Fordiin märkäpakosarja
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
aivan, joskus on hyvä ravistella luutuneita käsityksiä , ei ole missään laissa määrätty että sen kytkimen on pakko olla kiinni koneessa.
jos olen oikein ymmärtänyt niin joissain leikkuupuimureissa on koneen ja kytkimen/ vaihteen välissä akseli.
jos kukaan ei koskaan yrittäisi kehitellä mitään uutta ,ainut vesikulkuväline olisi varmaan vieläkin kanootti melalla varustettuna ? ;-)
jos olen oikein ymmärtänyt niin joissain leikkuupuimureissa on koneen ja kytkimen/ vaihteen välissä akseli.
jos kukaan ei koskaan yrittäisi kehitellä mitään uutta ,ainut vesikulkuväline olisi varmaan vieläkin kanootti melalla varustettuna ? ;-)
Jussi K
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Varsinkin V-vaihteiden yhteydessä on melko yleistä että vaihde on kardaanin välityksellä irti koneesta. Tällä saadaan tilaa vievä kone aivan perälaudan tuntumaan.
Kardaanin hyvä olla sellainen että siinä on pitkittäisliikkeen salliva booraus toisen pään nivelelle, niin potkurin työntövoimat eivät silloin pääse työntämään moottoria - tärkeää jos vaihde asennettu kumijoustimien kanssa ( ilman erillistä painelaakeria).
Kardaanin hyvä olla sellainen että siinä on pitkittäisliikkeen salliva booraus toisen pään nivelelle, niin potkurin työntövoimat eivät silloin pääse työntämään moottoria - tärkeää jos vaihde asennettu kumijoustimien kanssa ( ilman erillistä painelaakeria).
Mile
- Lampila
- Viestit: 150
- Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
- Paikkakunta: Kotka
En millään muotoa tyrmää tuota kupariputkea jäähdyttimenä. Ideanan on vain että märällä pakosarjalla saisin pakoputken lähdön sinne peräänpäin ja tilaa säästyisi koneen sivulla. Kun veneeni on vain kaksi metriä leveä (ja kymmenen pitkä) niin sivusuunnassa olisi jokainen sentti tilaa tarpeen. Aiemmin ollut pelkällä kuumalla pakosarjalla ja veden syötöllä sarjan jälkeen pakoputkeen, mutta mutta se kopan alunen kuumuus arvelluttaa varsinkin kun venettä on muutenkin toteutettu typeryyden kaikkivoivalla tehokkuudella edellisten omistajien toimesta. 86 vuoteen edellä mainittuja lienee mahtunut muutamia. Tarkoitus on siis rakentaa konekoppa mahdollisimman pieneksi ja se tarkoittaa moottorin kokoonpanon tiivistamistä.
- Pohjalla on paremmin -
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Mary II:n pakosarjan näet, http://www.freewebs.com/maryii/
kuvat sivulla on koneesta kuva, pakosarjan rakenne 40mm vesijohdosta kohtisuorat tumpit kannesta, sisäputki 60mm ohutseinäinen putki(sattui löytyyn kaupasta), päälliputki 76mm putki ,hitsattu 48-puikolla, pakosarjaan on liitetty merivesiyhde hapokkaasta samankokoiset 60/76mm putkien 45 asteen käyrät sisäkkäin johon 20mm tulo l-vaihtimelta, musta/ happoliitos hitsattu ko tarkoitetulla erikoispuikolla(en muista no), sattui löytyyn paikallisesta Rautiasta.
Itse pakosarjan kierto on lämmityslaitteen kierto-(siihen on helppo laittaa sarjaan lämppäri/lv-varaaja tarvittaessa.
Mielestäni melkoisen kompakti kasa.
Matti
kuvat sivulla on koneesta kuva, pakosarjan rakenne 40mm vesijohdosta kohtisuorat tumpit kannesta, sisäputki 60mm ohutseinäinen putki(sattui löytyyn kaupasta), päälliputki 76mm putki ,hitsattu 48-puikolla, pakosarjaan on liitetty merivesiyhde hapokkaasta samankokoiset 60/76mm putkien 45 asteen käyrät sisäkkäin johon 20mm tulo l-vaihtimelta, musta/ happoliitos hitsattu ko tarkoitetulla erikoispuikolla(en muista no), sattui löytyyn paikallisesta Rautiasta.
Itse pakosarjan kierto on lämmityslaitteen kierto-(siihen on helppo laittaa sarjaan lämppäri/lv-varaaja tarvittaessa.
Mielestäni melkoisen kompakti kasa.
Matti
- Lampila
- Viestit: 150
- Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
- Paikkakunta: Kotka
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Jos laitat merivesikierron, niin sitten on paras tehdä koko pakosarja vapaa-ajanteräksestä, niinkuin alunperin suunnittelit.
Tein omani mustasta koska se on niin paljon helpompaa työstää-ja (halvempaa), eikä vetele niin tolkuttomasti hitsatessa.
Toinen plussa minusta on, että koneen lämmöt nousevat nopeammin sinne 90 hujakoille kun pakosarja lämmittää nesteen nopeasti.
Kun mulla oli kone trukkilavalla, niin hitsasin pakosarjan pääosin laipat kannessa kiinni-tein sokean tiivisteen pellistä, ettei koneeseen mene mitään rautaa ja pulttasin laipat joihin oli hitsattu tumpit ja sen jälkeen hitsasin himmelin kasaan.
Kun sulla on kone veneessä, niin tee johonkin paksuun jäykkään palkkiin tiivistettä apuna käyttäen tai mittaamalla jigi johon pulttaat kanteen tulevat laipat, mielellään vielä yhtenäisenä ettei pääse veteleen.
Sitten hitsaat KOKO himmelin, niin selviää pienellä tiivistepinnan plaanauksella. Nyt kun Ropparissa on halvalla myynnissä reikäsahoja, niin hommaan ei mene kauaakaan aikaa. Itse näversin silloin reijät putken kylkeen pieneksi kuluneella katkaisulaikalla rälläkällä.
Kokemusta- porasin-siis sahasin happolevyyn 25mm reikää yht n.50mm, eikä 3,5€ maksanut terä ole kuin maalit pinnalta pois-on ehdottomasti käytettävä leikkuunestettä.
Matti
Tein omani mustasta koska se on niin paljon helpompaa työstää-ja (halvempaa), eikä vetele niin tolkuttomasti hitsatessa.
Toinen plussa minusta on, että koneen lämmöt nousevat nopeammin sinne 90 hujakoille kun pakosarja lämmittää nesteen nopeasti.
Kun mulla oli kone trukkilavalla, niin hitsasin pakosarjan pääosin laipat kannessa kiinni-tein sokean tiivisteen pellistä, ettei koneeseen mene mitään rautaa ja pulttasin laipat joihin oli hitsattu tumpit ja sen jälkeen hitsasin himmelin kasaan.
Kun sulla on kone veneessä, niin tee johonkin paksuun jäykkään palkkiin tiivistettä apuna käyttäen tai mittaamalla jigi johon pulttaat kanteen tulevat laipat, mielellään vielä yhtenäisenä ettei pääse veteleen.
Sitten hitsaat KOKO himmelin, niin selviää pienellä tiivistepinnan plaanauksella. Nyt kun Ropparissa on halvalla myynnissä reikäsahoja, niin hommaan ei mene kauaakaan aikaa. Itse näversin silloin reijät putken kylkeen pieneksi kuluneella katkaisulaikalla rälläkällä.
Kokemusta- porasin-siis sahasin happolevyyn 25mm reikää yht n.50mm, eikä 3,5€ maksanut terä ole kuin maalit pinnalta pois-on ehdottomasti käytettävä leikkuunestettä.
Matti
- Lampila
- Viestit: 150
- Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
- Paikkakunta: Kotka
Kyllä se tulee kone irroitettua kun menee kokonaisuudessaan huoltoon. Hyvä idea tuo tumppien kiinnitys pakoaukkoon, onpahan siina jo jigi valmiina. Kuinka on, olisiko parempi tehdä veden virtaus pakoputkeen erillisellä jäykällä putkella pakosarjan ulkopuolella johon sitten vielä asentaisi venttiilin vai onko parempi tehdä sisälle muutama reikä josta vesi pääseen suoraan pakoputkeen ja säätää tätä virtausta venttiilillä joka on lauhduttimelta tulevassa putkessa ennen pakosarjaa.
- Pohjalla on paremmin -
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
En ymmärrä sen /niitten venttilien tarkoitusta?
Lienee makuasia kummin rakentaa, kunhan muistaa suoraversiossa riittävän pitkän sisäputken, ettei vesi joudu koneeseen.
Muista sitten vedentyhjennysmahdollisuus/kyky -suoraversio oikein rakennettuna valuukin tyhjäksi, vesi kun tuppaa jäätymään viimeistään sitten talvisäilytyksen aikana.
Kokemusta venttilistä kierrossa- koneen käydessä kierrettävä venttili kiertyi kiinni ja uusi kuminen pakoletku kärventyi veden puutteesta!
Keep it simple!, sanovat jossain, eikö se tarkoita ;yksinkertaisuus on valttia, eihän sitä tällainen muuten pärjäisikään. ;)
Matti
Lienee makuasia kummin rakentaa, kunhan muistaa suoraversiossa riittävän pitkän sisäputken, ettei vesi joudu koneeseen.
Muista sitten vedentyhjennysmahdollisuus/kyky -suoraversio oikein rakennettuna valuukin tyhjäksi, vesi kun tuppaa jäätymään viimeistään sitten talvisäilytyksen aikana.
Kokemusta venttilistä kierrossa- koneen käydessä kierrettävä venttili kiertyi kiinni ja uusi kuminen pakoletku kärventyi veden puutteesta!
Keep it simple!, sanovat jossain, eikö se tarkoita ;yksinkertaisuus on valttia, eihän sitä tällainen muuten pärjäisikään. ;)
Matti
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 25 Tammi 2007 12:23
Erillisellä putkella, riittävän kauas pakosarjasta ja reilusti pakoaukkojen alapuolelle korkeussuunnassa. Tällä välttyy veden mahdolliselta kulkeutumiselta pakoaukkojen kautta palotilaan.
Tekaisin tuollaisen summittaisen piirroksen aiheesta, tuohon harmaaseen letkuun voi asentaa mainitsemasi hanan jos haluaa mahdollisuuden katkaista kumipakoputkeen menevän vesikierron:

EDIT: tuota piirroksen versiota voisi heti moittia ainakin siitä, että tuon poistoputken tulo on pakoaukkojen yläpuolella. Jos poistoputken liitos vuotaa tai putki katkeaa, niin vesi pääsee pakoaukkoihin. Eli itse itseäni korjaten, tuo poistoputken liitos tulisi olla alempana/kauempana putkessa.
Tekaisin tuollaisen summittaisen piirroksen aiheesta, tuohon harmaaseen letkuun voi asentaa mainitsemasi hanan jos haluaa mahdollisuuden katkaista kumipakoputkeen menevän vesikierron:

EDIT: tuota piirroksen versiota voisi heti moittia ainakin siitä, että tuon poistoputken tulo on pakoaukkojen yläpuolella. Jos poistoputken liitos vuotaa tai putki katkeaa, niin vesi pääsee pakoaukkoihin. Eli itse itseäni korjaten, tuo poistoputken liitos tulisi olla alempana/kauempana putkessa.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Mielestäni tuon ulospuhalluspään pitäisi olla juuri "toisinpäin", eli vesi vaippana
putken ulkopinnan ja pitemmälle jatkuvan kaasuputken välissä.
Lisäksi kun koneet ovat yleesä taaksepäin kallistettuja, niin vesi sisään
sarjan takapäästä ja putkella poistopään vaippaan edestä. Näin sarja ei
pääse valumaan tyhjäksi ja korroosio vähenee.
putken ulkopinnan ja pitemmälle jatkuvan kaasuputken välissä.
Lisäksi kun koneet ovat yleesä taaksepäin kallistettuja, niin vesi sisään
sarjan takapäästä ja putkella poistopään vaippaan edestä. Näin sarja ei
pääse valumaan tyhjäksi ja korroosio vähenee.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 25 Tammi 2007 12:23
Jotain tuon tyyppistä ilmeisesti ajattelitte:

Tuon ekan kuvan mukainen on aika tyypillinen (helpohko tehdä), ja muistelen että eräänlaista näiden kahden yhdistelmää on tehdasvalmisteisissa sarjoissa näkynyt - eli vesivaippa jatkuu koko kuuman putken matkan, mutta vesi johdetaan pakokaasun sekaan keskelle vastaavasti kuin tuossa ensimmäisessä piirroksessa.

Tuon ekan kuvan mukainen on aika tyypillinen (helpohko tehdä), ja muistelen että eräänlaista näiden kahden yhdistelmää on tehdasvalmisteisissa sarjoissa näkynyt - eli vesivaippa jatkuu koko kuuman putken matkan, mutta vesi johdetaan pakokaasun sekaan keskelle vastaavasti kuin tuossa ensimmäisessä piirroksessa.
- Lampila
- Viestit: 150
- Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
- Paikkakunta: Kotka
No niin, alkaa hahmottua. Kiitoksia vain kaikille tiedoista! Kuinka muuten on imuilman suodatus teillä hoidettu? Nykyisellään ei moottorissa ole mitään suodatusta. Luin jostain topikista että ääntä saisi vaimennettua jos imuilman ottaisi pilssistä letkulla ja rakentaisi sinne eräänlaisen ääniloukun. Mutta mutta olisiko parempi imeä se imuilma kopan alta että ilma sillä vaihtuisi luonnollista tietä? Lähinnä se lämpö taasen askarruttaa.
- Pohjalla on paremmin -