Meriläisistä...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 10 Loka 2008 19:41

Lampila kirjoitti:Kyllä mun mielestä meriläinen on yleisnimitys suippoperäisestä runkomallista samoin kuin fiskarikin. Kyllä summalainen voi olla meriläinen samoin kuin pellinkiläinen tai kaunissarelainen. Onhan summassa tehty paljon muutakin kun fiskareita (no siinä se taas tuli). Fiskarissa niinkuin nimikin jo sanoo viitataan kalastuskäyttöön ja ainakin omassa mielessä fiskari on enemmän tai vähemmän avovene. Useinhan puhutaankin avoifiskarista. Kun sitten puhutaan erikseen summalaismallisesta tai pellinkiläismallisesta meriläisestä astuu kuvaan tunnistettavat muodot kuten kannen/kyljen malli (suora/kaareva) yms. seikat.
Hyvin sanottu. Minusta meriläisen / fiskarin ero on siinä että meriläisessä on uppoumarunko ja fiskari kattaa kaikki pienehköt teräväperäiset.
"Pellinlkiläinen "on tehty pellingissä ja "pellinkiläis tyyppinen" voisi olla tehty vaikka Turussa:-), kunhan runkomuoto muistutta tyypillistä pellikiläistä.
Joka veistäjällä on omat runkomallit, ja niiden variaatiot, joissa yhdistyy lähiseudun vaikutteet. Esim. Summassa on tehty tietyn tyyppisiä (pituus/leveys suhde n. 3 ja vesilinjan leveinkohta rungon puolenvälin perän puolella) ja Pellingissä toisen tyyppisiä (p/l suhde n. 4 ja vesilinjan levein kohta puolenvälin etupuolella). Kannatta myös tutustua keskusteluun aiheeseen " nopea pellinkiläinen" .
Hieman aiheesta ohi, mutta taitaa olla Varman Jussin soutuveneestä eniten muunnoksia maailmalla;-) joka kopiojalla hieman muunneltu versio..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Loka 2008 21:43

"...mutta taitaa olla Varman Jussin soutuveneestä eniten muunnoksia maailmalla;-)..."

Siis?

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jiho
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Marras 2006 20:50
Paikkakunta: kaarina

Meriläisen mallinen vene

Viesti Kirjoittaja jiho » 11 Loka 2008 00:41

Kun välitin 60-luvulla veneitä Turun Venepörssi Oy- nimisessä venevälitysfirmassa oli vain yksi meriläismallinen kalastajavene: Se oli teräväperäinen saariston ulkolaidoille ja saariston avovesille tarkoitettu venetyyppi. jolla voi kalastaa hitaasti verkkoja nostaen taka-aallokossa tai olla jopa silliverkoilla Islannin vesillä. Esimerkkinä mainittakoon Rymättylän Saukko- laivaston silliveneet( Topi Saarni) , jotka oli tehty Rymättylässä, mutta kyllästetty käytössä kalaöljyllä( kyllästyivät ikuisiksi ajoiksi).
"Fiskari" eli meriläismallinen kalastajavene ei koskaan ole ollut tasaperäinen tai "lättäpohjainen" eikä kaarilla sitä voinut erottaa muista veneistä, vain perän muodosta.
Lanseerasin markkinoille lyhennetyn myynti-ilmauksen vuonna 1975 ja se oli meriläinen. Ilmaisu näyttää purreen ja sitä käytetään nykyään holtittomasti ja ikävä kyllä "villisti" melkein veneestä kuin veneestä??
Meiläinen on yleinen ja yksinkertaisen helppo ilmaisu meren rannoilla käytetystä teräväperäisestä kalastajaveneestä. Sitä käytetäänkin nykyään väärin "myynninedistämistarkoituksessa" myös muista venemalleista kuin oikeista meriläisistä!
Jouko Heikola
Venesuunnittelija

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 11 Loka 2008 13:41

Veli-Matti kirjoitti:"...mutta taitaa olla Varman Jussin soutuveneestä eniten muunnoksia maailmalla;-)..."

Siis?

;-)

Johannes Warma ("Warman Jussi") oli omilla venemalleilla aika iso vaikuttaja itäisen suomenlahden veneisiin, esim. silloin kun hän alkio tekemään omia malleja Kaunisaaressa, sikäläisten veistäjien kanssa, niin Summassa tehtiin vielä Pettersson kopioita ;-). Tuo Jussin soutuvene on sen verran poikkeavan näköinen muihin tasaperäisiin nähden, ettei voi erehtyä mitä on käytetty lähtökohtana kehitysversioita tehdessä..

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 16 Loka 2008 08:36

raimå kirjoitti:Eikös "summalaisessa" ole yleensä pulleampi ahteri ja kulkee tämän takia hieman hurjempaa vauhtia jotta kerkiää kauppatorille myymään silakkaa? Vai oliko sittenkin kyseessä Pellinkiläinen?
Minun (väärän?) käsityksen mukaan pellinkiläiset kyllä ovat jossakin määrin nopeampia kuin summalaiset vaikka kokka pystyssä vähemmän kantavan perän takia kulkevatkin. Oma tuntemukseni on, että summalaiset ovat selvästi raskaamman oloisia eivätkä siten nouse "puoliliukuun" samoin kuin pellinkiläiset. Voin kyllä olla väärässäkin. Ensi kesänä pääsee sitten toivottavasti kokeilemaan Summanmutikallamme kulkeeko se tosiaan 15 solmua 43 hevosvoimallaan, kuten myyjä tiesi kertoa. Minä en tuota kyllä kokematta usko.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 16 Loka 2008 22:06

Onhan näistä ollut puhetta monesti.
Tyypillinen summalainen on raskaapi ja "pyörempi" kuin pellinkiläinen. Esim. ~1om summalainen on väh. 1-1½' tuumaisesta tasasaumaan tehty, kun saman pituinen pellinkiläinen on yleensä 18-20mm laudasta puoliponttiin tehty.
Pellinkiläisessä on hyvin harvassa muotokaaria ja yleensä ruffikin pyritään jättämään kevyeksi. Karkeasti sanottuna ~10 summalainen painaa varastuksesssa 4t ja pellinkiläinen 2t.
Summalainen on uppuoma vene ja sen muodokas perä rupeaa kaivautumaan /imeytymään veteen puoliliukuun yritettäessä. Pellinkäläisen pohjan keskikohdan tasaiset osata kannattavat venettä liussa/puoliliussa ja sen kapea, osittain ihan taakse asti pohjastaan tasainen perä ei imeydy veteen.
Usein näkee summalaisia, joita on yritetty kaikenlaisilla tasoilla yms. fiksata, että veneellä voisi ajaa runkonopeutta nopeammin.
Pellinkiläisissä näkee "kiskoja" ym. roiskelistoja vesirajassa, joskus hyvin takanakin, mutta näiden funktion on osittain pitää vene tasapainossa, koska veneet tulevat ajokelvottomiksi, jos ns. nousevat kölilleen/plaaniin.

Hyvin liioiteluna esimerkkinä voisi laittaa ns. savoilaisen soutuveneen ja inkkari-kanootin vierekkäin ja siinä sulla on "pellinkiläinen" ja "summalainen". Kanootti kaatuu jossain vaiheessa nopeutta lisättäessä kyljelleen ja/tai leikkaa, mutta soudari on aikoja sitten imaissut vedet sisään perästään.
Soudarin nopeutta voi kasvattaa perätasolla ja kanootin vakautta voi lisätä "kiskoilla".
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Loka 2008 07:31

Siinäpä se sitten taisi olla melkoisen ymmärrettävästi selitettynä se summalaisen ja pellinkiläisen ero. Summalainen on tosiaankin raskas ja kömpelö jos sitä vertaa pellinkiläiseen. Dejah Thoris painaa ajokunnossa ilman ylimääräisiä härppeitä +5 tonnia laudoituksen ollessa reilun tuuman ja vartin vahvaa ja pelkkiä veistokaaria on keulan puolelta lähes puoliveneeseen asti.
Mutta missä se oikein häilyy se tarkka raja summalaisen ja pellinkiläisen välillä vai onko sitä ollenkaan. "Viimeisin summalainen" on 9m matkavene jonka huippunopeus 75hp tehoilla on 15 solmua ja marssinopeuskin yli 10 solmua. Vene on runkomalliltaan kuitenkin kaikkea muuta kuin pellinkiläinen ja painoakin muistaakseni yli 3,5 tonnia joten melkoista pullukkaa se Yanmarin pukkaa vauhdilla.
Veneenperässä on "kantotaso" mutta ei niinkään perinteinen kooltaan, malliltaan tai sijoituspaikaltaan kuten yleensä vaan sellainen jota voisi nimittää oikeammin ehkä "potkurivirranohjaustasoksi" eli se sijaitsee suht alhaalla ja on pinta-alaltaan pieni sekä käsittääkseni suunnattu lähes köliin nähden akselikulmassa (5-6 astetta?) alaspäin.

Miksikö tuota "ohjaustasoa" sitten on tullut vakoiltua ja udeltua...



Noiden ko. veneiden ero ei ole pelkästään nopeudessa niin kuin useimmiten puhutaan vaan ehkä enemmänkin tilavuudessa ja kantavuudessa. Yleensä pellinkiläisten tilat vie rungon kapeus ja hemmetin iso konekoppa ja sisustus on muutenkin vedetty äärimmäisen pelkistetyksi jolloin säästyy painoa. Kun aikoinaan 10,4m pellinkiläisen osto oli tarpeeksi nopeaa puhelinsoittoa vaille nyt on tullut rehellisesti sanottuna tullut siunattua tuota sormien jäykkyyttä kun on hahmotellut Dejah Thoriksen tulevia rakenteita ja varustusta.

Karkeasti sanottuna tonni rojua ei muuta isoa summalaista miksikään mutta tonni rojua tekee isosta pellinkiläisestä pienen summalaisen...

-ja se oli sitten vitsi joten kiihkeiden pelkkarimiesten ei kannata loukkaantua ;-)

(metsään meni arvaus - en kaipaa lisää nopeutta mutta olisi kiva kun kone kiertäisi vaikkapa 1250 kierrosta nykyisellä 7-8 s matkanopeudella 1500 sijasta - mutta jos ei onnistu suht vaivattomasti niin kiertäköön sitten mitä kiertää)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19 Kesä 2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 17 Loka 2008 07:59

Joo havaittu on, että pellinkiläisessä tuppaa tilat loppumaan kesken. No okei tottakai riippuu roinan määrästä ja ukkojen koosta =D

Mikossa, joka nyt nyt kuitenkin lyhyeksi 9m pellinkiläiseksi leveä 2,5m, on aika ahdas ohjaamohytti. Konekoppa on leveä kuin mikä ja tuplaleveät sivukannet vievät viel oman osansa, korkeudesta puhumattakaan. Mutta hyvin on mahtunut 4ukkoa konekopan ääreen pelaamaan suomalaista seurapeliä =D

Jos tuntuu että tila loppuu kesken, niin se on vaan sitten tunnustettava, että omistaa vääränlaisen veneen, ja ostettava uusi, missä tilaa on. Onko se sitten pellinkiläinen vai rovaniemeläinen, ni sehän on sitten makuasia. Jos haluaa, linjakkaan, matalan, nopean, n. 9m fiskarin, niin turha haaveilla keittiöstä, vessasta seisomakorkeudesta ja kaikesta muusta ylellisyydestä, sitä varten on muita venemalleja =)

Jos nyt päädyn kauppaamaan Mikkoa pois uuden veneen tieltä, niin yhtenä karsinta perusteena ostajalle on, että jos se tulee halliin kattomaan ja alkaa heti sättimään, että ompa ahdasta ja liian vähän tilaa, niin Voi painua samantien huisin kuuseen ja kattomaan parin veneen päässä olevaa V-M:n veneen kaltasta jykevää summalaista, jota puunataan huippu kuntoon viimosen päälle, ostakoon sellasen sitten =D

http://hotsku.spaces.live.com/
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Loka 2008 08:33

"Jos tuntuu että tila loppuu kesken, niin se on vaan sitten tunnustettava, että omistaa vääränlaisen veneen, ja ostettava uusi, missä tilaa on. Onko se sitten pellinkiläinen vai rovaniemeläinen, ni sehän on sitten makuasia. Jos haluaa, linjakkaan, matalan, nopean, n. 9m fiskarin, niin turha haaveilla keittiöstä, vessasta seisomakorkeudesta ja kaikesta muusta ylellisyydestä, sitä varten on muita venemalleja =)" - näinhän se on.

Mutta näin se ei ole: "...V-M:n veneen kaltasta jykevää summalaista, jota puunataan huippu kuntoon viimosen päälle..." sillä tarkoitus ei ole puunata summalaista viimosen päälle koska se on mulle osittain työkalu, kulkuväline arkisissa askareissa, kesämökki jossa vietetään vapaa-aikaa, metsästysmaja jossa asutaan elukoiden, pössyköitten ja karvaisten ukkojen kanssa, terapiaväline höyryjen päästämiseen, jne..
Jos semmoinen puunataan viimosen päälle niin se kumoaa kaiken sen mitä (omalta) veneeltä haen ja miksi minulla on se. Huippukuntoon se laitetaan ihan taatusti mutta ei kiillon suhteen ;-)

Tuo suomalainen seurapeli?

Jos se on tuppi niin tervetuloa vaan Dejah Thoriksen hyttiin iskemään sitä joksikin vuorokaudeksi putkeen ensi kesänä tai isketään sitä sitten Mikossa kun liikun siellä päin (tai siinä uudessa)!

Hitto, sainpahan tämän(kin) aiheen ihan offtopikiksi joten jääkööt minulta ;-(
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 17 Loka 2008 10:00

No kun muutenkin lipsuu aiheesta ni määkin voin sanoa mielipiteeni...jos olisin Kejosen housuissa ja sun ikänen ni en varmaan vaihtais MIKKOa isompaan, tilavampaan, kaksiovessasauna veneeseen, en varmaan. On meinaan mun mielestäni palstalaisten veneistä ehdottomasti kaunein.
Ja vaikkei mielipidettäni kysyttäisikään ni en tykkää lakatuista mäntyrungoista, valkoinen runko ja yläosat mahonkia ja se on siinä.
Vaimolle näytin eilen illalla Mikon kuvia ja kommentit oli samanlaiset... "on se upee vene"
Ja vielä kehuakseni, ehdottomasti paras kaideratkaisu jota olen veneissä nähnyt, huomaa että vene on alkujaan tehty meripelastus hommiin, yhdessä tasossa koko hytin ympäri, varmasti toimii.
Ja ne skantäkit, niitten kuuluukin olla leveät, mullakin Anninassa oli 60cm leveät ja kyllä kelpas kulkea. Näitä kaks numeroo liian isoja hyttejä, laidasta laitaan, löytyy palstalaisiltakin ihan riittävästi, nimiä mainitsematta.
Kaikenkaikkiaan upea vene, jos tekniikka ja runko on kunnossa ni en kyllä luopuisi.

Tällaisia vuodatti jaakko ja ihan vakavissaan

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 17 Loka 2008 10:51

Mikolle taisi löytyä ostaja;) Ja ymmärtäähän tuon.
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 17 Loka 2008 12:21

Ostaisin varmaan, mut tästäkin jouduin luopumaan...

[img]
http://pic4.picturetrail.com/VOL729/439 ... 442710.jpg
[/img]

ja ihan vaan ajan puutteen vuoksi, "talo saaristossa projekti" kun vie kaiken ajan ja jäihän mulle vielä ne kaks kuttaberkka venettä. ;o(

Ps. enkä missään nimessä laittais Mikkoon takapressua jos merelle mennään ja pelkää kastumista on paree pysyä maissa ;o)

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 17 Loka 2008 12:29

manteli kirjoitti:Ps. enkä missään nimessä laittais Mikkoon takapressua jos merelle mennään ja pelkää kastumista on paree pysyä maissa ;o)
Anteeksi jälleen aloittelijamaisuuteni, mutta haluan vain varmistaa: Onko moottoriveneissä normaali ajatuskulku, että peräpressu on merellä kuivana pysymistä varten? Purkkareissa olen tottunut, että ko. pressulla (tai puomiteltalla) pidetään sadevesi ulkopuolella silloin kun vene seisoo satamassa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Loka 2008 13:56

Kejonen sen sanoi aika reippaasti mutta ajatus on oikea...

Bertta-Lotassa oli pressu ja hyvä sekä kaunismuotoinen olikin ja sillä sai lisää asumistilaa reissussa. Tekninen toteutus sen verran nerokas että sitä saattoi myös käyttää siten että useimmiten Berttis oli avovene jota sai ohjailla kuin avovenettä ja tarpeen mukaan joko myteriä varten tai yöpymistä varten sitten nostettua salaman nopeasti ylös.
Olen funtsaillut myös tutkaveneeseen pressua ja yhä enemmän tullut siihen tulokseen että miksi ihmeessä pitäisi siihen tuhlata rahaa kun on tärkeämpiäkin rahareikiä kuten vaikkapa meri-VHF ... ;-)
Toisaalta syksyn jahtireissuilla avotilassa on enempi tai vähempi semmoista tavaraa jonka ei soisi olevan sateessa mutta ei viitsisi sisällekkään ottaa haihduttamaan kosteutta tai tuomaa hiekkaa.
Mutta taitaa se pressu jäädä laittamatta ainakin tällä vuosikymmenellä ja ehkäpä seuraavallakin...

Minun silmää jotenkin miellyttää tuo Mantelin "peltipellinkiläinen" materiaalistaan huolimatta, harmi että jouduit luopumaan siitä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 17 Loka 2008 15:42

Sinnehän se "peltipellinkiläinen" on tulossa kohti pohjoista, mun tietojeni mukaan uus omistaja ajoi sen Kokkolaan, asustaa ite kylläkin sisämaassa.
Ja pressuist sevverra viel, et jos joku haluu pressutella ni siit vaa, määki voi myyrä iso lainapeitte tarpeettomana, sil vois hyvi jokuse ruma ylisuurel hytil varustetu paati peittä rumentamast maisema...;o)
Eikä sit kukka ota hernekeitto nenu, jos tunte pisto jossai ku katto sitä omatas, meina paatti.

Maanantai sit jatketa...toivottavast

Vastaa Viestiin