perkinsin peruskorjaus?
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
perkinsin peruskorjaus?
moi!
Tuossa kun on kattellu "uusien" koneiden hintoja ja sen jälkeen omaan kukkaroon niin yhtälöä on vaikea laskea positiiviseksi....!
Mites paljon työtä on tollasen 4 pyttysen perkinsin peruskorjauksessa?
Mitä "oheis laitteita" kannattaa uusia esim lämmön vaihtimet? ( laturi on jo uusi)
mites noi polttoaine puolen osat kuluu?
Onko joku uusinut konetta? Mikan sivuilta kattelin että jus siinä tapauksessa saavutettiin parempi mukavuus ja toiminta varmuus...!
--Janne--
Tuossa kun on kattellu "uusien" koneiden hintoja ja sen jälkeen omaan kukkaroon niin yhtälöä on vaikea laskea positiiviseksi....!
Mites paljon työtä on tollasen 4 pyttysen perkinsin peruskorjauksessa?
Mitä "oheis laitteita" kannattaa uusia esim lämmön vaihtimet? ( laturi on jo uusi)
mites noi polttoaine puolen osat kuluu?
Onko joku uusinut konetta? Mikan sivuilta kattelin että jus siinä tapauksessa saavutettiin parempi mukavuus ja toiminta varmuus...!
--Janne--
Viimeksi muokannut lacrits68, 04 Tammi 2009 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
No ennen kuin hirveesti alat korjausta suunnittelemaan, niin mieti onko korjaus aiheellinen. Paljonko tuo kone vie öljyä? Jos vie öljyä alle 1% polttoaineen määrästä, niin turhaan availet ja teet remonttia. Mutta jos kone on tosiaan täysremontin tarpeessa niin nää menevät ainakin usein vaihtoon:
Männät, männänrenkaat, sylinterinputket, laakerit, tiivisteet. Suuttimiakin voi menä uusiksi, ne kannattaa muuten tarkistaa joka vuosi, koska niissä kun tulee häikkää, niin peli on pelattu. Polttoainepuolelta ainakin ruiskutuspumppu on hyvä käyttää konepajalla, siitä kuluu yleensä pumpun männät, ja ohivuotoa alkaa syntyä, josta taas seuraa se, että paineet laskee samalla kun otat ruiskutuspumpun auki, kannattaa tarkistaa syöttöpumppu. Ittelläkin peuskorjaus kolkuttaa ovella. Koneena on Volvo MD67C työmoottori, joka vie jo runsaasti öljyä, käy kyllä nätisti, mutta kun ei viitsisi joka ajon jälken kaadella öljyä.
Männät, männänrenkaat, sylinterinputket, laakerit, tiivisteet. Suuttimiakin voi menä uusiksi, ne kannattaa muuten tarkistaa joka vuosi, koska niissä kun tulee häikkää, niin peli on pelattu. Polttoainepuolelta ainakin ruiskutuspumppu on hyvä käyttää konepajalla, siitä kuluu yleensä pumpun männät, ja ohivuotoa alkaa syntyä, josta taas seuraa se, että paineet laskee samalla kun otat ruiskutuspumpun auki, kannattaa tarkistaa syöttöpumppu. Ittelläkin peuskorjaus kolkuttaa ovella. Koneena on Volvo MD67C työmoottori, joka vie jo runsaasti öljyä, käy kyllä nätisti, mutta kun ei viitsisi joka ajon jälken kaadella öljyä.
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Usein tämä koneongelma lähtee siitä, että vaihde ja potkuri ovat olleet väärät. Ainakin mulla on Transitin vm. -85 kone, joka ottaisi 3600 rpm ja 62 hp. Nyt vain 2250 rpm ja jotakuinkin 35 hp. Venttiilien säädot ensikesäksi ja katsellaan. Kone on varmaanin hieman karstoittunut, vaikka suuttimet olivatkin ihan ok, kun ne syksyllä huollatin. Heieman päästää dieseliä läpi, joten pakopuolella on jotain ongelmaa. Tämän kun vielä selvittää, niin alkaa olemaan diagnoosi siinä määrin selvä, josko uusisi koneen vuoden päästä. Siloin muutenin on rungon kyllästyksen vuoro. Nyt on kansi ja hyttiosasto vuorossa. Lasit otin viimeviikolla pois. Tiivisteet muistuttivat lähinnä metrilakua. Meni vain 3/17 lasia rikki...
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Jostain aiemmasta kirjoituksesta olisin muistavinani, että kyseessä on tehtaalainen marinointi, ilmeisesti Bowmanin lämmönvaihtimilla. Turussa oli ainakin ennen muinoin Turun Jäähdytinkeskus, he tinasivat uudelleen mulle yhden Bowmannin tuubisarjan. Täällä Porissakin on hyvä ja suht edullinen tinuri. Tinaukset pakkaavat kulumaan erilaisten metallien ja meriveden yhteisvaikutuksesta. Kuparinikkeliputket kestävät paremmin. Naftavehkeet kannattaa viedä tarkastettavaksi, suuttimen kärkiä kuluu silloin tällöin, mutta kyllä tuollaisen Perkinsin suuttimet pitäisi kestää jonkun tuhat tuntia ajoa. Paljonko koneessa on tunteja? Jos koneen laittaa osiksi, siihen menee ainakin laakerit, männänrenkaat, tilkkeet, venttiilien hionta. Noissa etukammioPerkinsseissä saattaa olla venttiilien välit halki, mutta ei välttämättä vesitilaan asti. Onko nestettä kulunut? Niin ja toi 4.107 on märkäputkikone, putket on vaihdettavissa suht helposti, jos on vielä saatavissa ammattimies, projektissa varmistamaan hommeleita. Kyllä siitä kone tulee vielä tulee, jos vaihtaa konetta, se teettää aina muutostöitä ja rahaa palaa eikä välttämättä lopputulos ole sen kummallisempi kuin kunnon remppa.
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
moi!
"Perus" jutut, suutinten irrotus ja huoltoon kiikuttaminen onnistuu iteltä, mutta koneen osiin laittaminenkin vielä...mutta ei se kasaaminen!
Täälläpäin ongelmanan on että 70 luvun koneita ei kukaa halua/osaa ruuvata! ( ei edes laturia saa korjautettua...uutta vaan myydään!) wanhat jannut jäänyt eläkkeelle ja uudet sällit vaan osaa kytkeä läppärin "etsiä" via ja vaihtaa osan!
ajotunteja ei tiedossa, ken ei ole mittaria, mutta kuulopuheiden perusteella "jonkun verran"
Lueskelin Mikan sivustoilla että muutaman tonnin rempalla perjää jo useamman kesän!
Vedet ja öljyt toistiseksi vielä omissa karsinoissaan! Ajatuksena olisi kesäsin kulkea saareen Vaasan raippaluotoon Uumajasta, ja jos ei ole luotettava kone niin perhesuhteet kärsii....varsinkin jos jäädään keskelle pohjanlahtea killumaan!
--Janne--
"Perus" jutut, suutinten irrotus ja huoltoon kiikuttaminen onnistuu iteltä, mutta koneen osiin laittaminenkin vielä...mutta ei se kasaaminen!

Täälläpäin ongelmanan on että 70 luvun koneita ei kukaa halua/osaa ruuvata! ( ei edes laturia saa korjautettua...uutta vaan myydään!) wanhat jannut jäänyt eläkkeelle ja uudet sällit vaan osaa kytkeä läppärin "etsiä" via ja vaihtaa osan!
ajotunteja ei tiedossa, ken ei ole mittaria, mutta kuulopuheiden perusteella "jonkun verran"
Lueskelin Mikan sivustoilla että muutaman tonnin rempalla perjää jo useamman kesän!
Vedet ja öljyt toistiseksi vielä omissa karsinoissaan! Ajatuksena olisi kesäsin kulkea saareen Vaasan raippaluotoon Uumajasta, ja jos ei ole luotettava kone niin perhesuhteet kärsii....varsinkin jos jäädään keskelle pohjanlahtea killumaan!

--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
moI!
Juu...on käväissyt mielessä että jos vaikka "talvehtis" veneen Vaasassa appiukon tontilla enstalven ja kyselis vaikka Stormilta, jos se vaikka ottais urakan! Olishan sillä koko talvi aikaa!
Appiukolla kun olis kuormuri jossa hiabbikin käytössä! ( tai perkeles tulis paluu muuttajaksi..!)
--Janne--
Juu...on käväissyt mielessä että jos vaikka "talvehtis" veneen Vaasassa appiukon tontilla enstalven ja kyselis vaikka Stormilta, jos se vaikka ottais urakan! Olishan sillä koko talvi aikaa!

--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
"Tällä puolen lahtee voi olla vielä tietotaitoo, kun suomalainen ei heti ensimmäiseks ol raha kouras. Luulis että Vaasas olis kavereita, jotka pystyis auttamaan. Perkinssi on ollut paljon käytetty puimurin kone ja Vaasan nurkilla on isot pellot.." - Bonito
Laittamattomasti sanottu!
En tiedä paljonko puimurin kone pyörii ennen kuin muu masiina se ympäriltä käy toimimattomaksi mutta jos se käy vaikka 10vrk/v niin 20 vuodessa se tekee 4800h. Ja vielä kun huomioi sen että konetta kuluttaa vuosien varrella myös muukin kuin pelkät ajotunnit niin noilla tuntimäärillä on remppa edessä...
Pitää vaan löytää semmoinen moottori joka on rempattu jossain vaiheessa puimurin elinkaarta ja käyttötunteja on vähemmän.
Vieläkö lie löytyy ns. vaihtomoottoreita jolloin vanha annetaan korjaamolle ja saadaan rempattu tilalle?
Laittamattomasti sanottu!
En tiedä paljonko puimurin kone pyörii ennen kuin muu masiina se ympäriltä käy toimimattomaksi mutta jos se käy vaikka 10vrk/v niin 20 vuodessa se tekee 4800h. Ja vielä kun huomioi sen että konetta kuluttaa vuosien varrella myös muukin kuin pelkät ajotunnit niin noilla tuntimäärillä on remppa edessä...
Pitää vaan löytää semmoinen moottori joka on rempattu jossain vaiheessa puimurin elinkaarta ja käyttötunteja on vähemmän.
Vieläkö lie löytyy ns. vaihtomoottoreita jolloin vanha annetaan korjaamolle ja saadaan rempattu tilalle?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Moottorin korjaus
Tuo Kuulapää Wikun prosentin sääntö öljyn kulutuksesta polttoaineen määrään oli oikein osunut. Minun Perkkinssini, joka on kolmepyttyinen vie
kutakuinkin prosentin öljyä, se vei sen ennen koneremonttia ja sen jälkeenkin suurin piirtein samaa luokaa. Luulen, ettei Perkkinsi syö vähemän missään olosuhteissa. Jos ne Ruotsin puolella ovat niin äveriäitä veneasioissa, että vaihtavat uuteen, niin kierräpä huviksesi laitapuolen teollisuustontteja, nyt varsinkin talvella ja etsi joku maansiirtofirma, jossa on keneita halin pihalla ja hallissa sisällä ja pari kolme pakettiautoa tai ryppyisen näköistä maasturia edessä. Veikkaan,
että kun löydät ensimmäisen ukon kurkistamassa kaivurin koneen sisään ja jututat häntä vähän aikaa, niin tietoa koneremontin tekijöistä alkaa tihkua roppakaupalla. Saattaa ole muuten se mies, jota just jututit. Sellaista ammattitaitoa, mitä niiden firmojen korjausmiehillä ei ole, ei ole
olemassakaan.
Donna 28
kutakuinkin prosentin öljyä, se vei sen ennen koneremonttia ja sen jälkeenkin suurin piirtein samaa luokaa. Luulen, ettei Perkkinsi syö vähemän missään olosuhteissa. Jos ne Ruotsin puolella ovat niin äveriäitä veneasioissa, että vaihtavat uuteen, niin kierräpä huviksesi laitapuolen teollisuustontteja, nyt varsinkin talvella ja etsi joku maansiirtofirma, jossa on keneita halin pihalla ja hallissa sisällä ja pari kolme pakettiautoa tai ryppyisen näköistä maasturia edessä. Veikkaan,
että kun löydät ensimmäisen ukon kurkistamassa kaivurin koneen sisään ja jututat häntä vähän aikaa, niin tietoa koneremontin tekijöistä alkaa tihkua roppakaupalla. Saattaa ole muuten se mies, jota just jututit. Sellaista ammattitaitoa, mitä niiden firmojen korjausmiehillä ei ole, ei ole
olemassakaan.
Donna 28
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
moi!
On tuo vaan hankalaa....samaan koneseen kun piti korjata laturi, niin n 20 puhelin soiton jälkeen totesin ettei tekijöitä eikä osia ollut saatavilla!
Paikallinen autosähkö jannu ei edes suostunut kattomaan laturia.
Uutta kyllä kauppasi 720€ aseveli hintaan!
Oli meinaa jo projektia löytää uusi laturi!
No...saa kattoo miten sen koneen kanssa tehdään....eihän se oli rikki, vaan pikkasen vanha! Huolto-osia, kuten filttereitä, hihnoja ym löytyy, mutta sitten noi marinointi vehkeisiin ei tahdo löytyä oikein osia!
Uutta kaupataan mutta 1500€ lämmönvaihtimesta, ym ym niin alkaa olla uuden koneen hinta kasassa!
Mites sitten jos sen veeneen myy....autaakos kuitit että rempattu on 2-300€ edesta 2v sitten?
tiedä häntä...!
--Janne--
On tuo vaan hankalaa....samaan koneseen kun piti korjata laturi, niin n 20 puhelin soiton jälkeen totesin ettei tekijöitä eikä osia ollut saatavilla!
Paikallinen autosähkö jannu ei edes suostunut kattomaan laturia.
Uutta kyllä kauppasi 720€ aseveli hintaan!
Oli meinaa jo projektia löytää uusi laturi!
No...saa kattoo miten sen koneen kanssa tehdään....eihän se oli rikki, vaan pikkasen vanha! Huolto-osia, kuten filttereitä, hihnoja ym löytyy, mutta sitten noi marinointi vehkeisiin ei tahdo löytyä oikein osia!
Uutta kaupataan mutta 1500€ lämmönvaihtimesta, ym ym niin alkaa olla uuden koneen hinta kasassa!
Mites sitten jos sen veeneen myy....autaakos kuitit että rempattu on 2-300€ edesta 2v sitten?
tiedä häntä...!
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
moi!matti kirjoitti:On se kallis maa tuo Ruotsi!
Kun katsoo vaikka saksalaista venetarvikeluetteloa, niin 12v/ 70A laturi maksaa 225€
Ostin syksyllä paikalliselta huoltoasemalta traktoriin uuden laturin, maksoi 45€ kun päädyn muovikotelossa oli halkeama, ehyenä olis pyynti ollut 50€
Matti
Mulla tuli uusi 80A laturi Englannista hintaan 79£ rahteineen....! Kallispa maahyvinkin....ongelmana on että kukaan ei viitsi/osaa korjata mitään....uutta vaan tilalle!
Ite miettinyt mpnta kertaa jos hommais autosähkömiehen paperit ja pyöryttäis puljua joka tekee myös "Kotikäyntejä" veneille, traktorille ym ym!!!´
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Varmaan löis leiville, pakuun tai perävaunuun aggregaatti, jolla sais käytettyä penkkiä, jolla startit ja laturit koestettaisiin. Mitenkä Ruotsi verottaa toiminimifirmoja. Kannattais käydä venesähkökurssit (jos semmosia jossain järjestettäis). Jälkiasennus-sähköhommat ei silti ole mitään mukavia, siksi siitä sais varmaan palkan. Itte olen vähän noita vanhan Bellan johdotuksia purkanut, niin ihmetellä täytyy, ettei ole ymmärretty vetää paria 2" muoviputkea rakennusvaiheessa, johdot on vedetty 30mm reijistä ennen hyttiosan asennusta, on niihin mukava lisätä johtoja. Sama pätee puuveneisiinkin, siksi "neuvonkin" kaikkia veneenrakentajia laittamaan riittävän isot putket, joissa johdot kulkevat, kun joku laitteen liitinkin jo pakkaa tökkimään, vaikka olisi tilaakin. Nykyaikaiseen esim. 7-10m veneprojektiin menee helposti pari sataa metriä kaapeleita, kuullostaa paljolta, mutta näin vaan on.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Niin, siihen aiheeseen, Perkinssin "peruskorjaus";
Olen joskus sotkeentunut vastaavanlaiseen- ostettiin 188M-F-leikkuupuimuri, maksoi 300€(koneen syöttöpumppu rikki), kone irti,puimuri myytiin halvalla varaosiksi -250€, purkuvaraosapumppu IJK:sta 400€= tosi hyvin käyvä ja toimiva Perkinssi veneeseen 450€, näinkin voi toimia. Tosin kone on isompi suorasuihku.
Matti
PS Minäkin olen suunnannut katseeni Englannin suuntaan, punnan kurssi kun nykyään n. 1,01 €, on tilattu jo kompassi (84£)ja muuta pientä härpäkettä.
Olen joskus sotkeentunut vastaavanlaiseen- ostettiin 188M-F-leikkuupuimuri, maksoi 300€(koneen syöttöpumppu rikki), kone irti,puimuri myytiin halvalla varaosiksi -250€, purkuvaraosapumppu IJK:sta 400€= tosi hyvin käyvä ja toimiva Perkinssi veneeseen 450€, näinkin voi toimia. Tosin kone on isompi suorasuihku.
Matti
PS Minäkin olen suunnannut katseeni Englannin suuntaan, punnan kurssi kun nykyään n. 1,01 €, on tilattu jo kompassi (84£)ja muuta pientä härpäkettä.