moottorin käyttö näin alkutalvesta
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 28 Elo 2008 18:00
- Paikkakunta: Kerava
moottorin käyttö näin alkutalvesta
Minua mietityttää se kun vene on vielä vesillä .Miten nuo yöpakkaset vaikuttaa pitäisikö aina poislähtiessä sulkea merivesikytkin veneessä on sole 26 diselkone, suljettu jäähdytysjärjestelmä pakkasnesteet kunnossa, mutta tuo merivesijäähdytys mietityttää kun en ymmärrä ja yöpakkaset tulossa ettei tulisi mitään jäätymisongelmia.Eli mitä teen aina jättäessäni veneen seisomaan muutamiksi päiviksi.Tykkäisin käydä vielä pitkään kalassa .t.seppo
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Eipähän sillä pohjaventtiilin sukemisella ole mitään merkitystä siihen jäätymiseen, paitsi silloin jos pahin on tapahtunut ja jää rikkonut jotain josta seuraa sulamisen myötä vuoto.
Palloventtiili(sellainen jonka vipu kääntyy 90 astetta) halkeaa itse ollessaan vedellä täytettynä=venttiilin sisällä oleva vesitulppa jäätyessään halkaisee venttiilirungon!!=ylösnoston jälkeen on kaikki vesijärjestelmien palloventtiilit oltava auki asennossa=tyhjinä.
Jos kone on hytissä sisällä moottorikopassa joka on äänieristetty=myös toimii lämpöeristeenä, ei parin kolmen asteen yöpakkaset haittaa.
Jos kone on avotilassa em konekopassa kestää se PÄIVITTÄIN KÄYTETTYNÄ samoin.Lisäksi moninkertainen pressu ilmavasti aseteltuna päällä auttaa=kylmä tulee taivaalta-lämpö nousee merestä.
Jos seisoo useamman päivän, niin on parasta laskea systeemi tyhjäksi.
En tunne ko konetta onko siinä järjestelmä rakennettu siten, että se tyhjenee valuttamalla=merivesipumpun kansi raolleen, merivesisuotimen kansi löysälle=vesi valuu pilssiin/alla olevaan astiaan ja suotimesta takaisin mereen. Jos letkuissa on mutkia alas ne jäävät täyteen=letku tulee irroittaa ja laskea tyhjäksi. On varmistettava, että lämmönvaihdin tyhjenee=asento, että valuu tyhjäksi-mahdollinen tyhjennysproppu.
Homman voi tehdä mahdottomaksi se, että pohjaventtiili on kaukana koneesta kylmässä avotilan alla=se tai siitä lähtevä letku jäätyy!!
Tai pakoputkeen jää niin paljon vettä, että se jäätyy umpeen eikä kone käynnisty.
Itse rakensin omaani systeemin siten, että pumpun kannen löysääminen ja lämmönvaihtimen päässä oleva proppu irti=tyhjenee.Letkut tulevat merivesipumpulle ylhäältä.
Matti
Palloventtiili(sellainen jonka vipu kääntyy 90 astetta) halkeaa itse ollessaan vedellä täytettynä=venttiilin sisällä oleva vesitulppa jäätyessään halkaisee venttiilirungon!!=ylösnoston jälkeen on kaikki vesijärjestelmien palloventtiilit oltava auki asennossa=tyhjinä.
Jos kone on hytissä sisällä moottorikopassa joka on äänieristetty=myös toimii lämpöeristeenä, ei parin kolmen asteen yöpakkaset haittaa.
Jos kone on avotilassa em konekopassa kestää se PÄIVITTÄIN KÄYTETTYNÄ samoin.Lisäksi moninkertainen pressu ilmavasti aseteltuna päällä auttaa=kylmä tulee taivaalta-lämpö nousee merestä.
Jos seisoo useamman päivän, niin on parasta laskea systeemi tyhjäksi.
En tunne ko konetta onko siinä järjestelmä rakennettu siten, että se tyhjenee valuttamalla=merivesipumpun kansi raolleen, merivesisuotimen kansi löysälle=vesi valuu pilssiin/alla olevaan astiaan ja suotimesta takaisin mereen. Jos letkuissa on mutkia alas ne jäävät täyteen=letku tulee irroittaa ja laskea tyhjäksi. On varmistettava, että lämmönvaihdin tyhjenee=asento, että valuu tyhjäksi-mahdollinen tyhjennysproppu.
Homman voi tehdä mahdottomaksi se, että pohjaventtiili on kaukana koneesta kylmässä avotilan alla=se tai siitä lähtevä letku jäätyy!!
Tai pakoputkeen jää niin paljon vettä, että se jäätyy umpeen eikä kone käynnisty.
Itse rakensin omaani systeemin siten, että pumpun kannen löysääminen ja lämmönvaihtimen päässä oleva proppu irti=tyhjenee.Letkut tulevat merivesipumpulle ylhäältä.
Matti
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Mulla oli käytössä sellainen systeemi, että koplasin merivesiletkuun kiinteän T-kappaleen, jossa oli minikuulahana ilmaletkun liittimellä. Suljin pakoputkeen menevän hanan, laitoin 12V:n kompuran päälle, ilmanpaine lykkäsi merivedet takaisin mereen, suljin pohjahanan, tällöin kuulahanakin tyhjeni, sen jälkeen avasin pakoputkeen menevän hanan, jolloin loppuosa vedestä meni pakoputkeen. Pysäytin kompuran ja starttasin moottorin käyntiin 5 sek ajaksi, että vesipumppu tyhjeni. Jos alhaalla oleva öljynlauhdutin on laskevien letkujen välissä(alimmaisena), kannattaa päästää sinne jäävä vesi tyhjennyspropusta pois, tämä homma vei n. 3min. Tullessani seuraavan kerraan paatille avasin pohjahanan, jos oli pakkasta, lämmitin liedellä kahvipannullisen vettä, jonka lirutin vesipumpun päälle, että mahdollisesti jäässä olevat pumpun kumisiivet sulivat irti ja sitten vaan käyntiin, tähän kului n. 10 min. En saanut ikinä mitään palellutettua rikki kyseisellä systeemillä, mutta kannattaa tutkia oma systeemi ilmauksen jälkeen eka kerralla, jääkö sinne merivettä ja kuinka paljon. Itselläni vajaa puolilleen jäävä öljynlauhdutin ei mennyt jäätyessään rikki.