Pienet keskimoottoriveneet

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 21 Syys 2008 10:25

huomasin että joku etsi noita potkureita. minulla on hyllyssä3kpl 5-9 " pronssisia pikku potkureita. 2kpl vasen kätisiä hägvist ja yksi kolmilapanen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Syys 2008 10:43

No niin, Jansix "lahjoittaakin" sitten potkurin virtuaaliprojektiin?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

venejari
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Marras 2003 09:55

Viesti Kirjoittaja venejari » 21 Syys 2008 14:30

Eihän sähkömoottori veneessä ole mikään aivan uusi asia.
Ks linkki http://www.elcoelectriclaunch.com/history.htm

Eri asi on sitten, miten tuo osuu suomalaiseen nostalgian kaipuuseen...
Epäilemättä sähkömoottorin käyttö tulee yleistymään, kunhan tekniikka vielä kehittyy ( = halpenee) ensin suurempien markkinoiden autopuolella.

Polttokennot voisivat olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto energian tuottamiseen. Tuollaiseen Elco -tyyppiseen katokseen sopii myös paljon aurinkokennoja.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Elcot ja pikkufisut

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Syys 2008 21:25

Pirskatti, kyllä USA -laiset osaa. Tätä sanoisin, hmm, niin kuin Veli-Matti
sanoo "fiilistelyä". Tämä menee kuitenkin sivuun aiheesta ja vaikka kuvat ovatkin erittäin nostalgisia, ei ne tavoita sitä nostalgista tunnetta, jonka mehut sain maistaa vielä -60 luvun alussa, kyllä pikkufiskari tervanhajuisena on jotain muuta kuin herrasväen päiväretkeilyä. Mutta,
miksi ei sähkömoottoriveneitäkin toisenlaisella nostalgisella latauksella voisi ajatella, tosin en laittaisi markiisikatoksen päälle montaakaan aurinkokennoa pilaamaan vaikutelmaa. Porvoojoessa seilaili muutama vuosi sitten samanlainen botski, mutta siinä oli käyttövoimana höyry.
Sekin näytti hyvältä.
Donna 28

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Syys 2008 10:06

Eikös noita polttokennoveneitä ole testailtu vähän siellä sun täällä ympäri maailmaa?
Minulla on ainakin semmoinen mielikuva että olen törmännyt vuosien varrella usempaan lehtijuttuun ainakin Saksasta ja Jaappanista.
Ongelmana kait niissä on ne vetysäiliöt tai itseasiassa vedyn varastointi turvallisesti ja pomminvarmat tankkaussydeemit.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

polttokenno

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Syys 2008 21:19

Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä on polttokenno?
Donna 28

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Re: polttokenno

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 22 Syys 2008 21:29

Donna 28 kirjoitti:Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä on polttokenno?
Donna 28
http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttokenno
http://www.mastervolt.fi/index.php?a=2&b=5 ;)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Polttokenno sähkökäyttöisessä pikkufiskarissa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Syys 2008 12:10

Nyt, jos koskaan aletaan mennä, vai mitä, Veli-Matti, sinne todellisen fiiilistelyn puolelle. Johan yksi polttoainesatsi maksaa yhtä paljon kuin
käytetty tyydyttävässä kunnossa oleva pikkufiskari. Moottoriratkaisua täytyy etsiä jostain sarjasta nykyaikaiset maamoottorit tai jotain, jos pikku koneita ei ala muuten löytyä. Tietysti nykyajan ihminen ei varmastikaan osaisi käyttää suoravetoista heti eteenpäin "syöksyvää" venettä. Kai siinä koneessa saisi mielellään olla jonkinlainen vapaakytkin, aivan kuin nykyaikaisissa mopon koneissa on, olisikohan niistä otettavissa konetta tähän projektiin. Uskon kuitenkin vahvasti, ettei sähkömoottorikäyttöinen, polttoaineenaan polttokenno olen tämän eikä ihan huomisenkaan ensimmäinen ratkaisu. Tätä keskustelua seurattuani kysymys moottorista on alkanut kalvaa yhä useampaa, siispä järkevältä kuullostavia ehdotuksia otetaan vastaan edelleen.
Donna 28

venejari
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Marras 2003 09:55

Viesti Kirjoittaja venejari » 23 Syys 2008 19:54

Ei huomisen, mutta mitenkäs ylihuomenna?
Aika monet on ihan vakavissaan vetytalouteen siirtymistä tutkimassa.
Ympäristöasiat painaa vaakakupeissa vuosi vuodelta enemmän.

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article29401.ece

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article26987.ece

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article25481.ece

Mitenkäs tämä näkökulma:
Nyt jos teettää/tekee uuden puuvenerungon ja hoitaa sitä huolellisesti, on vene vielä hyvässä kunnossa siiloinkin, kun öljyä ei enää riitä veneilyyn....

Arvostan perinteitä ja nostalgiaa - en kai muuten alalla olisikaan. Kuitenkin voidaan esittää kysymys: Mikä estää puuvenefiilistelijöitä katsomasta vaihteeksi tulevaisuuteenkin?

Tähän päivään palataksemme. Oletko huomannut tämän?
http://www.tapimer.fi/data/attachments/Malta-2005.pdf

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Syys 2008 20:10

"Ympäristöasiat painaa vaakakupeissa vuosi vuodelta enemmän."; Jari

Niimpä, mutta tänään nykyään väännetään kaikki siihen malliin että jos jossain säästetään niin se säästetään sen takia että saadaan aina vaan enemmän. Mites on käynyt esim. asuintalojen lämmitystalouden kanssa?
Kansantaloudellisesti lämmityskulut ja -haitat pysyvät samassa koska säästämisen verukkeella rakennetaan yhä suurempia asuintaloja. Mites on asuntojen keskikoko kasvanut vaikkapa verrattuna vuoteen 1988 ja 1998...
Aino tapa millä saadaan säästettyä luontoa on raakasti säätää laki jolla rajataan asuntojen tilavuutta.
Autoissa sama juttu - katsoitteko töllöstä kun asiantuntija kertoi autonvalinnastaan - taisi olla reilut parikymmentävuotta vanha Nissan koska saastutti todellisuudessa vähemmän kuin nykyiset...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Pikkufiskari sähkömoottorilla

Viesti Kirjoittaja riskila » 23 Syys 2008 20:22

Hei

Kun aloin rakennella tuota pikkukuvassa näkyvää venettä ajattelin siihen aluksi sähkömoottoria. Perinteisen mallinen fiskari liikku hämmästyttävän pienellä teholla ja on siksi paras muoto sähköveneelle. Nykyisellä Wickström W2:lla se liikkuu riittävästi jo tyhjäkäynnillä. Sähkömoottoriksi riittäisi varmaan jatkuvaksi tehoksi 1 kW ja huipuksi 2 kW. Minulla se suunnitelma kaatui oman rannan ja sähkötöpselin puutteeseen. Aurinkopaneelien latausvirta ei kyllä riitä mihinkään ajamiseen. Muutaman tunnin päivittäinen ajoaika saataisiin kohtuullisilla akuilla ja ne saisi taas ladattua yöllä kohtuullisella laturilla rannan töpselistä. Kotiintulon varmistaisi kuitenkin purjeet...

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Laskelma sähköfiskarista

Viesti Kirjoittaja riskila » 23 Syys 2008 22:09

Sähköfiskari

- Pituus 5m leveys 1,8m
- Teho jatkuva 1 kW
- Virta moottorin hyötysuhteella 83% I= 1000 W / 12 V / 0,83 = 100 A
- Akut 8 * 60 Ah = 480 Ah ( Biltemasta á 60 Eur = 480 Eur )
- Akuston paino 8 * 20 kg = 160 kg
- Nopeus 3 solmua arvio
- Toiminta-aika 480 Ah / 100 A = 4,8 h ~ 4 h
- Toimintamatka 3 * 4 = 12 mpk
- Verkkolaturi 25 A
- Latausaika 480 Ah / 25 A 19,2 h ~ 20 h

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 24 Syys 2008 08:13

Pitää muistaa että polttokennojakin on kehitteillä malleja jotka toimivat nestemäisellä polttoaineella, kuten metanolilla.

Metanoli ja etanoli sopivat molemmat tavallisen polttomoottorinkin polttoaineeksi; että siitä vaan ponupannu tuhisemaan ja moottoripolttoainetta tuottamaan.

Biodieseliäkin on olemassa. Näitä kaikkia riittää tulevaisuudessakin , ja ovat uusiutuvia luonnonvaroja.

Toki puhtain tapa liikkua vesillä on päivänselvästi tuulen voimalla, kunhan purjeetkin on tehty luonnonkuiduista!

Höyrykonekin on olemassa, ja höyryturbiinin voimalla pääsee tarvittaessa kovaakin.
Hiljaisempi vaihtoehto on ns. kuuma-ilmakone, eli Stirling-moottori , joita käytetään mm. svedujen suklareissa hiiviskelymoottorina. Stirling-moottorissa ei koneen sisällä polteta mitään, vaan toiminta perustuu kylmään JA kuumaan kammioon, joiden välillä ilmaa liikutellaan, mikä saa ilman välillä laajenemaan ja välillä kutistumaan. Jotkut pienet tällaiset toimivat jopa kämmenen lämmöllä, ja aurinkokäyttöisiäkin on - näistä vain ei juuri tehoja irroteta. Venekäytössä stirling vaatii jonkin polttamista riittävän lämpötehon tuottamiseksi.
Stirling- toisin kuin höyrykone tai paremminkin niiden isommat kattilat ei vaadi mitään lupakirjoja.
Stirling koneen pystyy tekemään näppärä kaveri itsekin ; siis paljon vähemmällä vaivalla kuin ottomoottorin tai dieselin ta höyrykoneen ; kaikkeahan VOI tehdä itse jos osaa ja käytössä sopivat vehkeet ja materiaalit.

Kaupallisena Striling koneita löytyy ainakin Whispergen- generaattoreista, jotka nimensä mukaisesti ovat hiljaisia.
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Syys 2008 15:31

Voimanlähteitä on taatusti ihan valita asti mutta perinteinen polttomoottori tulee olemaan vielä todella pitkään "se ainut ja oikea" joka täyttää suurten massojen (heh, heh) tarpeet. Varsinkin jos harrastuksen painopiste on siinä veneilyssä eikä esim. uudessa ja mielenkiintoisessa tekniikassa kustannuksista ja vaivannäöstä välittämättä.
MUTTA teknistäkehitystä ei mikään pysäytä eikä saa yrittääkkään pysäyttää, sillä toivottavasti tätä maailmaa ja veneilyharrastusta on vielä vuosisatojen päässä tulevaisuudessakin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Re: Laskelma sähköfiskarista

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 24 Syys 2008 15:53

riskila kirjoitti:Sähköfiskari

- Pituus 5m leveys 1,8m
- Teho jatkuva 1 kW
- Virta moottorin hyötysuhteella 83% I= 1000 W / 12 V / 0,83 = 100 A
- Akut 8 * 60 Ah = 480 Ah ( Biltemasta á 60 Eur = 480 Eur )
- Akuston paino 8 * 20 kg = 160 kg
- Nopeus 3 solmua arvio
- Toiminta-aika 480 Ah / 100 A = 4,8 h ~ 4 h
- Toimintamatka 3 * 4 = 12 mpk
- Verkkolaturi 25 A
- Latausaika 480 Ah / 25 A 19,2 h ~ 20 h
Lisääppäs puolitehokas aurinkopaneeli tai 2 järjestelmään niin ei sitä verkkovirtaa paljoa tarvita!

Energiatehokas yksikiteinen aurinkopaneeli 80W

Maksimijännite järjestelmissä DC(V): 700
Mitat: 1197 x 535 x 35 mm
Teho: 80W
Maksimijännite (V): 22,1V
Maksimivirta (A): 4,87A
Tyypillinen jännite (V): 18,2V
Tyypillinen virta (A) : 4,40A
Tehon toleranssit: +/-5%
Mitat mm: 1197 x 535 x 35



--janne--

Vastaa Viestiin