Seagull

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Beorn
Viestit: 108
Liittynyt: 17 Joulu 2004 22:33

Seagull

Viesti Kirjoittaja Beorn » 02 Kesä 2008 08:54

Johdanto:

Seagull perämoottorini, josta pääsääntöisesti pidän erittäin paljon, on aivan liian moderni. Siinä on kärjetön sytytys. Sellainen kampe kun menee rikki, ja kun piirilevyt ja ensiöpuolat(joku sellainen siellä on, kuulemma ), tyristorit ja sun muut hilavitkuttimet on valettu yhteen pakettiin, osia ei (eikö?) voi vaihtaa yhtä kerrallaan. On hankittava koko sytytysmötikkä. Pienoinen ongelma on vain siinä, että niitä uusia ei näytä saavan mistään, tehdas kun on pantu kiinni 20 vuotta sitten. Saving Old Seagulls-sivujen pitäjä lupasi korjata sytytysyksikön hintaan 70 puntaa. Hinta tuntuu sen verran suolaiselta (etenkin kun osa pitää lähettää englantiin korjattavaksi eikä toimivuudesta tai aftermarketingista ole takeita sieltä asti), että ensiksi kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja. Eräs kaveri ehdotti, että josko tuuppaisi koneeseen jonkin vapaavalintaisen mopon (tms. pienkoneen) kärjettömän sytytysyksikön.

Kysymys kuuluu:

Kuulostaako järkevältä ehdotukselta? Onko joku jossain koskaan milloinkaan ennen moista kokeillut? Onko jollakin teoreettista tietoa kokeilun onnistumisen mahdollisuuksista? Valistuneita arvauksia otetaan kiitollisuudella vastaan.

Muokkaus. Joku admin varmaan siirtää tämän sähköt alueelle. Kiitos.

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Seagull

Viesti Kirjoittaja riskila » 02 Kesä 2008 09:04

Minä päivitin tällaisen modernin Seagullin vanhemmaksi vaihtamalla siihen toisesta yksilöstä magneeton ja vauhtipyörän. Osat sopivat heittämällä paikoilleen ja ne ovat samanlaiset kaikissa malleissa. Lisäksi bonuksena tuli alkuperäinen ulkonäkö, kun ruma palautuva narukäynnistys poistui. Eli osta vaikka Huutonetistä mahdollisimman halpa yksilö gannibalisoitavaksi. Tulee halvemmaksi, kun tuo 70 puntaa.

Beorn
Viestit: 108
Liittynyt: 17 Joulu 2004 22:33

Voisi olla ideaa!

Viesti Kirjoittaja Beorn » 02 Kesä 2008 09:08

Tuossahan olisi ideaa! Mistä sait käyttövoiman kärjille?

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Magneetto

Viesti Kirjoittaja riskila » 02 Kesä 2008 10:24

Siis otin siitä vanhemmasta vauhtipyörän ja magneeton. Magneetto kärkineen on vauhtipyörän alla olevalla levyllä ja se kiinnitetään yhdellä ruuvilla. Vauhtipyörän epäkesko käyttää kärkiä. Kaikki on Seagullissa yksinkertaista ja varmaa.

Beorn
Viestit: 108
Liittynyt: 17 Joulu 2004 22:33

Niinku jes!

Viesti Kirjoittaja Beorn » 02 Kesä 2008 18:28

Toimin neuvon mukaan. Ostin raadon ja vaihdoin vauhtipyörän ja aluslevyn sähkökamppeineen. Hiukan joutui osia muokkaamaan, koska kannibalisoitavassa vermeessä oli kaasutin sivulla ja tässä modernissa päällä. Aluslevyä joutui sahaamaan jotta sen sai mahtumaan. Kaulus, johon aluslevy tulee, oli myös aaningin verran matala uudessa mallissa, joten kiinnityksen varmistamiseksi porasin aluslevyyn reiän ja laitoin ruuvin läpi itsepalauttavasta käynnistyshässäkästä vapaaksi jääneeseen ruuvinreikään. Hyvin lähti käyntiin pihalla, ei meinannut sammua laisinkaan. Koskaan ei olla tyytyväisiä, aina valitetaan. No, eiköhän tuo sammune, kun laittaa vedessä kierrokset vaihde päällä nolliin.

Huomenna testiajo merellä.

Kiitokset neuvoista.

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja caracal » 02 Kesä 2008 19:47

Oho! Taidat olla toiminnan miehiä. Kysely alkoi aamulla 7.54 ja alle kymmenen tunnit kuluttua on kannibalisoitava moottori hankittu tilalle, ja kone käy ja kukkuu!

Beorn
Viestit: 108
Liittynyt: 17 Joulu 2004 22:33

Joskus

Viesti Kirjoittaja Beorn » 02 Kesä 2008 20:02

caracal kirjoitti:Oho! Taidat olla toiminnan miehiä. Kysely alkoi aamulla 7.54 ja alle kymmenen tunnit kuluttua on kannibalisoitava moottori hankittu tilalle, ja kone käy ja kukkuu!
Yleensä minulla ja toiminnalla ei ole mitään tekemistä keskenämme; missä toiminta on, siellä minä en ole ja missä minä olen, siellä ei toimintaa ole.

Mutta.

Toisinaan kaikki käy kuin leikiten. Yleensä ei.

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Seagull

Viesti Kirjoittaja riskila » 02 Kesä 2008 20:19

Onnea vaan nopeasta toiminnasta! Moottorin saa sammumaan kaasuvivusta säätämällä vaijerin pituutta. Ei ole syyttä maailman paras perämoottori.

Beorn
Viestit: 108
Liittynyt: 17 Joulu 2004 22:33

Re: Seagull

Viesti Kirjoittaja Beorn » 04 Kesä 2008 10:38

riskila kirjoitti:Moottorin saa sammumaan kaasuvivusta säätämällä vaijerin pituutta. Ei ole syyttä maailman paras perämoottori.
Koeajoa on suoritettu ja kone pelasi. Sammui kyllä ensimmäisellä testikerralla erittäin yllättäen Hessundin sillan alla vastatuulessa ja aiheutti kiireistä toimintaa. Mutta onhan tuosta siltojen alta luovimisesta jo kokemusta ja pojat (10 ja 7 vuotta) pätevä miehistö. Seilit nousiva kuin duaksaus vain! Sen jälkeen seagull pelasi erinomaisesti. Säätövara kaasuvaijerissa ei oikein riitä kaasulla sammuttamiseen (tätä täytyy tutkistella vielä kiireettömämpänä aikana), mutta kone sammuu, kun laittaa ryypyn päälle.

Nyt ei ole tyvenistä huolta.

Avatar
wikumies
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com

seagul

Viesti Kirjoittaja wikumies » 12 Kesä 2008 10:46

osia pitäisi löytyä täältä

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Seagull

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 11 Heinä 2010 23:07

Ostin Hangon Auto- ja Veneestä löytölaatikollisen British Seagullin varaosia, mutta nyt ne pitäisi tunnistaa! Omassa Seagullistani vuotaa ilmeisesti peräöljyt pihalle, riittääkö pelkkä tiivisteiden vaihto vaiko onko kyseessä jokin tyyppivika?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Vastaa Viestiin