Startin naksuttelut

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Startin naksuttelut

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 15 Loka 2008 14:51

Yanmar 3GM30:n startti alkoi tänä kesänä oireilla siten, että useimmiten käynnistettäessä kuului parilla ekalla avaimenväännöllä vain 'naks' ja noin kolmannella yrittämällä kone sitten käynnistyi. Toisinaan ongelmaa ei ollut lainkaan.

Mahtaako tuo olla ilmiselvä oire siitä, että aparaatti kannattaisi kaivaa päivänvaloon eli onko suunta takuuvarmasti huonompaan? Jos vaikka ensi kesänä olisi kerrankin yksin saaressa ja sitten poislähtiessä kuuluisikin vain ja ainoastaan 'naks naks'...

Solenoidiko se siellä kenkkuilee? Vaihtoon? Startti on malliltaan Hitachi S114-303 (10 kW), kilvessä lisäksi merkintä GZ2.

Kiitokset jo etukäteen hyvistä neuvoista!

Mikko

Avatar
eskojuhani
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Loka 2008 22:39
Paikkakunta: Rauma

Startin naksahtelut

Viesti Kirjoittaja eskojuhani » 15 Loka 2008 15:57

Ennen, kuin teet mitään muuta, niin putsaa starttiin tuleva herätevirta-apiko. Itselläni oli sama vaiva muutama vuosi sitten ja se korjaantui em. tavalla.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 15 Loka 2008 16:07

moI!

Vanhassa paatissa oli sama ongelma samalla koneella:

hiilien "pidikkeet" olivat ruostuneet korjaus kelvottomiksi! Riski suuri että sama juttun sun startissa! Hiilet olivat, mainittakoon, ihan OK!

--Janne--
Viimeksi muokannut lacrits68, 16 Loka 2008 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 16 Loka 2008 13:00

Mainiota, pitääpä tarkistaa nuo ensin. Startin teho ei sentään ihan 10 kW ole, pilkun olisi voinut lyödä väliin...

Yanmareja ei muuten ole varsinaisesti suunniteltu käteviksi huoltaa, kaikki kun on pirun hankalasti saavutettavissa. Merivesipumpun impellerinkin irrottamiseksi täytyy ensin ruuvata koko värkki irti, jotta pääsee kannen ruuveihin käsiksi. Entisen veneen VP MD2B vm. 1974 oli huomattavasti helpompi ainakin tässä suhteessa, ei tosin kovin monessa muussa...

Mikko

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 16 Loka 2008 13:06

Mulla aikoinaan perkins kiukutteli samalla tavalla. Kopautus vasaralla auttoi ja joltei muuten niin ruuvarilla solenoidin navat oikoseen :)Siinä kylläkin oli erillinen solenoidi Mutta ääni solenoidi vialle!
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Loka 2008 14:14

Kyseisen startin rakennetta en tiedä, mutta vastaava naksuttelu auton startissa osui kohdalle ja syy oli...
Solenoidi vetäessään hammasrattaan vauhtipyörän kupeeseen kytkee samalla virran strattimoottorille, solenoidiin tulevat starttikaapelit ovat kiinni "pulteissa" joiden sisäpuolen pää on kontaktipinta kytkennälle.
Kyseiset päät olivat kuluneet ja solenoidin kytkentärima ei kunnolla "ylettynyt" yhdistämään. Vika korjaantui irroittamalla kyseiset kaapelien kiinnityspultit ja asentamalla prikka pultin kannan ( kontaktipinnan ) alle korotukseksi.

Voikohan tätä vaikeammin selittää? Joku ehkä silti ymmärsi mitä tarkoitin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Wave
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Tammi 2008 23:07

Viesti Kirjoittaja Wave » 16 Loka 2008 15:23

Tarkista vauhtipyörän hammaskehän kunto. Startin ratas on voinut syödä siihen pykälän, jolloin solenoidi ei pääse työntämään ratasta pohjaan asti. Kokeile myös liikuttaa kampiakselia hiukan jotta rattaiden hampaat eivät hakkaa toisiaan vastaan. Laiskalta solenoidilta kyllä kuulostaa.

Omissa projekteissani kaikki puhdistus- ja kiillotustoimenpiteet ovat päättyneet samaan lopputulokseen eli startin vaihtoon, tosin joskus on mennyt parikin kesää hyvin isolla lenkkiavaimella kampiakselia vatkaten. Ja stoppari päälle ennen kuin veivataan ettei lyö sormille (vai onko edes mahdollista?)

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 16 Loka 2008 15:47

Notreal kirjoitti:Kyseisen startin rakennetta en tiedä, mutta vastaava naksuttelu auton startissa osui kohdalle ja syy oli...
Solenoidi vetäessään hammasrattaan vauhtipyörän kupeeseen kytkee samalla virran strattimoottorille, solenoidiin tulevat starttikaapelit ovat kiinni "pulteissa" joiden sisäpuolen pää on kontaktipinta kytkennälle.
Kyseiset päät olivat kuluneet ja solenoidin kytkentärima ei kunnolla "ylettynyt" yhdistämään. Vika korjaantui irroittamalla kyseiset kaapelien kiinnityspultit ja asentamalla prikka pultin kannan ( kontaktipinnan ) alle korotukseksi.

Voikohan tätä vaikeammin selittää? Joku ehkä silti ymmärsi mitä tarkoitin.
jokseenkin http://xs118.xs.to/xs118/07341/stm1.jpg malliset palikat?



--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

ekesal
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Elo 2007 18:58

Viesti Kirjoittaja ekesal » 28 Loka 2008 22:04

Vika johtuu joko viallisesta solenoidista tai kuluneista startin hiilistä riippuen startin rakenteesta.

Vastaa Viestiin