Suurnäkithän on tehty muutamasta kaaripiirustuksesta ja muokattu tilaajan toimuksien mukaan ja tässä yksilössä on kuulemma tavanomaista kantavampi perä vetohommien takia. Muuta negatiivistä siinä ei taida olla kuin melkoinen rullaustaipumus mutta senkin kanssa pärjää kun ottaa sen ominaisuutena joka kuuluu pakettiin. Jaguar-miehille tuttu juttu

"Se avotilan pohjan nosto antaisi vain hyvän paikan näille paikapaskamakki, makeavesisäiliö, mahdollinen kuumavesivaraaja yms."
Kerro ihmeessä miten turkin nosto tuo lisätilaa? Olen täysin avoin muuttamaan suunnitelmia jos koen ne paremmiksi on nyt pähkäillyt.
Perään jää turkin ollessa sillä korkeudella kuin nytkin apauttiaralla 1,5 kuutiota kannellista/umpinaista säilytys- ja sijoittelutilaa ja vielä sinne turkin alle jonkin verran että eiköhän tuo riitä noille kamppeille ja vielä jääkin tilaa. Jos tarkoitit lisätilalla sitä että laitteita sijoitetaan turkin alle niin no way muutoin kuin vesisäiliön ja ehkä melkoisella varauksella varaajan osalta. Kyllä se riittää kun siellä on akseli ja pumput kurkittavana...
Septitankkia sinne ei missään tapauksessa tule kun en näe sille mitään tarvetta varsinkin kun ei täällä pohjoisessa ole juurikaan paikkoja missä sen voi tyhjentää. Tai onhan se - mereen vaan...
Täällä päin on tehty perästä kapeampia fiskareita, joitakin jopa kutsutaan "piikkiperiksi" tai "lättäkeuliksi" ne eivät juurikaan rullaa mutta vastaavasti taas "hyppäävät" ja hakkaavat vasta-aallokossa. Yksi tunnettu "piikkiperien" veistäjä oli Päärmi Hailuodosta. Tosin hän veisi myös muita malleja kuin omaansa mm. kansanveneitä, muutaman hain, kalajokisia, jne eli kaikkea mistä on leipä irronnut...
ps. kävin vastikään katsomassa Päärmin 1934 veistämää hienoa pikkufiskaria jossa oli hemmetin hieno 2 pyttyinen Ares 2T moottori. Vene on muutettu joskus -40 luvulla moottoripurreksi ja mikä harvinaista ; kaikki orkkis osat ja varusteet ovat tallessa - joten perästä kuuluu...