Meriläisistä...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Loka 2008 16:18

Eikös tuo Johannes Warma ollut virolaissyntyinen?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19 Kesä 2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 17 Loka 2008 18:16

Joo en mä V-M tarkottanu et sun veneestä tulee sellanen tip top vimpan päälle iso summalainen, vaan samas hallis Mikon kans, on menos kans samanlaisen veneen kunnostus projekti, ja epäilen et siit tulee aika kiiltävä, aika näyttää =)

Suomalainen seurapeli on mainoksen mukaan olvin juontia, niin ja mustaa relluakin kannatta nauttia myös. Ei yhen tähen jallukaan huonoo oo, tai no kaikki missä on prosentteja menee alas, paitsi Riga balsam.. No prkl menee sekin, riippuu seurasta ja tunnelmasta =D Onneks Mikossa on etsintä ruudukko, konekopan kartan päällä, ni siinä pysyy sitten kaikki juomat omissa lokeroissaan, että ei mee juomaan kaverin konuja ;)

Joo kyllä se tiukkaa tekee luopua jos se siihen menee. Tosin uusi vene täyttää kyllä aukon aika hyvin. Malli on eri, mutta ainakin omasta mielestäni muodot erittäin silmiä hivelevät, nyt kun olen vanhaa perhealbumia selaillut ja kuvia katellut. Kokoa on enemmän, mutta ei mikään 13 metrinen troolari sentään. Veikkaan että jos ja (kun) vene mulle tulis, niin eiköhän sekin kehuja sais. Mikkoa ei katos ihan huonoon vaiheta =)
Kovasti olen kaveria yrittänyt saada sen ostamaan. Ja kehunu mitä se saa sillä rahalla, mitä siltä pyydän. Kun kattoo nettiveneestä samanhintasia, niin ei saa samaa lähimainkaan. Ei paljoo tartte enää puhuu ku se on sen, ja samalla mulla säilyy huoltajuus suhde ja käyttö oikeus siihen =P Ja kaveri saa hyvän veneen. By the way, pistäkääs pojat hintoja jos joku haluu ostaa sen ihan kaiken varalle, jos kaveri ei haluukkaan sitä ;)

Sain muuten tänään skrapattuu toisen kyljen maalit pois ja alta paljastui komeeta keltasta mäntyä. Veistäjä joka pyörittää veistämöä jossa vene on , ihmetteli että kuinka se on noin hyvin 40v säilyny. Ihan on uuden kaltasta puuta ja oksatonta. Maalia oli kyllä paksusti, mutta hyvin lähti kun kaasulla liekkiä teki ja poltti maalit.
Nyt sitten pitää päättää mitä sille pinnalle tekee. Hionta-kyllästys ja sitten maalia tai lakkaa. Lakka olis komee, mut maali helppo. Jos jää mulle ni lakka kyl varmaan, mut mut ...
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Loka 2008 19:42

Minä jo vähän ihmettelin että mites siellä etelässä joku osaa pelata tuppea, korttipelien kuningasta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 18 Loka 2008 20:22

Veli-Matti kirjoitti:Eikös tuo Johannes Warma ollut virolaissyntyinen?
Niin taisi olla..

Turha täällä on valitella että pellinkiläiset on ahtaita.. Mikossa on melko hyvät tilat 2,5m leveäksi veneeksi.. 7m summalainen on paljon ahtaampi :-).

V-M, Mikäs juttu tämä on??
""Viimeisin summalainen" on 9m matkavene jonka huippunopeus 75hp tehoilla on 15 solmua ja marssinopeuskin yli 10 solmua. Vene on runkomalliltaan kuitenkin kaikkea muuta kuin pellinkiläinen ja painoakin muistaakseni yli 3,5 tonnia joten melkoista pullukkaa se Yanmarin pukkaa vauhdilla."

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 18 Loka 2008 21:13

"Viimeinen summalainen" noilla mitoilla, painolla ja tehoilla on "lentävä hollantilainen" eli mielikuvituksen tuote. Marssinopeus on mahdollinen, huippu ei.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Loka 2008 10:40

Eipä tuota ole tullut livenä todennettua Puuvenelehden juttu kummemmin. Jutun, muistaakseni vuodelta 2001, nimi on tosiaankin "Viimeisin summalainen" mikäli muistan oikein.
Ai niin, Markku Seppälähän sen veisti...
Ja paino on sitten ihan kuulopuhetta niiltä jotka tietävät veneen ja sanovat sitä tosiaankin "todella hyvä kulkuiseksi" - mitä se sitten tarkoittaa itse kullekkin.
Eli mistään VVT:n, Venemestarin tai TM:n todentamasta nopeudesta ei ole kysymys.
Mulle jo kelissä kuin kelissä 8-9 solmun nopeudella taittava fiskari on hyväkulukunen ja kympin ylittävä helevetin hyväkulukunen ;-)

Mitä tuohon marssinopeus vs. huippunopeus tulee niin mun mielestä huipulla ei ole kakankaan vertaa merkitystä jos sitä ei pysty käyttämään järkevästi ja turvallisesti kaikissa olosuhteissa missä se tilan vuoksi olisi mahdollista. Mulle marssinopeus on huippunopeus vaikka sitä on joskus tullut mitattuakin oikein kepsin kanssa ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 20 Loka 2008 09:35

Tuo meidän nyt syksyllä ostamamme "lähes viimeinen" summalainen, eli vuonna 1991 Teuvo Seppälän veistämä versio on malliltaan hyvin lähellä tuota Markku Seppälän veistämää, ainakin nähdyn kuvamateriaalin perusteella. Molemmissa on myös tuollainen pieni potkurivirran ohjain "trimmitaso" perässä. Meidän Summanmutikkamme tosin on vain 8,55 m pitkä ja 2,45 m leveä, tehoakin vain 43 hv ja ainakin nosturikuski oli sitä mieltä että vene painaa reilusti alle 3 tonnia. Myyjä tosiaan kertoi tämänkin veneen kulkevan tuon 15 solmua, jota, kuten jo aikaisemmin sanoin, en itse usko, eikä sillä minulle ole mitään merkitystäkään. Näyttäisi kuitenkin, että nämä uudemmat summalaiset ovat aikaisempia kevytrakenteisempia ja trimmattu kulkemaan hieman perinteisiä vilkkaammin.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 20 Loka 2008 11:26

Ostitko Kaakkois-Suomesta (Kotka-Hamina...)? Täällä ollaan optimistisia vain veneiden nopeuksissa...

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 20 Loka 2008 14:01

terhohalme kirjoitti:Ostitko Kaakkois-Suomesta (Kotka-Hamina...)? Täällä ollaan optimistisia vain veneiden nopeuksissa...
Muuhun ei tällä hetkellä taida täällä lännempänäkään olla aihetta ;-)

Eli Kemiöstä tuo kyllä ostettiin.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Loka 2008 20:40

Nakkaas mua Jarsky valokuvalla tuosta pienestä "ohjaustasosta", ihan mielenkiinnon vuoksi...
Muistini mukaan se on todella pieni jos verrataan niihin mitä tavallisesti fiskareihin ängettyihin neliön tai kahden filmivanerihässäköihin lähes pinnassa ja on todellakin ihan potkurin päällä ja suunnattu melkein potkurilinjan mukaisesti.

On niitä summalaisia varmasti kevennetty vähän käyttötarkoituksen mukaan ja järjetöntähän olisikin veistää joku yli 5 tonninen huvivene puusta niinkin pienenä kuin 10,4m ;-)
Ja jotkut summalaiset veistäjät ovat varmaan myös tehneet työveneetkin hieman keveämpinä kuin Suurnäkki teki Dejah Thoriksen - se nyt taitaa olla siellä äärimmäisessä ääripäässä painon suhteen.


Päi tö vei;

Tero H, tarkoititko kirjoittaa; "Täällä ollaan optimistisia vain veneiden nopeuksissa..." vai "Täällä ollaan vain optimistisia veneiden nopeuksissa..."

Jos tuo ensimmäinen on sitä niin täytyy kyllä sanoa että Kymenlaakso on todellinen "murheellisten laulujen maa" - mutta jos toinen vaihtoehto on oikea niin mitäs siitä, valoisia ja kivoja heppujahan siellä Kymeenlaaksossa asustaa ;-)

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 21 Loka 2008 08:01

Veli-Matti kirjoitti:Nakkaas mua Jarsky valokuvalla tuosta pienestä "ohjaustasosta", ihan mielenkiinnon vuoksi...
Valitettavasti mulla ei ole kelvollista kuvaa tuosta ohjaustasosta, enkä saa sellaista otetuksi pariin viikkoon, mutta muistaakseni siinä jo mainitussa puuvenelehden artikkelissa oli aika hyvä kuva. Tästä kuvasta voi hyvällä tahdolla (ja/tai mielikuvituksella) saada aavistuksen asiasta.
Kuva
Ja tässä rajaus ko. kohdasta.
Kuva
Eli kyseessä on näin lonkalta vetäen 40cm x 40cm läpyskästä peräsimen yläpuolella.
Viimeksi muokannut Jarmo Niinimäki, 23 Loka 2008 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Kantotason vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 21 Loka 2008 12:46

Siistissä kunnossa oleva vene!

Onko kukaan kokeillut laittaa rimaa (nousulistaa) noin puolesta veneestä perätieviin asti, jolla perän ylöspäin kylkeä ja ahteria tuleva virtaus katkaistaisiin? Oikea korkeus olisi nähdäkseni juuri vesiviivan yläpuolella, kuvassa välittömästi valkoisen raidan yläpuolella. Katkaisemalla ahterin ylöspäin menevä virtaus pienennetään kitkavastusta ja lisätään perän dynaamista kantovoimaa samoin kuin näillä kantotasoilla. Dynaaminen nostovoima tulee nousulistoillla paljon leveämmältä alueelta (vesiviivaleveys) kuin kapealla kantotasolla ja kulku ainakin teoriassa on vakaampaa.

Peräpään nousulistan alapinnan pitäisi olla kutakuinkin vaakasuora ja leveys ainakin 60 mm. Riman voisi helposti laminoida paikoilleen useasta kerroksesta, jolloin sen taivuttaminen ei ole ongelma.

Olen vakuuttunut edellä kuvatun nousulistan toimivuudesta. Pienillä konetehoilla sen merkitys on vähänen, mutta kun tehoa on yli 15 hv/tonni, merkitys lienee jo huomattava.

Kantotason paikka näin alhaalla kuin kuvassa voi tehdä veneen kulun hieman epävakaaksi huippunopeudella, koska dynaamisen nostovoiman kohta jää melko alas suhteessa veneen painopisteeseen. Se ei myöskään katkaise perän kohoavaa (ja turhaa) virtausta. Järjettömintä on asentaa kantotaso peräsimeen, jolloin se rasittaa peräsimen laakerointia ja vannasputkea.

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kantotason vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja JLN » 21 Loka 2008 13:31

terhohalme kirjoitti: Onko kukaan kokeillut laittaa rimaa (nousulistaa) noin puolesta veneestä perätieviin asti, jolla perän ylöspäin kylkeä ja ahteria tuleva virtaus katkaistaisiin? Oikea korkeus olisi nähdäkseni juuri vesiviivan yläpuolella, kuvassa välittömästi valkoisen raidan yläpuolella. Katkaisemalla ahterin ylöspäin menevä virtaus pienennetään kitkavastusta ja lisätään perän dynaamista kantovoimaa samoin kuin näillä kantotasoilla. Dynaaminen nostovoima tulee nousulistoillla paljon leveämmältä alueelta (vesiviivaleveys) kuin kapealla kantotasolla ja kulku ainakin teoriassa on vakaampaa.

Peräpään nousulistan alapinnan pitäisi olla kutakuinkin vaakasuora ja leveys ainakin 60 mm. Riman voisi helposti laminoida paikoilleen useasta kerroksesta, jolloin sen taivuttaminen ei ole ongelma.

Olen vakuuttunut edellä kuvatun nousulistan toimivuudesta. Pienillä konetehoilla sen merkitys on vähänen, mutta kun tehoa on yli 15 hv/tonni, merkitys lienee jo huomattava.

Kantotason paikka näin alhaalla kuin kuvassa voi tehdä veneen kulun hieman epävakaaksi huippunopeudella, koska dynaamisen nostovoiman kohta jää melko alas suhteessa veneen painopisteeseen. Se ei myöskään katkaise perän kohoavaa (ja turhaa) virtausta. Järjettömintä on asentaa kantotaso peräsimeen, jolloin se rasittaa peräsimen laakerointia ja vannasputkea.
Tuollaisia näkyy aika paljon Sipoon, Porvoon ja Loviisan vesillä, eli hyvin tavanomainen ns. Pellinkiläisissä.
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 21 Loka 2008 13:53

Löytyisiköhän mistään kuvaa toteuksesta? Keulan roiskelistoja olen tavannut usein, mutta perän nousulistoja en. Perän nousulistoilla en tarkoita ylitehoisten veneiden suksia.
Vain jaettu tieto voi lisääntyä.

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 21 Loka 2008 14:00

Se menee kai sitten tulkinnan puolelle, milloin se nousulista on suksi ja milloin ei. Funktio on kuitenkin veden nousun estäminen kyljelle ja mahdollinen ohjaus veneen alle.
Tuollaisen fiksaaminen optimaaliseksi lienee muutoinkin aika venekohtaista, ettei listasta tule liian isoa vastuksen takia ja liian pienestä ei taas ole mitään hyötyä. Oman tekijänsä on tietysti sillä, onko se positiivinen vai negatiivinen yms.
Mulla on yhdestä Liljebergin -94 tekemästä 9m pellinkiläisestä aika hyvin kuvia tuota listaa ajatellen. Näitä voin postittaa halukkaille, joten ilmoitelkaa osoitteita, mikäli kiinnostaa.
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Vastaa Viestiin