammi 2009 11:06

En minäkään usko, että mitään ongelmia tulee.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Tammi 2009 12:14

Ei tule, on muuten hemmetin nätisti tehty osa!

Tässä on semmoista asennetta mitä minä olen kaivannut - ei olla heti ensimmäiseksi rääkymässä apuun jotakin koneistamoa tai "ammattiauttajaa" vaan istutaan alas, sytytetään (siis vertauskuvallisesti) nortti ja otetaan järki käteen ja tehdään itse.

Onnistutaan tai ei onnistuta niin aina kuitenkin opitaan jotakin ihan omista tekemisistä.

Taloudellisesti järkevää - tuskin kovin monesti mutta tarvitseeko sen aina olla?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 06 Tammi 2009 13:35

Tohon lämpölaajenemiseen vielä, että jos tuossa olisi 100 asteen lämpötilamuutos ja Teknillisen taulukkokirjan mukaan valuraudan lämpölaajenemiskerroin on 0,0000105 astetta ja millimetriä kohti ja teräksen vastaava koneenrakennuksessa yleisesti käytetty luku 0,000012 niin voimalaitoskattiloita piirtäneenä lasken yksinkertaisesti että:
Sata astetta on kokonaislukuna 1
Pituusyksikkönä metri =1
ja laaj. kerroin silloin 1,2 teräkselle
Sadan asteen muutos tekisi metrin matkalla: 1 x 1 x 1,2 = 1,2 mm
Soveltaen tuota kaavaa tuohon moottoriin sadan asteen lämpötilamuutoksella jos laipan halkaisija on esimerkiksi 100mm (0,1 m):
1 x 0,1 m x (1,2-1.05) = 0,015 mm. Puolitoista sadasosaa.
Tuskin on merkitystä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Tammi 2009 20:27

Sen verran pitää kutenkin Rami_Veetä morkata että tiivistepinnan kanssa tuli pieni mutta vakava tyylirikko ;-)

Se OLISI PITÄNYT pukata isolla lattaviilalla suoraksi ja sen jälkeen sipaista hienomalla lattaviilalla ja viimeistellä lasilevynpäällä hiomatahnalla.

Todella pitkä miinus siitä ;-) ;-) ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Rami_V
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2008 20:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rami_V » 06 Tammi 2009 20:32

No anteeksi, anteeksi mitenpä olinkin noin ajattelematon... Hehehe
Olisi varmaan tullut huomattavasti parempi niin ;)

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 07 Tammi 2009 14:54

Lähinnä ajattelin noita syöpymisjuttuja, onko ruostuminen nopeampaa ja kummassa sitä enemmän esiintyy.

Rami_V
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2008 20:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rami_V » 07 Tammi 2009 15:47

Onneksi se naapuri firman äijä valoi mulle tota sinkkiä muutaman ylimääräisenkin tangon...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Tammi 2009 20:19

Kyllä se sinkki sieltä lähtee ensimmäisenä ja toisena sitten yanmarin sen rautakannen ympäriltä sillä se on tunnetusti aika herkkä syöpymään.

Yanmarinin valurautaseos on kokemukseni mukaan sekä oikeiden ammattimiesten mukaan hiukan ongelmallista hitsattavaa joten ei kait se syöpymisherkkyyskään mitään legendaa ole.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin