Japen projektit

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 27 Marras 2008 10:31

Nyt on tullu tuota Kosteri Pauliinaa raaputeltua ja ihmetyttää suuresti se että kun joku tekee noin suuren työn rakentaessaan tuollaisen veneen niin miksi se pitää tehä huonosti.

Vene on kasattu kokonaan ruostuvilla ruuveilla, jotka on jo suurimmaksi osaksi ruostuneet olemattomiin, ja vene on ollut käytössä vaan reilut kymmenen vuotta. Ja se on varmaa ettei yhtään ruuvia saa auki meisselillä vaan kaikki on porattava irti.

Toinen ihmetyttänyt asia on se että limisaumaisessa rungossa kaikkiin laudan väleihin on laitettu tiivisteeksi saniteettisilikonia, jonka on vielä annettu kuivaa ennen niittaamista. Niitatessa sitten laudat ei ole päässeet puristumaan toisiaan vasten ja nyt lautojen väleissä on kahen millin raot kun osa silikooneista on karissut väleistä pois.

Lisäksi on tullut vahva epäilys siitä ettei venettä ole ollenkaan kyllästetty uutena kun rungon sisäpuolellakin lautojen pinta on niin kuiva kuin olis just höylästä otettu. ja laudoissa näkyy että ne on välillä turvonneet puoli senttiä leveyssuunnassa, ja nyt joka lauta on jostain kohtaa halki.

Sitten sisustan vanereiden nurjia puolia ei ole käsitelty mitenkään ja ne on suurimmaksi osaksi nyt mustana homeesta, eikä yhtään vanerin reunaa ole suljettu millään aineella. Ikkuna-aukotkin on vaan sahattu ja siihen on laitettu kumitiiviste ilman mitään käsittelyä.

Ja kaiken lisäksi vene on tehty ihan oikealla veneveistämöllä.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 27 Marras 2008 11:04

moi!

Kansa vaatii kuvia, kuvia, kuvia...! =)

--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 27 Marras 2008 15:07

lacrits68 kirjoitti:moi!

Kansa vaatii kuvia, kuvia, kuvia...! =)

--Janne--
No nyt on. www.puuvenekorjaamo.net/projektit/pauliina.htm

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 27 Marras 2008 17:19

moi!

Kitoos! =)) on sa vaan hieno venho! Jos vaan löytys jostakin....edullisesti! ;)

--janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

Avatar
laitinenp
Viestit: 384
Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 01 Joulu 2008 20:39

Mukava nähdä uusia kuvia.

Luuletko että messinkiruuvit kestää vesirajan yläpuolelle tulevissa rakenteissa (meinaan siinä Pauliinassa)? Vai tarvitaanko haponkestävää (tai pronssia)? Vene taitaa mennä suolaisille vesille.
- Petri

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 01 Joulu 2008 21:08

nii, enpä oo kyllä miettiny, mut kyllä kai ne paremmin kestää jokatapauksessa kun nuo ruostuneet ruuvit.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Joulu 2008 00:15

Jape se on niin sitkas sissi noiden johtokoneiden kanssa että pitää nostaa hattua! Onko sulla vieläkään yhtään akkuporakonetta?

Sinänsä käy sääliksi tuo kosteri tai paremminkin se hiivatin hyvä puutavara mistä se on tehty. Laidoituskin näyttäisi olevan täysin oksatonta.
Herää ysymys että miksi ylipäänsä koko venettä on lähdetty edes tekemään jos muut materiaalit ovat olleet luokkaa saniteettisilkoni ;-(
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 16 Tammi 2009 14:26

Päivitimpä autoprojektisivua viimesen vuoden ajalta: http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/autot.htm

Ja on siellä venepuolellakin jotain päivityksiä jo tänä vuonna tehty.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 26 Touko 2009 23:31

Tulipa tänään yllättävää sähköpostia norjasta ja valokuvia salonkiveneestä vuodelta 1940. :)
Pitää tässä päivitellä nuita sivuja kunhan saa suomennettua ja kyseltyä vähän lisää tietoja
Kuva

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Touko 2009 00:19

Eli onkos tuo nyt sitten Sini/KringlaIV vai joku sen sisaralus?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 27 Touko 2009 08:14

Vene on sama, mutta nimi on ollu Kringla V

Uutena se on ollu jonkun kirjakustantamon omistuksessa ja kun saksa on vallannut Norjan kesällä 1940 se on siirtyny koko operaation johtajan kenraali von Falkenhorstin käyttöön. http://en.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_von_Falkenhorst

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Touko 2009 13:37

Sitä kautta Suomeen ja sitten se on täytynyt jotenkin pulata pois saksalaisomistuksesta ennen syyskuun 15. 1944 sillä rauhansopimuksen perusteellla kaikki Suomessa ollut saksalaisomaisuus siirtyi neukkujen omistukseen...

Kringlalla voi olla todella mielenkiintoinen historia...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 27 Touko 2009 14:48

Onko tuo Sini työn alla vai pressun alla? Komia paatti ollut... hytit on vissiin
maalattua hondurasia? Runko tammea?
jukka

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 27 Touko 2009 23:38

Pressun alla oottamassa että joku sen ostaa ja kunnostuttaa meikäläisellä. Ei oo kyllä kovin aktiivisesti tullu sitä kaupiteltua.

Hytit ja varpekannet on tosiaan hondurasia mut kansirimat ja runko on oregonmäntyä.

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 28 Touko 2009 00:07

Jape kirjoitti:Pressun alla oottamassa että joku sen ostaa ja kunnostuttaa meikäläisellä. Ei oo kyllä kovin aktiivisesti tullu sitä kaupiteltua.
No toivottavasti joku raharötky löytyy :-)
Tai sit joku köyhempi, joka muuttaa veneeseen asumaan ja saa kunnostuksen
kotitalousvähennyksenä. Lienee kuitenkin kohtuullisen hyvässä kunnossa
rungoltaan?
jukka

Vastaa Viestiin