Sauhua sauhua!

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Sauhua sauhua!

Viesti Kirjoittaja Pellis » 27 Kesä 2008 22:57

Paavi on valittu...
Vaihdoin "uuteen" veneeseeni keväällä polttoaine suodattimet ja putket, vettä/ilmaa ei PITÄISI nyt ainakaan olla. Silti Fordin Transitin 2,4 L marinoitu dieseli sauhuttaa melkoisen valkoista oli kierrokset sitten mitä tahansa. Savupilvi on parhaimmillaan veneen mittainen (ja levyinen). Myös aavistuksen öljyä kuluu... Litran verran on mennyt 30 tunnissa. Mahtaako olla sitten tuon ikäiselle koneelle (vm. 84 tai 85) kovin paljoa. Olisikohan kuitenkin vika suuttimissa vai onko vain niin, että ovat koneesta kadonneet puristukset. Auttaisiko venttiilien säädöt? Saako pakoputki liian vähän vettä? Pitäisi löytää tuon koneen manuaali jostain...

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 28 Kesä 2008 00:32

moi!

valkonen sauhu on moottorimaailmassa merkki vedestä! Ettei vaan oli lohko ja/tai kansi halki, ehkä myös kannen tiiviste?
musta sauhu polttoainetta, sininen öljyä...!

my 2 cents

--Janne--

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 28 Kesä 2008 18:47

Tämähän on hyvin mahdollista. Täytyy seurailla tilannetta. Katsonpa onko jäähdytysnesteessä öljyä. Vesi ei ainakaan tunnu katoavan mihinkään... Tällä mennään kuitenkin tämä kesä eikä säästellä. Talvella sitten rempataan tai vaihdetaan konetta.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 29 Kesä 2008 19:19

Pumppu/ruiskusuutin/ajoitus tms vika voipi olla. Eli palamaton polttoaine muodostaa valkoisen savuverhon.
Jos huonosti palaa eli huonolla hapella niin sillon mustaa..

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 30 Kesä 2008 21:35

Pakoputki voi hyvinkin saada liian vähän vettä jolloin se vähäinen vesi höyrystyy ja tekee pilven perään. Vettä pitää tulla putkesta oikein kunnolla.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 30 Kesä 2008 22:43

Vaihdoin eilen uuden siipipyörän, jota laiskuuttani en ollut vielä vaihtanut. Pari siipeähän siitä puuttui, jotka löysin lämmönvaihtimen päästä. Suurempi syyllinen oli glöntti levää ja neulasia öljynlauhduttimessa. Nyt kyllä virtaa vesi, mutta vieläkin savuttaa. Kuumana kone ei ole tähän päivään käynyt ainakaan viime syyskuun perään jonka sitä olen katsellut. Jopa ehkä kylmänä (60 - 70 c). Öljyssä ei ole emulsiota, joten luotan vielä tuohon suuttimien tukkoisuuteen, venttiilien välyksen heittoon tai ruiskutuspumpun säätöihin. Kone saa ilmaa vapaavirtaussuodattimesta ja konekoppa on auki pilssistä, kuten puuveneissä yleensä tuppaa olemaan. Vaativampiin koneoperaatioihin ei ole kokemusta, purkaminen ja kokoaminen/osien vaihto kyllä onnistuu, mikäli ei kummempia momenttitvaateita ole...

Ensi syksynä kone irtoaa huoltoon veneen noustua. Pitää itse keksittyä rimoitusremppaan ja kyllästykseen ym puuhommiin sekä sähköjen uusimiseen... Onko teillä suosituksia dieselhuollon teettämisen jossakin pääkaupunkiseudulla?

Sitten tämä potkuriongelma. Laskennallisesti välityssuhteella 2,6 pitäisi veneessä olevalla potkurilla jaksaa ottaa enempi kiekkaa... Mutta
potkuri näyttää savumerkeistä luettuna olevan "hieman" jyrkkä ainakin "tämän päivän" tehoilla. Transitin pitäisi ottaa 62 hp @ 3600 RPM, mutta mustaa pukkaa 2000 yläpuolella ja jää 2350 kiekuraan. Tällöin voi edetä mustassa pilvessä ihan Lentävänä Hollantilaisena. Ettei sittenkin ole jo vieteri lopussa?

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 02 Heinä 2008 13:40

En kyllä itse alkaisi moottoria irroittamaan savutuksen takia kun kone muuten käy hyvin. Puristusten mittaus ja suuttimien ja pumpun ajoituksen tarkistus ja kovaa ajoa seuraavat viisi kesää.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 02 Heinä 2008 15:08

Savuttaminen ja tehonpuute on ennemminkin suuttimien kulumisesta johtuva kuin tukkoisuudesta. Terveet suuttimet sumuttavat polttoaineen erittäin hienojakoisena sumuna palotilaan, kun taas kuluneista polttoaine suihkuaa pisaroina. Seurauksena pisaroitumisesta on syttymisen viivästyminen ja palamisen epätäydelisyys. Teho laskee ja savuttaa.

Suuttimet nyt ainakin ensin huoltoon. Itse koneremppaa tekevät mm. Tammerdiesel, jolta löytynee Helsingistäkin konttori, ja ruiskut ja suuttimet huoltavat kaikki dieselhuollot. No suuttimet voi vaihtaa uusiinkiin joskus.
Mile

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 02 Heinä 2008 15:31

Mile kirjoitti: No suuttimet voi vaihtaa uusiinkiin joskus.
Ja näin euroaikaan jopa halvemmalla kuin mummonmarkka-aikana.
Nissanin suutinkärjet yli 1200mk(6 kpl), en raatsinut, mut 114€ sitten vaihdoin.
Joskus näinkin päin.

Matti

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 02 Heinä 2008 20:58

No, Suuttimissahan tuo vika saattaa hyvinkin olla. Pitänee tilailla tuota puristuksen mittausta. Suuttimien irroitus; onko mitenkä hankalaa? Eli putket irti ja suuttimet irti, vai?

Tuo koneen irroitus vain sopisi aikeissa olevaan ensikevään rimoitus ja kyllästysremppaan. Saisi kerrankin pilssin putsattua.

Tammer-Dieselistä sanoivat koneen täysrempan hinnan liikkuvan siinä 4000 ja 6000 välillä, eli periaatteella kaikki uusiksi. Toisaalta tuollainen hyväkuntoinen uudehko vaihtokone on saman hintainen. Ei vain kiinnosta muuttaa konepetiä, kun on niin paljon kaikkea muutakin. Ja olenhan Transit-mies...

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 02 Heinä 2008 22:47

Suuttimia veikkaisin mie, eli niistä aloittelis. Jos puristukset on heikot niin sillon ei tahdo kunnolla käynnistyä, eikä toi litra/30h kovin suuri öljyn kulutus ole.
Semmonen seikka kuiten, että jos on käyny pitempään vähällä kuormalla, niin voipi olla karstaa aika rankasti (mikä myös aiheuttaa savutusta ym..), eli sillon pitäs jo kansi irrottaa..

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 10 Loka 2008 20:58

Suuttimet on nyt huollettu Tammerdieselissä ja niissä tosiaan oli avautumispaine tippunut "roimasti". Huomenna on vuorossa ilmausta ja karstan karkoitusajo. Katsotaanpa muuttuuko mikään. Suuttimien huolto maksoi muuten 70 €. Samat suuttimet on kuulemma Perkinssissäkin. Tämä oli siis vanhan Transitin ns YORK 2,4 D kone 80 - luvun alkupuolelta (62 hp @ 3600 RPM). Menisiköhän huomenna jopa 10 solmua rikki?

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 10 Loka 2008 21:23

moi!

voisiko jouku, joka tietää kertoa paljonkon "väärin säädetyt" suuttimet vaikuttavat käyntiin ja polttoaine kulutukseen?

se mun perkinsi tahtoo viedä 6-7l/h kun ajeleen 1600rpm vauhtia! Tuntuu pikkasen paljolta!

--janne--

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 12 Loka 2008 18:08

Enpä juuri ole laskenut paljonko tarkalleen kuluttaa, mutta viiteisen litraa tunnille olen tankannut ja hyvin on riittänyt 7 - 8 solmun matkavauhdilla. Kyllähän huono palaminen kulutusta väistämättä lisää ja kaikenmaailman myrkkyjäkin tulee roimasti enempi. Itse arvioisin että uppoumanopeudella n. 4 l/h pitäisi päästä, jos potkuri ja välityssuhde on edes siellä päin sekä kone kunnossa.

Vieläkin suutinhuollon jälkeen savuttaa, mutta 10 solmua meni juuri ja juuri rikki ja käyntiääni on nyt pehmeämpi. Seuraavaksi pitänee säätää venttiilit, sillä jonkin verran palamatonta polttoainetta tulee putkesta vieläkin ulos, nyt oikein tehokkaasti sumutettuna.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

btu

Viesti Kirjoittaja hkhk » 16 Loka 2008 18:22

En tiedä, mitä kokeneet diesel-miehet ja -tytöt sanovat BTU-nimisestä aineesta, jota laitetaan dieselin sekaan promille.
Itse pelkäsin, ettei vanha Mersu mene savutesteistä läpi, kun se on aina ollut niin tarkalla. Laitoin pari viikkoa BTU-ainetta dieselin sekaan. Auto meni kolmella polkaisulla testistä läpi. -En tiedä vaikuttiko BTU paljon. Yritin tietysti kaikki muutkin kikat, paksu öljy, vaihdoin viimeisen pätkän pakoputkesta, uusin ilmansuodattimen..
Jotenkin silmin nähden pakokaasu on ohuempaa kuin aikaisemmin. Siskon mieheltä sain tämän vinkin. Hän taas sai vinkin diesel-huoltamosta.
Sen BTU:n ideana on jotenkin alentaa polttoaineen pintajännitystä niin, että sumu pytyssä on ohuempaa.

Vastaa Viestiin